2024-08-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Vilket är konstigt, eftersom t.ex SL får halva sin budget direkt från Landstinget. Det är ju omöjligt att slåss på den marknaden. Det är inte ens en marknad.

Det är verkligen helt bakvänt. En annan sträcka som SJ trafikerar är Stockholm - Västerås, en stor pendlarsträcka. Där går inte ett enda Mälartåg, men tydligen skulle det vara helt ok för Mälartåg att börjar köra där och slå undan benen för SJ även på den sträckan.

Hoppas att det här blir en signal till politikerna att det är dags att antingen rulla tillbaka avregleringen eller löpa linan ut. Den nuvarande halvmesyren gör ingen glad.
Citera
2024-08-28, 11:52
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är verkligen helt bakvänt. En annan sträcka som SJ trafikerar är Stockholm - Västerås, en stor pendlarsträcka. Där går inte ett enda Mälartåg, men tydligen skulle det vara helt ok för Mälartåg att börjar köra där och slå undan benen för SJ även på den sträckan.

Hoppas att det här blir en signal till politikerna att det är dags att antingen rulla tillbaka avregleringen eller löpa linan ut. Den nuvarande halvmesyren gör ingen glad.
Problemet är väl då att biljettpriserna kommer att fördubblas. Kanske inte rakt av men indirekt via höjda landstingsskatter.
Citera
2024-08-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
SL stannar på 11-12 stationer - SJ tågen stannar vid 1 station, något sånt?
Blir roligt för pendlarna.

Ja så är det…. Konkurrensfördelen för SL:s pendeltåg till Uppsala är väl att fånga upp resenärer som vill åka från/till andra stationer än Stockholm c.
Citera
2024-08-28, 15:44
Medlem
shaktas avatar
Är det inte Mälartrafik som ofta ställer in tåg ?

Har läst att folk klagat på att 5 min innan avgång så blir tåget inställt.
Citera
2024-08-28, 16:21
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Logiskt. SJ ska gå med vinst, olönsamma sträckor ska således läggas ner.
Vill vi ha det på ett annat sätt finns en valsedel att använda, men just nu är det detta som gäller.

Valsedel?

Vi behöver backa avregleringen och all trafik körs av SJ.
Citera
2024-08-28, 16:27
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesten303
Färre SJ avgångar men Mälartåg är väl smarta nog att ha förberett sig på att ta över SJs 18 avgångar så fort de blir lediga?

Vilka fordon ska Mälartåg fd kinesiska staten nuvarande finska staten köra med?
Citera
2024-08-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Nej det var INTE SJs mest lönsamna linje. Uppsalapendeln har i princip aldrig varit lönsam.
Det som historiskt gjort linjen olönsam är den dimensionerande högrafiken M-F som gör att man måsta äga lok och vagnar som i princip bara drar in pengar två avgångar per dag fem dagar i veckan.

Då spelar det ingen roll hur fulla tågen är. Jämför med en taxi som bara kör folk två timmar om dagen, det är inte lönsamt.

Det stod i media på den tiden att Stockholm-Uppsala var SJ:s mest lönsamma sträcka. Om det stämmer vet jag inte. Det kan ha varit en journalist som tolkade intäkter som lönsamhet. Jag vet inte.
Citera
2024-08-28, 18:05
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Vilket är konstigt, eftersom t.ex SL får halva sin budget direkt från Landstinget. Det är ju omöjligt att slåss på den marknaden. Det är inte ens en marknad.
Jag har för mig att det finns/fanns regler mot sådant. Det ska visst vara en anledning till att Västtrafik inte kör bussar från Landvetter flygplats direkt till Göteborg, det finns kommersiellt alternativ. Med VT får man ta lokalbuss till Landvetter samhälle, där finns mer eller mindre direktbuss.
Citera
2024-08-28, 18:32
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Tåg verkar vara ett svårt värdelöst och dyrt transportsätt.
Citera
2024-08-28, 19:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Surt för alla pendlare som måste stiga upp 1h tidigare varje morgon.
Varför måste dom stiga upp tidigare? Komme inte de andra aktörerna ta över några av SJ,s avgångar?
Citera
2024-08-28, 19:15
Medlem
fermions avatar
Om det inte är lönsamt att ha två loktåg igång under dagen, som kör 14 avgångar med 10 vagnar åt varje håll en gång i timmen, ofta fullsatt, hur kan då någon tågtrafik vara lönsam?
Citera
2024-08-28, 19:26
Medlem
Proumbras avatar
Dessa avgångar har ju varit sjukt bekväma, får väl se hur omställningen blir. Trist naturligtvis. Men jag tror vi överlever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in