2024-08-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Jävla amatör. Gå in på valfri däckverkstad och fråga det finns två typer däck det är vinter och sommardäck. Åretrunt, allround är dubbfritt vinterdäck

Michelin CrossClimate är det jag har kollat på. De är M&S märkta och är lagliga i vinterväglag. De rekommenderas också för sommarbruk. Tror jag ska lägga på såna, verkar väldigt skönt att slippa byta däck två gånger om året. Köper man en ny XC60 kommer den med helårsdäck, så det är nog ett riktigt bra val för körning året runt, även i vinterväglag. Volvo är ju inte kända för att kompromissa med säkerheten precis.
Citera
2024-08-28, 07:55
Medlem
Snart dags igen att krypa till fälgkorset Skämt åsido, däckverkstan.
Blev fyra dyra härliga vinterdäck: 235/65R18 GOODYEAR ULTRA GRIP ARCTIC 2 DUBB.
Citera
2024-08-28, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Mjo, nog finns det däck som utger sig för att vara åretruntdäck, eller tillverkarna säger, däck kan förstås inte säga nåt.
Men exv. Michelin Crossclimate, Conteinental Allseasoncontact och Nokia Seasonproof är sådana däck, de är inga klassiska vinterdäck men inte heller sommardäck men de är tillåtna att köra året runt med. Volvo satte ju ett tag sådana på XC40 men jag tror de slutat med det eftersom de är halvbra på allt.

Hursomhelst, dubbfria vinterdäck har inget med "helårsdäck" eller "året runt däck" att göra, går inte att jämföra på samma dag, de går förstås inte heller jämföra med sommardäck men som jag förstår det så ligger de närmare sommardäck i egenskaperna.

Friktionsdäck är de ju, precis som alla däck ... Jävligt dumt namn på däck, friktionsdäck, ja hur skulle däck annars hålla fästet mot vägbanan - kardborre?
Klassiska vinterdäck? Det är antingen vinter eller sommardäck är du trög? Helårsdäck är friktionsdäck vilket är vinterdäck.
Det finns inget däck som inte är vinterdäck och inte är sommardäck. Skulle du kalla dina hittepå däck för vår och höstdäck? Pajas
Citera
2024-08-28, 09:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jävla amatör. Gå in på valfri däckverkstad och fråga det finns två typer däck det är vinter och sommardäck. Åretrunt, allround är dubbfritt vinterdäck
Det är skillnad på europeiska allrounddäck och svenska dubbfria vinterdäck, det CET ju alla (utom du).
https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/aret-runt-dack/

https://www.dackpartner.se/dackskolan/del-7-europeiska-friktionsdack

Europeiska alltpundfävk är inte godkända vinterdäck i Sverige.
Vem är amatören egentligen?
Citera
2024-08-28, 09:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Året runt är friktionsdäck alltså vinterdäck utan dubb. Sen har vi vinterdäck med dubb eller sommardäck. Finns inte ett fjärde alternativ som du försöker få till här. Åker du fortfarande buss i vuxen ålder?
Det är tydligen svårt för dig att fatta att det finns två typer av friktionsdäck, de brukar kallas ’ice and snow’ och ’mys and rain’, och de europeiska är inte lämpliga som vinterdäck i Norden
Citat:
Europeiska friktionsdäck
Friktionsdäck är den variant av dubbfria vinterdäck, och som i första hand är anpassade för ett europeiskt väglag. Till skillnad från den nordiska typen av dubbfria vinterdäck så är de europeiska friktionsdäcken välanpassade för körning även i höga hastigheter på våta och torra vägar, blöta eller moddiga underlag samt barmark.

Citat:
Godkända året runt däck
Ibland pratades det om "M/S däck", som förr var tänkt att kunna användas året runt men idag betyder inte M/S märkningen att däcket är lagligt på vintern. För att däcken skall vara godkända för vinterbruk krävs att de är märkta med 3PMS symbolen (alptopp/snöflinga).

https://www.dackvaruhuset.se/aret-runt-dack

Hur många länkar behövs innan du inser skillnaden på nordiska och europeiska sllrounddäck?
Citera
2024-08-28, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är skillnad på europeiska allrounddäck och svenska dubbfria vinterdäck, det CET ju alla (utom du).
https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/aret-runt-dack/

https://www.dackpartner.se/dackskolan/del-7-europeiska-friktionsdack

Europeiska alltpundfävk är inte godkända vinterdäck i Sverige.
Vem är amatören egentligen?

Citat:
Det är tydligen svårt för dig att fatta att det finns två typer av friktionsdäck, de brukar kallas ’ice and snow’ och ’mys and rain’, och de europeiska är inte lämpliga som vinterdäck i Norden

https://www.dackvaruhuset.se/aret-runt-dack

Hur många länkar behövs innan du inser skillnaden på nordiska och europeiska sllrounddäck?
I Sverige använder man nordiska. Fråga valfri däckhandlare vilka däck som säljs och vilka som finns på lager. Ingen har europeiska däck på hyllan då dom bara säljer nordiska.
Citera
2024-08-28, 10:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
I Sverige använder man nordiska. Fråga valfri däckhandlare vilka däck som säljs och vilka som finns på lager. Ingen har europeiska däck på hyllan då dom bara säljer nordiska.
Importerar du din bil från Tyskland lär den komma med europeiska, och i Sydsverige funkar de ju, särskilt om du mest åker till Tyskland.

Min poäng är att de finns, din poäng var ju att de inte finns, vilket är fel.
Citera
2024-08-28, 10:09
Moderator
Citat:
Klassiska vinterdäck? Det är antingen vinter eller sommardäck är du trög? Helårsdäck är friktionsdäck vilket är vinterdäck.
Det finns inget däck som inte är vinterdäck och inte är sommardäck. Skulle du kalla dina hittepå däck för vår och höstdäck? Pajas
Det är ju inte jag som kallar dem det, det är tillverkarna. Om du frågar mig är de däcken mer att betrakta som sommardäck än vinterdäck. De har mer gemensamt med dem.

Klassiska vinterdäck är dubbade eller odubbade med grövre mönster, mjukare gummi och vinteregenskaper. Att en del blandar ihop dem med det tillverkarna kallar åretruntdäck är knappast varken mitt fel eller min huvudvärk. Läs på lite om däck innan du försöker mästra andra.
Citera
2024-08-28, 10:10
Bannlyst
Citat:
Importerar du din bil från Tyskland lär den komma med europeiska, och i Sydsverige funkar de ju, särskilt om du mest åker till Tyskland.

Min poäng är att de finns, din poäng var ju att de inte finns, vilket är fel.
Du får köra med nordiska och europeiska friktionsdäck året runt om du vill. Båda är godkända som helårsdäck. Förstår inte din poäng men detta är alltså ditt fjärde däck du pratar om? Det är fortfarande ett vinterdäck.
Utgångspunkten är alltså att året runt är friktionsdäck. Gå vidare nu
Citera
2024-08-28, 10:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du får köra med nordiska och europeiska friktionsdäck året runt om du vill. Båda är godkända som helårsdäck. Förstår inte din poäng men detta är alltså ditt fjärde däck du pratar om? Det är fortfarande ett vinterdäck.
Utgångspunkten är alltså att året runt är friktionsdäck. Gå vidare nu
Bara t.o.m. i år, den måste du ha ett riktigt vinterdäck med alptopp-märkning, de europeiska är inte tillåtna efter november in år.
Ja, det är skillnad på nordiska och europeiska åretruntdäck.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Citat:
Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade.

Fram till och med 30 november 2024 är även däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg.

För att vara en ’stöddig expert’ har du förvånansvärt dålig koll på detaljer. Vem är det som åker buss egentligen?
Citera
2024-08-28, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju inte jag som kallar dem det, det är tillverkarna. Om du frågar mig är de däcken mer att betrakta som sommardäck än vinterdäck. De har mer gemensamt med dem.

Klassiska vinterdäck är dubbade eller odubbade med grövre mönster, mjukare gummi och vinteregenskaper. Att en del blandar ihop dem med det tillverkarna kallar åretruntdäck är knappast varken mitt fel eller min huvudvärk. Läs på lite om däck innan du försöker mästra andra.
Nej det är vinterdäck. Det du kallar klassisk vinterdäck får väl betraktas som dubbade vinterdäck vilket även du förstår hoppas jag inte är lagligt som året runt. Finns fortfarande bara tre olika typer däck vilket jag redan påtalat. Vilket året runt är ett vinterdäck som är lagligt på sommaren.
Citera
2024-08-28, 10:25
Bannlyst
Citat:
Bara t.o.m. i år, den måste du ha ett riktigt vinterdäck med alptopp-märkning, de europeiska är inte tillåtna efter november in år.
Ja, det är skillnad på nordiska och europeiska åretruntdäck.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

För att vara en ’stöddig expert’ har du förvånansvärt dålig koll på detaljer. Vem är det som åker buss egentligen?
Jag har inte påstått annat än att det är året runt. Så dålig koll har jag inte men du har fel som tror det är speciella däck för året runt när det är friktionsdäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in