2024-08-25, 17:42
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Används verkligen paraffin längre? När jag var liten kom jag ihåg att det smakade hemskt. När jag fått i mig det på senare år smakar det typ inget alls.

Ser att andra skriver vax. Det kanske är det jag menar. Men jag avser det hårda ytskiktet på kanten, som väl även finns på undersidan, men dit kommer man ju aldrig.
Citera
2024-08-25, 18:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Bara baksidan och undersidan skalas.
Baksidan tar jag succesivt allteftersom man kommer ner på nivån, undersidan tar jag det sista jag gör innan jag river det som är kvar eftersom det inte går att hyvla en ost som är en cm hög.
Skulle aldrig få för mig att slösa på osten genom att slänga bort skivor från ovansidan eller sidorna bara för att de legat mot plastförpackningen. Bara foliehattar som gör sånt!

Exakt min uppfattning.

Jag sköljer även frukt.
Citera
2024-08-25, 18:23
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Baksidan tar jag succesivt allteftersom man kommer ner på nivån, undersidan tar jag det sista jag gör innan jag river det som är kvar eftersom det inte går att hyvla en ost som är en cm hög.
Skulle aldrig få för mig att slösa på osten genom att slänga bort skivor från ovansidan eller sidorna bara för att de legat mot plastförpackningen. Bara foliehattar som gör sånt!

Precis så gör jag med. Kan ibland vaska ost när jag inte skalat undersidan dock. Men borde bli bättre på att skala undersidan och utnyttja hela osten.
Citera
2024-08-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ibland skalar jag bort översta lagret där plasten legat mot, men inte alltid nuförtiden, gjorde det oftare förr. Sidorna har jag aldrig skalat.
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ost är fett och fett mot plast är inte bra, fettet löser upp en del av plasten.
Hyvla av delen som legat mot plasten 👍
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag gör som du och har alltid gjort. Skalar alla sidor,- sen smörpapper /bakplåtspapper å runt det genom att vika in kanterna och rulla, sen ostkupa med ventil på. Att alltså ta en liten ostbit kräver lite jobb ;-) Finns special ostpapper ochså

Men är det riktigt vaxat lager på osten som är tjockt, så sparar jag undersidan men skalar baksidan allt eftersom jag hyvlar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Noja är det inte.
All mat som legat i plast får du i dig plastpartiklar av
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja, vax eller paraffin
Citat:
Jag tänkte fråga om ni alla är tokiga, innan jag insåg att ni köper färdig paketerad ost i butiker! Det har jag inte gjort de senaste 30 åren. Eftersom ni inte tycker om god ost, så anser jag frågan ointressant och lämnar tråden. Skala era produkter hur mycket ni vill 😀
Citera
2024-08-25, 22:32
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag tänkte fråga om ni alla är tokiga, innan jag insåg att ni köper färdig paketerad ost i butiker! Det har jag inte gjort de senaste 30 åren. Eftersom ni inte tycker om god ost, så anser jag frågan ointressant och lämnar tråden. Skala era produkter hur mycket ni vill 😀

Min herre kanske vill upplysa oss i pöbeln om vad herrn anser vara "god ost" då, så viockså må åtnjuta dessa gudomliga utsökta smaker?
Citera
2024-08-25, 22:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Köper ost online, köper ost i charken, köper ost i plastpaket, köper ost i saluhallar om jag befinner mig mig i en storstad som har det. Jag bor i glesbygden

Jag utesluter inget

Frågan är inte om det va plast runt osten, jag skulle ändå förvara den som jag gör oavsett hur den kommer paketerad
Senast redigerad av Sladdaren 2024-08-25 kl. 22:37.
Citera
2024-08-28, 22:16
Medlem
percolas avatar
Jag hyvlar runt om och oavsett vad det består av. Jag lärde mig det som barn så det sitter i.
Citera
2024-08-29, 08:34
Medlem
Citat:
Var man köper sin ost är inte relevant. Jag skär bort paraffinet oavsett inköpsställe.

Men du kanske tänker att paraffinet smakar gott om ostbiten är köpt i Hötorgshallen?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-29 kl. 08:37.
Citera
2024-09-01, 22:09
Medlem
de flesta ostarna brukar ha ett vax runt om sig och det smakar tyvärr inte så gott
Citera
2024-09-01, 22:11
Medlem
zombie-nations avatar
Klart man tar bort vax, undan för undan, så osten håller sig. Utan vax så skivar man som vanligt. Att osten varit mot plast, ska jag kasta en hel kopp te för att jag hällt den i en plastmugg?
Citera
2024-09-01, 22:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Klart man tar bort vax, undan för undan, så osten håller sig. Utan vax så skivar man som vanligt. Att osten varit mot plast, ska jag kasta en hel kopp te för att jag hällt den i en plastmugg?

Säger inte att dagens plast är något problem, men det är komiskt vad många här som verkar tro att vad som ligger emot plasten inte spelar någon roll. Ost är betydligt fetare än en kopp te (och andra saker som andra i tråden jämfört med) och ligger emot plasten i veckor eller månader... lite konstig jämförelse att jämföra med tevatten i en plastmugg i 10-15 minuter...

https://www.beyondplastics.org/fact-sheets/plastic-wrapped-cheese

Citat:
Four variables influence how much and how quickly chemicals migrate out of packaging and into food: (Muncke 2013)

• The fat content of the food;
  • The temperature at which it is stored;
  • The duration of storage; and
  • The ratio of serving size to packaging (smaller size packaging has a larger surface to volume ratio).

Senast redigerad av GrillTekniker 2024-09-01 kl. 22:33.
Citera
2024-09-01, 22:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Säger inte att dagens plast är något problem, men det är komiskt vad många här som verkar tro att vad som ligger emot plasten inte spelar någon roll. Ost är betydligt fetare än en kopp te (och andra saker som andra i tråden jämfört med) och ligger emot plasten i veckor eller månader... lite konstig jämförelse att jämföra med tevatten i en plastmugg i 10-15 minuter...

https://www.beyondplastics.org/fact-sheets/plastic-wrapped-cheese

Vad får vi för symptom av detta? Säger inte att det inte finns, men har någon hormonstörande sjukdom ökat? Bland katter har hypertyreos ökat och man tror att det kan bero på kattmatsburkar med plast inuti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in