Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Jag vet inte, ser du det som en långsiktig framgång av Ryssarna att bli av med territorium inne i Ryssland?
Den lilla bit Ukraina och NATO håller nu vid Kursk-gränsen är strategiskt sett rätt betydelselös, möjligen med undantag för staden Sudzha. De har misslyckats med att uppnå några nara må dör ohc det är långt tlill själva staden Kursk. Min bedömning är att de blir både "outmanned and outgunned" av Ryssland i den regionen framöver, fronten håller på att tätas tilll av ryssarna och de har ingen brist på nya trupper eller materiel att sätta in. Dessutom är det mycket motiverande ur rysk synvinkel att det egna landet har invaderats av Väst, och i sådana lägen finns det en historiskt grundad beredskap på hård och envis kamp för att kasta ut inkräktarna. Ryssland jobbar inte på samma tidsskala som NATO och man prioriterar också det här kriget mycket högre än t ex England eller Tyskland gör.
Zelenskys snack om att landfickan vid Kursk skulle kunna fungera som en "buffertzon" mot rysk beskjutning in i Ukraina är bara fånigt, området är inte alls brett nog för detta. Och tanken att de skulle håla det så pass länge att de kan "tvinga till sig Donbass" i utbyte under några kommande fredsförhandlingar är en lika orealistisk tanke; de blir utkastade långt innan dess.
Angående kriget inne i Ukraina och Donbass (alltså inom de gamla ukrainska gränserna från före 2014) så vidhåller jag att Kiev inte har gjort några (bestående) erövringar av land alls av strategisk betydelse sedan januari 2023. Man kunde under en tid upprätthålla ett litet brohuvud vid Krynky nere mittemot Kherson men längre kom man inte och nu har man förlorat det. Samma sak med t ex Robotyne som det tjoades så mycket om i media, jag räknade hela tiden med att Ryssland skulle ta tillbaka det och det
har de också gjort för en månad sedan, enligt det NATO-vänliga ISW. I stort sett inget av de ganska blygsamma områden som Ukraina intog, till stora egna kostnader i stupade, manskap och materiel, under sommar- coh höstoffensiven förra året, är kvar under deras kontroll, istället har Ryssland tryckt tillbaka dem och man gör nu ganska aktningsvärda eröringar i Donbass. Pokrovsk lär falla inom några veckor, likaså Kupjansk - bägge de här städerna har en helt annan strategisk och lógistisk betydelse än Robotyne.
I praktiken är ryssarna på väg att köra ut de uttunnade och trötta ukrainska styrkorna från västra Donbass, och när de har gjort det är det svårt att se några lika starka försvarslinjer längre västerut på slätten fram mot Dnjepr. I det läget är det trloligt att också tunga EU-länder på allvar börjar omrpöva sin inställning till hur meningsfullt det är att fortsätta pumpa pengar och vapen till ukraina ifall dessa dyrbara gåvor inte uppnår någonting. Tysjkland har redan aviserat att man skär ner stödet till Ukraina till hälften i nästa års budget (då är det dessutom val i Tyskland).