2024-08-29, 19:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
I den bästa av världar är det att önska, inget tafs/våldtäkter eller krig öht.
Så vill de flesta av oss ha det.
Men eftersom det ser ut som det gör och saker händer, så behöver vi hitta sätt att hantera det på.

Jag tror inte på att staten ska punktmarkera oss och att vi vid varje givet tillfälle ska behöva hämta polis.
Ibland behöver vi lära oss att navigera oss i den här tragiska världen att hantera en hel del själva.
Staten punktmarkerar ingen. Staten säger att du äger rätten till din kropp och om någon går över den gränsen så har du möjlighet att anmäla eftersom det är ett brott.
Vi kan alla välja vilken strategi vi tycker är bäst - att själva hantera det eller att söka upprättelse via staten - eller både och, värja sig och anmäla.
Det valet är upp till var och en att göra.
Det som känns rätt för dig när du blir utsatt behöver inte vara rätt för någon annan. Det vi bör göra är att respektera det och inte försöka göra ner och förminska varandra.

Citat:
Vi kanske ska stötta varandra att våga säga ifrån, sätta gränser och stå upp för oss själva.
Mot de gränslösa.
Ja, det bör vi göra - men att anmäla är också att sätta gränser. Vi bör stötta de som är utsatta istället för att lägga ansvaret på dem eller säga att de måste finna sig.

När jag var ung gav man en lavett -- och det krävdes ingen mjuk tillsägelse innan. Killarna/männen visste också att om de tafsade så skulle en lavett komma. Det var kvinnans upprättelse.
Idag kan en kvinna inte ge en man en lavett utan att det är stor risk att hon får en smäll tillbaka. Spelet har förändrats - kvinnor har inget att sätta emot män som tafsar utan skall snällt finna sig - för mäns skull.
Därför behöver vi lagar som fredar kroppar och ger offer för brott en möjlighet till upprättelse.

Man har för övrigt redan på många dagis numer inlagt i pedagogiken "stopp min kropp" ... Små barn måste lära sig hur man värjer sig för tafsande - för att de som tafsar inte skall behöva lära sig att hålla händerna i styr.
Citera
2024-08-29, 19:23
Medlem
Det är svårt att inte erinras när man själv gick i högstadiet. Man var ju extremt påverkad av alla hormoner kopplat till puberteten och all popkultur talade om att killar är på ett vist sätt och tjejer på ett annat. Men fy fan vad oacceptabelt det hade vart idag, med all rätt!

Samma sak i 20-årsåldern. Men där upplevde jag ändå att killar å tjejer hade en likvärdig arena att utforska världen, sig själv och andra. Ett nej accepterades och så gick man vidare. Var man så full för att inte fatta var det ändå ingen anmälan som väntade dagen efter, bara skammen.
Citera
2024-08-29, 19:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Jag menar det jag skriver, och det jag skriver är det jag menar.
Varken mer eller mindre.

Allt behöver inte passera myndigheterna för att få bukt med en situation.
Och det du skriver är att du värnar förövarnas rätt att slippa ta konsekvenserna över offrens rätt till upprättelse.

Jag kan inte tolka det annorlunda.
Citera
2024-08-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Varför fortsätter vissa att misslyckas tolka världsläget? Att fulpeta på kvinnor är NO-GO 2024, det krävs ingen Einstein för att räkna ut det.
Rättelse… att prata, kolla, röra, pussa (osv) på kvinnor som är feminister är NO-GO 2024.

Det brukar vara rätt lätt att se vilka som är feminister eftersom de stoltserar det genom att klä och sminka sig på ett sätt som bara feminister gör. Men tyvärr gör inte alla det, så det är bäst att fråga om de är det för att vara säker.
Citera
2024-08-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hade aldrig hänt när jag var 20 år. Då kunde man klämma både här och där på brudarna och var aldrig någon som anmälde något . Och vad jag vet inga brudar som tagit skada av det senare i livet . Det är nya tider nu eller som Nationalteatern sjöng " Vi är barn av vår tid" .

Tackar min lyckliga stjärna att jag inte är ung idag .
Tror du på fullaste allvar att dessa var bekväma med det.
Citera
2024-08-29, 19:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hade aldrig hänt när jag var 20 år. Då kunde man klämma både här och där på brudarna och var aldrig någon som anmälde något . Och vad jag vet inga brudar som tagit skada av det senare i livet . Det är nya tider nu eller som Nationalteatern sjöng " Vi är barn av vår tid" .

Tackar min lyckliga stjärna att jag inte är ung idag .
Om du inte är ung i dag så är det förmodligen så att det inte blev några anmälningar för att det inte var kriminaliserat då.
Lagarna har förändrats - och lagarna har i högre grad börjat tillgodose att kvinnans kropp är kvinnans och enbart hon äger rätten till den.
Så var det inte förr.
Citera
2024-08-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snallahjalp
Hur skulle du reagera om en bög eller en väldigt oattraktiv kvinna kom fram till dig och började "klämma både här och där" på dig?
Kvinnor brukar jag bara ignorera och bögbarer besöker jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och det du skriver är att du värnar förövarnas rätt att slippa ta konsekvenserna över offrens rätt till upprättelse.

Jag kan inte tolka det annorlunda.
Nej det skriver jag inte.

Det är din tolkning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Exakt.

Djur lever efter helt andra spelregler än människor, deras intention är helt annan. Vi människor kan välja att bjuda in, uppmuntra eller avvisa. Det vi talar om i denna tråd är människor, främst män, som utifrån full avsaknad av respekt tar sig friheten att oinbjuden tränga sig in i en annan människas (främst kvinnors) integritetszon och ta för sig av hennes kropp.

Vad har dessa män mer rätt att göra utan kvinnans medgivande eller inbjudan? Att gå in i hennes hem, ta för sig av innehållet i kylskåpet, bada i hennes badkar, köra iväg med hennes bil, gå runt i hennes kläder? Nej, givetvis inte, men att kladda på hennes kropp utan att hon medgivit det är tydligen okej.

Män är särskilt duktiga på att spela dumma i huvudet och extremt oförstående till varför kvinnor blir förbannade när män kladdar på dem. Det är ju så här, vet män att den kvinna de vill kladda på har sin man nära - ja då väljer de att kladda på en kvinna som inte har sin man nära. Exakt så medvetna och utstuderade är dem.

På frågan "vad är det som är så farlig med att någon smeker din stjärt eller bröst?" så är det ju inte direkt så att någon av dessa heterosexuella män skulle känna uppskattning eller reflektera med humor om en okänd man kom fram och masserade deras stjärt eller penis. Korkade jävla hycklare.

Sedan handlar det inte bara om män, som jag redan skrivit gör kvinnors/mäns kladdande på gravidmagar många gravida kvinnor fullständigt rasande. Jag anser att dessa arga gravida kvinnor borde anmäla magkladdare, eller ge dem en rak höger, det är rimligt med tanke på att det finns gott om folk som uppenbarligen är dumma i huvudet.

Läs ovan.

Min kropp är min borg och min integritetszon vid. Jag kan hantera mina egna situationer, och om jag fick välja skulle vi gärna kunna skippa polis och istället anamma öga-för-öga. Det hade varit mer effektivt och tillredsställande sett till det extremt dysfunktionella mesiga rättssystem vi har idag.

Jag hade lätt kunnat säga ifrån till ditt kladdande, MEN när du har kladdat så är det ju för sent att säga ifrån, eller hur. När du tagit dig friheten att kladda på mig så tar jag mig friheten att först erbjuda min man att korrigera dig. Han är duktig på att uppfostra män på ett imponernade effektivt sätt. Nästa gång hade du sannolikt tänkt dig för INNAN du hade gett dig själv tillåtelse att ta för dig av en annan människas kropp.

Kör djur iväg folks bilar? Och när de tar mat ifrån folk så blir människor förbannade och gör något åt det. Alltså false equivalence. Jag har redan förklarat att jag hamnat i samma situation och att det inte gjort mig någon skada mer än att det ibland var lite obekvämt.

Ditt svar sög.
Citera
2024-08-29, 19:46
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduk
Tror du på fullaste allvar att dessa var bekväma med det.

Ja ingen vad jag kommer ihåg tog illa upp . Det hånglades mycket i min ungdom . Och man lärde sig om personer vilka det funkade att smeka på rumpan och inte . Man smekte liksom inte plugghästarnas rumpor för man visste ju att det var inte deras melodi. Förvisso var sällan plugghästarna med på festerna.

Hånglar inte ungdomar idag eller dansar tryckare och tar brudarna på rumpan?

Som jag sagt jag är glad att jag inte är ung idag.
Citera
2024-08-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Staten punktmarkerar ingen. Staten säger att du äger rätten till din kropp och om någon går över den gränsen så har du möjlighet att anmäla eftersom det är ett brott.
Vi kan alla välja vilken strategi vi tycker är bäst - att själva hantera det eller att söka upprättelse via staten - eller både och, värja sig och anmäla.
Det valet är upp till var och en att göra.
Det som känns rätt för dig när du blir utsatt behöver inte vara rätt för någon annan. Det vi bör göra är att respektera det och inte försöka göra ner och förminska varandra.

Ja, det bör vi göra - men att anmäla är också att sätta gränser. Vi bör stötta de som är utsatta istället för att lägga ansvaret på dem eller säga att de måste finna sig.

När jag var ung gav man en lavett -- och det krävdes ingen mjuk tillsägelse innan. Killarna/männen visste också att om de tafsade så skulle en lavett komma. Det var kvinnans upprättelse.
Idag kan en kvinna inte ge en man en lavett utan att det är stor risk att hon får en smäll tillbaka. Spelet har förändrats - kvinnor har inget att sätta emot män som tafsar utan skall snällt finna sig - för mäns skull.
Därför behöver vi lagar som fredar kroppar och ger offer för brott en möjlighet till upprättelse.

Man har för övrigt redan på många dagis numer inlagt i pedagogiken "stopp min kropp" ... Små barn måste lära sig hur man värjer sig för tafsande - för att de som tafsar inte skall behöva lära sig att hålla händerna i styr.

Okej!

Klarar man inte att sätta gränser själv vid det minsta lilla som kan uppstå, då är det kanske bra att polisen avsätter både tid och resurser på det.
För inte ska man behöva lösa något själv?

Synd bara att det inte gäller riktiga övergrepp och våldtäkter.

Men det är ju dumt att prioritera mer komplicerade fall när det finns lättare.
Citera
2024-08-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo
Rättelse… att prata, kolla, röra, pussa (osv) på kvinnor som är feminister är NO-GO 2024.

Det brukar vara rätt lätt att se vilka som är feminister eftersom de stoltserar det genom att klä och sminka sig på ett sätt som bara feminister gör. Men tyvärr gör inte alla det, så det är bäst att fråga om de är det för att vara säker.

Ja om detta sker utan samtycke så är det no-go. Det har ingenting med feminismen att göra. Du går väl inte bara hem till folk och tar saker ur deras kylskåp om du inte fått lov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in