Citat:
Ursprungligen postat av
Colorgreenandpink
Jag har aldrig någonsin eller någonstans sagt att jag vill ansvarsbefria någon.
Jo, det är det du säger hela tiden - men du använder inte de orden.
Citat:
Men vissa bagateller (som en klapp på röven är) hör inte hemma på polisens bord.
Såtillvida den som utövar det inte lägger ned vid tillsägelse.
Som här t ex.
Offret skall tiga och ta emot - inte anmäla .. för man får ju inte gör livet "surt" för förövaren.
Citat:
Tillsägelse eller en smäll på käften är upp till var och en att bedöma vad som passar sig bäst.
Det är inte att ansvarsbefria.
Jo, när du säger att man inte skall anmäla och att det är offret som skall ta ansvar för förövarens beteende så är det att ansvarsbefria förövaren.
Citat:
Det är att lösa problemet på plats och gå vidare i livet.
Nej, för alla går inte det - det finns de som vill ha upprättelse genom anmälan och dom.
Det du tycker är okej är inte okej för alla.
Citat:
Vid det fall man blir gravt traumatiserad får man söka upp en psykolog.
Fast vore det inte bättre att ge den rekommendationen till tafsaren. Kan man inte hålla händerna i styr kanske man behöver professionell hjälp med gränser.
Citat:
Blir allt nödvändigtvis bättre för att polis hanterar ärendet?
För offret så kan det absolut vara så - för förövaren så är det troligen sällan så.
Citat:
Jag gav dig rätt i att jag visst förminskar dem som går till polisen för en klapp på röven.
Jag tycker att det är överdrivet.
Ja, jag vet att du gav mig rätt i det -- och det är ju sådana åsikter från din sida som berättar att du anser att offren skall ta ansvaret för att skydda förövarna.
Citat:
Jag har gett dig förklaringen till hur mitt resonemang går där.
Antingen förstår du vad jag menar, eller så kommer du aldrig att göra det i den här frågan.
Det är okej.
Jag ser hur du resonerar - och ditt resonemang kan aldrig vara okej i mina ögon.
Jag har döttrar och barnbarn som är flickebarn -- de skall inte behöva acceptera tafsande från män de inte själva vill ha en sådan interaktion med. Rör någon dem så skall de veta att både vi och lagen skyddar deras kroppar och integritet.