2024-08-14, 19:14
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Hej
Jag undrar om det är någon mer här inne som fått Valaciclovir mot ME/CFS? I så fall, har det hjälpt? Hur mycket tar ni? Kunde ni sluta med det efter ett tag eller behöver ni ta det hela tiden?

Tack på förhand.
Citera
2024-08-14, 20:00
Medlem
Är det inte en herpesmedicin?
Citera
2024-08-14, 20:45
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det inte en herpesmedicin?
Jo, det är det. Enligt forskningen funderar man på om de med ME/CFS går runt med virus som påverkar kroppen.

För mig har den hjälpt oerhört mycket.
Citera
2024-08-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLiljekonvalj
Jo, det är det. Enligt forskningen funderar man på om de med ME/CFS går runt med virus som påverkar kroppen.

Vilka symptom har det hjälpt dig med mer specifikt? Funderar även jag på att testa.
Citera
2024-08-29, 00:57
Medlem
Valaciclovir är väl antivirala mot bla bältros

Citat:

Citera
2024-08-29, 19:57
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Valaciclovir är väl antivirala mot bla bältros
Japp.
Citera
2024-08-29, 19:58
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dextrovert
Vilka symptom har det hjälpt dig med mer specifikt? Funderar även jag på att testa.
Har du också ME?

Jag orkar betydligt mer, är gladare och mår bättre allmänt. Så fort jag inte tar det så dippar jag ner igen.
Citera
2024-08-31, 18:16
Medlem
Citat:
Har du också ME?

Jag orkar betydligt mer, är gladare och mår bättre allmänt. Så fort jag inte tar det så dippar jag ner igen.

Okay tack. Ja jag har ME. Haft lindrigare PEM i 10 år och medel/svår ME sedan 4 år.

Antivirala i princip det enda jag har kvar att testa.

Vilken dos tar du?
Citera
2024-09-01, 20:10
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dextrovert
Okay tack. Ja jag har ME. Haft lindrigare PEM i 10 år och medel/svår ME sedan 4 år.

Antivirala i princip det enda jag har kvar att testa.

Vilken dos tar du?
Tråkigt att höra. Hoppas du finner något som kan hjälpa dig.

Har du provat kortison? Jag har det med, Florinef.

I början tog jag 2 tabletter Valaciclovir 3 gånger om dagen i 1 månad. Sedan fick jag prova sluta med det, men då gick det några dagar och sedan vad jag likadan igen. Fick då börja igen, men så låg dos som möjligt. Så nu tar jag 2 tabletter 2 gånger om dagen, gjort i flera månader. Verkar få fortsätta med den så länge jag behöver och så länge njurarna pallar det. Viktigt att dricka mycket när man tar det tydligen.

Något jag har märkt är att jag har återkommande bältros. Så frågan är om inte det är det som ligger bakom.

Tar också mycket C-vitamin. Just för att försöka hjälpa immunförsvaret så gott det går. Vet dock inte om det hjälper men det är väl alltid bra med vitaminer.
Citera
2024-09-03, 16:02
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Hej
Jag undrar om det är någon mer här inne som fått Valaciclovir mot ME/CFS? I så fall, har det hjälpt? Hur mycket tar ni? Kunde ni sluta med det efter ett tag eller behöver ni ta det hela tiden?

Tack på förhand.

Ska bara hoppa in här och säga några få ord. Mycket intressant att du fått bra resultat av denna medicin! Har inte testat själv men gör det möjligen i en framtid. Har ME/CFS sedan ca 15 år (varit sjuk i kronisk smärta i 20+ år). Testar div substanser vitt å brett (varav lite finns i min historik här på fb).

Precis nyligen så publicerades följande artikel i SvD - tänkte att den kan va intressant att läsa för drabbade:

https://www.svd.se/a/nyL4Jd/debattor...mrar-me-varden

Citat:
Socialstyrelsens nya rekommendationer riskerar att skada en redan utsatt patientgrupp och visar på att nuvarande sjukvårds*upplägg saknar förankring i en nödvändig klinisk erfarenhet av diagnosen.

Jag sitter för övrigt och läser en hel del på https://forums.phoenixrising.me/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in