2024-08-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Vi har alltså slut på beta-hanar som köper solceller numera.

Det var ju en intressant teori. Hur ser privatmarknaden för solceller ut? Hur många egna ägda bostäder finns det i landet där en solcellsinstallation är möjlig och framförallt hur många procent av dessa ägs av "beta"?
Citera
2024-08-28, 23:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Har en barndomsvän i branschen.
Han beklagade sig över den vikande efterfrågan. Jag själv var förvånad då elpriserna vore ett argument om något.
Hans förklaring var att folk var överbelånade o inte har råd i nuvarande ränteläge.
Citera
2024-08-28, 23:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Sunpower har gått i konkurs.
Solcellen har gått I konkurs.
Energihem har gått i konkurs.
JN Solar har gått i konkurs.
Roofit Solar har gått i konkurs.
Säkert flera små till.
Sesol har varslat flera gånger, senast i våras och stänger filialer.
Svea Solar riskerar förbud efter flera allvarliga olyckor.

Har bubblan spruckit?
Det är många kunder som står utan garantier. I alla fall om de köpt av något av de mindre företagen.
Detta är ju subvantionerat av staten. Har företagen bara profiterat på bidragen och sedan medvetet kastat in handduken?
Eller har alla missbedömt marknaden totalt?

Den gröna bubblan har spruckit. Finns ju en prognos att minus priser kommer öka o göra solpaneler rejält olönsamma. Ingen som klarar av att göra en investeringskalkyl köper solpaneler idag.
Citera
2024-08-28, 23:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
På natten är jag hemma och vill ha kanske 18 grader när jag sover. På dagen är jag på jobbet och låter värmen sjunka till ca 10 grader. 30-60min innan jag kommer hem börjar den värma upp huset igen.

Så jag använder nog mer el på natten än på dagen om det är en arbetsdag.

O huset o möblerna mår bra av temperaturfluktationen?
Citera
2024-08-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Kan väl knappast vara helt utdött. Bland annat har Örebro Universitet ägnat sommaren åt att betäcka en hel fasad med solceller.

Nu måste språkpolisen visa gult kort!
Örebro Universitet har inte betäckt sin egen fasad.
Senast redigerad av frippesasfalt 2024-08-28 kl. 23:48.
Citera
2024-08-28, 23:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det var väl på tiden?

Solceller är ju helt poänglöst för privatpersoner. Ska man installera en hel jävla anläggning som är svindyr på taket som ser förjävlig ut gör att man sparar in max några hundra kronor per månad? Som dessutom kräver massa utsläpp och föroreningar att tillverka. För att man ska känna sig lite bättre?

Det är ju inte ens en dålig deal, det är mer av en scam!

Hur många år måste man ta igen för billigare el när man installerat en solanläggning för tvåhundratusen? Jag ser att solanläggningar har en del och ett billigt och miljövänligt sätt att producera el men tjänar privatpersoner verkligen på det?
Citera
2024-08-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
När väl det här med energilagringslösningar utvecklas, blir billigare och tillgänglig på den allmänna marknaden kommer både solenergi och annan förnyelsebar energi såsom vindkraft att bli mycket mer attraktiv än vad det är idag, det är det som fortfarande är ett argument för att investera.

Problemet är väl att varje år så ökar verkningsgraden någon procent, så desto tidigare du investerar, desto sämre anläggning. Betalar sig inte anläggningen idag, utan det är ny energilagring som behövs först, bör du faktiskt inte investera, utan vänta in det som behövs.
Citera
2024-08-29, 00:01
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Har en barndomsvän i branschen.
Han beklagade sig över den vikande efterfrågan. Jag själv var förvånad då elpriserna vore ett argument om något.
Hans förklaring var att folk var överbelånade o inte har råd i nuvarande ränteläge.
Han har rätt svar ränteläget gör att många avaktar med stora privata investeringar då tekniken fortfarande utvecklas. De hakar på tåget om några år om allt stabiliseras med avseende på räntor och teknik / vs vinst.
Citera
2024-08-29, 01:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Allt i den "Gröna omställningen" kommer visa sig vara en bluff, ju fler som skaffar solceller desto mer olönsamt kommer det att bli. Toppen är nådd.
Varför blir det mer olönsamt om fler skaffar solceller?
Citera
2024-08-29, 01:23
Medlem
Blaskas avatar
Det är väldigt normalt när det handlar om ny teknik och tjänster. Det överetableras. Marknaden är inte oändlig.
Citera
2024-08-29, 01:52
Medlem
LittleFishs avatar
Samma sak borde gälla vindkraftsföretagen. Ingen bra affärsidé att när det blåser får man inget betalt för då ska alla producera och priset sjunker till nada. Det lär finnas en peak på hur många vindkraftverk i denna del av Europa som är lönsam på sikt att etablera och den punkten lär vara nådd för länge sen. Alla med en halv hjärna eller mer kunde räkna ut att överetablering var en risk dessa gröntokar sprang rakt in i väggen för att uppnå.
Citera
2024-08-29, 01:56
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Samma sak borde gälla vindkraftsföretagen. Ingen bra affärsidé att när det blåser får man inget betalt för då ska alla producera och priset sjunker till nada. Det lär finnas en peak på hur många vindkraftverk i denna del av Europa som är lönsam på sikt att etablera och den punkten lär vara nådd för länge sen. Alla med en halv hjärna eller mer kunde räkna ut att överetablering var en risk dessa gröntokar sprang rakt in i väggen för att uppnå.

Va??? Gillar du inte kapitalistisk botox????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in