2024-08-29, 17:41
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Ja, men då låter det ju som att du har tillräcklig koll. Och sunt att inte tracka ännu noggrannare om du känner att det väcker gamla demoner, vilket känns lätt hänt.

Visst börjar du väl närma dig ett BMI inom normalspannet? Tänker att viktminskningen naturligt verkar gå långsammare då (tyvärr). Men jag håller tummarna att platån ger med sig! Hang in there!

Ja går jag ner dom där 2,5 kg så hamnar jag under BMI 25

Lite justeringar med kosten kan jag nog göra så att jag äter mer strikt 5 dagar i veckan o lite mindre strikt dom 2 andra.
På barns skoldagar kan jag äta anpassad mat men på helgerna är det lite trist att laga massa olika rätter… o då äter vi ändå inte särskilt onyttigt men lite godis på kvällen.
Kan definitivt inte överäta som jag gjorde innan Ozempic.

Alltså jag äter kanske snabbmat 1 gång varannan månad, dricker inte läsk, saft, kaffe, te, mjölk el alkohol, nyttjar inte nikotin, äter väldigt lite halvfabrikat.. känns ju som att det är svårt att göra några stora ändringar… det som är onyttigt är nåt hg godis på helgen o några bitar torkad mango.

Men men.. om det är denna vikt kroppen vill ha så är jag ändå rätt nöjd jämfört med vart jag började ☺️
Citera
2024-08-29, 21:04
Medlem
Dags för uppdatering! Det är så kul och inspirerande att läsa alla andras resa, så det är roligt att dela sin egna också.

Start: 91 kg.
BMI: 30.8

Gick ner 0,5 kg på egen hand en vecka innan jag började med ozempic för att jag hade en bra vecka, började träna och var allmänt med aktiv och taggad på att få hjälp.

1 aug: 90.5 kg (-0.5 kg)
(0.25 mg, första sprutan): 8 aug: 89.8 (-0.7 kg)
(0.25 mg): 15 aug: 88.5 (-1,3 kg)
(0.5 mg): 22 aug: 87.8 (-0,7 kg)
(0.5 mg) 29 aug: 86.6 (-1,2 kg).

Totalt: -4.4 kg på fyra veckor.
BMI: 29.3
Kvar till målvikt: 18.6 kg

Kommer nog hålla mig på 0.5 mg. Det funkar bra. Inga biverkningar. Dålig matlust, dock stort sötsug. Ersätter ibland måltider med en chokladkaka (JÄTTEDÅLIGT JAG VET!!!), måste skärpa mig. Tänker att jag ska börja gymma igen, körde ordentligt två veckor men sen har jag hållit mig till 10-20.000 steg om dagen. Måste påminna mig själv att äta. Ska börja äta mer proteinrikt så jag går ner i fett och inte muskler.

Tog på mig en kavaj i veckan och den kändes inte trång längre! Det var en bekräftelse på att allt går åt rätt håll. Är nöjd med viktnedgången hittills. Har verkligen kämpat och hållit igång med promenaderna, det har gett resultat. Kom ihåg att ozempic bara hjälper hungersurret i huvudet, jobbet behöver vi göra själva ❤️ jag hade inte kallat det här fusk, utan mer hjälp för oss med obesitas.
Citera
2024-08-30, 09:15
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Ja går jag ner dom där 2,5 kg så hamnar jag under BMI 25

Lite justeringar med kosten kan jag nog göra så att jag äter mer strikt 5 dagar i veckan o lite mindre strikt dom 2 andra.
På barns skoldagar kan jag äta anpassad mat men på helgerna är det lite trist att laga massa olika rätter… o då äter vi ändå inte särskilt onyttigt men lite godis på kvällen.
Kan definitivt inte överäta som jag gjorde innan Ozempic.

Alltså jag äter kanske snabbmat 1 gång varannan månad, dricker inte läsk, saft, kaffe, te, mjölk el alkohol, nyttjar inte nikotin, äter väldigt lite halvfabrikat.. känns ju som att det är svårt att göra några stora ändringar… det som är onyttigt är nåt hg godis på helgen o några bitar torkad mango.

Men men.. om det är denna vikt kroppen vill ha så är jag ändå rätt nöjd jämfört med vart jag började ☺️
Wow, det kan inte jag säga, jag dricker öl nästan varje/varannan dag nu på sommaren, kaffe, mjölk... Äter glass ibland oxå...
Då får jag verkligen vara glad att vikten går ner ändå lite hahah
Citera
2024-08-30, 09:29
Medlem
PyjamasXLs avatar
Hur mäter man BMI nu igen? Jag är 194 cm lång och väger 160 kg, men får inte Ozempic då jag saknar diabetes typ 2, och det gör mig så jävla arg. Precis som om att en med diabetes typ 2 är i sämre skick än mig och är värd mer än mig. Min bror har diabetes typ 2 men är inte överviktig. Han äter någon tablett varje dag och mår fint. Varför skall alla med diabetes typ 2 prioriteras framför oss med farlig övervikt/fetma?

160/194 x något? Vad är mitt BMI?

Edit: Mitt BMI är alltså "Ditt BMI: 42.5", som att det inte kommer att ge mig diabetes och andra följdsjukdommar i framtiden om jag inte får hjälp då, nääää, det är viktigare att diabetes typ 2or får Ozempic på recept. - Skit i tjockisen. Han får vi dras med i framtiden tänker vården, om vi inte har tur och han ramlar ihop och dör av en stroke eller hjärtinfarkt innan dess.
Senast redigerad av PyjamasXL 2024-08-30 kl. 09:37.
Citera
2024-08-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Hur mäter man BMI nu igen? Jag är 194 cm lång och väger 160 kg, men får inte Ozempic då jag saknar diabetes typ 2, och det gör mig så jävla arg. Precis som om att en med diabetes typ 2 är i sämre skick än mig och är värd mer än mig. Min bror har diabetes typ 2 men är inte överviktig. Han äter någon tablett varje dag och mår fint. Varför skall alla med diabetes typ 2 prioriteras framför oss med farlig övervikt/fetma?

160/194 x något? Vad är mitt BMI?

Edit: Mitt BMI är alltså "Ditt BMI: 42.5", som att det inte kommer att ge mig diabetes och andra följdsjukdommar i framtiden om jag inte får hjälp då, nääää, det är viktigare att diabetes typ 2or får Ozempic på recept. - Skit i tjockisen. Han får vi dras med i framtiden tänker vården, om vi inte har tur och han ramlar ihop och dör av en stroke eller hjärtinfarkt innan dess.

Kontakta en nätläkare, exempelvis Yazen. De kommer att skriva ut ozempic till dig.
Citera
2024-08-30, 09:54
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Kontakta en nätläkare, exempelvis Yazen. De kommer att skriva ut ozempic till dig.
Jag skall träffa min läkare på måndag och ta ett snack med henne. Annars så får jag vända mig till nätläkare. Tack för tipset.
Citera
2024-08-30, 10:42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Jag skall träffa min läkare på måndag och ta ett snack med henne. Annars så får jag vända mig till nätläkare. Tack för tipset.
men hos nätläkare får du betala månadsavgift + läkemedel själv, ca 1000-1500 per månad
Citera
2024-08-30, 10:47
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Wow, det kan inte jag säga, jag dricker öl nästan varje/varannan dag nu på sommaren, kaffe, mjölk... Äter glass ibland oxå...
Då får jag verkligen vara glad att vikten går ner ändå lite hahah

Jo någon enstaka glass o även en del melon av olika slag blev det under sommarledigheten såklart haha men annars tillhör inte det vanligheten.
Pga allergi så äter jag bara melon, mango o citrusfrukt så det blir inga stora mängder övrig tid.

Citat:

Tror DrVikt är billigare än yazen… kan vara värt att undersöka innan du hoppar på något när medicinen i sig ändå är rätt dyr… lycka till 🙂
Citera
2024-08-30, 10:55
Medlem
Citat:
men hos nätläkare får du betala månadsavgift + läkemedel själv, ca 1000-1500 per månad

Absolut, men om man vill gå ner i vikt är det en kostnad som kanske är värd att lägga om man inte får medicinen utskriven hos fysisk läkare.
Citera
2024-08-30, 10:59
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Absolut, men om man vill gå ner i vikt är det en kostnad som kanske är värd att lägga om man inte får medicinen utskriven hos fysisk läkare.
Jag vet, det är orättvis att du får betala med så stor övervikt
Citera
2024-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Jag vet, det är orättvis att du får betala med så stor övervikt

Det tycker jag också. Jag hade nog personligen gått till en annan läkare för en second opinion, med en så stor övervikt känns läget ganska akut och hälsofarligt.
Citera
2024-08-30, 12:01
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Dags för uppdatering! Det är så kul och inspirerande att läsa alla andras resa, så det är roligt att dela sin egna också.

Start: 91 kg.
BMI: 30.8

Gick ner 0,5 kg på egen hand en vecka innan jag började med ozempic för att jag hade en bra vecka, började träna och var allmänt med aktiv och taggad på att få hjälp.

1 aug: 90.5 kg (-0.5 kg)
(0.25 mg, första sprutan): 8 aug: 89.8 (-0.7 kg)
(0.25 mg): 15 aug: 88.5 (-1,3 kg)
(0.5 mg): 22 aug: 87.8 (-0,7 kg)
(0.5 mg) 29 aug: 86.6 (-1,2 kg).

Totalt: -4.4 kg på fyra veckor.
BMI: 29.3
Kvar till målvikt: 18.6 kg

Kommer nog hålla mig på 0.5 mg. Det funkar bra. Inga biverkningar. Dålig matlust, dock stort sötsug. Ersätter ibland måltider med en chokladkaka (JÄTTEDÅLIGT JAG VET!!!), måste skärpa mig. Tänker att jag ska börja gymma igen, körde ordentligt två veckor men sen har jag hållit mig till 10-20.000 steg om dagen. Måste påminna mig själv att äta. Ska börja äta mer proteinrikt så jag går ner i fett och inte muskler.

Tog på mig en kavaj i veckan och den kändes inte trång längre! Det var en bekräftelse på att allt går åt rätt håll. Är nöjd med viktnedgången hittills. Har verkligen kämpat och hållit igång med promenaderna, det har gett resultat. Kom ihåg att ozempic bara hjälper hungersurret i huvudet, jobbet behöver vi göra själva ❤️ jag hade inte kallat det här fusk, utan mer hjälp för oss med obesitas.

Snyggt jobbat, heja dig! Och grattis till kavajprovningen, skönt att du redan märker skillnad.

Haha, känner (tyvärr) igen det där med att ersätta måltider med godis. Jag har alltid varit en chokladoman, men det har faktiskt Ozempic dämpat jättemycket. Däremot kan det hända att det blev en påse sura vingummin istället för middag tidigare i veckan.
Försöker dock tänka på skillnaden från innan Ozempic: då kunde det ganska ofta bli rejäl middag PLUS typ en stor chokladkaka, och sånt har jag slutat med helt sen jag började på Ozempic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in