Citat:
Istället för att Björkmans kollegors ord återges i referatform med en agenda kan man ju klistra in vad de själv säger. För det finns ju faktiskt dialogförhör med dem. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.
Nicklas Fröling:
F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
FR: Ja.
F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.
Claes Nyberg:
F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
N: Nej, han står kvar.
F: Han stannar alltså vid bankomaten.
N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.
F: Nej.
N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.
F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.
F: Han stannar kvar där.
N: Ja.
Åsa Gustavsson:
F: Nej. Och Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
G: Nej, han stod kvar vid bankomaten.
F: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
G: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.
F: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
G: Ja.
F: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
G: Nej.
Nicklas Fröling:
F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.
Claes Nyberg:
F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
N: Nej, han står kvar.
F: Han stannar alltså vid bankomaten.
N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då". Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.
F: Nej.
N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.
F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.
F: Han stannar kvar där.
N: Ja.
Åsa Gustavsson:
F: Nej. Och Björkman var han med på vägen upp en bit eller?
G: Nej, han stod kvar vid bankomaten.
F: Han står kvar vid bankomaten han. Är du säker på det?
G: Ja, eftersom han inte var med oss när vi gick så. Det kan jag ju inte svara på alltså. Jag bara gick och så gick dom med mig.
F: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
G: Ja.
F: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
G: Nej.
Tack för att du tog dig tid att återge ett längre stycke ur dialogförhören med Björkmans tre kamrater.
Exakt. Var och en är fri att dra sina egna slutsatser.
Den uppenbara slutsatsen är att varken Niklas, Klas eller Åsa visste var Anders Björkman vände.
Om man inte har en agenda.