Citat:
Ursprungligen postat av
Colorgreenandpink
Jag påstår att det fungerar alldeles utmärkt att säga ifrån (på det sätt som man nu vill göra det på).
Vid det fall det inte fungerar får man väl tillämpa andra åtgärder.
Men att i första andetaget springa till polisen är (enligt mig) överdrivet.
Du kan bara avgöra det för din egen del.
Känner sig någon utsatt så skall denne givetvis anmäla. Det är brott.
Citat:
Och NEJ, jag har ingenstans påstått att någon har rätt att tafsa, varken direkt eller indirekt.
Jo, i ditt resonemang är det precis vad du säger - både tidigare och i det du skriver här ovanför.
Citat:
Jag har sagt, att det inte bör bli en polissak av ett tafs på röven, utan kan skötas genom att säga ifrån (på det sättet man väljer att göra det på).
Inte ’att man bara ska ta det’.
Återigen - du kan säga hur andra skall agera eller veta vad de känt och upplever.
Citat:
Vid det fall det inte fungerar är det isf en annan sak.
Vem skall avgöra det då menar du?
Skall vi haft fritt tafsande tills offret värjer sig - och sen kanske kanske man kan anmäla om inte åtta tillsägelser till räcker?
Gränsen går när brottet begås - första tafsningen. Ett offer skall inte behöva utsättas upprepat för att det skall bli legitimt att anmäla.
Det är förövarna som skall lära sig att låta bli att tafsa.
Citat:
Jag undanber att bli tillskriven något jag varken har skrivit eller menar.
Problemet där är ju att du skriver en sak sen påstår att du menar något annat - bara för att hela tiden upprepa det du skrev tidigare.
Och det du skriver - ditt resonemang- säger att det är offret ansvar först tåla att bli utsatt och sedan att styra upp förövarnas beteende
Det ansvaret skall inte finnas. Förövarna begår brott och bör lära sig att det kan bli konsekvenser som de får axla -- tyvärr sker det alltför sällan.