2024-08-30, 20:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Offensiven fortsätter i Kursk oblast, går långsammare men AFU tar mark fortfarande.

https://x.com/wartranslated/status/1829562548053561420
Nice! Vad säger nu våra rysshoror som påstod att ryssen skulle kasta ut AFU på några dagar?

Inte ens Vlad Solo och Skabb Olga tror på det idag....
Dessa 2 kallade Putins röster verkar längre tro på en snabb rysk seger?
Citera
2024-08-30, 20:43
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag nämner det för att det är viktigt att förstå att det är enbart två länder som ska komma överens. Inte FN och de två länderna tillsammans, eller något annat.

Ja vid 2022 och även 2014 var länderna sinsemellan helt överens om var gränsen skulle gå. Det de ej var överens om var om Ukraina hade ett legitimt styre, eller om Yanukovich egentligen var presidenten efter kuppen 2014. Så om man skulle omförhandla gränsen, vem var då motpart? Juntan som styrde i Kiev? Folket i hela Ukraina? Folket i de enskilda oblasts? Den autonoma republiken Krim, inom Ukraina? Formellt har Ryssland, givetvis av taktiska skäl, aldrig erkänt styret i Kyiv efter den första invasionen (trots demokratiska val där 80-90% av ukrainas befolkning representerades). Så rättsläget får helt enkelt sägas vara oklart, och såvitt jag vet finns det ingen internationell domstol där sådant kan avgöras (?). Ett alternativ vore att ta det till FN, men det kräver ju att bägge vill lösa det i FN.

2022 var Ukraina och Ryssland definitivt inte eniga om var gränsen skulle gå, eftersom Ryssland erkänt DPR och LPR som ligger inom Ukrainas territoriella gränser. Men Ryssland erkände inte DPR och LPRs GRÄNSER, utan bara deras existens som självständiga stater.

Det man då får ont i huvudet att tänka på, är om det i så fall gäller åt bägge hållen? Har Zelensky-Ukraina invaderat Ryssland nu i Augusti 2024? Legalt sett i ett ryskt perspektiv, så är det inte en stat som invaderat dem, eftersom de inte erkänner den ukrainska regeringen som representant för Ukraina.

Edit: En svaghet i argumentationen ovan, som jag tror varit uppe i forumet förr, är att låt oss anta att Ryssland har rätt i sin argumentation om att styret i Ukraina var illegitimt efter den första "invasionen", och att omröstningen i Krim-parlamentet gick tillräckligt korrekt till. De frågade Ryssland om de fick annekteras av dem. Ryssland erkände dem som en självständig stat, och sa ja. Men hur kan man erkänna en självständig stat som ligger innanför gränserna av ett territorium som man också har erkänt, utan att det blir självmotsägande? Mycket tveksamt.

Nu är du kraftigt ute och cyklar.
Jag kan inte utveckla varför. Det får folk läsa i tråden Euromaidan om.

Det är enastående hur svårt du har att hålla dig till topic.
Morbid fascination av att utmana regler och lagar?
Citera
2024-08-30, 20:50
Medlem
Citat:
Jag ser det inte ur en rätt och fel-måttstock. Rätt och fel är bara en av många aspekter man kan lägga på att ett barn sprängdes. Det är inte helt ointressant. Men mycket kan inte sägas om det on-topic i denna tråd.

Jag föredrar dock att fundera och agera kring på hur vi minimerar risken att ett nytt barn sprängs i detta krig om ex 6 månader, 12 månader, osv. Och att evaluera på om vi 2022 i Sverige minimerade risken framgångsrikt för dagens tragiska dödsfall. Det tror jag inte tyvärr.

Efter Ryssland vill kriga och döda barn är enda sättet att minimera risken för fler döda barn att skicka mer vapen till Ukraina.
Citera
2024-08-30, 20:53
Medlem
Citat:
Det där har sagts 100 gånger. Och mitt svar är nej.
1) Risk för etnisk rensning av etniska ryssar och pro-ryssar. På det territorium som togs i Kharkov, och det som ryssarna lämnade efter Kiev har tusentals fängslats för "medhjälp till Ryska federationen". Där har varit "street justice" av armén där de slaktat pro-ryssar. Med mera, med mera.
2) Låt oss anta att fanns en väldigt låg risk för detta, eller som i alla fall var mindre än alternativscenariet. Om Putin drar tillbaka trupperna så kan vi ju sitta och titta på, och vara nöjda. Men det är ju någon slags tv-åskådarmentalitet. Putin drar dock itne tillbaka några trupper. Eftersom vi inte kan sitta och övertala Putin att göra detta, så väcks ju frågan: Vad gör vi då, när det bra inte händer.

Det är noll risk för etnisk rensning om Putin avslutar anfallskriget.
Däremot dödar Putin människor varje dag med sitt krig.
Du stödjer mördarna och försöker ständigt urskuldar det de håller på med.
Citera
2024-08-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, exakt. Zelensky har passerat sitt bäst-före-datum med råge och Ukrainas ständiga försök att sälja in PR-framgångar som verkliga framgångar av långsiktig militär betydelse är det allt färre som faller för.

Jag vet inte, ser du det som en långsiktig framgång av Ryssarna att bli av med territorium inne i Ryssland?
Citera
2024-08-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Intressant, vet du var jag kan läsa mer om dessa definitioner?

Du kan ju fundera lite över varför inte unionen USA:s 50 delstater har egen representation i FN. Eller varför unionen Mikronesiens 4 delstater inte har egen representation i FN. Kina, som saknar delstater/delrepubliker har bara en plats. Hur många bör vara med i FN? Mikronesiens 100 000 invånare 4 platser, Kinas 1,4 miljarder 1 plats?
Citera
2024-08-30, 21:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Belgorod brinner Burn baby burn, all night.

https://krigskunst.social/@VikingChieftain/113052226398262061
Mycket torrt gräs och rökning fixar det
Citera
2024-08-30, 21:05
Medlem
Citat:
Det blir inte OT om man har fel, sluta tramsa med meta-diskussioner.

Jag skrev ju att Ryssland var överens med Ukraina om var gränsen gick. Men eftersom juntan i Kiev inte var erkänd av Ryssland, så fanns det ingen att utreda gränsfrågor med. Därför kunde Krim, ur Rysslands perspektiv, skapa en ny stat inne i Ukraina. Så långt, är det relativt oproblematiskt. Jag skrev också att då uppstår en ny märklighet, hur kan man samtidigt ha erkänt gränsen med ett land, och erkänna gränsen av ett annat land inne i det första landet?

Ryssland har ett försvar även av detta, de åberopar artiklar i FN-konventionen, principen om self-determination. Detta är inte jag som trollar, det är en lång diskussion bland jurister vad som egentligen gäller. Det räcker att konstatera att kanske finns det någon som har rätt eller fel, men överens är de inte i alla fall. Hundratals sidor (och säkert tusentals) har skrivits om detta. Söker man på ryska är jag säker på att du hittar 10 artiklar som berättar hur laglig Putins handlingar är. Och givetvis är det inte så att de ljuger, det är snarare en slags intellektuell sport. Det är nämligen som i alla andra andra rättsliga fall, att det är två (eller flera) motparter som använder lagen som slagträ och försöker tänja lagen till sin fördel. Men det knasiga här är att det finns ingen "supreme instance" som Ryssland är bunden av.

Rysslands åsikter om ett val spelar stor roll. Därför krävde också Poroshenko att Ryssland erkände honom som Ukrainas president. Vilket Ryssland, om jag förstår det rätt, gjorde i augusti 2014. Det går inte att ha några som helst formella relationer utan att den ene erkänner den andre i internationell rätt. I nationella rättsystem spelar det så klart ingen roll. Om jag snor din cykel så spelar det ingen roll om jag erkänner dig eller inte. Det hade ju varit fint om vi haft en internationell världsordning också som hade ett sådant system.

Slutsats: Ryssland och Ukraina borde kunna förhandla med varandra. De har en slags rättstvist om var gränsen går vid Krim, och för resten av gränsen gäller är väl kort sagt att Ryssland gör rättsligt fel som är inne på ukrainskt territorium. Om Ukraina och Ryssland gör upp med varandra var gränsen ska gå så slutar konflikten. Detta är det viktiga för att förstå Kina & Brasiliens "fredsplan" (som jag länkade ovan) och för den delen även Zelensky's planer. Han kommer med en ny snart:
https://thehill.com/policy/international/4851677-zelensky-presents-peace-plan/

Man kan ju inte välja vem man vill förhandla med. Oavsett om man erkänner en regering eller inte så får man ju förhandla med den som faktiskt styr. Det är ganska meningslöst att förhandla med någon som saknar makt och befogenheter i frågan det rör. Jag kanske ska starta överläggningar med min kusin om vem som äger din bil? Är du ok med det?

Självbestämmande gäller inte var och varenda folkgrupp som får för sig idéer. I huvudsak handlar det om att bilda egna stater. Ett Krim som självständig stat kunde ha uppfyllt kraven för självbestämmande, men rätten att välja att tillhöra ett annat land än det man tillhör ingår inte i självbestämmanderätten. Pröva en kurs i statsvetenskap.
Senast redigerad av Auric 2024-08-30 kl. 21:20.
Citera
2024-08-30, 21:07
Medlem
Citat:
Det där har sagts 100 gånger. Och mitt svar är nej.
1) Risk för etnisk rensning av etniska ryssar och pro-ryssar. På det territorium som togs i Kharkov, och det som ryssarna lämnade efter Kiev har tusentals fängslats för "medhjälp till Ryska federationen". Där har varit "street justice" av armén där de slaktat pro-ryssar. Med mera, med mera.
2) Låt oss anta att fanns en väldigt låg risk för detta, eller som i alla fall var mindre än alternativscenariet. Om Putin drar tillbaka trupperna så kan vi ju sitta och titta på, och vara nöjda. Men det är ju någon slags tv-åskådarmentalitet. Putin drar dock itne tillbaka några trupper. Eftersom vi inte kan sitta och övertala Putin att göra detta, så väcks ju frågan: Vad gör vi då, när det bra inte händer.

När dåliga saker händer, vad gör vi i Sverige då? Ja, alltså man hjälper Ukraina på alla sätt och vis genom att hjälpa dem att försvara sitt land och sitt folk mot ryssarna. Skickar pengar, skickar material och skickar krigsmaterial.

För hela det här kriget mellan Ukraina och Ryssland är som att se på när en våldtäktsman grovt våldtar en kvinna. Vad gör man om man inte kan vara på plats och själv döda eller stoppa våldtäktsmannen från att fullborda sitt hemska dåd?

Man skriker...

Ganska maktlöst eller hur?
Citera
2024-08-30, 21:07
Medlem
Ja det brinner i Belgorod. Orsaken är oklar men när man skjuter ned drönare kanske man skall göra det tidigare innan dom hinner nå staden.
Citera
2024-08-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nu är du kraftigt ute och cyklar.
Jag kan inte utveckla varför. Det får folk läsa i tråden Euromaidan om.

Det är enastående hur svårt du har att hålla dig till topic.
Morbid fascination av att utmana regler och lagar?
Den texten var ju inom topic ... och sen slår ni er själva blodiga på rapporteraknappen.

Hade du något att om konflikten i Ukraina att skriva? Det händer en hel del i Donbas eller förtränger ni att Ryssland närmar sig den viktiga staden Pokrovsk. Även Vuhledar ligger illa till som ukrainarna försvarat framgångsrikt ända tills någon fick för sig att flytta trupper till Kurs. I Kursk går det illa då försörjningslinjerna är dåliga och det är i stort sett stopp och ryssarna rullar tillbaka ukrainarna metodiskt. Men det verkar inte vara någon brådska då det blir så mycket lättare i Donbas och södra Ukraina för ryssarna.

Någon kommentar till att chefen för det ukrainska flygvapnet Mykola Oleshchuk, blev sparkad? Vet du varför?

Ni är lika smarta som banderiterna.
Citera
2024-08-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Det torde inte vara några större problem att FN:s säkerhetsråd, där Ryssland praktiskt nog är ordförande, beslutar om att skicka fredsbevarande trupper till de områden som ryssarna lämnar. Dessa kan ju även dokumentera eventuella krigsbrott och övergrepp som skett.

Ja, det lär ju inget land motsätta sig. I synnerhet de som stöttar Rysslands påståenden borde ju tycka det vara en utmärkt lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in