2024-08-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
det var ju det i början?
tre dagar att ta kiev? (av USA-kontrollerade media)

jag bara säger vad som rapporteras.. bara titta på kartorna och se var trupperna befinner sig...

Vilka medier kontrollerar USA?

Japp, klokt att hålla koll på verkligheten. Dvs inte lyssna på Rysslands påståenden.
Citera
2024-08-31, 00:15
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vad händer i Kreml på tisdag, tror ni, när lille RasPutin grips i Ulan Bator? Vem tar över i Kreml?

Tror inte Mongoliet vågar men hoppas det jobbas fram något bakom kulisserna
Citera
2024-08-31, 00:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
det var ju det i början?
tre dagar att ta kiev? (av USA-kontrollerade media)
Haha, du tror att folk har glömt Kremls katastrofalt misslyckade pressmeddelande?
Tre dagar efter invasionen gick ett automatiskt, schemalagt pressmeddelande ut från den ryska nyhetsbyrån RIA-Novosti som proklamerade att Ryssland hade tagit hela Ukraina och att Ukraina nu var en del av Ryssland. Ryssen insåg snabbt att man ropat hej lite för tidigt och drog tillbaka pressmeddelandet samtidigt som unga ryska män låg och blödde ur runt om Kiev (detta skedde under tiden den ryska sex mil långa konvojen fastnat på vägen mellan Belarus och Kiev och blev utsatt för dagliga anfall av ukrainarna).

Hur som helst; när grejer väl publicerats på nätet så är det svårt att få bort det, och pressmeddelandet hann fastna i Wayback machine innan ryssen lyckades få ner det pinsamma seger-pressmeddelandet från internet.
Och nu ligger det där för allmän beskådan. En sorts digitalt landmärke över v.puttins totala misslyckande och oerhörda fiasko.
Senast redigerad av Saruman 2024-08-31 kl. 00:27.
Citera
2024-08-31, 00:57
Medlem
Citat:
Ukrainas fullskaliga olagliga invasion av Ryssland har stått still. mer eller mindre i sex dygn.

Kursk är stoppat, men man eskalerar förlusterna i öst.

nu har tydligen 47:e assault brigade förflyttats till Kopiyansk. alla dessa bradleys strykers, abrahms och challengers. dvs den "bäst" utrustade enheten.

det tar väl som vanligt 3-4 dagar att bekräfta...

Ukrainas operation i Ryssland är inte olaglig. De har rätt att försvara sig.
Rysslands invasion av Ukraina är olaglig.
Citera
2024-08-31, 02:06
Medlem
Jag har inte riktigt hängt med men får Ukraina använda svenska vapen för att slå till inne på rysk mark?
Citera
2024-08-31, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jag har inte riktigt hängt med men får Ukraina använda svenska vapen för att slå till inne på rysk mark?

Såvitt jag förstår har regeringen gett Ukraina tillstånd att använda vapnen även i Ryssland, tror Danmark och Baltstaterna gjort likadant
Citera
2024-08-31, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Såvitt jag förstår har regeringen gett Ukraina tillstånd att använda vapnen även i Ryssland, tror Danmark och Baltstaterna gjort likadant

Bra där om det stämmer, inget daltande med ryssfan!
Citera
2024-08-31, 02:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Haha, du tror att folk har glömt Kremls katastrofalt misslyckade pressmeddelande?
Tre dagar efter invasionen gick ett automatiskt, schemalagt pressmeddelande ut från den ryska nyhetsbyrån RIA-Novosti som proklamerade att Ryssland hade tagit hela Ukraina och att Ukraina nu var en del av Ryssland. Ryssen insåg snabbt att man ropat hej lite för tidigt och drog tillbaka pressmeddelandet samtidigt som unga ryska män låg och blödde ur runt om Kiev (detta skedde under tiden den ryska sex mil långa konvojen fastnat på vägen mellan Belarus och Kiev och blev utsatt för dagliga anfall av ukrainarna).

Hur som helst; när grejer väl publicerats på nätet så är det svårt att få bort det, och pressmeddelandet hann fastna i Wayback machine innan ryssen lyckades få ner det pinsamma seger-pressmeddelandet från internet.
Och nu ligger det där för allmän beskådan. En sorts digitalt landmärke över v.puttins totala misslyckande och oerhörda fiasko.
Haha

Har du länk? Sökte lite snabbt, men hittade inte.
Citera
2024-08-31, 03:14
Medlem
Citat:
Ukrainas fullskaliga olagliga invasion av Ryssland har stått still. mer eller mindre i sex dygn.

Varför är den olaglig?
Citera
2024-08-31, 04:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är inte min uppgift och inte heller min ambition. Ukraina har givits flera möjligheter att få till en överenskommelse med ryssarna, men villkoren blir allt sämre ju längre tiden lider. Vad Ukraina kunnat uppnå i april 2022 är någonting man i dag bara kan drömma om. Frågan är om det blir någonting kvar över huvud taget med tanke på hur situationen utvecklas.
Och du tycker det är helt i sin ordning att ett annat land kan invadera en granne, mörda och våldta kvinnor och barn och sen bara stjäla land och hävda att Nu är det mitt?

Du verkar vara en rejält stör person som knappast någon vill ha till granne. Några arbetskamrater eller vänner kan du knappast ha med dina åsikter....
Citera
2024-08-31, 04:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Eftersom Ryssland utvecklas i riktning afrikanskt Shit Hole Country så är det nog ”bara” för Ukraina att fortsätta slå mot järnvägsknutar, oljedepåer och raffinaderier samtidigt som Ryssland fortsätter att mala ned sig själv i en takt av 7.000-9.000 man i veckan plus all oersättlig materiel.

Burkina Faso har snart högre förväntad livslängd; Afghanistan stabilare ekonomi och Somalia fler som vill stanna i landet.

Putin kommer att gå till historien som den som förstörde Ryssland och till och med Quisling kommer att ha ett bättre eftermäle.
Spot on!
Putin kommer att bli namnet som symboliserar den som förstör ett helt land!
Typ negerkungen som Putiniserade landet.
Citera
2024-08-31, 04:46
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det är inte min uppgift och inte heller min ambition. Ukraina har givits flera möjligheter att få till en överenskommelse med ryssarna, men villkoren blir allt sämre ju längre tiden lider. Vad Ukraina kunnat uppnå i april 2022 är någonting man i dag bara kan drömma om. Frågan är om det blir någonting kvar över huvud taget med tanke på hur situationen utvecklas.

Med tanke på att du skrev följande, är ditt svar märkligt.

Citat:
Det är allvar. Men inte sånt allvar att det är brådska med att sätta igång tredje världskriget. Det är hög tid för besinning snarare. Det Ukraina som en gång fanns är slut. En hel generation decimerad, kanske lite drygt hälften av befolkningen kvar och staten skuldsatt till västländer i en sådan omfattning att det aldrig kan betalas tillbaka. Elsystemet paj.

Vad bryr sig Ukraina om, att 3:e världskriget kan hägra för vissa, när Ukraina slåss för sitt oberoende?
Märkligt argument, sett ur Ukrainas synvinkel.
Jag tror att Ukraina skiter fullständigt i det.

Är Putin och Ryssland oroade över möjligheten till att kriga direkt med ex Nato? Ja det är man och man har all rätt att frukta ett sådant scenario.
Det är därför du behöver komma med dina ord till någon annan än FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in