Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,46%
570 röster
Nej
14,54%
97 röster
2024-08-13, 11:04
Medlem
1. 95% av all vätgas tillverkas med fossila bränsle
2. Hybritprjojekten (Vattenfall, LKAB & SSAB) kräver sju st kärnreaktorer
3.Detta är totalt vansinne
4. Tänk Stålverk 80 (googla om ni inte vet)
5. Borkastade pengar alltihop.
6. Kommer aldrig att bli något. Alla vet
Citera
2024-08-13, 23:23
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Återvinna redan existerande stål och smälta om har inga stora koldioxidutsläpp. Så sparar massor jämfört med processen från malm till stål.

Problemet är väl bara att det inte är nåt nytt och redan finns i stor skala utan att vätgas behöver blandas in i tillverkningen. De borde börja sälja in det som ett nytt stort stålverk och slopa hela H2-grejen. För det är där det kommer sluta. Men pga politik är nog det omöjligt. Det är inte så sexigt för politikerna med ännu ett stort smältverk för metallåtervinning.

Problemet är att det inte finns tillräckligt med skrot för att tillgodose världens behov av järn och stål. Det är just därför man ännu bryter järnmalm som sedan omvandlas till järn i masugnar.

När nu alla ståltillverkare ska bli gröna och smälta skrot (SSAB, Tata, Mittal...) kommer det naturligtvis uppstå skrotbrist. Man kan ju fråga sig vad H2GS har för fördelar med ett stålverk utan hamn. Inga som jag kan se. 🤔

Tveklöst går det åt skogen.
Citera
2024-08-17, 20:39
Medlem
Jag kom över ett exemplar av tidningen Focus där vd:n för LKAB förklarade hur det ligger till med drömmarna om ett fossiltfritt stål ... och han sågade idén helt. Dels på grund av den absurda mängd energi som kommer konsumeras, det går åt enorma mängder energi för att framställa väte. Dels för att det bara går att använda högvärdig malm, malm som bara finns i några få gruvor på Jorden. Malmen som H2 Green Steel behöver kommer i alla fall smältas i traditionella masugnar för att kunnas användas i det tänkta vätedrivna stålverket.

Till råga på allt så har amerikanerna kommit på att man kan smälta järnmalm med elektricitet, varvid man får ett ännu bättre stål än vad Hybrit och H2Green Steel kan framställa. Så konkurrensfördelarna för ett svenskt fossilfritt stål finns inte.

Det låter vackert med fossiltfritt stål men det är bara orealistiska drömmar. När man väl kommer kunna framställa fossilfritt stål, lär vi knappast använda stål längre utan snarare något organiskt material.
Citera
2024-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
När man väl kommer kunna framställa fossilfritt stål, lär vi knappast använda stål längre utan snarare något organiskt material.

I vilket sammanhang skulle stål kunna ersättas av ett organiskt material och då avser jag inte bara tekniskt utan även ekonomiskt?

Avancerade kompositmaterial har det talats om så länge jag kan minnas men de är ofta hårresande dyra. De finns i en del produkter inom försvarsindustrin och sportindustrin men sedan är det inte mer med det. Inom försvar och sport spelar kostnaderna inte någon större roll.

Kyl, frys, bilar, broar, räl skulle nog bli dyra i kompositmaterial om det ens skulle fungera. Vi bygger fortfarande i mycket stor utsträckning i armerad betong. Höga hus byggs m.h.a stål.

Metaller har dessutom den fördelen att de plasticerar och är således ofta förlåtande mot användaren. Metaller går relativt enkelt att reparera. Metaller tål i många fall ytterst höga temperaturer. Metaller går i mångt och mycket att återvinna.
Citera
2024-08-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Man kan ju fråga sig vad H2GS har för fördelar med ett stålverk utan hamn. Inga som jag kan se. 🤔.

Förmodligen har du i denna sekund dömt ut en stor del av jordens alla stålverk. 😬

Under min tid i branschen köptes det stål från ett Österrikiskt stålverk. Det var det enda stålverk som kunde tillverka stål i en viss dimension. Vidare vill jag minnas att räl valsades i Österrike.

Hur det nu gick till utan det finns några större hamnar i Österrike är således en gåta.

Har själv varit på besök i ett jättestålverk mitt inne i Kina. Såg då inte skymten av några fartyg. Säkerligen kan du leta fram andra stålverk med liknande villkor. Visst är det väl positivt med hamn men det finns även andra villkor i sammanhanget. Lågt energipris kan vara nog så viktigt.
Citera
2024-08-27, 12:20
Medlem
wwrs avatar
Skall jag spå i framtiden blev det kanske en kraftledning av de stora planerna.

Finländarna har inte så mycket vattenkraft så de behöver hjälp med att reglera kärnkraften. Det skulle de gärna få till broderliga priser men nu försvinner elen ut i EU-kaoset.

Ryssarna får vi ju inte samarbeta med längre.

https://www.di.se/nyheter/miljardprojekt-i-norr-bingo-for-industrin/

DN skildrar hur man bygger så det dammar. Men ser det ut att bli något stålverk?

Citat:
Lars Hjerpe i Boden ser fabriken växa fram under sina promenader utanför byggarbetsplatsen. ”Det dammar så inåt djävulen. Men det vore konstigt annars, när det byggs ett stålverk”, säger han.

https://www.dn.se/sverige/lars-ar-granne-med-stalverksbygget-kan-leda-deras-verksamhet-fran-verandan/
Citera
2024-08-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall jag spå i framtiden blev det kanske en kraftledning av de stora planerna.

Finländarna har inte så mycket vattenkraft så de behöver hjälp med att reglera kärnkraften. Det skulle de gärna få till broderliga priser men nu försvinner elen ut i EU-kaoset.

Ryssarna får vi ju inte samarbeta med längre.

https://www.di.se/nyheter/miljardprojekt-i-norr-bingo-for-industrin/

DN skildrar hur man bygger så det dammar. Men ser det ut att bli något stålverk?

https://www.dn.se/sverige/lars-ar-granne-med-stalverksbygget-kan-leda-deras-verksamhet-fran-verandan/

Elen lär inte vara enkelriktad. Är det prisvärt, vilket jag tror, med kärnkraften så kommer det givetvis att tecknas långvariga kontrakt från svensk sida.

"För industrin i Norrbotten är Aurora Line den enskilt viktigaste åtgärden för att på kort sikt säkra elförsörjningen till de elintensiva fabriker som byggs i regionen.
”Den kommer att öka elhandelskapaciteten med över 40 procent mellan Sverige och Finland. Ledningen ger också möjlighet till ett ökat effektuttag i Luleå/Boden-området.
.
.
I siffror innebär det att effektuttaget i Boden/Luleå-området ökar med 400 megawatt, vilket är mer än en fördubbling jämfört med i dag. Med Aurora line blir det också möjligt att ansluta mer produktion till nätet i ett senare skede.
.
.
I dag exporterar Sverige el till Finland 80 procent av året. Efter 2028 minskar den andelen till 65 procent, enligt Svenska kraftnäts kortsiktiga prognos. Då kommer finsk vindkraft och kärnkraft bidra till den svenska elförsörjningen en tredjedel av året.
För H2 Green Steel i Boden och SSAB i Luleå är den nya kraftledningen nödvändig för att satsningarna på grönt stål ska bli verklighet under den senare delen av 2020-talet."

https://etidning.di.se/p/dagens-industri/2024-08-27/a/ny-ledning-bingo-for-industrin/2371/1522855/54602339

Det är väl oerhört bra att Sverige får tillgång till mer kärnkraftsel? Jag ser inga som helst problem med det.
Citera
2024-08-28, 09:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Elen lär inte vara enkelriktad. Är det prisvärt, vilket jag tror, med kärnkraften så kommer det givetvis att tecknas långvariga kontrakt från svensk sida.

"För industrin i Norrbotten är Aurora Line den enskilt viktigaste åtgärden för att på kort sikt säkra elförsörjningen till de elintensiva fabriker som byggs i regionen.
”Den kommer att öka elhandelskapaciteten med över 40 procent mellan Sverige och Finland. Ledningen ger också möjlighet till ett ökat effektuttag i Luleå/Boden-området.
.
.
I siffror innebär det att effektuttaget i Boden/Luleå-området ökar med 400 megawatt, vilket är mer än en fördubbling jämfört med i dag. Med Aurora line blir det också möjligt att ansluta mer produktion till nätet i ett senare skede.
.
.
I dag exporterar Sverige el till Finland 80 procent av året. Efter 2028 minskar den andelen till 65 procent, enligt Svenska kraftnäts kortsiktiga prognos. Då kommer finsk vindkraft och kärnkraft bidra till den svenska elförsörjningen en tredjedel av året.
För H2 Green Steel i Boden och SSAB i Luleå är den nya kraftledningen nödvändig för att satsningarna på grönt stål ska bli verklighet under den senare delen av 2020-talet."

https://etidning.di.se/p/dagens-industri/2024-08-27/a/ny-ledning-bingo-for-industrin/2371/1522855/54602339

Det är väl oerhört bra att Sverige får tillgång till mer kärnkraftsel? Jag ser inga som helst problem med det.
En hög svensk el-tjänsteman (kvinna) har i intervju förklarat att om kraftledningen blev klar idag så skulle svensk el gå till Finland i den.

Och H2:s kuliss av "metallbågar" drar inte mycket ström så tills dess H2GS kan leverera så är det sannolikt bara finländarna som vinner på detta. Och EU som rör ihop våra elnät ännu mer. Och Northvolt är ju helt väck.

Det handlar förmodligen om EU:s krig mot Ryssland. Om vi fick samarbeta med ryssarna så hade troligen finnar och ryssar löst detta. Men EU snickrar på sitt Fort Europa.
Senast redigerad av wwr 2024-08-28 kl. 10:53.
Citera
2024-08-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om vi fick samarbeta med ryssarna så hade troligen finnar och ryssar löst detta.

Ja du...
Citera
2024-08-28, 20:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Förmodligen har du i denna sekund dömt ut en stor del av jordens alla stålverk. 😬

Under min tid i branschen köptes det stål från ett Österrikiskt stålverk. Det var det enda stålverk som kunde tillverka stål i en viss dimension. Vidare vill jag minnas att räl valsades i Österrike.

Hur det nu gick till utan det finns några större hamnar i Österrike är således en gåta.

Har själv varit på besök i ett jättestålverk mitt inne i Kina. Såg då inte skymten av några fartyg. Säkerligen kan du leta fram andra stålverk med liknande villkor. Visst är det väl positivt med hamn men det finns även andra villkor i sammanhanget. Lågt energipris kan vara nog så viktigt.
Räls tillverkades både i Borlänge och Luleå, sossefacken fick SSAB att flytta rälstiklverkningen till Luleå, där gick det halvknackigt så Karl-David Sundberg fick köpa loss verket billigt. SSAB gillade dock inte att de gick att driva rälsverket med vinst och hissade stålpriserna för Inexa profil som man hette så verket stängdes.
Inga järnvägsräls tillverkas i Sverige, inte heller byggbalkar eller armeringsjärn.
Citera
2024-08-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räls tillverkades både i Borlänge och Luleå, sossefacken fick SSAB att flytta rälstiklverkningen till Luleå, där gick det halvknackigt så Karl-David Sundberg fick köpa loss verket billigt. SSAB gillade dock inte att de gick att driva rälsverket med vinst och hissade stålpriserna för Inexa profil som man hette så verket stängdes.
Inga järnvägsräls tillverkas i Sverige, inte heller byggbalkar eller armeringsjärn.

Så var det när du nämner det. Handelsstål tillverkas ju inte alls i Sverige och det kan man förstå.
Citera
2024-08-29, 04:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så var det när du nämner det. Handelsstål tillverkas ju inte alls i Sverige och det kan man förstå.
Men det gör man i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in