Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Håller med om att hittills är det ingen panik hos de retirerande förbanden. Jag tror också att det kommer ta lång tid att ta Pokrovsk. Om vi tittar på Bakhmut, Avdiivka, Lysischansk, Mariupol och Severodonetsk, så har de först fallit till ryska styrkor när de anfallits från åtminstone två håll samtidigt. Däremot ser jag inget geografiskt som talar för att det är lättare att försvara Pokrovsk än något annat (motsatt t ex Chasiv Yar - perfekt defensiv punkt), och vi har inte sett några stora fortifikationer av "avdiivka"-kaliber. Pokrovsk kommer falla så småningom.
Ja, jag tror också att Pokrovsk kan komma att falla. Ryssarna verkar inte ha något emot att offra tiotusentals soldater så Ukraina bygger sitt försvar på det. Att döda så många ryssar som det bara går, att sedan själva sitta relativt säkert trots mängder av glidbomber som ryssarna släpper på Pokrovsk.
Sedan backar man när ryssarna trots stort manfall ändå lyckats att ta sig igenom.
Sådär kan man tydligen hålla på i väldigt många år och hela tiden nöter ukraina sönder ryssarnas militära kapacitet.
Som tur är inser inte ryssarna att de har ingenting att vinna, de kan inte vinna kriget på det här sättet. Ju längre de fortsätter med sin ww1 krigsföring desto starkare blir Ukraina samtidigt som ryssarna blir svagare. Nu ser vi redan hur Ukraina äter sig in i Ryssland. Nu är Kurskoffensiven nog mest inriktad på att bygga försvar inför vintern. Sedan nästa vår eller sommar så knackar man på alla dörrarna och märker var ryssarna inte kan försvara sig längre. Hösten och vintern kommer man hela tiden att slå på ryssarnas försörjningslinjer, energiproduktion, ammunitionsförråd. Hela tiden, så gott som varje vecka, kanske dagligen kommer vi få läsa om någon stor explosion någonstans inne i hela Ryssland. Verkar inte längre finnas någon begränsning hur långt in i Ryssland som Ukraina kan slå till.