Citat:
Ursprungligen postat av
Nord88
Nu råkar jag ha lite rötter i Östergötland men Ödeshög är inte så illa. Trekvart till både Linköping och Jönköping. Man kan ta en tur till Gränna, Vadstena eller Mjölby. Jag bor hellre i Ödeshög än i Stockholm.
Din kalkyl är orimlig. En sådan slant äts inte upp av att man skaffar en 10-15 år gammal Avensis. Kommunalskatten blir irrelevant då man inte längre behöver jobba så mycket/alls för att åtnjuta samma levnadsstandard som en förvärvsarbetande i Stockholm.
Jag är definitivt team Ödeshög-FIRE.
Intressanta diskussioner om att flytta iväg från Stockholm, jag har nyligen gjort ungefär den flytt som diskuteras här. Inte riktigt till Ödeshög, men till en liten kommun med några tusen invånare (och hög kommunalskatt). Sålt en halvhögt belånad BR, köpt en riktig villa för vinsten och haft en hyfsad skattad slant kvar i handen.
Först om främst, att flytta till en ny stad som ensamstående utan barn är svinlätt så länge man är normalfungerande och kan lösa nåt slags inkomst.
Men att packa ihop familjen med barn i olika åldrar och en massa injobbade sociala cirklar och aktivitetsgrejer och blåsa iväg en massa mil och starta ett mer eller mindre nytt liv (om man tänker sig att det är permanent) är givetvis inte för alla och inget man gör på ett par månader. Det krävs rätt tajming och ganska långa förberedelser.
Vi flyttade till ett ställe som en av oss vuxna verkligen hade anknytning till (den andra born and raised i Stockholm), men hade haft väldigt svårt att tänka mig att bara dra till nån random ort bara för att det är billigare.
Och nästan varenda jävel i bekantskapskretsen i Stockholm har ju en separation bakom sig med efterföljande varannan vecka-upplägg för barnen, och då är det ju också mer eller mindre kört att flytta iväg.
Stockholm var perfekt att bo i mellan 20 och 25, ett riktigt smörgåsbord. Kanon även 25-30/35 när man ville byta jobb några gånger och hitta rätt i karriären. Efter 40 hade jag tröttnat en del och kände väl mest att jag trängdes på tunnelbanan till och från jobbet och att allt blivit svindyrt.
Svammel svammel. Jaja, sammanfattningsvis tror jag inte att det är en flytt man ska göra bara för att få ner månadskostnaden med några tusenlappar. Men det bor ju alldeles för mycket folk i Stockholm och vi skulle nog alla må bra av lite decentralisering.
Tror generellt att vi hade mått bra av fler hyfsat stora städer och bra pendlingsmöjligheter från de mindre orterna ute i landet.