Citat:
Ursprungligen postat av
Mazarin24
Ska lasta första gången med bommar, alltså balka. Hur gör man? Om jag använder mig av en relativt hög höjd på första raden längst in måste jag då använda samma höjd hela vägen bak till slutet på bilen då eller kan jag variera beroende på hur höga pallar jag ställer i botten?
Går ju miste om jävligt mycket plats bara för att jag har ett par tre pallar jag ställer mot framstammen som är höga i så fall. Det kommer bli jävligt mycket luft bakom då.. Eller tänker jag helt galet nu?
Och vissa pallar kommer vara för höga att ställa på bommarna allt eftersom de låga pallarna tar slut. Hur gör ni?
Beror på vilka vikter du har att göra med. Är det tunga pallar så bör du lämna en/några rader tomma mot framstammen och bygga som en vägg av balkar och sedan balka några rader, så du inte överskrider framaxeltrycket

annars kör mot framstammen.
Finns ingen anledning att bygga högt med balkarna. Då höjs tyngdpunkten bara och ekipaget blir instabilt i kurvor. Du behöver ju inte förstänga pallarna uppåt lixom..... Sätt dom så högt att du kommer in med truck och kan komma åt pallarna under balken

så lågt det går.
När du lastar nära maxlasten balken klarar av (brukar vara 1+1ton) så kan du sätta främre balken ett snäpp lägre så att pallarna på balken lutar framåt litegrann. Annars kan den pallen smälla in i den bakom och balken ger vika
När du säkrar balkade pallar bakåt, sätt alltid en balk över själva pallen och en mitt på godset. Du vill ju inte att pallen glider bak eller att godset tippar.