2024-08-29, 23:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Istället för att Björkmans kollegors ord återges i referatform med en agenda kan man ju klistra in vad de själv säger. För det finns ju faktiskt dialogförhör med dem. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.

Nicklas Fröling:

F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
FR: Ja.
F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.

Claes Nyberg:

F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
N: Nej, han står kvar.
F: Han stannar alltså vid bankomaten.
N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.
F: Nej.
N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.
F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.
F: Han stannar kvar där.
N: Ja.

Åsa Gustavsson:

F: Nej. Och Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
G: Nej, han stod kvar vid bankomaten.
F: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
G: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.
F: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
G: Ja.
F: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
G: Nej.

Tack för att du tog dig tid att återge ett längre stycke ur dialogförhören med Björkmans tre kamrater.

Exakt. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.

Den uppenbara slutsatsen är att varken Niklas, Klas eller Åsa visste var Anders Björkman vände.

Om man inte har en agenda.
Citera
2024-08-30, 00:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för inputen.

En fråga från en som inte känner till Ledningscentralen aka SBC.

Finns instruktion för LC/SBC tillgänglig på nätet?

Hur ser LC/SBC interna organisation ut?

Typ; olika funktioner/ "bord" ambulansbord etc

Bemanning: antal / befattningar & funktioner / gärna namn?

Vad omfattar område 1?

Kommunikationskanaler till ??? (LAC, polisradio?, etc.)

Med tack på förhand / Utredaren

Som sagt, läs Kari och Pertti Poutiainens 800-sidiga klassiker från 1995 ("Inuti labyrinten"). Den är en guldgruva av information om SBC och LAC. Alla dina frågor besvaras där.

Den är 29 år gammal. Några saker har hänt sedan dess. Läs gärna min uppdatering.

https://www.flashback.org/sp89333377

Filen som jag gav dig innehåller EG10019. Den saknas helt på wpu.nu och saknas delvis på palmemordsarkivet.se.

https://gofile.io/d/Yhr3bU
Citera
2024-08-30, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Som sagt, läs Kari och Pertti Poutiainens 800-sidiga klassiker från 1995 ("Inuti labyrinten"). Den är en guldgruva av information om SBC och LAC. Alla dina frågor besvaras där.

Den är 29 år gammal. Några saker har hänt sedan dess. Läs gärna min uppdatering.

https://www.flashback.org/sp89333377

Filen som jag gav dig innehåller EG10019. Den saknas helt på wpu.nu och saknas delvis på palmemordsarkivet.se.

ANGÅENDE BANKOMATERNA (FAKTA)

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EG10019
Citera
2024-08-30, 10:13
Citat:
Istället för att Björkmans kollegors ord återges i referatform med en agenda kan man ju klistra in vad de själv säger. För det finns ju faktiskt dialogförhör med dem. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.

Nicklas Fröling:

F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?

Claes Nyberg:

N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

Åsa Gustavsson:

G: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.

Anders Björkman "kanske" inte är önskvärd i sällskapet som går vidare.En slags vuxenmobbing en fredagskväll.

Någonting i det hela skaver och det gås som en katt runt het gröt i ärendet sen länge....
Citera
2024-08-30, 11:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Anders Björkman "kanske" inte är önskvärd i sällskapet som går vidare.En slags vuxenmobbing en fredagskväll.

Någonting i det hela skaver och det gås som en katt runt het gröt i ärendet sen länge....

Klart är i alla fall att samtliga kollegor är av uppfattningen att Björkman stannade ungefär vid bankomaten. Och det är ju en himla slump att det råkar matcha Björkmans eget vittnesmål väldigt bra. Sedan kan de inte utesluta att Björkman därefter fick ett ryck och vandrade efter en rejäl bit utan att de uppfattade det. Något som Björkman inte påstår utan kräver en fri och spekulativ tolkning av hans vittnesmål. Och med den utgångspunkten hade det ändå inte spelat någon roll om kollegorna uttryckligen sagt att de såg honom vända vid bankomaten; han hade ju i teorin kunnat få ett ryck efter det och knatat efter ändå.

Att alla kollegor också skulle råka ha helt fel om var bankomaten låg förefaller försvinnande osannolikt.

Sedan kan man kanske inte utesluta att de snackat ihop sig, men det blir väl lite väl spekulativt.
Senast redigerad av Knattarna 2024-08-30 kl. 12:00.
Citera
2024-08-30, 11:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
ANGÅENDE BANKOMATERNA (FAKTA)

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EG10019

Snyggt.

Glöm inte de alternativa maskningarna av förhören med marknadsansvarige Nordström hos BankomatCentralen (EG10019-3), produktionsansvarige Jonas hos Bankgirot (EG10019-4) och dataoperatör Tapper hos Bankgirot (EG10019-5). Samt kommissarie Jonssons sammanställning från 1989 (EG10019-6) och bilaga 1 - 4. Bankgirot skötte driften av Bankomatsystemet sedan 1984.

Bilaga 4 (BankomatCentralens brev till polisen den 17 april 1986) är av särskilt intresse.

"Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade bankomater hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."

Varför då?

Därför att klockorna i Sveriges 489 bankomater synkades med övervakningsapplikationens klocka när Bankomatsystemet startades om kl 08.00 den 28 februari 1986. Klockorna i Sveriges 489 bankomater gick lika fel kl 23.21. De synkades 15 timmar och 21 minuter tidigare.

Varför visste inte polisen detta?

De frågade inte Bankgirot och BankomatCentralen om den saken.

Varför sa inte de något till polisen?

De visste inte att polisen hade skäl att jämföra två bankomater (postkontorets bankomat på dåvarande Tunnelgatan och Götabankens bankomat på Sveavägen).

Jag vet det mesta om Bankgirots teknik 1986 (samma typ av nätverk som Dankort använde när de startade 1983). Information finns på nätet. Kräver inga förkunskaper. Andra vet ännu mer. Om de vill träda fram och berätta. Men vänta, brukar inte journalister ägna sig åt detta? Be folk att träda fram och berätta viktiga saker? Vi får hoppas att någon gör det.

Jaha, klockorna i Sveriges 489 bankomater var synkade när skotten kom. Vad spelar det för roll?

Det spelar stor roll. Eftersom skotten kom 23.21.30 (mittemellan Helena Lähdes första och andra försök att ta ut 700 kr i postkontorets bankomat på andra sidan Sveavägen). Skotten kom 23.18.42 lokal bankomattid.

Därför vet vi att klockorna i Sveriges 489 bankomater (och övervakningsapplikationens klocka) gick två minuter och 48 sekunder efter när skotten kom.

Jaha, men övervakningsapplikationens klocka gick ju 90 sekunder före när polisen kollade den 24 april 1986? Enligt EG10019-4.

Bankomatsystemet startades om vid minst ett tillfälle mellan den 28 februari och den 24 april.

Jaha, klockorna i Sveriges 489 bankomater gick två minuter och 48 sekunder efter när skotten kom. Vad spelar det för roll?

Det spelar stor roll. Då vet vi att Anders Björkmans kamrater började uttagen i Götabankens bankomat 23.18.27 (20 meter norr om Tunnelgatan).

Jaha, Anders Björkmans kamrater började uttagen i Götabankens bankomat 23.18.27. Vad spelar det för roll? Kom igen, jag somnar snart.

Det spelar stor roll. Då vet vi att Björkman och hans kamrater passerade GM ett tiotal sekunder tidigare. GM väntade vid Dekorimas entré (15 meter söder om bankomatlokalens entré).

Enligt vittnet Inge Mårelius. Han såg dem passera GM vid Dekorimas entré. Det finns inget annat sällskap (med fyra kvinnor och män som gick Sveavägen norrut) än Björkmans sällskap. De passerade GM vid Dekorimas entré ett tiotal sekunder före 23.18.27. Då hade GM väntat vid Dekorimas entré i "15 - 30 sekunder". Enligt Mårelius.

Då vet vi att gärningsmannen väntade "3 - 4 minuter" (som Mårelius uppgav den 12 november 1987).

Om han inte såg fel. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser om den saken.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-30 kl. 11:20.
Citera
2024-08-30, 14:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tack för att du tog dig tid att återge ett längre stycke ur dialogförhören med Björkmans tre kamrater.

Exakt. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.

Den uppenbara slutsatsen är att varken Niklas, Klas eller Åsa visste var Anders Björkman vände.

Om man inte har en agenda.

Där har jag svårt att följa din tanke. Jag tycker dina genomgångar av vissa saker här har varit mycket klargörande och logiska och jag tackar dig för sakligheten, om jag vågar göra det med mina brister i omedelbara kunskaper om exakta tider och rörelser runt mordplatsen.

Du gav ett antal skäl till att Anders Björkman var Tensonmannen, som jag också tackar dig för att du tog dig tid att sammanställa.

Men jag har svårt att se att det är att ha en agenda att dra slutsatsen av förhören med Björkman och hans sällskap att han förmodligen inte rörde sig så långt norrut på Sveavägen att han kan ha förväxlats med Tensonmannen. Den naturliga slutsatsen är väl att om man skall gå på deras egna sammantagna uppgifter var inte Björkman speciellt långt norr om banken. Det verkar heller inte finnas några speciella skäl till att man istället skall tro att uppgifterna är missvisande och att Björkman trots allt rört sig mer norrut.

Jag kan inte se att dina punkter ger skäl till att föredra en sådan tolkning som mer trolig.

Skälen till att Björkman inte är Tensonmannen är som jag ser det alltså främst:

1. Han uppger själv att han inte var så långt norrut.

2. Hans vittnesmål i övrigt förefaller inte stämma med att han följt efter paret Palme under en så lång stund som väl krävs för att teorin skall gå ihop. Det framstår som han befinner sig närmare mordplatsen och passeras av paret Palme och mördaren.

3. Fauzzis beskrivning av Tensonmannen stämmer dåligt med Anders Björkmans signalement.

Jag har absolut ingen religiös tro på Tensonmannen som mördaren och ingen agenda. Det är bara det att jag börjat luta ditåt pga sådant som dessa punkter. Om det inte är Björkman som är Tensonmannen är det ett rimligt antagande att Tensonmannen är mördaren. Morelius Dekorimaman är förvisso ett stort problem med teorin dock.
Citera
2024-08-30, 17:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Där har jag svårt att följa din tanke. Jag tycker dina genomgångar av vissa saker här har varit mycket klargörande och logiska och jag tackar dig för sakligheten, om jag vågar göra det med mina brister i omedelbara kunskaper om exakta tider och rörelser runt mordplatsen.

Du gav ett antal skäl till att Anders Björkman var Tensonmannen, som jag också tackar dig för att du tog dig tid att sammanställa.

Men jag har svårt att se att det är att ha en agenda att dra slutsatsen av förhören med Björkman och hans sällskap att han förmodligen inte rörde sig så långt norrut på Sveavägen att han kan ha förväxlats med Tensonmannen. Den naturliga slutsatsen är väl att om man skall gå på deras egna sammantagna uppgifter var inte Björkman speciellt långt norr om banken. Det verkar heller inte finnas några speciella skäl till att man istället skall tro att uppgifterna är missvisande och att Björkman trots allt rört sig mer norrut.

Jag kan inte se att dina punkter ger skäl till att föredra en sådan tolkning som mer trolig.

2. Hans vittnesmål i övrigt förefaller inte stämma med att han följt efter paret Palme under en så lång stund som väl krävs för att teorin skall gå ihop. Det framstår som han befinner sig närmare mordplatsen och passeras av paret Palme och mördaren.

3. Fauzzis beskrivning av Tensonmannen stämmer dåligt med Anders Björkmans signalement.

Jag har absolut ingen religiös tro på Tensonmannen som mördaren och ingen agenda. Det är bara det att jag börjat luta ditåt pga sådant som dessa punkter. Om det inte är Björkman som är Tensonmannen är det ett rimligt antagande att Tensonmannen är mördaren. Morelius Dekorimaman är förvisso ett stort problem med teorin dock.
Dekorimamannen har väl 4 möjliga lösningar om inte AB är tensonmannen. Som jag har väldigt svårt att få det till.

1. Det är AB, som faktiskt säger sig stå och vänta vid området där IM säger sig se en väntande man. Det är inte omöjligt att han först ser en väntande AB och sedan gm gå upp. Lyckades NF sammanblanda de två så kan väl även IM. De två verkar ju ha ungefär samma nyans på jackan och ABs mössa verkar ju vara rätt lik den han själv beskriver på GM. Så de är väl inte helt lätta att skilja på håll.

2. Dekorimamannen är gm och tensonmannen är ett vittne som inte hört av sig alternativt en medbrottsling.

3. Tensonmannen är gm och dekorimamannen ett vittne som inte hört av sig alternativt en medbrottsling.

4. Tensonmannen passerar LOP och ställer sig i hörnan för att undersöka gränden och sedan väntar för att låta dom komma ikapp.

Personligen ser jag alternativ 1 som mest trolig. Men det går inte att dra några säkra slutsatser åt något håll. Det är ju även teoretiskt möjligt att tensonmannen är AB. Men det ser jag själv som osannolikt, sett utifrån vad AB och hans kamrater säger.
Citera
2024-08-30, 17:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Tack.

Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.

Det är enkelt. Vi har ett nyktert vittne (Nicola Fauzzi) och ett onyktert vittne (Anders Björkman).

Det onyktra vittnet lämnar en oklar uppgift (om var han vände): "10 meter norr om dörrarna till banken"

Den uppgiften kan bekräfta att det nyktra vittnet har rätt (Björkman vände strax norr om Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan) eller fel (Björkman vände strax norr om Götabankens kontor 20 meter norr om Tunnelgatan). Det onyktra vittnet visade (i första förhöret och i tingsrätten) att han uppfattade Skandiahuset som "banken" och Skandias entré som "dörrarna till banken". Ingen polis bad honom förklara den oklara uppgiften. Ingen polis bad honom visa på Sveavägen var han vände.

Jag tror på det nyktra vittnet.

Frågan om mannen som Fauzzi såg bakom paret Palme var Björkman, GM eller en tredje person har ingen som helst betydelse för frågan om Palme sköts av en ensam GM.

En ensam GM kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan (som Inge Mårelius antydde i förhöret den 12 november 1987).

Inge Mårelius i tingsrätten 1989 (där han beskrev hur Susanne Larsson letade efter sitt bankomatkort innan uttagen började)

Inge Mårelius

Helena Lähde

Susanne Larsson

Susanne Larsson 1993

Sven-Erik Rolfart

Glenn Malmström 1986 (där han beskrev att Susanne Larsson, Helena Lähde, Sven-Erik Rolfart och en okänd man redan var där när han kom till postkontorets bankomat)

Glenn Malmström 1988 (där han beskrev att bankomaten var ledig trots att flera personer redan var där)

Anders Björkman

Niklas Fröling

Klas Nyberg

Åsa Gustafsson

Nicola Fauzzi
Citera
2024-08-30, 17:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Nicklas Fröling:

Claes Nyberg:

Åsa Gustavsson:

Tummen upp för att du postar vad källorna faktiskt säger/sagt. Eloge!

Till detta har vi ju också Anders B's egna uppfattning där han i uppslag E 13-C senare under mars månad ska ha uppgivit:
"Björkman förklarar att han inte befann sig längre norrut på Sveavägens östra trottoar än ca 10 meter norr om dörrarna till banken."

Platsen för Fauzzis iakttagelse av en efterföljande man är längre än dessa "10 meter norr om dörrarna till banken".

Men mot detta pekar ändå Fauzzis egna uppfattning om vem han mött vilket skulle vara mannen som senare stod i porten till Dekorima.

Vidare har vi "PU" fram till 2017 med HM/KP också verkar ha köpt förklaringen med att det är Anders B. (Ölvebro/Helin menade ju att CP skulle ha fortsatt på den västra sidan Sveavägen och sedan korsat över mot Dekorima hörnet).
HM/KP vill (kanske) mena att detta är SE, men dock inget som KP ens vågade gå in på.
Krister Peterssons "gärningsbeskrivning" tog inte med speciellt mycket utan var ganska tunn.
SE dök upp och om han ansåg att SE haft ett vapen med sig.
Citera
2024-08-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
De båda juggarna Mirjuskovic och Biric greps i Helsingör den sjätte mars. Duon utreddes i samband med MOP. Nu är Helsingörsfärjan inte Köpenhamn men det är en rätt stor slump att flera misstänkta till MOP grips på Själland samma dag. Vore intressant att få fram namnet på smugglar-Lennart.
Varifrån kommer uppgiften om namnet Mirjuskovic (och Bircic iofs. men här har vi ju förnamnen både ifrån Maria L och uppgifter på nätet) ?
Jag hörde inte i podden att Maria L nämner det (eller efternamnet på Bircic) då. Bara något i stil med det som står 7/3 i Expressen Nicol Austraich och Toni Anti på den andre.
Senast redigerad av tsach 2024-08-30 kl. 18:43.
Citera
2024-08-30, 18:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
1. Det är AB, som faktiskt säger sig stå och vänta vid området där IM säger sig se en väntande man.
Omöjlig idé som inte finns i utredningen. Dök upp efter 2020. Saknar stöd i vittnesuppgifterna och strider mot flera av vittnesuppgifterna. Anders Björkman säger sig stå 15 meter från den väntande mannen (som han och kamraterna inte minns när de tillfrågas långt senare). Under en bråkdel av en minut. Björkman är klädd på ett annat sätt. Han är bara 173 cm lång.

https://www.flashback.org/sp89084744

Citat:
2. Dekorimamannen är gm och tensonmannen är ett vittne som inte hört av sig alternativt en medbrottsling.
Vart tog "Tensonmannen" vägen? Gick han upp i rök?

Citat:
3. Tensonmannen är gm och dekorimamannen ett vittne som inte hört av sig alternativt en medbrottsling.
Inge Mårelius såg att "Dekorimamannen" sköt Olof Palme.

Citat:
4. Tensonmannen passerar LOP och ställer sig i hörnan för att undersöka gränden och sedan väntar för att låta dom komma ikapp.
Varför märkte inte Lisbeth Palme att "Tensonmannen" passerade henne?

Jag tror på nyktra vittnen. "Tensonmannen" är vittnet Anders Björkman.

Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in