2024-08-27, 12:37
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
med sånt resultat på det lägsta är helt utomordentlig fantastisk, tom lite skrämmande fort.
Min läkare sa 0,5-1KG per vecka är absolut best.

Min nedgång har avstannat helt nu, senaste 2 v har jag inte gått ner nästan alls, tröts ökning till 0,75 (ozempic)

Känns aldrig kul när det står stilla men det är ju helt naturligt, det vore onaturligt att bara gå ned och ned hela tiden.

Bara som en parantes, jag läste att per 5 kg man går ned så förbrukar kroppen 100 kcal mindre per dag. Obs har ej kollat flera källor eller försökt kontrollräkna, men känns rätt rimligt med tanke på att en mindre kropp förbrukar mindre. Så det är logiskt att man går ned långsammare om man äter ungefär lika mycket.
Citera
2024-08-27, 13:29
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
med sånt resultat på det lägsta är helt utomordentlig fantastisk, tom lite skrämmande fort.
Min läkare sa 0,5-1KG per vecka är absolut best.

Min nedgång har avstannat helt nu, senaste 2 v har jag inte gått ner nästan alls, tröts ökning till 0,75 (ozempic)

Jag är på 1 mg o jag har gått ner ca 1 kg den senaste månaden… läkaren vill nog att jag ska öka dosen men jag är inte så sugen på det… har ju väldigt bra mättnadskänsla o jag kan ju inte sluta äta för att gå ner i vikt…
Jag är ändå nöjd överlag.. även om jag går ner långsamt nu så känner jag en förändring i kroppen.. jag kommer i kläder som jag inte kom i för 2 månader sen så någon slags förändring sker ju fast inte vågen visar det.

Som kvinna kan ju hormoner spela en roll oxå.. merparten av alla kvinnor som är på väg in i klimakteriet (jag är runt den åldern) kan skriva under på att något negativt händer med vikten o att den är väldigt svår att bli av med.

Jag väntar oxå på en finnålspuntion av en knöl i sköldkörteln… jag har symtom på underfunktion men dom blodprover som tagits har varit inom referens..

Så med allt det i beaktande är jag nöjd med långsam viktnedgång.
Citera
2024-08-29, 09:49
Medlem
graskalas avatar
Spruta 12, fortfarande 0,25.

Lite tuff vecka med några oförutsedda händelser som har lett till att kosten varit ganska dålig några dagar. Jag kör ju daglig vägning och vikten har pendlat mycket. Var nere under 84 i förrgår, men idag hade den kravlat sig upp till 84,3. Hoppas att jag får till lite bättre matval kommande veckan som förhoppningsvis ger ett lite rejälare minus nästa vecka.

Har också reflekterat över en skillnad nu jämfört med tidigare bantningar. Tidigare hamnade jag väldigt lätt i ”allt är förstört och jag kan lika gärna fortsätta äta kasst resten av veckan/månaden”-träsket om jag hade en dag med överskridna kalorigränser etc. Så är det inte nu. Jag vaknar liksom upp med nya friska tag. Och det känns typ mänskligt att ibland fatta sämre beslut, men sunt att det inte behöver diktera hur resten av veckan, månaden eller året blir.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm.
1 juni (start): 96 kg
14 juni (första sprutan Ozempic): 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)
11 juli: 88,6 kg (-1,5 kg)
18 juli: 87,7 kg (-0,9 kg)
25 juli: 87,0 kg (-0,7 kg)
31 juli: 86,4 kg (-0,6 kg)
10 aug: 86,1 kg (-0,3 kg)
15 aug: 85,3 kg (-0,8 kg)
22 aug: 84,7 (-0,6 kg)
29 aug: 84,3 (-0,4 kg)

Totalt: -11,7 kg.
Citera
2024-08-29, 10:12
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala

woooooooow nästan 12 kilo på 12 veckor/ 3 mån, på den mista dosen.
-12% av startvikt!!
ubderbart bra jobbat!
har du mått tex midjemått?
Citera
2024-08-29, 10:50
Medlem
graskalas avatar
Citat:
woooooooow nästan 12 kilo på 12 veckor/ 3 mån, på den mista dosen.
-12% av startvikt!!
ubderbart bra jobbat!
har du mått tex midjemått?

Tack snälla! Det är 14 veckor sen start, men 12 veckor på Ozempic. Men ja, det har gått otroligt bra och framförallt lätt och smärtfritt jämfört med tidigare. Är väldigt tacksam för det. Antar att jag är en sån där "super responder" som vissa verkar vara, där medicinen ger stor effekt på låg dos. Funderar dock på att prata med läkare om att ta dosen på 0,25 var fjärde eller femte dag framöver för att få lite hjälp de sista dagarna i veckan.

Jag tycker det är svårt att mäta, blir alltid osäker på om jag mäter lika högt upp och "drog jag åt måttbandet lika mycket förra gången?" Men midjemått -11 cm och höftmått -7 cm typ.

Vissa dagar kan jag se viss skillnad i spegeln, men det är verkligen inte självklart. På några byxor märker jag dock skillnad, så ja, jag antar att jag har gått ner i vikt.
Citera
2024-08-29, 11:39
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Tack snälla! Det är 14 veckor sen start, men 12 veckor på Ozempic. Men ja, det har gått otroligt bra och framförallt lätt och smärtfritt jämfört med tidigare. Är väldigt tacksam för det. Antar att jag är en sån där "super responder" som vissa verkar vara, där medicinen ger stor effekt på låg dos. Funderar dock på att prata med läkare om att ta dosen på 0,25 var fjärde eller femte dag framöver för att få lite hjälp de sista dagarna i veckan.

Jag tycker det är svårt att mäta, blir alltid osäker på om jag mäter lika högt upp och "drog jag åt måttbandet lika mycket förra gången?" Men midjemått -11 cm och höftmått -7 cm typ.

Vissa dagar kan jag se viss skillnad i spegeln, men det är verkligen inte självklart. På några byxor märker jag dock skillnad, så ja, jag antar att jag har gått ner i vikt.

Det kanske skulle vara nåt för mig oxå.. att ta lite oftare.. 1 mg har nästan lite för bra mättnadskänsla.. orkar inte äta särskilt mkt men däremot kan jag bli väldigt sötsugen el kolhydratsugen… kanske sänka till 0,75 men ta var 5:e dag ist.

Jag står nästan still i vikt.. hur skulle ni tänka kring dos?
Citera
2024-08-29, 11:41
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Lite tuff vecka med några oförutsedda händelser som har lett till att kosten varit ganska dålig några dagar. Jag kör ju daglig vägning och vikten har pendlat mycket. Var nere under 84 i förrgår, men idag hade den kravlat sig upp till 84,3. Hoppas att jag får till lite bättre matval kommande veckan som förhoppningsvis ger ett lite rejälare minus nästa vecka.

Har också reflekterat över en skillnad nu jämfört med tidigare bantningar. Tidigare hamnade jag väldigt lätt i ”allt är förstört och jag kan lika gärna fortsätta äta kasst resten av veckan/månaden”-träsket om jag hade en dag med överskridna kalorigränser etc. Så är det inte nu. Jag vaknar liksom upp med nya friska tag. Och det känns typ mänskligt att ibland fatta sämre beslut, men sunt att det inte behöver diktera hur resten av veckan, månaden eller året blir.

14 juni (första sprutan Ozempic): 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)
11 juli: 88,6 kg (-1,5 kg)
18 juli: 87,7 kg (-0,9 kg)
25 juli: 87,0 kg (-0,7 kg)
31 juli: 86,4 kg (-0,6 kg)
10 aug: 86,1 kg (-0,3 kg)
15 aug: 85,3 kg (-0,8 kg)
22 aug: 84,7 (-0,6 kg)

Jättebra resultat o på så låg dos… stort grattis 😃
Citera
2024-08-29, 13:50
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Det kanske skulle vara nåt för mig oxå.. att ta lite oftare.. 1 mg har nästan lite för bra mättnadskänsla.. orkar inte äta särskilt mkt men däremot kan jag bli väldigt sötsugen el kolhydratsugen… kanske sänka till 0,75 men ta var 5:e dag ist.

jag är i samma sits, senaste 2-3 veckor det är upp o ner ett (halvt) kilo från dag till dag, medelvärde går sakta upp. Har ökat till 0,75 senaste 2 veckor, men verkar inte hjälpa. Vill egentligen INTE gå upp till 1mg än, men verkar att jag måste.

Om jag var du skulle jag stanna på 1mg ett tag, jag hoppas för min del att det ordnar sig kanske bara en period
Citera
2024-08-29, 14:36
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
jag är i samma sits, senaste 2-3 veckor det är upp o ner ett (halvt) kilo från dag till dag, medelvärde går sakta upp. Har ökat till 0,75 senaste 2 veckor, men verkar inte hjälpa. Vill egentligen INTE gå upp till 1mg än, men verkar att jag måste.

Om jag var du skulle jag stanna på 1mg ett tag, jag hoppas för min del att det ordnar sig kanske bara en period

Jag har tagit 1 mg vid 9 tillfällen (8 veckor) för 1 månad sen tyckte läkaren att jag skulle öka eftersom det inte händer så mkt …. har bara gått ner 1,6 kg under den tiden (på 2 månader)

Jag vill inte höja dosen för jag vill inte sluta äta helt..
Citera
2024-08-29, 15:39
Medlem
graskalas avatar
Citat:

Har läst på Reddit om många som splittar dosen på det sättet, antingen för att minska biverkningar eller för att nuvarande dos inte riktigt räcker till men att man inte vill öka för mycket. Så snacka med din läkare om det.

Citat:
Min spontana fundering: vet du hur många kcal du får i dig per dag? För högt kaloriintag: öka dos för att få hjälp att hålla nere kalorierna? För litet kaloriintag: försök äta mer (eller sänk dosen)? Lagom kaloriintag: kämpa på och håll ut, såsmåningom verkar ju de flesta lämna den där jäkla platån!

Det har iaf varit min plan om/när jag hamnar på en platå. Upplever att jag har ganska lätt att äta för lite dagarna efter sprutan och för mycket i slutet av veckan. Hittills har jag tagit det med en axelryckning och bara registrerat sporadiskt eftersom jag ändå går ner i vikt varje vecka, men skulle jag hamna på en platå så skulle jag nog börja registrera varenda måltid igen i Lifesum.
Citera
2024-08-29, 16:03
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Har läst på Reddit om många som splittar dosen på det sättet, antingen för att minska biverkningar eller för att nuvarande dos inte riktigt räcker till men att man inte vill öka för mycket. Så snacka med din läkare om det.

Min spontana fundering: vet du hur många kcal du får i dig per dag? För högt kaloriintag: öka dos för att få hjälp att hålla nere kalorierna? För litet kaloriintag: försök äta mer (eller sänk dosen)? Lagom kaloriintag: kämpa på och håll ut, såsmåningom verkar ju de flesta lämna den där jäkla platån!

Det har iaf varit min plan om/när jag hamnar på en platå. Upplever att jag har ganska lätt att äta för lite dagarna efter sprutan och för mycket i slutet av veckan. Hittills har jag tagit det med en axelryckning och bara registrerat sporadiskt eftersom jag ändå går ner i vikt varje vecka, men skulle jag hamna på en platå så skulle jag nog börja registrera varenda måltid igen i Lifesum.

Jo kaloriintaget har jag någorlunda koll på.. första månaden vägde exakt all mat jag stoppade i mig men slutade när jag tyckte att jag lät gamla ”svält” tankar ta över (jag har vägt mat tidigare i mitt liv som till slut blev osunt) men i det stora hela ligger jag nog bra till… skulle kunna byta en del råvaror mot andra för att skära ner på kolhydraterna.. men det tar lite emot att bli så strikt.

Läste att med Ozempic går man i snitt ner ca 15% av sin kroppsvikt.. o jag landar på 12% nu.. till 15% är det ca 2,5 kg… jag kanske inte kan förvänta mig mer än små resultat i fortsättningen 🤷🏼‍♀️
Citera
2024-08-29, 16:55
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Jo kaloriintaget har jag någorlunda koll på.. första månaden vägde exakt all mat jag stoppade i mig men slutade när jag tyckte att jag lät gamla ”svält” tankar ta över (jag har vägt mat tidigare i mitt liv som till slut blev osunt) men i det stora hela ligger jag nog bra till… skulle kunna byta en del råvaror mot andra för att skära ner på kolhydraterna.. men det tar lite emot att bli så strikt.

Läste att med Ozempic går man i snitt ner ca 15% av sin kroppsvikt.. o jag landar på 12% nu.. till 15% är det ca 2,5 kg… jag kanske inte kan förvänta mig mer än små resultat i fortsättningen 🤷🏼‍♀️

Ja, men då låter det ju som att du har tillräcklig koll. Och sunt att inte tracka ännu noggrannare om du känner att det väcker gamla demoner, vilket känns lätt hänt.

Visst börjar du väl närma dig ett BMI inom normalspannet? Tänker att viktminskningen naturligt verkar gå långsammare då (tyvärr). Men jag håller tummarna att platån ger med sig! Hang in there!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in