2024-08-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Måste väl vara extremt trångt på spåren mellan Uppsala och Stockholm, så färre turer kanske är bra för övriga tåg att kunna hålla tiderna?

Fler vagnar på de tåg som går, är det en möjlighet eller är det tekniskt svårt/omöjligt? Tänker att för trängselns skull borde det vara effektivare med fler vagnar per tåg än fler tåg.

Du tänker helt rätt. SL och Mälartåg har dock inga extra fordon för att förlänga sina tåg utan dessa hade behövts tas från andra sträckor.

Det körs redan idag mycket mult (två kopplade fordon) på sträckan och att koppla tre fordon tror jag blir problematiskt. Perrongerna på sträckan är för korta för att så långa fordon (ca 300m) ska få plats på alla ställen, speciellt för SLs pendeltåg som måste stanna vid Stockholm City och Odenplan.
Citera
2024-08-27, 17:50
Medlem
Logiskt. SJ ska gå med vinst, olönsamma sträckor ska således läggas ner.
Vill vi ha det på ett annat sätt finns en valsedel att använda, men just nu är det detta som gäller.
Citera
2024-08-27, 17:51
Medlem
ManicToos avatar
För den som inte vet finns massor med lokaltåg i Sverige t.ex pågatåget i Skåne, Öresundspendeln, och Östgötapendeln i Linköping. Dessa fungerar hur bra som helst med låga priser och ingår i månadskortet. Uppsala Stockholm har rimligen mycket mer trafik än dessa så priser och service bör bli helt OK även med bara en ansvarig.

Värsta jag vet, lokaltrafik som går med förlust, bara bra att lägga ner sådant som inte ger intäkter.
Citera
2024-08-27, 18:02
Bannlyst
SJ kör sträckan med sunkia lokdragna tåg.. Har funderat hur det går ihop att SL kör pendeltåg och sedan Mälartågen kör ER1, sedan SJ på detta. Stundeter åker troligen med SL där är de nada biljettkontroll.
Citera
2024-08-27, 18:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
För den som inte vet finns massor med lokaltåg i Sverige t.ex pågatåget i Skåne, Öresundspendeln, och Östgötapendeln i Linköping. Dessa fungerar hur bra som helst med låga priser och ingår i månadskortet. Uppsala Stockholm har rimligen mycket mer trafik än dessa så priser och service bör bli helt OK även med bara en ansvarig.

Värsta jag vet, lokaltrafik som går med förlust, bara bra att lägga ner sådant som inte ger intäkter.
Och du är säker på att de tåglinjer du nämner går med vinst och inte behöver extra tillskott av skattemedel?
Citera
2024-08-27, 18:34
Medlem
Gridiots avatar
Kan vara något gamla siffror. 10 % av den arbetande befolkningen i Uppsala gör det i Stockholm.
Citera
2024-08-27, 19:15
Medlem
Citat:

Det kortsiktiga problemet är att SJ i dagsläget står för 30% - 40% av trafiken. Den delen riskerar att helt försvinna och SL och Mälardalstrafik har små möjligheter att kompensera för det bortfallet.

Båda SL och Mälardalstrafik är ju i den ekonomiska situationen att det dras ner snarare än satsas så de är inte riktigt redo att göra en storsatsning på Uppsala-trafiken. En sådan satsning hade troligtvis krävt inköp av nya fordon och nyanställningar.

På sikt blir det säkert bra till slut. Även om jag tycker det är helt bakvänt att kommersiell trafik (SJ) konkurreras ut av regionernas kollektivtrafik.
Citera
2024-08-27, 19:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Som en förklaring till vissa missförstånd om ordet "pendeltåg".

SJ's tåg mellan Stockholm och Uppsala (med stopp i Knivsta Märsta) kördes med 30 min trafik redan på 80-talet.
I folkmun omnämndes det då, Pendeln eller pendeltåget, trots att det var ett normalt persontåg mellan två städer.
Fast det där normala persontåget har väl långe varit något så onormalt som ett lokdraget tåg med ett lok i varje ände, så att det fungerade som ett pendeltåg?
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Andra regioner i Sverige har betydligt fördelaktigare priser på ungefär lika långa sträckor.

Det är helt otroligt att servicen monteras ner i samband med att staden och antalet pendlare växer. Ett av sätten att få Uppsala att växa har väl varit att locka hit trångbodda Stockholmare, som tjänar bra i Stockholm och betalar skatt i Uppsala. Win win för pendlarna som får mer bostad för pengarna och kommunen som får in högavlönades skattepengar, vilket fungerar så länge som pendlingen fungerar.

Det är bara ett par år sedan man kunde ta sig till Stockholm med direkttåg på 30 minuter utan några hållplatser på vägen. Det tåget var oftast helt överbelastat på grund av sin attraktivitet för pendlarna. Nu verkar ingen bry sig om pendlarnas situation längre?
Oklart vad du menar med "andra regioner", men Stockholm-Uppsala är inte en region i ordets konstitutionella betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Måste väl vara extremt trångt på spåren mellan Uppsala och Stockholm, så färre turer kanske är bra för övriga tåg att kunna hålla tiderna?

Fler vagnar på de tåg som går, är det en möjlighet eller är det tekniskt svårt/omöjligt? Tänker att för trängselns skull borde det vara effektivare med fler vagnar per tåg än fler tåg.
Jag har för mig att Stockholms pendeltunnel har 250 meter långa plattformar, dessutom är dörrarna på plattformarna avsedda för en viss tågmodell. Och Uppsala C är lite dumt utformad, för att få en gemensam plattform med många spår i mitten har en del spår blivit kortare än vad de annars hade kunnat bli, vilket minskar flexibiliteten Jag gissar att något spår dessutom är mer eller mindre utformat för just Uppsalapendeln.
Citat:

SJs Uppsalapendel är alltså en vanlig kommersiell tåglinje.
Citera
2024-08-27, 20:15
Avslutad
Samhällskollaps. Finns inga andra rimliga förklaringar.

Väldigt höga skatter och avgifter, en stark industri, men ändå ett välfärdssamhälle vars stat inte ens klarar att ha en fungerande tågtrafik. Sträckan används av väldigt många så den borde prioriteras.

Nu har vi alltså kommit till en brytpunkt där bidragen och invandringen kostar så mycket att t.o.m. självklarheter som kommunikationer nedprioriteras.

Hur mycket ska svenskarna orka ta?
Citera
2024-08-27, 20:22
Medlem
Att SJ lägger ner den s.k. Uppsalapendeln är en rätt stor grej. Tre olag som trafikerar sträckan riskerar väl att kannabalisera varandra så att ingen får tillräckligt med passagerare och att ingen kan upprätthålla en OK turtäthet. Pendlade sträckan ett tag för länge sedan och ett tåg i halvtimmen funkade. Visste inte, som någon skrev, att de har plockat bort direkttågen.

Men nu verkar alltså en operatör falla ifrån. De andra har nog inte fordon etc att täcka upp bortfallet. Tur att man flyttat ifrån Uppsala.
Citera
2024-08-27, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Jag skulle tro att de flesta som pendlade var snåla studenter mellan Sthlm-Up och däför var det inte längre lönsamt. Det var också nog många kriminella som tog in knark den vägen och SJ inte vill vara en del av det.

SJ är ju ett statligt företag och ska inte behöva få i vinst för att fungera. Där ska ju skattepengarna täcka upp det som behövs. Precis som för sjukvård och all annan offentlig verksamhet. Skattepengar och avgiftsintäkter borde det finnas nog av i högskattelandet Sverige tycker man, som dessutom har en stark industri.

Det är ingen som ens tänker tanken att staten kanske borde ge lite mer åt folket.

Förstår inte hur svenskarna kan tolerera att staten stjäl så mycket pengar av dem, men ger tillbaka så lite.

T.o.m. Estland har gratis kollektivtrafik.
Senast redigerad av redlineoffside 2024-08-27 kl. 20:26.
Citera
2024-08-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Samhällskollaps. Finns inga andra rimliga förklaringar.

Väldigt höga skatter och avgifter, en stark industri, men ändå ett välfärdssamhälle vars stat inte ens klarar att ha en fungerande tågtrafik. Sträckan används av väldigt många så den borde prioriteras.

Nu har vi alltså kommit till en brytpunkt där bidragen och invandringen kostar så mycket att t.o.m. självklarheter som kommunikationer nedprioriteras.

Hur mycket ska svenskarna orka ta?

Det är "staten" som via den offentligt finansierade kollektivtrafiken konkurrerat ut den kommersiella aktören SJ.

SJ är sedan länge ett kommersiellt bolag, visserligen ägt av staten men ändå ett företag med vinstintresse. De slutar nu sälja en produkt som de förlorar pengar på, inget konstigt med det.

"Det offentliga" har prioriterat sträckan så hårt att det har konkurrerat ut den enda privata aktören på sträckan.

P.S. redlineoffside redigerade sitt inlägg ganska kraftigt medan jag skrev mitt men jag låter mitt stå kvar ändå.
Senast redigerad av Jobbjakt 2024-08-27 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in