2024-08-27, 21:27
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Fram till ca 1988 var det 1 lok som kopplades loss vid varje ändstation, växlade spår, kördes till slutet och kopplades på i andra änden av personvagnarna.
Sedan testade man med "manövervagn" under några år. Alltså med skjutande lok och fjärrmanöver från en ombyggd passagerarvagn.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/AFM7_(man%C3%B6vervagn)

I slutet av 90-talet blev det 2 lok (ett i vardera ände)

Spåren på stationen, ja...
Helt korrekt.
2 spår är "återvändsgränder" och byggdes enbart för att SJ's Uppsalapendel skulle vända där.
De 2 spåren blir ganska värdelösa om det inte finns en aktör som vill ha Uppsala som slutstation.

Det finns två spår norrifrån också som slutar med stoppbackar. Och enbart för SJs uppsalapendel byggdrs väl inte spåren med stoppbockar från Stockholm, redan när de byggdes fanns planer på att SL-pendeln skulle vända i Uppsala.
Citera
2024-08-27, 21:43
Moderator
Neksnors avatar
Ur https://nyhetsrum.sj.se/pressreleases/sjs-regionala-taagtrafik-mellan-stockholm-och-uppsala-upphoer-3339040
Citat:
- Trots att vi utvärderat och genomfört många olika satsningar för att öka resandet och därmed intäkterna är det inte möjligt att få vår trafik lönsam när den bedrivs parallellt med ett skattesubventionerat utbud, säger SJs affärschef Jan Kyrk.

Kollektivtrafiklagen är till för, och gör det möjligt, för regioner att köpa upp trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma. Det gör att Mälardalstrafiken nu kommer kunna ta över SJs avgångar så att nuvarande nivå av trafik kan fortsätta.
Vad innebär det sista? Kan (kommer?) samma trafik förtsätta, fast med annan logga?
Citera
2024-08-27, 21:44
Medlem
Så länge Mälartåg kör så är det lugnt. SJ har ändå så sunkiga tåg
Citera
2024-08-27, 22:00
Medlem
AsaWads avatar
Spåren norrifrån

Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Det finns två spår norrifrån också som slutar med stoppbackar. Och enbart för SJs uppsalapendel byggdrs väl inte spåren med stoppbockar från Stockholm, redan när de byggdes fanns planer på att SL-pendeln skulle vända i Uppsala.

Kan tänkas att jag minns fel, men är ganska säker på att spåren söderifrån kom till just pga önskemål från SJ. De ville ha "prioriterade" spår för tågen Uppsala-Stockholm.

Spåren norrifrån med stoppbackar var (så vitt jag minns det) enbart till för tillfällig parkering.
Det finns väl ingen perrong vid de spåren?

Minnet sviker ibland. Har inte åkt tåg via Uppsala på ett tag.

Jo, nu minns jag.
Det är ju vid spåren norrifrån Upptåget (tierp-gävle) stannar !!
Senast redigerad av AsaWad 2024-08-27 kl. 22:04. Anledning: Minnet kommer tillbaka
Citera
2024-08-27, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Regionalt subventionerad, inte statligt.

Sak samma. Det är mina skattepengar.
Citera
2024-08-27, 23:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Kan tänkas att jag minns fel, men är ganska säker på att spåren söderifrån kom till just pga önskemål från SJ. De ville ha "prioriterade" spår för tågen Uppsala-Stockholm.

Spåren norrifrån med stoppbackar var (så vitt jag minns det) enbart till för tillfällig parkering.
Det finns väl ingen perrong vid de spåren?

Minnet sviker ibland. Har inte åkt tåg via Uppsala på ett tag.

Jo, nu minns jag.
Det är ju vid spåren norrifrån Upptåget (tierp-gävle) stannar !!
Den södra pendelsäcken i är ju perfekt placerad för vändande tåg, som inte behöver korsa mötande trafik.
En lite kul detalj är att det planeras, eller pågår, ombyggnad av norra infarten, planskilda korsningar och något vändspår. Och samtidigt försvinner en inte obetydlig det av trafiken.
Citera
2024-08-27, 23:57
Medlem
hesten303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
SL och Mälartåg är finansierade av regionerna. 100% skattefinansierat men mig veterligen så bidrar inte staten till finansieringen.

Stockholm - Uppsala är Sveriges mest vältrafikerade pendelsträcka så det är inte bristande kundunderlag som är problemet. SJ säger själva att de inte kan ta ut ett tillräckligt högt pris för biljetterna för att göra trafiken lönsam.

Det är lite tragikomiskt att det fd statliga monopolet, numera statsägda bolaget, blir utkonkurrerade av två regionaltrafikbolag som är helt finansierade av skattemedel.

Till att börja med så blir det väldigt trångt på Mälartågs och SLs avgångar från och med den 15 december. Ett par tusen personer extra ska klämmas in i de tågen. Avgångarna blir ju också betydligt färre utan SJ.

En tillfällig lösning skulle kunna vara att Mälardalstrafik köper in delar av SJs Uppsalatrafik via direktupphandling. En sådan lösning är nog inte hållbar på sikt utan enbart en nödlösning för underlätta för resenärerna under en övergångsperiod.

På lång sikt så kommer Mälardalstrafik att behöva utöka sin egen trafik för att kompensera för SJs nedlagda trafik. Alternativt att man accepterar en permanent nedragning av trafiken och minskade pendelströmmar.

SL har ju för inte så länge sedan annonserat en neddragning av sin trafik så det är nog inte omöjligt att vi kommer få se andra regiontrafikbolag göra samma sak. Kanske som du är inne på, att det blir dyrare och sämre förbindelser Uppsala - Stockholm i framtiden.
Färre SJ avgångar men Mälartåg är väl smarta nog att ha förberett sig på att ta över SJs 18 avgångar så fort de blir lediga?
Citera
2024-08-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Förutom att de inte är en privat aktör. SJ ägs till 100% av staten.

Som blir utkonkurrerade av statligt subventionerad tågtrafik. Staten har alltså fällt krokben på sig skälv. Det är så Sverige fungerar och det är så det blir med för mycket statlig monopol.

Med har man nu bestämt sig för den här modellen så måste man väl ändå klara av den? Med de skatteintäkterna Sverige har så hade de kunnat finansiera den här tågtrafiken 10 gånger om.

Men nu är det inte så, eftersom pengarna uppenbarligen går till annat.

Det här kommer f.ö inte bli bättre i framtiden. Inte på långa vägar.

En tvättäkta revolution vore på sin plats.

Jag håller med om att det är en ganska knasig situation som illustrerar det bisarra med den svenska avregleringen av järnvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
100% skattefinansierat lär det inte vara, för biljetterna kostar väl någonting också? Och bidrar därmed till intäkterna för SL och Mälartåg.

Precis, vi redde ut det tidigare i tråden, se det här inlägget: (FB) SJ slutar köra mellan Uppsala - Stockholm

Biljettförsäljning är en betydande del av finansieringen av både SL och Mälardalstrafik.

Citat:
30-40%? Snarare 10-20%.

Imorgon onsdag räknar jag till ca 17 SJ-avgångar Cst - U och 21 för Mälartåg. SL brukar köra mer än Mälartåg men är ju inte något självklart alternativ för den som är van att åka sträckan med SJ.

Du håller i alla fall med om att det blir ett betydande bortfall i antalet avgångar om SJ helt lägger ner sin trafik? Sedan kanske Mälartåg kan sätta in några extra avgångar och en del pendlare kanske börjar åka vid andra tider för att undvika värsta trängseln. Men jag tror det kommer bli rätt trångt och trist för många pendlare under ett par månader i början av nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ur https://nyhetsrum.sj.se/pressreleases/sjs-regionala-taagtrafik-mellan-stockholm-och-uppsala-upphoer-3339040

Vad innebär det sista? Kan (kommer?) samma trafik förtsätta, fast med annan logga?

Ja, det innebär att SJ kan tänka sig att fortsätta köra ett par av sina tåg under Mälartågs varumärke om Mälardalstrafik betalar dem för att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av hesten303
Färre SJ avgångar men Mälartåg är väl smarta nog att ha förberett sig på att ta över SJs 18 avgångar så fort de blir lediga?

Jag tror inte att Mälartåg har tillräckligt med fordon och personal för att köra dessa tåg även om de skulle vilja. Kom ihåg att Mälartåg fortfarande inte klarar av att köra den trafik som Mälardalstrafiks beställde 2022.

Jag tror att Mälartåg i bästa fall klarar av att utöka mängden tåg som går multade på sträckan. Att köra 18 extra avgångar redan till 2025 tror jag inte att de klarar av eller ens kommer försöka göra.
Citera
2024-08-28, 06:58
Medlem
Haajibs avatar
Rätta mig om jag har fel. Det är dessa tåg som slutar gå?
https://images.app.goo.gl/UgJwYzghGryH6Y649

Men dessa kommer fortsätta?
https://images.app.goo.gl/PFJ9n1eaH4d7qwvN7
Citera
2024-08-28, 11:14
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Inga lokaltåg går med vinst. Framför allt inte Pågatågen Öresundstågen och Östgötapendeln.
Tycker du alltså att de ska läggas ner?
All lokal buss- och tåg-trafik via månadskort subventioneras i snitt med 50% via landstingsskatten dvs "går med förlust". Våra valda politiker har bestämt att det ska vara så. Det finns argument för och emot, men i princip tycker jag det är ett fint samhälle som har en bra fungerande buss och tåg. USA är t.ex motsatsen där en av världens största städer NY har en av världens sämsta tunnelbanor. Som är svindyr att åka med.

Sverige är ett glest befolkat land med extremt fina allmänna kommunikationer. Det är klart att det kostar. Dock oroande att priset för detta verkar stiga snabbare än inflationen och det kan sluta illa.
Citera
2024-08-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Rätta mig om jag har fel. Det är dessa tåg som slutar gå?
https://images.app.goo.gl/UgJwYzghGryH6Y649

De där tågen slutade gå för ungefär 7 år sedan. Trafiken som de gick i är dock kvar, det är den vanliga SL-pendeltrafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Men dessa kommer fortsätta?
https://images.app.goo.gl/PFJ9n1eaH4d7qwvN7

SLs pendeltåg kommer fortsätta gå som vanligt.

Tågen som kommer sluta gå är SJs så kallade Uppsala-pendel. De ser ut så här:

https://www.lokman.se/Tagbilder/Svenska_tag/Svenska_lanstag/SJ_Rc6_1352_So_141005.JPG
Citera
2024-08-28, 11:26
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
SJs Uppsalapendel är alltså en vanlig kommersiell tåglinje.
Vilket är konstigt, eftersom t.ex SL får halva sin budget direkt från Landstinget. Det är ju omöjligt att slåss på den marknaden. Det är inte ens en marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in