2024-08-25, 08:41
Medlem
Är det paraffin eller liknande på så hyvlas den bort först. Annars inte.
Citera
2024-08-25, 09:19
Medlem
bergsturks avatar
Ibland skalar jag bort översta lagret där plasten legat mot, men inte alltid nuförtiden, gjorde det oftare förr. Sidorna har jag aldrig skalat.
Citera
2024-08-25, 09:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Baksidan räcker. Resten kan du äta, det där med plast som legat an, är bara paranoja.
Under behöver du inte ta eftersom du ändå slutar hyvla några milimeter innan du når det undre lagret.
En självklarhet för alla som nån gång köpt sig en trekantig ost för hyvling.

Ost är fett och fett mot plast är inte bra, fettet löser upp en del av plasten.
Hyvla av delen som legat mot plasten 👍
Citera
2024-08-25, 09:56
Medlem
Julostar tycker jag är lättare att få bort vaxet på.
Ofta kan man med fingrarna skala bort det som det vore en clementin. Kanske annan sorts vax.

Arlas frågelåda om ostvaxet är rolig

Citat:
- Kan man stöpa eller gjuta ljus av ostvax?

Länk-
https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-vax-pa-vissa-ostar-och-vad-ar-vax/
Citera
2024-08-25, 10:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fick som liten lära mig att det inte var jättebra att äta "baksidan" och "undersidan" av osten. Alltså när man köper en trekantig bit ost i mjuk plastförpackning. Så jag brukar skala bort baksidan, undersidan, och ibland även ett lager på sidorna och ovansidan.

Nu undrar jag om jag är ensam om detta? Folk har ibland tittat helt oförstående på mig när jag berättat det, så tydligen finns det de som äter alltihop, inklusive baksidan...

En liknande situation med köpt frukt typ äpplen och päron. Jag sköljer alltid ganska noga, speciellt om det är utländska frukter. Men det finns tydligen folk som äter frukten direkt från butiken och inte fattar varför man skulle komma på tanken att skölja den om den inte ser väldigt smutsig ut...

Tycker mig märka att det är framförallt yngre, säg folk under 30, som har en annan uppfattning än vad jag har.

Hur gör ni? Och är ni över eller under 30?

*Förtydligande: poängen med att skala undersidan är att jag brukar riva osten när det är typ 1 cm kvar och det börjar bli svårt att hyvla utan att ha sönder den. Lättare att skala bort botten direkt när osten är ny, annars går den lätt sönder när den är så tunn.

Jag gör som du och har alltid gjort. Skalar alla sidor,- sen smörpapper /bakplåtspapper å runt det genom att vika in kanterna och rulla, sen ostkupa med ventil på. Att alltså ta en liten ostbit kräver lite jobb ;-) Finns special ostpapper ochså

Men är det riktigt vaxat lager på osten som är tjockt, så sparar jag undersidan men skalar baksidan allt eftersom jag hyvlar
Citera
2024-08-25, 10:17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Baksidan räcker. Resten kan du äta, det där med plast som legat an, är bara paranoja.
Under behöver du inte ta eftersom du ändå slutar hyvla några milimeter innan du når det undre lagret.
En självklarhet för alla som nån gång köpt sig en trekantig ost för hyvling.

Noja är det inte.
All mat som legat i plast får du i dig plastpartiklar av
Citera
2024-08-25, 10:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fick som liten lära mig att det inte var jättebra att äta "baksidan" och "undersidan" av osten.

Självklart skär man bort vax/paraffin på ostar, det är ju inte ost. Det är inte farligt att äta det men det smakar ju skit.

Att äta vaxet vore som att äta en glass med pinnen också.

De som skivar bort det på själva osten som ligger mot plasten är hycklare då de garanterat inte tar bort en del av t.ex. kött eller köttfärs på samma sätt. Överdelen på ostförpackningar är dessutom numera oftast av papper.
Citera
2024-08-25, 10:25
Medlem
Sladdarens avatar
Varför vaxas ost? Vaxet gör så att osten inte torkar ut, men förhindrar också att mögelbildning sker. När den Svenska hårdosten tillverkas, läggs den i ett första vax, för att sedan lagras till perfektion. Sen ger vi den två lager till med skyddande vax, innan den når din butik.

Färskostar som mögelostar slås in i plastfolie .. väljs så giftfri som möjligt elle rbefintlig förpackning
Senast redigerad av Sladdaren 2024-08-25 kl. 10:27.
Citera
2024-08-25, 10:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag köper bara färdigskivad ost. Ost man hyvlar själv får man ju slänga nästan hälften av eftersom vaxet/paraffinet gör att sista halvan smakar skit.
Citera
2024-08-25, 11:18
Medlem
Hyvlar av vaxet succesivt.
Citera
2024-08-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Självklart hyvlar jag bort paraffinet från osten. Alltså baksidan.

Lika självklart är att tvätta frukt.

Är över 30 år.

Används verkligen paraffin längre? När jag var liten kom jag ihåg att det smakade hemskt. När jag fått i mig det på senare år smakar det typ inget alls.
Citera
2024-08-25, 11:41
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Används verkligen paraffin längre? När jag var liten kom jag ihåg att det smakade hemskt. När jag fått i mig det på senare år smakar det typ inget alls.

Ja, vax eller paraffin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in