Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-24, 22:30
Medlem
GrillTeknikers avatar
Fick som liten lära mig att det inte var jättebra att äta "baksidan" och "undersidan" av osten. Alltså när man köper en trekantig bit ost i mjuk plastförpackning. Så jag brukar skala bort baksidan, undersidan, och ibland även ett lager på sidorna och ovansidan.

Nu undrar jag om jag är ensam om detta? Folk har ibland tittat helt oförstående på mig när jag berättat det, så tydligen finns det de som äter alltihop, inklusive baksidan...

En liknande situation med köpt frukt typ äpplen och päron. Jag sköljer alltid ganska noga, speciellt om det är utländska frukter. Men det finns tydligen folk som äter frukten direkt från butiken och inte fattar varför man skulle komma på tanken att skölja den om den inte ser väldigt smutsig ut...

Tycker mig märka att det är framförallt yngre, säg folk under 30, som har en annan uppfattning än vad jag har.

Hur gör ni? Och är ni över eller under 30?

*Förtydligande: poängen med att skala undersidan är att jag brukar riva osten när det är typ 1 cm kvar och det börjar bli svårt att hyvla utan att ha sönder den. Lättare att skala bort botten direkt när osten är ny, annars går den lätt sönder när den är så tunn.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-08-24 kl. 23:11.
Citera
2024-08-24, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nu undrar jag om jag är ensam om detta? Folk har ibland tittat helt oförstående på mig när jag berättat det, så tydligen finns det de som äter alltihop, inklusive baksidan...

Gen Z gillar kanske paraffin?
Citera
2024-08-24, 22:41
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fick som liten lära mig att det inte var jättebra att äta "baksidan" och "undersidan" av osten. Alltså när man köper en trekantig bit ost i mjuk plastförpackning. Så jag brukar skala bort baksidan, undersidan, och ibland även ett lager på sidorna och ovansidan.

En liknande situation med köpt frukt typ äpplen och päron. Jag sköljer alltid ganska noga, speciellt om det är utländska frukter. Men det finns tydligen folk som äter frukten direkt från butiken och inte fattar varför man skulle komma på tanken att skölja den om den inte ser väldigt smutsig ut...

Tycker mig märka att det är framförallt yngre, säg folk under 30, som har en annan uppfattning än vad jag har.

Hur gör ni? Och är ni över eller under 30?

Självklart skalas alla sidor på osten där plasten legat an. Konventionellt odlad frukt skalas, ekologiska sköljs noga.

Ett konventionellt äpple sprutas minst 16 ggr under odlingsperioden, dessutom: https://www-ewg-org.translate.goog/foodnews/apples.php?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_ tr_pto=rq

Edit: Ja, är över 30 bast.
Citera
2024-08-24, 22:48
Medlem
Dimpens avatar
Baksidan räcker. Resten kan du äta, det där med plast som legat an, är bara paranoja.
Under behöver du inte ta eftersom du ändå slutar hyvla några milimeter innan du når det undre lagret.
En självklarhet för alla som nån gång köpt sig en trekantig ost för hyvling.
Citera
2024-08-24, 22:49
Medlem
Zoologens avatar
Självklart hyvlar jag bort paraffinet från osten. Alltså baksidan.

Lika självklart är att tvätta frukt.

Är över 30 år.
Citera
2024-08-24, 22:56
Medlem
Sköljer all frukt och t o m rotsakerna.

Jag är över 30 och tror jag aldrig träffat på någon som ”säkerhetshyvlat” nya ostar.

Om man är så misstänksam mot plastförpackningar, hur fungerar det med färdigskivat pålägg både ost och chark ?
Citera
2024-08-24, 22:57
Avstängd
Det e väl vax runt osten? De ska ej ätas!

Skär bort alla kanter annars e man äcklig
Citera
2024-08-24, 22:58
Medlem
PyjamasXLs avatar
Jag tar alltid bort översta lagret, samt hyvlar bort vaxet på ryggen i den takt som jag hyvlar ned osten.

Är över 30 och sköljer alltid frukten och grönsakerna innan de hamnat på tallriken
Senast redigerad av PyjamasXL 2024-08-24 kl. 23:00.
Citera
2024-08-24, 23:08
Medlem
Europes avatar
Ja, jag tar bort vaxet. Vissa ostar har ju dessutom ett slags nät mellan osten och vaxet. Höljet är för att skydda osten när den lagras. Det är väl inte farligt att äta vax i små mängder, men den är endast menad att skydda osten.

De triangelformade kommer väl från tillplattat runda ostar (jag kommer inte på ett bra ord på formen, men typ samma form som en rund tårta). De brukar efter lagring skäras på längden så du får två rundor och sedan skär man ut ”tårtbitar” ur båda som ju är de ”triangelformade” vi talar om. Det finns ju mer fyrkantiga ostar som delas i längor, som sedan i sin tur eventuellt skärs i kortare bitar, som till exempel de stinkande danska ostarna. Jag har även sett dyrare ostar som säljs hela (vax runt hela), till exempel små cylinderformade brittiska whiskycheddarostar.

Däremot verkar en del folk skära bort det översta lagret av själva osten, det vill säga ost som är samma ost som resten. Vad är det för fel på folk?

Edit: jag är en gammal gubbe.
Senast redigerad av Europe 2024-08-24 kl. 23:16.
Citera
2024-08-24, 23:29
Medlem
Onanikrems avatar
Köper du "hushållsost, Arlas familjefavoriter etc." behöver du inte skala den. Köper du Herrgård, Präst, etc. har den vax på "baksidan" - undersidan, och vaxet är inte så gott att ha på smörgåsen. Från början var alla ostar vaxade för att motverka mögel, på senare år har de billigare skippat vaxet.
Citera
2024-08-25, 00:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Klart man tar bort vaxet från baksidan av osten.

Hade en arbetskollega som stekte falukorv med den röda plasten på😂
Tur att jag aldrig var hos honom och åt.
Citera
2024-08-25, 07:54
Medlem
Självklart tar man bort vaxet, om det är en ost med sådant. Det är det första jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade en arbetskollega som stekte falukorv med den röda plasten på😂
Köpte en gång någon salami från en kollegas son som sålde till en klassresa. Hann äta upp 1/4-del innan jag läste etiketten, där det stod att man inte skulle äta skinnet. Kommer inte ihåg vad det var gjort av.

Blev besviken, det var där de goda mjölksyrebakterierna fanns. Resten år jag utan "skinn", men jag gned korvskivorna mot skinnet så de fick smaken jag ville åt. Aldrig mer skolresesalami.
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Under behöver du inte ta eftersom du ändå slutar hyvla några milimeter innan du når det undre lagret.
Om du tar bort vaxet även på undersidan, och lägger osten som inte längre går att hyvla i en påse i frysen, så har du snart massor ostspill som fungerar utmärkt till diverse matlagning.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-25 kl. 08:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in