2024-08-28, 10:41
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
En ny Kubakris är omöjlig eftersom NATO och USA anser att varje nation har rätt att ha de vapen och vara med i de organisationer varje nation önskar.
Skulle det mot all förmodan bli Kinesiska militärbaser i Mexico och Kuba så är det helt ok för USA.

Det är möjligt om Ryssland med Patrushev i spetsen beslutar till exempel om att placera ut sina spetsar i Nordkorea och på sådant sätt hota Sydkorea - en av USAs bästa allierade, men också Japan. Jag ser inte Kim Jong Un vara emot det.

Patrushev är en människa med sådan attityd att inte ens Kina skulle våga vända sig mot honom och Taiwans existens skulle vara hotad på allvar.
Citera
2024-08-28, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du borde veta att Patriot kan låsas från andra källor än just Patriotsystemets radar. AWACS, andra radarstationer i Ukraina etc.
Jo, men då är man lite uppfinningsrik i sådana fall om man kopplar ihop Natos patriotsystem med ukrainsk radar eller låter AWACS gå så nära gränsen så de kan upptäcka kryssningsmissiler inne i Ukraina.

Känns ändå långsökt tycker jag.
Citera
2024-08-28, 10:43
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Önskedrömmar.

Ingen i världen kan med friska ögon se Ukrainas anfall mot Kursk som ett anfall mot Ryssland.

Den finns till och med i Natos doktrin som det omvända. Skulle exempelvis Polen angripa Ryssland och Ryssland angriper Polska trupper på polsk mark så är det inte detta någon man kan åberopa artikel 5 för.

Detsamma gäller i detta fall.

Så Ukrainas anfall mot Kursk är inget anfall mot Ryssland utan emot vadå?

NATOs doktrin gäller inte Ukraina eller Ryssland.
NATO deltar inte i detta krig, NATO delar ut pengar, vapen, ammunition, underrättelseuppgifter, AWACS, utbildar, är rådgivare och hejar på. Inget annat.
Citera
2024-08-28, 10:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det är möjligt om Ryssland med Patrushev i spetsen beslutar till exempel om att placera ut sina spetsar i Nordkorea och på sådant sätt hota Sydkorea - en av USAs bästa allierade, men också Japan. Jag ser inte Kim Jong Un vara emot det.

Patrushev är en människa med sådan attityd att inte ens Kina skulle våga vända sig mot honom och Taiwans existens skulle vara hotad på allvar.

Det är upp till Nordkorea att göra vad dom vill inom sitt land och ha vilka vapen dom vill. Precis som det är upp till Ukraina att vara med i NATO och ha NATO baser om dom så önskar.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Och hade jag varit i Zelenskys skor, så hade jag gett order om att avliva det ryska ledarskapet oavsett var de befinner sig. Idioterna i kreml brukar utannonsera i förväg vart maffiagubbarna brukar resa. Bara skicka in folk för att förbereda avlivning. En liten drönare och inget mer putte, lavrov, peskov och annat löst pack från duman och kreml.

Seriöst är det ju också en slags "yolo"-operation. Det fungerar troligtvis inte, men Zelensky skulle kunna (relativ-) vinna på så vis om man har tur. Men det händer aldrig i krig. "War is when people that know each other dont kill each other, but send people that dont know each other to kill each other." Det är spännande att tänka på varför det blir så, men jag har inget svar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag hade varit Zelensky så hade jag...surprise surprise...förhandlat och avstått territorium. Sen hade jag skjutit mig själv innan Azov gör det, eller gjort en Yanukovich och flytt landet.

Men det näst bästa för Ukraina tror jag är att avsluta alla offensiva operationer, bygga bunkrar långt bak som hade gjort bunkermästaren Enhver Hoxa grön av avund. Därefter hade jag satsat på allsköns långtflygande drönare och sabotageförband inne på rysk jord. De verkar ju lyckas bra med att skjuta på rafinaderier och flygfält ändå, det har vi sett senaste månaden. Sen hade jag hoppats att tillräckligt med länder stöttat defensiv krigföring. Om de kan hålla på så ett par år till, så kanske sanktionerna börjar bita. Eller så dör Putin. Antagligen inte, men jag skulle inte säga att det är helt uteslutet heller att de kan få vissa eftergifter den vägen. Jag har skrivit det förr, jag tror det är militärt mer effektivt med assymetrisk krigföring för Ukraina. Nackdelen med det är dock den västliga publiken, de måste övertalas att stödja något som mer liknar ett high tech- jätte Hizbollah än ädla alver som slåss i storslagna manöverkrig.

Den så kallade surprise surprise skulle leda till en rejäl upprustning av NATOs Östra Flank som Ryssland har aldrig bevittnat
Citera
2024-08-28, 10:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Så Ukrainas anfall mot Kursk är inget anfall mot Ryssland utan emot vadå?
Ett försvar mot Rysslands anfall på Ukraina såklart.

Citat:
NATOs doktrin gäller inte Ukraina eller Ryssland.
Men jag säger att den kan vara applicerbar rent diplomatiskt.

Citat:
NATO deltar inte i detta krig, NATO delar ut pengar, vapen, ammunition, underrättelseuppgifter, AWACS, utbildar, är rådgivare och hejar på. Inget annat.
Det beror helt och hållet vem du frågar. Enligt ryssarna själva så är det ett krig mot Nato som pågår.

Kul att du inte håller med.
Citera
2024-08-28, 10:47
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, men då är man lite uppfinningsrik i sådana fall om man kopplar ihop Natos patriotsystem med ukrainsk radar eller låter AWACS gå så nära gränsen så de kan upptäcka kryssningsmissiler inne i Ukraina.

Känns ändå långsökt tycker jag.

Inte alls långsökt. Finns en anledning till att Ukraina skjuter ner 99 av 100 missiler redan idag. Enligt Ukraina själva iaf.
Citera
2024-08-28, 10:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Den så kallade surprise surprise skulle leda till en rejäl upprustning av NATOs Östra Flank som Ryssland har aldrig bevittnat

Enig. Det ska vi också göra, enligt mitt sätt att se det.
Citera
2024-08-28, 10:54
Medlem
Citat:
Det är upp till Nordkorea att göra vad dom vill inom sitt land och ha vilka vapen dom vill. Precis som det är upp till Ukraina att vara med i NATO och ha NATO baser om dom så önskar.
Ehmmm, Moskva har förbjudit Ukraina att vara med i NATO med hot att Ukraina skulle sluta existera och att ett kärnvapenkrig skulle bryta ut.

Rysslands senaste besök i Nordkorea tyder på att Moskva och Pyongyang är som närmast varandra sedan Kim Il Sung. Man kan uppfatta det som att Moskva föredrar att ha goda relationer med Pyongyang före Beijing.
Kim Jong Un kan på Rysslands önskan tillåta att använda sin mark för att placera ut kärnvapen. Lite som Luka gör i Belarus fast här kan det ske i en betydligt större omfattning.
Citera
2024-08-28, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Inte alls långsökt. Finns en anledning till att Ukraina skjuter ner 99 av 100 missiler redan idag. Enligt Ukraina själva iaf.
Vilken är anledningen?

Att Nato skjuter ner dem eller?
Citera
2024-08-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Enig. Det ska vi också göra, enligt mitt sätt att se det.
Frågan är dock om Kreml kommer sitta helt tyst när de kommer se Tomahawks eller F-35: or med tunga vapen stationera i Litauen eller Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in