2024-08-29, 08:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyr123
Som ett trotsigt litet barn.
Jag funderade på det här med trollbloggen. Det är ju bara domar. Hur kan domar vara förtal?

Det beror på hur man kommunicerar domar och vilken spridning det fått. Om du publicerar en dom med syfte att få stor spridning på nätet för att missakta en person, så kan det absolut vara förtal. Detta även om det finns en dom.

Trollbloggen handlar ju mer eller mindre om att smutskasta dessa föräldrar på olika sätt. Det vore intressant om föräldrarna anmälde personen som startat den bloggen till polisen, för jag tror att det mycket väl skulle kunna vara förtal.
2024-08-29, 08:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Det står att bloggen har utgivningsbevis, samma som gör det möjligt för dumpen att hänga ut män. Skyddat av grundlag, Då ska det prövas som tryckfrihetsbrott.
Lives och inlägg på personer utanför EÅV torde ju rätt lätt kunna prövas för brott mot GDPR.

Man har inte rätt att hänga ut någon enligt svensk lag oavsett om någon är skyldig till ett brott, eller fått sitt barn omhändertaget enligt LVU. Det är förtal och är inte förenligt med svensk lag.

Straff utdelas i domstol, inte genom offentliga skampålar i ett demokratiskt samhälle. Jag är inte förvånad att just du inte förstått detta och jobbar du inom socialtjänsten är det riktigt illa.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-29 kl. 08:32.
2024-08-29, 10:02
Avslutad
Någon som vet hur fia och sulle försörjer sig? De kan ju inte arbeta så mycket tid de lägger på stå utanför ställen och gapa
2024-08-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secretdesire
Någon som vet hur fia och sulle försörjer sig? De kan ju inte arbeta så mycket tid de lägger på stå utanför ställen och gapa
Gissa en gång!
Bidrag är hett tips
2024-08-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man har inte rätt att hänga ut någon enligt svensk lag oavsett om någon är skyldig till ett brott, eller fått sitt barn omhändertaget enligt LVU. Det är förtal och är inte förenligt med svensk lag.

Straff utdelas i domstol, inte genom offentliga skampålar i ett demokratiskt samhälle. Jag är inte förvånad att just du inte förstått detta och jobbar du inom socialtjänsten är det riktigt illa.
Precis som Prime Crime och Rättegångspodden finns det undantag då man får publicera domar
2024-08-29, 10:16
Medlem
Citat:

Hur mår du egentligen?
Snacka om att hitta på och dra slutsatser baserat på känslor!
Jag skrev att bloggen tycks ha utgivningsbevis och då blir det genast inte så enkelt som du försöker få det till.
Värderade noll och inget vare sig om bloggen eller dumpen och du är inte värd nåt klargörande om mina faktiska åsikter.

Ang dumpen (om formen i sig kan jämföras) så har JK inte drivit någon förtalsfråga hittills. Utifrån ditt lilla brandtal borde det göra dig fullständigt förfärad.

Tvivlar inte på att F kommer anmäla, hur det går lär visa sig.
2024-08-29, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Gissa en gång!
Bidrag är hett tips

Bidrag från soc som de hatar?
2024-08-29, 10:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Precis som Prime Crime och Rättegångspodden finns det undantag då man får publicera domar

Precis som att det är djupt olämpligt att Fia skriker öppet om sina barn i offentligheten, så är det precis lika olämpligt och oetiskt att publicera domar som berör samma barn i offentligheten och även olagligt om syftet är att skada Fia som person.

Sedan finns det ju olika sätt att prata om domar. Om exempelvis namn nämns där informationen från domen kan knytas till en person som nämns vid namn är det en annan sak, än om man pratar bara rent allmänt om en dom utan att nämna några namn. Då har ju ingen förtalats.

Och lagen gör också skillnad på om det kan finnas ett allmänintresse i att publicera uppgiften om det handlar om en offentlig person, men det tror jag knappast att det finns i Fias och FU:s fall.

I Trollbloggen är det uppenbart att det handlar om att smutskasta Fia och då kan det mycket väl handla om förtal. Hon borde definitivt prova att polisanmäla innehavaren av denna blogg för förtal.
2024-08-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secretdesire
Bidrag från soc som de hatar?
Ja ibland är soc bra
2024-08-29, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur mår du egentligen?
Jag mår bra tack. Men det verkar ha hänt något med dig? Kan det ha med jobbet att göra? Sett tuffa saker på jobbet som du behöver bearbeta?

Citat:
Snacka om att hitta på och dra slutsatser baserat på känslor!
Snälla nån, du anklagar mig för precis det socialsekreterare gör dagarna i ända. Jag pratar om vad som står i lagboken. Men det begriper väl inte du dig på i egenskap av socionom?

Citat:
Jag skrev att bloggen tycks ha utgivningsbevis och då blir det genast inte så enkelt som du försöker få det till.
Det hjälper inte. Det är olagligt att förtala privatpersoner och det är även extra olämpligt och djupt oetiskt att publicera domar där barn är inblandade. Det finns två barn i det här och de tar skada av publiceringen. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det bästa för barnen är att alla lämnar Fia ifred och sluta bry er om henne och hennes vänner. Varför har ingen av er det minsta barnperspektiv överhuvudtaget?

Citat:
Värderade noll och inget vare sig om bloggen eller dumpen och du är inte värd nåt klargörande om mina faktiska åsikter.
Vad dumpen gör är djupt djupt oetiskt och felaktigt. Om du inte förstår varför bör du definitivt inte jobba inom socialtjänsten.

Citat:
Ang dumpen (om formen i sig kan jämföras) så har JK inte drivit någon förtalsfråga hittills. Utifrån ditt lilla brandtal borde det göra dig fullständigt förfärad.
Det är mycket märkligt. Det en alldeles uppenbart fall av den värsta sortens förtal. Vi har inte folkdomstolar i det här landet. Pedofiler ska dömas i vanliga domstolar, ingen annanstans. Allt annat är totalt oacceptabelt i ett demokratiskt samhälle och nej jag försvarar inte pedofiler. Det är inte vad det handlar om. Jag försvarar demokratin och jag är givetvis för betydligt hårdare straff för sexbrott mot barn. Det är ett skämt idag.

Citat:
Tvivlar inte på att F kommer anmäla, hur det går lär visa sig.
Det hoppas jag att hon gör.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-29 kl. 10:33.
2024-08-29, 10:36
Medlem
Citat:
Precis som att det är djupt olämpligt att Fia skriker öppet om sina barn i offentligheten, så är det precis lika olämpligt och oetiskt att publicera domar som berör samma barn i offentligheten och även olagligt om syftet är att skada Fia som person.

Sedan finns det ju olika sätt att prata om domar. Om exempelvis namn nämns där informationen från domen kan knytas till en person som nämns vid namn är det en annan sak, än om man pratar bara rent allmänt om en dom utan att nämna några namn. Då har ju ingen förtalats.

Och lagen gör också skillnad på om det kan finnas ett allmänintresse i att publicera uppgiften om det handlar om en offentlig person, men det tror jag knappast att det finns i Fias och FU:s fall.

I Trollbloggen är det uppenbart att det handlar om att smutskasta Fia och då kan det mycket väl handla om förtal. Hon borde definitivt prova att polisanmäla innehavaren av denna blogg för förtal.
F är lika offentlig person som diverse personer som avhandlas i diverse rättegångspoddar som inte begått grövre brott där media rapporterat
2024-08-29, 10:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
F är lika offentlig person som diverse personer som avhandlas i diverse rättegångspoddar som inte begått grövre brott där media rapporterat

Nej det är hon inte. Och det är dessutom extra känsligt eftersom två barn är inblandade i publiceringen. Vad Fia gör är fel, men publiceringen av domarna är precis lika fel det och sannolikt förtal i lagens mening, vilket borde prövas i domstol.

Det bästa för barnen är att lämna Fia och FU ifred och sluta ge dem uppmärksamhet.

Ingen av er har något barnperspektiv, absolut noll. Utan allt handlar om att håna Fia, men indirekt så hånar ni och skadar barnen när ni håller på som ni gör dagarna i ända. Sjukligt beteende är bara förnamnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in