"Orsakerna till att människor över huvud taget försvinner är lika många som antalet försvunna"
Min första tanke när jag såg den här tråden var att skriva att jag tror att det rent procentuellt inte försvinner flera nu än tidigare. Att det kändes så för mig tror har att göra med att det uppmärksammas så snabbt just i sociala medier. Dessa använder vi ju betydligt mera nu än för bara 10 år sedan.
Men sedan började jag googla och ramlade över en artikel som visserligen är fyra år gammal men där visar det sig att antalet försvunna personer ökat kraftigt åren före 2016. Tydligen stack södra Sverige och Skåne ut då och i början av den här tråden skrevs det att det tydligen ökat i västra Sverige, kring Göteborg, på senare år.
Slutet av den här artikeln roade mig lite extra; det vanligaste stället där män som anmälts försvunna hittas är i arresten. I många fall säkert sovandes rusar av sig och därmed också lyckligt ovetande om att släkt och vänner blivit oroliga.
Min rubrik är för övrigt ett citat hämtat från den här artikeln som jag länkar till - kanske inte en tidning som citeras så ofta här och jag läser den vanligen inte heller:
https://www.inblick.se/nyheter/2016/...-okar-kraftigt