2024-08-27, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är "staten" som via den offentligt finansierade kollektivtrafiken konkurrerat ut den kommersiella aktören SJ.

SJ är sedan länge ett kommersiellt bolag, visserligen ägt av staten men ändå ett företag med vinstintresse. De slutar nu sälja en produkt som de förlorar pengar på, inget konstigt med det.

"Det offentliga" har prioriterat sträckan så hårt att det har konkurrerat ut den enda privata aktören på sträckan.

P.S. redlineoffside redigerade sitt inlägg ganska kraftigt medan jag skrev mitt men jag låter mitt stå kvar ändå.

Förutom att de inte är en privat aktör. SJ ägs till 100% av staten.

Som blir utkonkurrerade av statligt subventionerad tågtrafik. Staten har alltså fällt krokben på sig skälv. Det är så Sverige fungerar och det är så det blir med för mycket statlig monopol.

Med har man nu bestämt sig för den här modellen så måste man väl ändå klara av den? Med de skatteintäkterna Sverige har så hade de kunnat finansiera den här tågtrafiken 10 gånger om.

Men nu är det inte så, eftersom pengarna uppenbarligen går till annat.

Det här kommer f.ö inte bli bättre i framtiden. Inte på långa vägar.

En tvättäkta revolution vore på sin plats.
Citera
2024-08-27, 20:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja fast det är lite mer ansträngning att fixa både SL och UL biljett för att kunna åka till Uppsala från Stockholm och vice versa.

Svar nej. I alla fall inte om man använder appen.
Citera
2024-08-27, 20:57
Medlem
Saltkatts avatar
Helt bisarrt med den här låtsaskonkurrensen som inte gagnar några resenärer överhuvudtaget. Dags att återförstatliga all tågtrafik.
Citera
2024-08-27, 21:04
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Fattiga studenter åker väl med den billigare SL-pendeln som trafikerar samma sträcka?
Ja tog sj när ja va student den sträckan. ALDRIG ATT MAN PALLAR pendeln
Tar tid o luktar curry..

Kommer skada regionen då utbytet mellan sttlm-uppsala blir delvis raderat
Citera
2024-08-27, 21:05
Medlem
Haajibs avatar
Nu åker jag den inte allt för ofta, men är det helt kört med att ta tåget från Uppsala till Stockholm? Läser man så låter det som att ersättningen blir att trycka in 1000 pers i timmen (bara i uppsala) på något jävla tåg med 3 vagnar?
Citera
2024-08-27, 21:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
SL och Mälartåg är finansierade av regionerna. 100% skattefinansierat men mig veterligen så bidrar inte staten till finansieringen.
100% skattefinansierat lär det inte vara, för biljetterna kostar väl någonting också? Och bidrar därmed till intäkterna för SL och Mälartåg.
Citera
2024-08-27, 21:09
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
"Uppsalapendeln" var från början SJ som körde en gång i timmen + några extra avgångar i högtrafik. Det var SJ:s mest lönsamma linje på 90-talet. Fjärrtågen kunde också användas utan bokning om man betalade 40-50 kr särtillägg.

Får Mälartåg och SL statliga pengar för samma sträcka?

Nej det var INTE SJs mest lönsamna linje. Uppsalapendeln har i princip aldrig varit lönsam.
Det som historiskt gjort linjen olönsam är den dimensionerande högrafiken M-F som gör att man måsta äga lok och vagnar som i princip bara drar in pengar två avgångar per dag fem dagar i veckan.

Då spelar det ingen roll hur fulla tågen är. Jämför med en taxi som bara kör folk två timmar om dagen, det är inte lönsamt.
Citera
2024-08-27, 21:13
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
För den som inte vet finns massor med lokaltåg i Sverige t.ex pågatåget i Skåne, Öresundspendeln, och Östgötapendeln i Linköping. Dessa fungerar hur bra som helst med låga priser och ingår i månadskortet. Uppsala Stockholm har rimligen mycket mer trafik än dessa så priser och service bör bli helt OK även med bara en ansvarig.

Värsta jag vet, lokaltrafik som går med förlust, bara bra att lägga ner sådant som inte ger intäkter.

Inga lokaltåg går med vinst. Framför allt inte Pågatågen Öresundstågen och Östgötapendeln.
Tycker du alltså att de ska läggas ner?
Citera
2024-08-27, 21:15
Bannlyst
När jag hörde nyheten tänkte jag direkt. Detta kan bara vara ren utpressning så staten tar kostnaden ?
Citera
2024-08-27, 21:16
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Det kortsiktiga problemet är att SJ i dagsläget står för 30% - 40% av trafiken. Den delen riskerar att helt försvinna och SL och Mälardalstrafik har små möjligheter att kompensera för det bortfallet.

Båda SL och Mälardalstrafik är ju i den ekonomiska situationen att det dras ner snarare än satsas så de är inte riktigt redo att göra en storsatsning på Uppsala-trafiken. En sådan satsning hade troligtvis krävt inköp av nya fordon och nyanställningar.

På sikt blir det säkert bra till slut. Även om jag tycker det är helt bakvänt att kommersiell trafik (SJ) konkurreras ut av regionernas kollektivtrafik.

30-40%? Snarare 10-20%.
Citera
2024-08-27, 21:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Förutom att de inte är en privat aktör. SJ ägs till 100% av staten.

Som blir utkonkurrerade av statligt subventionerad tågtrafik. Staten har alltså fällt krokben på sig skälv. Det är så Sverige fungerar och det är så det blir med för mycket statlig monopol.

Med har man nu bestämt sig för den här modellen så måste man väl ändå klara av den? Med de skatteintäkterna Sverige har så hade de kunnat finansiera den här tågtrafiken 10 gånger om.

Men nu är det inte så, eftersom pengarna uppenbarligen går till annat.

Det här kommer f.ö inte bli bättre i framtiden. Inte på långa vägar.

En tvättäkta revolution vore på sin plats.
Regionalt subventionerad, inte statligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
100% skattefinansierat lär det inte vara, för biljetterna kostar väl någonting också? Och bidrar därmed till intäkterna för SL och Mälartåg.
SLs kostnader täcks till knappt hälften av biljettintäkter, knappast skattefinansierat.

SJ kör två tåg per timme Sth-Uppsala, det går 14 tåg per timme totalt, det är inte som att trafiken försvinner.
Citera
2024-08-27, 21:19
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast det där normala persontåget har väl långe varit något så onormalt som ett lokdraget tåg med ett lok i varje ände, så att det fungerade som ett pendeltåg?
...
Jag gissar att något spår dessutom är mer eller mindre utformat för just Uppsalapendeln.

Fram till ca 1988 var det 1 lok som kopplades loss vid varje ändstation, växlade spår, kördes till slutet och kopplades på i andra änden av personvagnarna.
Sedan testade man med "manövervagn" under några år. Alltså med skjutande lok och fjärrmanöver från en ombyggd passagerarvagn.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/AFM7_(man%C3%B6vervagn)

I slutet av 90-talet blev det 2 lok (ett i vardera ände)

Spåren på stationen, ja...
Helt korrekt.
2 spår är "återvändsgränder" och byggdes enbart för att SJ's Uppsalapendel skulle vända där.
De 2 spåren blir ganska värdelösa om det inte finns en aktör som vill ha Uppsala som slutstation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in