• 2
  • 3
2024-08-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
Allt är redan inbetalt, nedsättningen av räntan och allt gjordes förra året.
Och domen är fastställd? Då kan du inte göra nånting åt de.
Citera
2024-08-27, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Och domen är fastställd? Då kan du inte göra nånting åt de.
Frågan är bara varför kronofogden fortfarande låter en överklaga beslutet om att personen nu begärt utbetalning av pengarna.
Citera
2024-08-27, 21:11
Medlem
Citat:
Jag kan bara överklaga kronofogdens beslut av nån konstig anledning, men det kommer ju ej hjälpa av vad det framgår i tråden.

Varför kan man ens överklaga när en person har begärt ut utbetalning när domen har vunnit laga kraft?

Det skall man inte kunna när det finns en dom som vunnit laga kraft.
Citera
2024-08-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

När någon har gjort en nedsättning så har de betalat frivilligt till Kronofogden för att undvika att kronofogden registrerar utmätningsmål och driver in pengar med tvång.

I nedsättningsärendet så kan utbetalning normalt ske först när domen vunnit laga kraft. Om skadeståndet stått sig beslutar kronofogden att utbetalda. beslutet om utbetalning är möjligt att överklaga i och för sig . Men man kan bara få prövat om det var rätt av Kronofogden att betala ut pengarna till den som pengarna betalades till . Det kommer inte bli en ny prövning av skadeståndet storlek eller annat som prövats i domen.
Citera
2024-08-29, 09:00
Medlem
Citat:
Frågan är bara varför kronofogden fortfarande låter en överklaga beslutet om att personen nu begärt utbetalning av pengarna.

Citat:

Det är väl själva myndighetsbeslutet att mäta ut som man kan överklaga och då till förvaltningsrätten?

Det kommer ju inte ändra beloppet du ska betala utan kort sagt, finns det en lagkraftvunnen dom och du har tillgångar som går att mäta ut så kommer förvaltningsrätten komma fram till att kronofogdens beslut var rätt och så kör det vidare.
Citera
2024-08-29, 09:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är väl själva myndighetsbeslutet att mäta ut som man kan överklaga och då till förvaltningsrätten?
Utmätningsbeslut kan överklagas till tingsrätten. Se 18 kap. 1 § utsökningsbalken. Det är rätt självklart att fogden inte kan ta vad som helst hur som helst utan att den enskilde har någon möjlighet att få det prövat enkom för att det finns en verkställbar exekutionstitel.
Citera
2024-08-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Utmätningsbeslut kan överklagas till tingsrätten. Se 18 kap. 1 § utsökningsbalken. Det är rätt självklart att fogden inte kan ta vad som helst hur som helst utan att den enskilde har någon möjlighet att få det prövat enkom för att det finns en verkställbar exekutionstitel.

Det stämmer iofs att det är tingsrätten men nedsättningsbeslut är inte utmätning utan en frivillig betalning från den som dömts att betala för att förhindra utmätning. Efter nedsättning gjorts beslutar kronofogden att det finns hinder mot verkställighet. När domen vunnit laga kraft beslutar kronofogden till vem de nedsatta pengarna ska utbetalas.
Citera
2024-08-29, 16:30
Medlem
Citat:

Ah jo så klart en specifik utmätning, men inte själva kravet i sig, det är fastställt av domstol.
Jag trodde att TS pratade om att överklaga beloppet/kravet eftersom han pratar om att beloppet är för stort.

I TS fall har han ju också gjort en nedsättning, dvs redan betalat in summan.
Då tror jag inte beslut om att betala ut den summan kan överklagas när domen vunnit laga kraft, det vore ytterst märkligt.
Citera
2024-08-30, 11:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Det stämmer iofs att det är tingsrätten men nedsättningsbeslut är inte utmätning utan en frivillig betalning från den som dömts att betala för att förhindra utmätning. Efter nedsättning gjorts beslutar kronofogden att det finns hinder mot verkställighet. När domen vunnit laga kraft beslutar kronofogden till vem de nedsatta pengarna ska utbetalas.
Citat:
Ah jo så klart en specifik utmätning, men inte själva kravet i sig, det är fastställt av domstol.
Jag trodde att TS pratade om att överklaga beloppet/kravet eftersom han pratar om att beloppet är för stort.

I TS fall har han ju också gjort en nedsättning, dvs redan betalat in summan.
Då tror jag inte beslut om att betala ut den summan kan överklagas när domen vunnit laga kraft, det vore ytterst märkligt.
Nej, ett ianspråktagande av ett redan betalt belopp är ingen utmätning. Det är en ren verkställighetsåtgärd som inte gärna bör vara möjlig att överklaga.
Citera
2024-08-30, 12:06
Bannlyst
Citat:
Nej, ett ianspråktagande av ett redan betalt belopp är ingen utmätning. Det är en ren verkställighetsåtgärd som inte gärna bör vara möjlig att överklaga.
Så då kan jag alltså fortfarande överklaga på nåt sätt? Jag får socialbidrag annars just nu, tror du att det kan hjälpa lite i min sits?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in