2024-08-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Nu råkar jag ha lite rötter i Östergötland men Ödeshög är inte så illa. Trekvart till både Linköping och Jönköping. Man kan ta en tur till Gränna, Vadstena eller Mjölby. Jag bor hellre i Ödeshög än i Stockholm.

Din kalkyl är orimlig. En sådan slant äts inte upp av att man skaffar en 10-15 år gammal Avensis. Kommunalskatten blir irrelevant då man inte längre behöver jobba så mycket/alls för att åtnjuta samma levnadsstandard som en förvärvsarbetande i Stockholm.

Jag är definitivt team Ödeshög-FIRE.

Varför skulle man inte behöva jobba? För att man slipper betala räntan på 2 msek i lån? Räntan kanske är 2,5% om ett år. Det är en kostnad på 3k i månaden netto man sparar.

Vad ska du mer spara pengar på? Handla mat på Willys är inte billigare i Ödeshög än i Sthlm. Däremot måste du ha 2 bilar för att leva drägligt i Ödeshög. Få vill köra runt i en rostig 15 år gammal Avensis som gått 15-20k mil och är opålitlig.

Gillar man att resa så är ju också Ödeshög total öken. Du har plötsligt över 3 timmar till Arlanda vilket suger
Citera
2024-08-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
[

Okej. Ja för min del så du får tro flygande spagettimonster också, men att tro att du har koll på varenda kvarter i Stockholm är väll ganska larvigt? Vi betalade helt enkelt för mkt 2017 och nu är priserna i kvarteret tillbaka på stabila nivåer mellan 2.4-2.8 för 2or mellan 45-60kvm, priser som legat dom senaste 10 åren då priserna i kvarteret i princip har rört sig sidledes. Det finns fler faktorer som påverkar än bara förenings ekonomi, tex är lokalområdet inte världens trevligaste här trots närhet till stan (10 min cykel till söder) och gångavstånd till både telefonplans och midsommarkransens tunnelbana.

Om du själv letade boende under sommaren/hösten 2017 så hade du kommit ihåg vilken hysteri det var pga 2 nya amorteringskrav som var på ingång. Även medelmåttiga objekt var knökfullt och hade tokiga budgivningar.

Men för att återgå till vår förening så kommer här ett axplock från 2023 årsredovisning, föreningens ekonomi var i liknande skick när vi köpte 2017, siffror nedan har avrundats.

Ca 120 lägenheter br
Ca 10 lägenheter hr
Nettoskuldsättning 240k
Månadsavgift 3200kr
Belåningsgrad 4500kr/kvm
Soliditet 78%
Årsavgift 550kr/kvm

Som sagt, inget märkligt för en förening som bildades 2010, A+ på allabrf för den som är lagd åt det hållet.

Exakt så, jag ville inte ha större lån än 2.7m tillsammans med sambon då vi var unga hade påbörjat arbetskarriär bara några år innan. Vi ville bo nära stan då det var viktigt när man var 25, vi visste att tomträtsgälden vid tillfälle för köp inte skulle löpa ut förens om 10 år och vi var väldigt säkra på att vi inte skulle bo där i tio år då vi förmodligen skulle ha barn innan 35. Jag hade räknat med att vi skulle bo i 5 år, blev 7, avgälden löper ut i mitten på 2026.

Märklig hybris du verkar ha. Det är ingen väl skyddad hemlighet ifall brf äger marken eller har en tomträttsavgäld och när avgälden löper ut, brukar ju vara lista på typ andra sidan i årsredovisningar och många mäklare skriver ju ut det i annonsen också...Det är inte bara flashbackeliten som förstår konceptet tomträtt och vad det innebär.

Nja, vi frågade mäklaren om det var värt att lägga en 50-100k på att fräscha upp lägenheten innan försäljning, han var övertygad om att vi inte skulle få tillbaks dom pengarna, vilket han också kunde backa upp med likvärdiga, I föreningen, lägenheter som i närtid hade bytt ut kök (som tidigare haft samma standard som vårt) och det hade inte gjort i princip något på priset jämfört med andra han sålt i föreningen där köken kunde vara från 2010-2017.

Det som påverkade nedsidan för oss var helt enkelt att marknaden, förmodligen med all rätt, inte värderar 2or i kvarteret för mer än 2.8, mean över 10 år är 2.65m. Vi betalade helt enkelt för mkt när vi köpte. Skyller på tokhetsig marknad och att vårt tålamod vid tidpunkten lite var slut med flera förlorade budgivningar samt 5 flyttar i andrahanslägrmheter de 5 föregående åren.

Möjligen hade mäklaren rätt. Dock ger mäklare i princip alltid de rekommendationer som kan ge dem en försäljning så snart som möjligt.

5k per kvm med tomträtt är ungefär som 15-20k med ägd mark. Dvs om man räknar in kostnaden för att köpa loss. Tomträtt KAN vara ok om det är på extremt attraktiv mark (typ stan eller finbromma) om föreningen är skuldfri i övrigt. Men i halvdan Söderförort (skjuts väl folk runt kransen?) är det tyvärr ett rejält sänke.

En fråga bara, om ni VISSTE att marknaden var galen med nya amorteringskrav på ingång, varför väntade ni inte bara 6 månader till? Du säger ju själv att ni amorterat rätt mycket? Var det så viktigt att slippa krav på amortering?

Är ju fö lite sjukt att folk panikköpte för att slippa lite amortering, även om ni inte gjorde det. Där får ju ändå begreppet bolånetorsk lite vikt
Citera
2024-08-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Nu råkar jag ha lite rötter i Östergötland men Ödeshög är inte så illa. Trekvart till både Linköping och Jönköping. Man kan ta en tur till Gränna, Vadstena eller Mjölby. Jag bor hellre i Ödeshög än i Stockholm.

Din kalkyl är orimlig. En sådan slant äts inte upp av att man skaffar en 10-15 år gammal Avensis. Kommunalskatten blir irrelevant då man inte längre behöver jobba så mycket/alls för att åtnjuta samma levnadsstandard som en förvärvsarbetande i Stockholm.

Jag är definitivt team Ödeshög-FIRE.

Intressanta diskussioner om att flytta iväg från Stockholm, jag har nyligen gjort ungefär den flytt som diskuteras här. Inte riktigt till Ödeshög, men till en liten kommun med några tusen invånare (och hög kommunalskatt). Sålt en halvhögt belånad BR, köpt en riktig villa för vinsten och haft en hyfsad skattad slant kvar i handen.
Först om främst, att flytta till en ny stad som ensamstående utan barn är svinlätt så länge man är normalfungerande och kan lösa nåt slags inkomst.
Men att packa ihop familjen med barn i olika åldrar och en massa injobbade sociala cirklar och aktivitetsgrejer och blåsa iväg en massa mil och starta ett mer eller mindre nytt liv (om man tänker sig att det är permanent) är givetvis inte för alla och inget man gör på ett par månader. Det krävs rätt tajming och ganska långa förberedelser.
Vi flyttade till ett ställe som en av oss vuxna verkligen hade anknytning till (den andra born and raised i Stockholm), men hade haft väldigt svårt att tänka mig att bara dra till nån random ort bara för att det är billigare.
Och nästan varenda jävel i bekantskapskretsen i Stockholm har ju en separation bakom sig med efterföljande varannan vecka-upplägg för barnen, och då är det ju också mer eller mindre kört att flytta iväg.
Stockholm var perfekt att bo i mellan 20 och 25, ett riktigt smörgåsbord. Kanon även 25-30/35 när man ville byta jobb några gånger och hitta rätt i karriären. Efter 40 hade jag tröttnat en del och kände väl mest att jag trängdes på tunnelbanan till och från jobbet och att allt blivit svindyrt.

Svammel svammel. Jaja, sammanfattningsvis tror jag inte att det är en flytt man ska göra bara för att få ner månadskostnaden med några tusenlappar. Men det bor ju alldeles för mycket folk i Stockholm och vi skulle nog alla må bra av lite decentralisering.
Tror generellt att vi hade mått bra av fler hyfsat stora städer och bra pendlingsmöjligheter från de mindre orterna ute i landet.
Citera
2024-08-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Intressanta diskussioner om att flytta iväg från Stockholm, jag har nyligen gjort ungefär den flytt som diskuteras här. Inte riktigt till Ödeshög, men till en liten kommun med några tusen invånare (och hög kommunalskatt). Sålt en halvhögt belånad BR, köpt en riktig villa för vinsten och haft en hyfsad skattad slant kvar i handen.
Först om främst, att flytta till en ny stad som ensamstående utan barn är svinlätt så länge man är normalfungerande och kan lösa nåt slags inkomst.
Men att packa ihop familjen med barn i olika åldrar och en massa injobbade sociala cirklar och aktivitetsgrejer och blåsa iväg en massa mil och starta ett mer eller mindre nytt liv (om man tänker sig att det är permanent) är givetvis inte för alla och inget man gör på ett par månader. Det krävs rätt tajming och ganska långa förberedelser.
Vi flyttade till ett ställe som en av oss vuxna verkligen hade anknytning till (den andra born and raised i Stockholm), men hade haft väldigt svårt att tänka mig att bara dra till nån random ort bara för att det är billigare.
Och nästan varenda jävel i bekantskapskretsen i Stockholm har ju en separation bakom sig med efterföljande varannan vecka-upplägg för barnen, och då är det ju också mer eller mindre kört att flytta iväg.
Stockholm var perfekt att bo i mellan 20 och 25, ett riktigt smörgåsbord. Kanon även 25-30/35 när man ville byta jobb några gånger och hitta rätt i karriären. Efter 40 hade jag tröttnat en del och kände väl mest att jag trängdes på tunnelbanan till och från jobbet och att allt blivit svindyrt.

Svammel svammel. Jaja, sammanfattningsvis tror jag inte att det är en flytt man ska göra bara för att få ner månadskostnaden med några tusenlappar. Men det bor ju alldeles för mycket folk i Stockholm och vi skulle nog alla må bra av lite decentralisering.
Tror generellt att vi hade mått bra av fler hyfsat stora städer och bra pendlingsmöjligheter från de mindre orterna ute i landet.

Otroligt skönt med en skribent som, till skillnad från övriga, har någon koll på hur det är att ha barn.

Det stämmer det du säger. Den felaktiga uppfattningen gemene gök i denna tråd har är att man sparar multum på att flytta.

Säg ett par som bor i Nacka med barnen. En kåk värd 10 msek med 5 mse i lån. Visst de kan säkert köpa något trevligt i en mindre stad för 5 msek. Men vad sparar de? Inom ett år lär räntekostnaden netto på det lånet vara under 10k per mån.

En sådan familj har i regel runt kanske 1.5msek i gemensam årsinkomst inkl förmåner. Att få jobb med den inkomsten är väldigt mycket svårare i typ Jönköping än i Stockholm. Du är dessutom väldigt mycket mer sårbar för att bli uppsagd i hålan där alternativen är få.

Bara kostnaden för bilkörningen och ytterligare 3-4% i kommunalskatt äter upp nästan hela uppsidan av det du sparar på räntekostnaden.

Sen tappar du också hela hävstången i bolånet. Om bostadsmarknaden går upp 20% över en 10 års period så är du 500k back mot om du suttit kvar i Nacka.

Hur man än vrider och vänder på det är det en urusel affär för 99% och man ska absolut inte göra den av ekonomiska anledningar
Citera
2024-08-28, 12:05
Moderator
Sun Rulers avatar
Att flytta från Stockholm har också kommit på tal i vår umgängeskrets.
En vän bor i en trea i Vasastan och planerar att sälja den lagom till pensionen och sedan bosätta sig utanför Linköping. Ett annat par planerar att sälja sin villa i Nacka och flytta till Uppsala när det är dags för sista perioden i livet.
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Precis vår tanke, sommarstugan ligger i Italien.

Det förstår jag, Italien är lockande. Vi är mer "traditionella" och investerade i Solkusten i Spanien.
Citera
2024-08-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Otroligt skönt med en skribent som, till skillnad från övriga, har någon koll på hur det är att ha barn.

Det stämmer det du säger. Den felaktiga uppfattningen gemene gök i denna tråd har är att man sparar multum på att flytta.

Säg ett par som bor i Nacka med barnen. En kåk värd 10 msek med 5 mse i lån. Visst de kan säkert köpa något trevligt i en mindre stad för 5 msek. Men vad sparar de? Inom ett år lär räntekostnaden netto på det lånet vara under 10k per mån.

En sådan familj har i regel runt kanske 1.5msek i gemensam årsinkomst inkl förmåner. Att få jobb med den inkomsten är väldigt mycket svårare i typ Jönköping än i Stockholm. Du är dessutom väldigt mycket mer sårbar för att bli uppsagd i hålan där alternativen är få.

Bara kostnaden för bilkörningen och ytterligare 3-4% i kommunalskatt äter upp nästan hela uppsidan av det du sparar på räntekostnaden.

Sen tappar du också hela hävstången i bolånet. Om bostadsmarknaden går upp 20% över en 10 års period så är du 500k back mot om du suttit kvar i Nacka.

Hur man än vrider och vänder på det är det en urusel affär för 99% och man ska absolut inte göra den av ekonomiska anledningar

De flesta jag känner i Nacka med hus i den prisklassen har bil oavsett, sedan använder inte alla den till jobbet men den stora kostnaden för att ha bilen kvarstår oavsett. Jag förstår inte riktigt varför man skulle ha ett större behov av att köra bil i Jönköping kontra Nacka.

Hävstången i bolånet går dessutom åt båda hållen och det blir ett cirkelargument att hävda att man missar hävstången, då får man gå tillbaka till fundamenta och fundera på vad som driver priserna. Varenda person förstår väl att man ska maxbelåna sig om någonting avkastar mer än vad det kostar men det är ju där osäkerheten ligger.

Sedan har du risken för skilsmässa. Hus för 10 miljoner kanske går upp till 12 på 10 års sikt, men kanske går ner till 9 på tre års sikt vilket sammanfaller med skilsmässa, då ser man nog hellre en villa på 5 miljoner gå till 4,5.

Kollar man på arbetslösheten är det såklart så att det finns ett högre utbud för nya jobb men då får man också tänka på att det är en stor geografisk spridning. Jag bor på Ingarö och vårt kontor ligger i Årsta, det är ok. Om jag skulle byta jobb till typ Kista så är det bara bye bye. Att färdas en mil inom Stockholms region oavsett färdmedel lär gå betydligt långsammare än att färdas en mil inom Jönköpings län.
Citera
2024-08-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
De flesta jag känner i Nacka med hus i den prisklassen har bil oavsett, sedan använder inte alla den till jobbet men den stora kostnaden för att ha bilen kvarstår oavsett. Jag förstår inte riktigt varför man skulle ha ett större behov av att köra bil i Jönköping kontra Nacka.

Hävstången i bolånet går dessutom åt båda hållen och det blir ett cirkelargument att hävda att man missar hävstången, då får man gå tillbaka till fundamenta och fundera på vad som driver priserna. Varenda person förstår väl att man ska maxbelåna sig om någonting avkastar mer än vad det kostar men det är ju där osäkerheten ligger.

Sedan har du risken för skilsmässa. Hus för 10 miljoner kanske går upp till 12 på 10 års sikt, men kanske går ner till 9 på tre års sikt vilket sammanfaller med skilsmässa, då ser man nog hellre en villa på 5 miljoner gå till 4,5.

Kollar man på arbetslösheten är det såklart så att det finns ett högre utbud för nya jobb men då får man också tänka på att det är en stor geografisk spridning. Jag bor på Ingarö och vårt kontor ligger i Årsta, det är ok. Om jag skulle byta jobb till typ Kista så är det bara bye bye. Att färdas en mil inom Stockholms region oavsett färdmedel lär gå betydligt långsammare än att färdas en mil inom Jönköpings län.

I Stockholms förorter finns oftast väldigt mycket bättre lokala alternativ och trafik än i hålornas utkanter. Du får gå från 1-2 bilar. Det får du fö göra om du flyttar från Typ Bromma till Vallentuna likväl. Denna kostnad räknar nästan ingen med men den är värd räntan på många miljoner i bolån.

Historiskt sett över tid växer värdet på bostäder. Att anta att det inte ska göra det är direkt osannolikt. Du kan heller inte låna 5 msek och lägga på börsen.

Just av den anledningen du säger är ju Sthlms närförorter, typ Bromma eller Enskede, otroligt överlägsna typ Ingarö eller Åkersberga att bo i. Du slipper två bilar för du har T-bana 5 min bort och du kan i princip ta jobb vartsomhelst.

Jag har flera bekanta som flyttat till förorter som typ Ingarö. ALLA började snabbt tycka livet med barn där utan 2 bilar var outhärdligt. Där de bodde tidigare gick en bil utmärkt.

Ska du ha en någorlunda bra större bil som är fräsch får du räkna med minst 7-8k netto per månad ink allt. Dvs räntekostnaden för 4 msek i lån vid 3% ränta. Då investerar du också i något som kan öka i värde, något biljäveln knappast gör
Citera
2024-08-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Att flytta från Stockholm har också kommit på tal i vår umgängeskrets.
En vän bor i en trea i Vasastan och planerar att sälja den lagom till pensionen och sedan bosätta sig utanför Linköping. Ett annat par planerar att sälja sin villa i Nacka och flytta till Uppsala när det är dags för sista perioden i livet.

Det förstår jag, Italien är lockande. Vi är mer "traditionella" och investerade i Solkusten i Spanien.

Man behöver inte direkt göra någon "Exit". På företaget jag jobbar är det 4 st mellan 30-40 som flyttat till Dalarna och andra mindre orter. De utgör ungefär 25% av personalstyrkan i det ålderspannet hos oss. Gemensam nämnare är att de alla har barn 0-5 år samt att de inte är födda i Stockholm.

Deras löner är mellan 40-60 tusen i månaden och de behåller sina löner och jobbar remote. Dvs. de har inga stora kapitalvinster i ryggen som gör att de kan bosätta sig på dessa orter och leva på det utan de är beroende av lön.

För vår del har vi inte haft några som helst problem med det och tror den första redan flyttade 2021.
Citera
2024-08-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Man behöver inte direkt göra någon "Exit". På företaget jag jobbar är det 4 st mellan 30-40 som flyttat till Dalarna och andra mindre orter. De utgör ungefär 25% av personalstyrkan i det ålderspannet hos oss. Gemensam nämnare är att de alla har barn 0-5 år samt att de inte är födda i Stockholm.

Deras löner är mellan 40-60 tusen i månaden och de behåller sina löner och jobbar remote. Dvs. de har inga stora kapitalvinster i ryggen som gör att de kan bosätta sig på dessa orter och leva på det utan de är beroende av lön.

För vår del har vi inte haft några som helst problem med det och tror den första redan flyttade 2021.
Misstänker starkt att de har föräldrar/svärföräldrar på den orten som hjälper till med barnen.

Har också inflyttade kollegor som träffat andra inflyttade i Sthlm och de har föräldrar 50 mil bort. De har ett helvete att få ihop det.
Citera
2024-08-28, 13:22
Medlem
vnc-s avatar
Dom flesta som jag känner som flyttar från Stockholm är människor med dåliga löner som trängt ihop sig på 32kvm i stan för att leva det livet. Verkligheten kommer ikapp och man väljer en villa på mindre ort framför en 3a i fruängen.

Jag känner knappt någon med bra ekonomi som väljer att lämna Stockholm.
Citera
2024-08-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Dom flesta som jag känner som flyttar från Stockholm är människor med dåliga löner som trängt ihop sig på 32kvm i stan för att leva det livet. Verkligheten kommer ikapp och man väljer en villa på mindre ort framför en 3a i fruängen.

Och vad menar du med bra ekonomi?
Citera
2024-08-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-

Finns säkert massor av exempel på folk som är inne och vänder på det sättet efter att ha testat Stockholm ett tag. Känns väl rätt tufft att flytta in och börja från noll idag, särskilt med dålig ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in