Citat:
Staten punktmarkerar ingen. Staten säger att du äger rätten till din kropp och om någon går över den gränsen så har du möjlighet att anmäla eftersom det är ett brott.I den bästa av världar är det att önska, inget tafs/våldtäkter eller krig öht.
Så vill de flesta av oss ha det.
Men eftersom det ser ut som det gör och saker händer, så behöver vi hitta sätt att hantera det på.
Jag tror inte på att staten ska punktmarkera oss och att vi vid varje givet tillfälle ska behöva hämta polis.
Ibland behöver vi lära oss att navigera oss i den här tragiska världen att hantera en hel del själva.
Så vill de flesta av oss ha det.
Men eftersom det ser ut som det gör och saker händer, så behöver vi hitta sätt att hantera det på.
Jag tror inte på att staten ska punktmarkera oss och att vi vid varje givet tillfälle ska behöva hämta polis.
Ibland behöver vi lära oss att navigera oss i den här tragiska världen att hantera en hel del själva.
Vi kan alla välja vilken strategi vi tycker är bäst - att själva hantera det eller att söka upprättelse via staten - eller både och, värja sig och anmäla.
Det valet är upp till var och en att göra.
Det som känns rätt för dig när du blir utsatt behöver inte vara rätt för någon annan. Det vi bör göra är att respektera det och inte försöka göra ner och förminska varandra.
Citat:
Ja, det bör vi göra - men att anmäla är också att sätta gränser. Vi bör stötta de som är utsatta istället för att lägga ansvaret på dem eller säga att de måste finna sig.
Vi kanske ska stötta varandra att våga säga ifrån, sätta gränser och stå upp för oss själva.
Mot de gränslösa.
Mot de gränslösa.
När jag var ung gav man en lavett -- och det krävdes ingen mjuk tillsägelse innan. Killarna/männen visste också att om de tafsade så skulle en lavett komma. Det var kvinnans upprättelse.
Idag kan en kvinna inte ge en man en lavett utan att det är stor risk att hon får en smäll tillbaka. Spelet har förändrats - kvinnor har inget att sätta emot män som tafsar utan skall snällt finna sig - för mäns skull.
Därför behöver vi lagar som fredar kroppar och ger offer för brott en möjlighet till upprättelse.
Man har för övrigt redan på många dagis numer inlagt i pedagogiken "stopp min kropp" ... Små barn måste lära sig hur man värjer sig för tafsande - för att de som tafsar inte skall behöva lära sig att hålla händerna i styr.