• 1
  • 2
2024-08-27, 23:04
Medlem
Så, motorlampan, lyser i min Volvo bil, inte märkt någon defekt, lukt eller liknande då jag körde hem den. Bokat verkstad till nästa vecka, undrar ifall jag kan köra en kort resa till affären och handla utan att det blir problem? Killen på Volvos on Call service center sade att jag skulle undvika längre resor. Borde det funka?
Citera
2024-08-27, 23:09
Medlem
Strychnos avatar
Det beror på vad det är som är fel, är det inget oljetryck i motorn blir den totalhavererad tex.
Vet du inte vad som är fel, är det jävligt dumt att ens starta den!
Citera
2024-08-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssona92
Så, motorlampan, lyser i min Volvo bil, inte märkt någon defekt, lukt eller liknande då jag körde hem den. Bokat verkstad till nästa vecka, undrar ifall jag kan köra en kort resa till affären och handla utan att det blir problem? Killen på Volvos on Call service center sade att jag skulle undvika längre resor. Borde det funka?

Måste du handla? Ta via MatHem denna gång istället. Inte värt att riskera.

Det står att risken är hög att bilen inte går att starta igen. Bättre pröjsa 30-50 spänn för hemleverans av matvaror. Eller om du bor nära kanske promenera dit.

https://blogg.lasingoo.se/motorlampan-lyser/
Citera
2024-08-27, 23:27
Medlem
Citat:

Korkat! Beställ på mathem.se och få hemleverans för 30-50 kr... Det är inte värt att riskera bilen bara för att spara 30-50 kr som engångskostnad jämfört med att handla i butik.
Citera
2024-08-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det beror på vad det är som är fel, är det inget oljetryck i motorn blir den totalhavererad tex.
Vet du inte vad som är fel, är det jävligt dumt att ens starta den!
Då borde ju oljelampan lysa. En motorlampa är inte farligt, men måste åtgärdas.
Citera
2024-08-27, 23:31
Moderator
Neksnors avatar
Generellt sett betyder röd lampa att du inte alls ska köra vidare och gul lampa att något ska kontrolleras, åtgärdas eller liknande, men att bilen är körbar.
Citera
2024-08-27, 23:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Borde?
Vad betyder det?
Det beror ju på vad det är för fel.
Citera
2024-08-28, 00:10
Medlem
Läs i din handbok människa..där står ju vad lampan betyder.
Citera
2024-08-28, 01:08
Medlem
Citat:

Jag har kört med gul motorlampa i två år men inte med en Volvo.
Citera
2024-08-28, 01:43
Medlem
Citat:
Kör bara kör undvik att gasa hårt på låga varv, växla något senare med mindre gaspådrag så kanske den t.o.m slocknar.
Om bilen är lite äldre så går den att besiktiga med lysande Gul motorlampa, har kört en gammal v70 och den motorlampan började lysa när jag piskade den lite,, det är avgasreningen, katten eller egr-ventilen eller luftmasse mätare som spökar, kör bara kör
Citera
2024-08-28, 08:39
Medlem
I min värld betyder "motorlampa" en gul varningslampa som indikerar fel i avgasrening, motorstyrning eller annat. Jag skulle kört till affären. Är väl bara oljetryckslampan som är röd som rör motorn och då skulle jag inte kört en meter till. Absolut inte till någon verkstad heller.
Citera
2024-08-28, 08:47
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
I min värld betyder "motorlampa" en gul varningslampa som indikerar fel i avgasrening, motorstyrning eller annat. Jag skulle kört till affären. Är väl bara oljetryckslampan som är röd som rör motorn och då skulle jag inte kört en meter till. Absolut inte till någon verkstad heller.

Detta är rätt svar.
Motorlampan kom i samband med OBD och utsläppskrav och används huvusakligen till utsläppsrenings-felsignaler. Troligen bara en lambdasond eller MAF som är kass, inget att oroa dig för. Åk och handla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in