2024-08-29, 09:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fakta är att det som avgör om detta krig avgörs på slagfältet är att den part som först får allvarliga problem att ersätta sina förluster kommer tvingas till förhandlingsbordet. Vilken part det ev blir vet vi inte ännu.

De sista korten är inte spelade än:
- Mobilisering av värnpliktiga i Ukraina
- skicka hem flyktingar från väst.

Ukraina håller också på att göra om polisstyrkor till bataljoner, det kan ge upp till 20 000 man. Inte fel i sig självt, förutom att det ger problem med "rättsstaten" inrikes men det är ju rätt prioritering i detta läget.

Ukrainas motivation är också en funktion av västs stöd. Om Nato skulle gå in med egna trupper eller drastiskt öka stödet, skulle också situationen kanske kunna ändras.
Citera
2024-08-29, 09:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja jag menar att det ändå gick bättre. Även om 700 000 flydde från Ryssland. Men det är ett sidospår, vi pratar om den aktuella utvecklingen.

Ukraina har problem, folk vill inte slåss längre. De kan dock sänka ner mobiliseringsåldern så spelet är inte helt slut. Men mitt i Zelenskys elände så finns där en ljuspunkt, där finns en del av armén dit rekryterna fortfarande kommer.

3e Azov brigaden, som inte alls är högerextremister!. 900 rekryter per månad! https://www.businessinsider.com/elite-assault-brigade-reinventing-ukraine-recruitment-drive-russia-war-2024-6

Än hur du vänder vrider på det så gick ju Ryssland mobilisering sämre än Ukrainas, och det var ju din ursprungliga tes.

700 000 Flyende Ryssar är mer än 650 000 flyende Ukrainare. Som jag även skrev, det finns uppgifter om att så många som 1 000 000 Ryssar har flytt från Ryssland. Vad är din åsikt om dom?

Om du inte vill hamna på sidospår hela tiden så kanske du ska sluta ta upp just sidospår?
Citera
2024-08-29, 09:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
De sista korten är inte spelade än:
- Mobilisering av värnpliktiga i Ukraina
- skicka hem flyktingar från väst.

Ukraina håller också på att göra om polisstyrkor till bataljoner, det kan ge upp till 20 000 man. Inte fel i sig självt, förutom att det ger problem med "rättsstaten" inrikes men det är ju rätt prioritering i detta läget.

Ukrainas motivation är också en funktion av västs stöd. Om Nato skulle gå in med egna trupper eller drastiskt öka stödet, skulle också situationen kanske kunna ändras.

Det är inte flyktingar man tar hem utan personer som har tillfälligt uppehållstillstånd för arbete i olika Eu länder. Dvs inte förnyar deras ukrainska pass. Ja och de är inte bara poliser utan generellt offentligt anställda men säkert en hel del poliser.
Citera
2024-08-29, 10:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Än hur du vänder vrider på det så gick ju Ryssland mobilisering sämre än Ukrainas, och det var ju din ursprungliga tes.

700 000 Flyende Ryssar är mer än 650 000 flyende Ukrainare. Som jag även skrev, det finns uppgifter om att så många som 1 000 000 Ryssar har flytt från Ryssland. Vad är din åsikt om dom?

Om du inte vill hamna på sidospår hela tiden så kanske du ska sluta ta upp just sidospår?

Nej. Du tar upp vad jag menar är ett sidospår. Det kanske är ett otroligt viktigt spår för dig i nån annan diskussion.
https://imgur.com/RmBQpbk

Jag diskuterar att den ukrainska fronten i Donbass kollapsar på grund av brist på ukrainska soldater.
Citera
2024-08-29, 10:05
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Om han vill försöka erövra de länderna (vilket jag gissar att han ursprungligen tänkte sig men pga problemen i Ukraina nog tänkt om) så är det nog troligt att han skulle använda just det som argument ja. Sannolikt att de är förtryckta på något vis. Därefter "hjälpa till" att sätta igång några protester som han sedan skickar in styrkor för att lugna och för att skydda de rysktalande. Typ så.
Putin har ju hittat ”utbrytargrupper” i Georgien också. Där gick han in med militär för att ”rädda dem”. Nu har Ryssland stulit hela det området. Dessutom har Putin hittat en stor utbrytargrupp i Moldavien som passande nog vill bryta ut en rejäl tugga ut Moldavien. Man kan tänka sig att utbrytargrupper skulle vilja skapa ett eget land när de bryter sig ut, men alla de här utbrytargrupperna som Putin hittar, verkar alla ha framfört ett önskemål om att bli en del av Ryssland.

Hade invasionen av Ukraina gått så som Putin tänkt sig, så hade han hittat utbrytargrupper i hela fd. Sovjetunionen som samtliga ville att deras hela länder skulle tillhöra Ryssland.
Citera
2024-08-29, 10:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är inte flyktingar man tar hem utan personer som har tillfälligt uppehållstillstånd för arbete i olika Eu länder. Dvs inte förnyar deras ukrainska pass. Ja och de är inte bara poliser utan generellt offentligt anställda men säkert en hel del poliser.

Jag har aldrig tänkt på att det är dem som har tillfälligt uppehållstillstånd som är den största källan, så är det kanske. Tack!
Citera
2024-08-29, 10:07
Medlem
Jack.Elams avatar
Från avdelningen det går bra nu. Hemlösa och flyktingar ska tvångsvärvas i Moskva. (Twittertråd)

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1829061255325237515
Citat:
1/ Moscow police are to be paid a 50,000 ruble ($558) bounty for each person they 'persuade' to sign up for military service, including immigrants and homeless people. The initiative will create more incentives for corruption for Russia's already notoriously corrupt police.
Citera
2024-08-29, 10:12
Medlem
Citat:
Om du inte själv har några fakta från Ryssland så sitter du ju bara och förkläder dina känslor som tankar. Du vill så gärna att det går dåligt för Ryssland men du har inga fakta. Så du sitter här i tråden och hittar på lite grejer och får medhåll från andra.

Låt oss komma ihåg sakfrågan. Ukraina har idag ont om män. Donbass-fronten kollapsar snabbt. På grund av just detta.

Har presenterat massor av fakta genom åren. Kolla gärna min inläggshistorik. Däremot så är ryska källor i princip helt värdelösa eftersom det i stort sett bara är lögner. Utifrån historiken bedömer man förtroende. Track record kallas det.

Och då räknar jag inte enstaka misstag i hastigheten utan själva trenden.

Läget på fronten i Donbass postade jag senast igår trovärdiga källor till. Du postade länkar till dina vanliga ryssapologeter på youtube som du hoppas att någon skall tro att de är auktoriteter fast de bara sitter och hittar på utifrån Kremls senaste narrativ.

Sakfrågan är alltså: bägge sidor har ”ont om män” i betydelsen utrustade, utbildade och övade trupper. Flaskhalsarna har Ukraina lättast att hantera samt det faktum att de redan har mobiliserat gör att Ryssland sitter med det största problemet.

Ryssland är också berett att till varje pris (dvs enorma förluster på 7000-9000 man/vecka) säga att man ”gör framsteg” eftersom Putins överlevnad hänger på detta. Vi har också sett hur underhuggare ljuger och säger att attacken är stoppad… inte oväntat för sanningen är som bekant icke närvarande i Rysseriet.
Citera
2024-08-29, 10:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Det går bra nu del två

https://x.com/JayinKyiv/status/1829070839314055224
Citat:
Russian propaganda network TASS reporting that Russian oil, diesel, coal production numbers will now be a state secret.
Citera
2024-08-29, 10:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Instämmer i att det naturligtvis är mest effektivt att anfalla olika mål långt ifrån varandra.

Tänkte mer på det du skriver om deras fåtaliga luftvärnsrobotar, har inte Ryssland ett väldigt stort luftvärn? Jag trodde det i alla fall. Uppfattade att det var något de satsat rätt hårt på då de insåg att deras flygvapen inte skulle ha en chans mot västs både klart större och mer moderna flygvapen.

(Sedan är det ju frågan om hur effektivt deras luftvärn är, i synnerhet mot små drönare? Och därtill hur extremt dyrt det skulle bli att offra robotar för att få ner drönare? Men det är ju en annan fråga.)

De hade väldigt många men Ukraina har ju systematiskt förstört dem vid fronten. Så de måste hela tiden flytta fler till själva kriget samtidigt som fler och fler platser långt in i Ryssland behöver skydd. Jag tror inte något land kan skydda precis alla tänkbara mål de har. Där fyller ju stridsflyg en roll men ryskt stridsflyg verkar inte skjuta ned robotar och drönare.

Ryssland flyttade t.o.m. luftvärn från Kaliningrad; en utsatt enklav i Östersjön som ju definitivt borde behöva det om NATO är ett så stort hot som de påstår.
Citera
2024-08-29, 10:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Har presenterat massor av fakta genom åren. Kolla gärna min inläggshistorik. Däremot så är ryska källor i princip helt värdelösa eftersom det i stort sett bara är lögner. Utifrån historiken bedömer man förtroende. Track record kallas det.

Och då räknar jag inte enstaka misstag i hastigheten utan själva trenden.

Läget på fronten i Donbass postade jag senast igår trovärdiga källor till. Du postade länkar till dina vanliga ryssapologeter på youtube som du hoppas att någon skall tro att de är auktoriteter fast de bara sitter och hittar på utifrån Kremls senaste narrativ.

Sakfrågan är alltså: bägge sidor har ”ont om män” i betydelsen utrustade, utbildade och övade trupper. Flaskhalsarna har Ukraina lättast att hantera samt det faktum att de redan har mobiliserat gör att Ryssland sitter med det största problemet.

Ryssland är också berett att till varje pris (dvs enorma förluster på 7000-9000 man/vecka) säga att man ”gör framsteg” eftersom Putins överlevnad hänger på detta. Vi har också sett hur underhuggare ljuger och säger att attacken är stoppad… inte oväntat för sanningen är som bekant icke närvarande i Rysseriet.

Man får ju säga att ISWs rapportering är kraftigt underminerat av hur de täcker händelseutvecklingen. De skriver 1 1/2 sida i sin senaste nyhetsuppdatering från 28 augusti. Det enda de säger om händelseutvecklingen i Pokrovsk är:
"Russian forces recently advanced southeast of Kupyansk, within Toretsk, southeast of Pokrovsk..."

Det kan man ju inte ta seriöst. Andra västliga källor rapporterar helt annorlunda.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-28-2024

Samma med Cornucopia idag:
https://cornucopia.se/2024/08/uppdateras-ukraina-bekraftar-bombningar-mot-tva-ryska-oljedepaer-och-ammunitionslager-mycket-svara-r yska-forluster-och-paus-i-framryckningar-mot-pokrovsk/
"Ryssland håller nu paus..."
28 augusti skrev Wilderäng inget alls.

Vilka tycker ni håller en balanserad nyhetsskildring om Pokrovsk-fronten, från västliga medier?
Citera
2024-08-29, 10:47
Medlem
Jag vet inte så mycket om Pokrovsk, men som jag förstått det så lyckades ryssarna ta sig förbi några befästningar. Det område som sedan leder fram till Pokrovsk är ganska dåligt befästa och har inte uppenbara fördelar när man vill försvara.

Detta tillsammans med manskapsbrist har nog lett till att man drar sig sakta tillbaka. Det finns en viss militär taktik här i att sakta dra sig tillbaka. Välja sina strider, tillfoga fienden maximal skada hela tiden.

Zelensky nämnde angående Pokrovsk att det kommer kosta många tiotusen man för ryssarna att erövra staden. Den är betydligt mer lättförsvarad än de områden som ryssarna tagit sista månaden.

Jag tror att Ukraina nu förbereder ett riktigt helvete för ryssarna. Ett nytt Bakhmut helt enkelt där ryssarna kommer att få stånga sig blodiga mot Pokrovsk under närmare ett års tid.

Under dessa förberedelser så har man valt att backa hem sitt försvar sakta men tryggt för att köpa sig tiden man behövde.

Ingenting i slaget om Pokrovsk har skett i panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in