2020-09-21, 20:15
Medlem
nickomyras avatar
Försvunnen man i Söderhamn .
Igår så sökte frun på fb efter sin make .
Han verkar nu funnen och vid liv . https://polisen.se/aktuellt/handelse...l1Z4k44bZPOwqI
Men hon har inte tagit bort sökningen på fb .
Vad brukar det bero på när vuxna personer ” försvinner ”
Psykisk ohälsa ?
Tagit för mkt droger / alkohol o hamnat på akut eller arrest ?
Vuxenlivet blev för kravfyllt o rymde iväg till stugan / polare / äklskare ,
Senast redigerad av nickomyra 2020-09-21 kl. 20:21.
Citera
2020-09-22, 21:35
Medlem
Man tycker ju att åtminstone åldringar borde vara hyfsat enkla att hitta ute i terrängen. Drabbas man av en omedelbar sjukdomsattack hinner man väl inte planera så mycket, man brukar då vanligen falla till marken exakt där man är just då. Och ändå hittas de inte... Idag har många människor mobilen med sig...som går att pejla... men de hittas ändå inte! Det är något som är riktigt galet här!
Citera
2020-10-01, 23:20
Medlem
[quote=KnullaBella|70048694]Det där är interessant, jag har i många år misstänkt att det finns en eller flera seriemördare i väst sverige.

Hoppas de kollar på lastbilschaufförer också typ U*f Hagstr*m som ju suttit i fängelse för våldtäkt och mordförsök på barn. "lustmördare" ändrar sej ju aldrig.
Citera
2020-10-02, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkar vara fler personer som försvinner numera.

Numera i vårt digitaliserade samhälle blir det mycket snabbt känt när en person har försvunnit.

Även om det historiskt sett ang. försvunna personer tog längre tid att få ut denna information, så verkar det det vara flera idag som försvinner. Förr kunde dock personer försvinna utan att det i stort sett kom att noteras.

Historiskt sett så hittades de flesta försvunna i åar, sjöar m. m. Det var mycket få fall som det gick att få fram att det handlade om ett brott utan de flesta ansågs som olyckor eller självmord. Olösta försvinnanden på den tiden var faktiskt inte speciellt vanliga.

Har en person, både då och nu, försvunnit i närheten av vatten, så är det mycket troligt att personen ifråga har drunknat.
Citera
2020-10-02, 23:48
Medlem
Raven666s avatar
"Orsakerna till att människor över huvud taget försvinner är lika många som antalet försvunna"

Min första tanke när jag såg den här tråden var att skriva att jag tror att det rent procentuellt inte försvinner flera nu än tidigare. Att det kändes så för mig tror har att göra med att det uppmärksammas så snabbt just i sociala medier. Dessa använder vi ju betydligt mera nu än för bara 10 år sedan.

Men sedan började jag googla och ramlade över en artikel som visserligen är fyra år gammal men där visar det sig att antalet försvunna personer ökat kraftigt åren före 2016. Tydligen stack södra Sverige och Skåne ut då och i början av den här tråden skrevs det att det tydligen ökat i västra Sverige, kring Göteborg, på senare år.

Slutet av den här artikeln roade mig lite extra; det vanligaste stället där män som anmälts försvunna hittas är i arresten. I många fall säkert sovandes rusar av sig och därmed också lyckligt ovetande om att släkt och vänner blivit oroliga.

Min rubrik är för övrigt ett citat hämtat från den här artikeln som jag länkar till - kanske inte en tidning som citeras så ofta här och jag läser den vanligen inte heller: https://www.inblick.se/nyheter/2016/...-okar-kraftigt
Citera
2020-10-04, 13:13
Medlem
elbels avatar
Känns som att det minskat under pandemin?
Citera
2020-10-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Numera i vårt digitaliserade samhälle blir det mycket snabbt känt när en person har försvunnit.

Även om det historiskt sett ang. försvunna personer tog längre tid att få ut denna information, så verkar det det vara flera idag som försvinner. Förr kunde dock personer försvinna utan att det i stort sett kom att noteras.

Historiskt sett så hittades de flesta försvunna i åar, sjöar m. m. Det var mycket få fall som det gick att få fram att det handlade om ett brott utan de flesta ansågs som olyckor eller självmord. Olösta försvinnanden på den tiden var faktiskt inte speciellt vanliga.

Har en person, både då och nu, försvunnit i närheten av vatten, så är det mycket troligt att personen ifråga har drunknat.

Vissa personer saknas nog snabbt om däremot någon skulle exempelvis mörda någon papperslös så är det nog en annan historia. Idag finns det ju en massa personer i Sverige som ingen har koll på. Om någon av dessa blir mördad och ingen ens vet den bor i Sverige är nog sökpådraget minimalt.

Många av de klassiska offergrupperna som råkar ut för mord som hemlösa och prostituerade är det nog väldigt lite koll på. De är många gånger inte medborgare i landet och vistas här utan tillstånd.
Citera
2023-01-08, 16:33
Medlem
Chrinolinas avatar
Finns det någon statistik över orsaker till försvinnanden?
Citera
2024-07-08, 22:52
Medlem
TommyTaos avatar
Hur kommer det sig att just Helsingborg, Sveriges Bermudatriangel, sticker ut i statistiken?
Citera
2024-07-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Hur kommer det sig att just Helsingborg, Sveriges Bermudatriangel, sticker ut i statistiken?

Så fram med statistiken om du har fakta, inte bara gissning
Citera
2024-08-29, 23:51
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Så fram med statistiken om du har fakta, inte bara gissning

Här kommer ett brottstycke ur den offentliga statistiken under perioden 2021 - 2023
Försvunna personer
Malmö -2
Lund - 0
Trelleborg - 0
Ystad - 1
Kristianstad - 2
Eslöv - 1
Hässleholm - 0
Tomelilla - 1
Osby - 0
Hörby - 1
Landskrona - 4
Helsingborg - 6
Klippan - 2
Ängelholm - 2
Höganäs - 3

Värt att notera är sambandet mellan Helsingborgs kranskommuner och statistik över försvunna personer. Summerar man antalet så kan man konstatera inte mindre än 17 försvunna personer från området.
Väl värt att också notera är det obefintliga mediala intresset inte minst tillsammans med gatekeepers här på forumet som rappt normaliserar Helsingborg och dess totala urspårning med en skenande kriminalitet och högst troligt en eller flera seriemördare.
Senast redigerad av TommyTao 2024-08-29 kl. 23:55.
Citera
2024-08-30, 18:25
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Här kommer ett brottstycke ur den offentliga statistiken under perioden 2021 - 2023
Försvunna personer
Malmö -2
Lund - 0
Trelleborg - 0
Ystad - 1
Kristianstad - 2
Eslöv - 1
Hässleholm - 0
Tomelilla - 1
Osby - 0
Hörby - 1
Landskrona - 4
Helsingborg - 6
Klippan - 2
Ängelholm - 2
Höganäs - 3

Värt att notera är sambandet mellan Helsingborgs kranskommuner och statistik över försvunna personer. Summerar man antalet så kan man konstatera inte mindre än 17 försvunna personer från området.
Väl värt att också notera är det obefintliga mediala intresset inte minst tillsammans med gatekeepers här på forumet som rappt normaliserar Helsingborg och dess totala urspårning med en skenande kriminalitet och högst troligt en eller flera seriemördare.

Närhet till vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in