2024-08-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag vet bara att när jag besökte Stockholm på 90-talet så kunde man se contrails vid Arlanda, men vi såg aldrig sånt där jag växte upp, och flygplan sågs alltid utan sträck och var svåra att se för flygplanen är högt upp, för vi hade inga flygplatser nära staden.

Jag är uppväxt vid Arlanda och jag har aldrig sett sett contrails där.

Men skit samma. Vad jag egentligen undrar över hur du förklarar vad som händer med vattenångan vid marschhöljd? Varför kan ångan inte kondensera och bilda iskristaller?
Citera
2024-08-29, 23:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Men skit samma. Vad jag egentligen undrar över hur du förklarar vad som händer med vattenångan vid marschhöljd? Varför kan ångan inte kondensera och bilda iskristaller?
Jag har varit en del på Arlanda och planen som lyfter eller flyger på låg höjd har jag aldrig sett kondensstrimmor ifrån. Det är likadant på alla flygplatser jag varit på. Däremot över Örebro där jag bor passerar många plan på hög höjd och dessa skapar mycket kondensstrimmor.
Citera
2024-08-29, 23:31
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Så du vet ingenting om de bevis och fakta du refererar till?

Vad händer med vattenånga om det är -55 grader kallt?

Vad händer med is i gaser som är lättare än luft?

För du vet väl att vissa gaser är lättare än syre och stiger dit upp?

Jag är inte forskare men tror att iskristaller är tyngre än gaserna i atmosfären vilket betyder att vi aldrig kan se iskristaller på den höjden.. men nanopartiklar dock.. dom väger väl inget och borde kunna vara jätte högt upp utan att dom försvinner som is gör?
Senast redigerad av KungPungPat 2024-08-29 kl. 23:48.
Citera
2024-08-29, 23:37
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Varför flyger man så högt upp tror du?

Vet du att det inte är syra hela vägen upp?
Citera
2024-08-29, 23:47
Medlem
KungPungPats avatar
ta fram lite videos nu som bevisar contrails på flyghöjd genom att visa att iskristaller i typ heliumgas håller sig svävandes.
Ni kan hitta videos på youtube som bevisar er "fakta" om att iskristaller svävar runt på högsta flyghöjd där luftmotståndet är lägre, för det är mindre % syre där och mer % gaser.

Bara en enkel video där is svävar i gaser som är lättare än luft?

Det klarar ni.
Citera
2024-08-29, 23:51
Medlem
Citat:

Syre tänker du nog på syra är inget gott att andas in.
Exakt var atmosfären slutar och rymden börjar kräver en definition. Enligt Fédération Aéronautique Internationale (FAI) anges 100 km som gräns, den så kallade Karman-linjen.
Citera
2024-08-29, 23:58
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Syre tänker du nog på syra är inget gott att andas in.
Exakt var atmosfären slutar och rymden börjar kräver en definition. Enligt Fédération Aéronautique Internationale (FAI) anges 100 km som gräns, den så kallade Karman-linjen.

Skrivfel.
Luften blir iaf tunnare ju högre upp man kommer.. Och iskristaller kan inte bildas ovanför molnen eftersom syre och väteatomer har för hög vikt vilket trycker ner dom som när helium ballong åker upp.. till nivån där moln kan bildas.. Och där nånstans under molnhöjd bildas även contrails.. men contrails har en maxhöjd precis som syret.
Citera
2024-08-30, 00:15
Medlem
KungPungPats avatar
contrails försvinner snabbt eftersom luften börjar bli tunn på den höjden, så en väteatom kopplat till två syreatomer är för tungt och trycks neråt fast vi ser bara att contrails försvinner efter cirka 30 sekunder.

Ni chemtrailsförnekare kan lätt förklara hur iskristaller blev lättare än stratosfärens gaser, för det är väl kvarliggande iskristaller där uppe i heliumet?

Har is börjat levitera?

För isf kan jag greppa att ni ser is sådär högt upp.
Citera
2024-08-30, 00:18
Medlem
Citat:
Skrivfel.
Luften blir iaf tunnare ju högre upp man kommer.. Och iskristaller kan inte bildas ovanför molnen eftersom syre och väteatomer har för hög vikt vilket trycker ner dom som när helium ballong åker upp.. till nivån där moln kan bildas.. Och där nånstans under molnhöjd bildas även contrails.. men contrails har en maxhöjd precis som syret.
Kan du förklara hur det kommer sig att det som av somliga kallas chemtrails alltid kommer ut ur motorerna? Den enda plats på ett flygplan där temperaturen är så hög att oavsett vilken kemiskt ämne som än används så förlorar detta sina ursprungliga properties och skulle bli harmlöst.

Du har säkert ett bra svar på det också. Jag för gärna det vidare till min gamla lärare i Kemi - om han överlever chocken.
Citera
2024-08-30, 00:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Man flyger så högt upp eftersom tunnare luft ger lägre luftmotstånd. Det går helt enkelt åt mindre bränsle.
Finns syre långt över den höjd där flygplanen flyger men för lite för att vi skall kunna andas.

Citat:
contrails försvinner snabbt eftersom luften börjar bli tunn på den höjden, så en väteatom kopplat till två syreatomer är för tungt och trycks neråt fast vi ser bara att contrails försvinner efter cirka 30 sekunder.

Ni chemtrailsförnekare kan lätt förklara hur iskristaller blev lättare än stratosfärens gaser, för det är väl kvarliggande iskristaller där uppe i heliumet?

Har is börjat levitera?

För isf kan jag greppa att ni ser is sådär högt upp.
Is leviterar inte men de små iskristallerna faller inte ner på bara 30 sekunder utan det tar långt tid för dem att försvinna oavsett om det handlar om kondensstrimmor eller naturliga cirrusmoln som också består av iskristaller och ofta kan vara på samma höjd som flygplan flyger på.
Citera
2024-08-30, 02:40
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Kan du förklara hur det kommer sig att det som av somliga kallas chemtrails alltid kommer ut ur motorerna? Den enda plats på ett flygplan där temperaturen är så hög att oavsett vilken kemiskt ämne som än används så förlorar detta sina ursprungliga properties och skulle bli harmlöst.

Du har säkert ett bra svar på det också. Jag för gärna det vidare till min gamla lärare i Kemi - om han överlever chocken.

Varifrån har du du fått idén att chemtrails skulle sprutas ut ur motorerna?
Citera
2024-08-30, 04:11
Medlem
Citat:

Du säger att du inte är forskare. Det är uppenbart. För det där är ingenting annat än felaktigheter blandat med rent struntprat!
Stora.mängder vattenånga bildas när flygplan flyger på en mils höjd, där temperaturen är ca minus 40-50 grader. Självklart kondenserar ångan och bildar iskristaller på den höjden där planet flyger. Alltså de vita strimmor vi alla kan se, och som vi alla har kunnat se sedan flygets barndom. Ditt snack om "för hög vikt som trycker ner dem" är nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in