Citat:
Ursprungligen postat av
AsaWad
Som en förklaring till vissa missförstånd om ordet "pendeltåg".
SJ's tåg mellan Stockholm och Uppsala (med stopp i Knivsta Märsta) kördes med 30 min trafik redan på 80-talet.
I folkmun omnämndes det då, Pendeln eller pendeltåget, trots att det var ett normalt persontåg mellan två städer.
Fast det där normala persontåget har väl långe varit något så onormalt som ett lokdraget tåg med ett lok i varje ände, så att det fungerade som ett pendeltåg?
Citat:
Ursprungligen postat av
AlmaTor3
Andra regioner i Sverige har betydligt fördelaktigare priser på ungefär lika långa sträckor.
Det är helt otroligt att servicen monteras ner i samband med att staden och antalet pendlare växer. Ett av sätten att få Uppsala att växa har väl varit att locka hit trångbodda Stockholmare, som tjänar bra i Stockholm och betalar skatt i Uppsala. Win win för pendlarna som får mer bostad för pengarna och kommunen som får in högavlönades skattepengar, vilket fungerar så länge som pendlingen fungerar.
Det är bara ett par år sedan man kunde ta sig till Stockholm med direkttåg på 30 minuter utan några hållplatser på vägen. Det tåget var oftast helt överbelastat på grund av sin attraktivitet för pendlarna. Nu verkar ingen bry sig om pendlarnas situation längre?
Oklart vad du menar med "andra regioner", men Stockholm-Uppsala är inte en region i ordets konstitutionella betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Måste väl vara extremt trångt på spåren mellan Uppsala och Stockholm, så färre turer kanske är bra för övriga tåg att kunna hålla tiderna?
Fler vagnar på de tåg som går, är det en möjlighet eller är det tekniskt svårt/omöjligt? Tänker att för trängselns skull borde det vara effektivare med fler vagnar per tåg än fler tåg.
Jag har för mig att Stockholms pendeltunnel har 250 meter långa plattformar, dessutom är dörrarna på plattformarna avsedda för en viss tågmodell. Och Uppsala C är lite dumt utformad, för att få en gemensam plattform med många spår i mitten har en del spår blivit kortare än vad de annars hade kunnat bli, vilket minskar flexibiliteten Jag gissar att något spår dessutom är mer eller mindre utformat för just Uppsalapendeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManicToo
För den som inte vet finns massor med lokaltåg i Sverige t.ex pågatåget i Skåne, Öresundspendeln, och Östgötapendeln i Linköping. Dessa fungerar hur bra som helst med låga priser och ingår i månadskortet. Uppsala Stockholm har rimligen mycket mer trafik än dessa så priser och service bör bli helt OK även med bara en ansvarig.
Värsta jag vet, lokaltrafik som går med förlust, bara bra att lägga ner sådant som inte ger intäkter.
SJs Uppsalapendel är alltså en vanlig kommersiell tåglinje.