2024-08-30, 22:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är allvar. Men inte sånt allvar att det är brådska med att sätta igång tredje världskriget. Det är hög tid för besinning snarare. Det Ukraina som en gång fanns är slut. En hel generation decimerad, kanske lite drygt hälften av befolkningen kvar och staten skuldsatt till västländer i en sådan omfattning att det aldrig kan betalas tillbaka. Elsystemet paj.

Det är ett samtal du behöver ta med Putin.
Tror du han lyssnar?
Citera
2024-08-30, 22:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det där har sagts 100 gånger. Och mitt svar är nej.
1) Risk för etnisk rensning av etniska ryssar och pro-ryssar. På det territorium som togs i Kharkov, och det som ryssarna lämnade efter Kiev har tusentals fängslats för "medhjälp till Ryska federationen". Där har varit "street justice" av armén där de slaktat pro-ryssar. Med mera, med mera.
2) Låt oss anta att fanns en väldigt låg risk för detta, eller som i alla fall var mindre än alternativscenariet. Om Putin drar tillbaka trupperna så kan vi ju sitta och titta på, och vara nöjda. Men det är ju någon slags tv-åskådarmentalitet. Putin drar dock itne tillbaka några trupper. Eftersom vi inte kan sitta och övertala Putin att göra detta, så väcks ju frågan: Vad gör vi då, när det bra inte händer.

Och mitt svar är.
Etnisk rensning eller risk för, är underordnat det som pågått i 2,5 år.
Putin måste beordra reträtt.
Be FN bevaka mänskliga rättigheter.
Citera
2024-08-30, 22:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ärligt så vet jag inte hur de gjorde. Bara att i början av kriget så var det ett par platser där många soldater hade samlats som slogs ut med precisionsbomber. Man sade då att det var troligt att de upptäcktes då alla använde mobiler.

Sedan har man infört starka restriktioner på att använda mobiler nära fronten.
Triangulering av radiosändare har man kunnat göra under mycket lång tid. Både Ukraina och Ryssland har system för pejl/triangulering av radiosändare.

Teknologin är enkel:
Man vet hur snabbt en radiosignal färdas vid jordytan. En liten radiomottagare med en dator kan då räkna ut exakt hur långt den befinner sig från radiosignalen när den tar emot den. Problemet är att den inte kan veta från vilket håll radiosignalen kom. Därför behöver man ytterligare en radiomottagare med en liten dator som också den räknar ut hur långt den befinner sig från sändaren. Med två mottagare kan man nästan räkna ut var sändaren finns – om man drar två linjer från de två mottagar-datorerna, så kan ju sändaren finnas på två olika geografiska platser. Testa själv att lägga två pennor som korsar varandra så ser du att pennorna kan korsa varandra på två olika sätt även om pennans ena ände är på exakt samma plats hela tiden. Om man adderar en tredje radiomottagar-dator så kan man till slut vara säker på exakt varifrån signalen kom. Därför kallas det triangulering. En fjärde eller femte liten mottagardator ger ännu mer exakta positionsangivelser och ju fler sekunder som sändaren sänder, desto mer exakt kan man beräkna med väldig precision var sändarkällan finns. Att använda radiosändare i krig är alltså allt annat än säkert.

Jag läste i början av kriget att ryss-orcherna var så dumma att de kopplade upp sina mobiltelefoner på Ukrainska mobilmaster. Då kunde Ukraina lätt triangulera sändarens position och skicka raketer dit.
Citera
2024-08-30, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Zelensky städar :

Sjefen for Ukrainas flyvåpen har fått sparken, få dager etter at ett av de få F-16-flyene som landet har fått fra Nato, styrtet.

I en videotale fredag kveld sier president Volodymyr Zelenskyj at han har besluttet å erstatte øverstkommanderende for landets flyvåpen, general Mykola Olesjtsjuk, for «å styrke Ukrainas militære ledelse».

– Vi trenger å beskytte folket, beskytte personellet og ta vare på alle våre soldater, sa Zelenskyj. Uttalelsen kom rett etter at kunngjøringen om avskjeden var lagt ut på presidentkontorets hjemmeside.

Den ukrainske generalstaben opplyser at generalløytnant Anatolij Kryvonozhka midlertidig har overtatt som øverstkommanderende for flyvåpenet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2024/08/30/196026081/zelenskyj-sparker-sjefen-for-ukrainas-flyvapen

Radikalt grepp ? Då med tanke på att Ukraina flygvapen har nog lyckats "koka soppa på en spik" sedan detta började. Sedan undrar jag över : Är det flygvapnet som är ansvariga för luftvärnet ?

(då med tanke på pratet om att det var "friendly fire" med en patriot som tog ner den egna F16)
Citera
2024-08-30, 23:02
Medlem
JymdKjams avatar
Vad händer i Kreml på tisdag, tror ni, när lille RasPutin grips i Ulan Bator? Vem tar över i Kreml?
Citera
2024-08-30, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Zelensky städar :

Sjefen for Ukrainas flyvåpen har fått sparken, få dager etter at ett av de få F-16-flyene som landet har fått fra Nato, styrtet.

I en videotale fredag kveld sier president Volodymyr Zelenskyj at han har besluttet å erstatte øverstkommanderende for landets flyvåpen, general Mykola Olesjtsjuk, for «å styrke Ukrainas militære ledelse».

– Vi trenger å beskytte folket, beskytte personellet og ta vare på alle våre soldater, sa Zelenskyj. Uttalelsen kom rett etter at kunngjøringen om avskjeden var lagt ut på presidentkontorets hjemmeside.

Den ukrainske generalstaben opplyser at generalløytnant Anatolij Kryvonozhka midlertidig har overtatt som øverstkommanderende for flyvåpenet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2024/08/30/196026081/zelenskyj-sparker-sjefen-for-ukrainas-flyvapen

Radikalt grepp ? Då med tanke på att Ukraina flygvapen har nog lyckats "koka soppa på en spik" sedan detta började. Sedan undrar jag över : Är det flygvapnet som är ansvariga för luftvärnet ?

(då med tanke på pratet om att det var "friendly fire" med en patriot som tog ner den egna F16)

Skulle nog dra till med att man gör sig av med det gamla gardet som är lärda i den ryska militärdoktrinen.

Ja, mig veterligen är luftvärnet underställt flygvapnet i Ukraina. Sen är det säkert någorlunda flexibelt med den biten ändå.
Senast redigerad av Rouen 2024-08-30 kl. 23:13.
Citera
2024-08-30, 23:11
Medlem
Verkar som att Schweiz äntligen är på väg att vakna upp och avskaffa sin neutralitet.

En ny rapport till landets försvarsminister har slagit ned som en bomb, rapporterar Politico.

https://marcusoscarsson.se/europa-land-kan-tvingas-avsaga-sig-sin-neutralitet-efter-500-ar/
Rysslands invasion av Ukraina har fått stora konsekvenser för hela Europa. Nu kan ett västeuropeiskt land vara på väg att ändra en 500-årig tradition.

Det handlar om Schweiz, som har varit alliansfritt och neutralt sedan 1515. En ny rapport till landets försvarsminister har slagit ned som en bomb, rapporterar Politico. I rapporten föreslås Schweiz ta stora steg bort ifrån sin militärt neutrala policy.
Citera
2024-08-30, 23:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det är ett samtal du behöver ta med Putin.
Tror du han lyssnar?

Det är inte min uppgift och inte heller min ambition. Ukraina har givits flera möjligheter att få till en överenskommelse med ryssarna, men villkoren blir allt sämre ju längre tiden lider. Vad Ukraina kunnat uppnå i april 2022 är någonting man i dag bara kan drömma om. Frågan är om det blir någonting kvar över huvud taget med tanke på hur situationen utvecklas.
Citera
2024-08-30, 23:17
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Vad händer i Kreml på tisdag, tror ni, när lille RasPutin grips i Ulan Bator? Vem tar över i Kreml?

Om en arrestering skulle ske så sker två saker:
1) ryssen förklarar krig mot Mongolerna (enligt tidigare info från ryssens sida där de har sagt att krig kommer att förklaras mot den som vågar arrestera putte den lille).
2) Antingen tar pappa eller gossen patruschev över och öppet visar vem som styrt kreml de senaste åren bakom puttefnask den dåraktige och som är de riktiga hjärnorna bakom puttes lilla äventyr i Ukraina.
Citera
2024-08-30, 23:17
Avslutad
Citat:
Det är inte min uppgift och inte heller min ambition. Ukraina har givits flera möjligheter att få till en överenskommelse med ryssarna, men villkoren blir allt sämre ju längre tiden lider. Vad Ukraina kunnat uppnå i april 2022 är någonting man i dag bara kan drömma om. Frågan är om det blir någonting kvar över huvud taget med tanke på hur situationen utvecklas.
Vad tror du Ukraina hade kunnat uppnå i april 2022? Vore intressant att veta.
Citera
2024-08-30, 23:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
April 2022, var det då Ryssland ockuperade typ 50% mer av Ukraina än idag?
Då hade de väl inte heller tappat delar av Kursk till Ukraina?
Citera
2024-08-30, 23:22
Medlem
Citat:

Eftersom Ryssland utvecklas i riktning afrikanskt Shit Hole Country så är det nog ”bara” för Ukraina att fortsätta slå mot järnvägsknutar, oljedepåer och raffinaderier samtidigt som Ryssland fortsätter att mala ned sig själv i en takt av 7.000-9.000 man i veckan plus all oersättlig materiel.

Burkina Faso har snart högre förväntad livslängd; Afghanistan stabilare ekonomi och Somalia fler som vill stanna i landet.

Putin kommer att gå till historien som den som förstörde Ryssland och till och med Quisling kommer att ha ett bättre eftermäle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in