2024-08-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Judarna är Guds utvalda men det spelar ingen roll förrän de accepterat Jesus Kristus. Judarna idag står för mycket ont i världen men förhoppningsvis kommer de till insikt och accepterar Jesus som deras frälsare. Jesus kommer att ha sitt säte i Jerusalem när hans rike kommer till jorden

Hur ser du på dagens Israel.
Citera
2024-08-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
För att definitionen av jude är en person som fötts av en judisk mor.
Om en judisk man gifter sig med en svenska så blir inte deras barn jude heller.

Och man kan förvisso konvertera, en av min mammas vänner gjorde det. Men hur mycket hon än lärde sig hebreiska och jobbade på kibbutzer i åratal och emigrerade till Israel så kommer hon aldrig att bli fullvärdig jude och fick inte ens begravas på en judisk kyrkogård där.

Så det slutade med att hon struntade i alltihop och flyttade tillbaka till Sverige.
Därför vet jag detta.

Det är det jag tycker är sympatiskt med judendom vs andra religioner- de missionerar verkligen inte, snarare tvärtom!

Har man genomgått konverteringen får man begravas på judisk kyrkogård.

Här är ett fall med en kvinna i Israel som ej fick begravas på judisk kyrkogård, just för att hennes konvertering ej var färdig när hon dog.

https://www.jewishnews.co.uk/a-very-...al-of-victims/
Citera
2024-08-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Har man genomgått konverteringen får man begravas på judisk kyrkogård.

Här är ett fall med en kvinna i Israel som ej fick begravas på judisk kyrkogård, just för att hennes konvertering ej var färdig när hon dog.

https://www.jewishnews.co.uk/a-very-...al-of-victims/

I hennes fall där hon bodde var det så i alla fall. Jag har förstått det som att olika församlingar kan vara olika petiga, precis som med kristna dito.
Citera
2024-08-28, 00:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
I hennes fall där hon bodde var det så i alla fall. Jag har förstått det som att olika församlingar kan vara olika petiga,
Folk som inte vill leva efter buden eller som misstänker att de tröttnar efter ett tag bör inte konvertera.
Judendomen är ingen missionerande religion.
Det viktigaste för Judar i Judendomen är att i praktisk handling leva efter Guds 613 bud för Israels folk.

Judendomen tycker det är ok om folk som inte är Judar oxå tror på Judendomen, då är det de 7 enkla Noakitiska buden man lever efter, de som gällde i 1 Mosebok.

Kristna som tror att Israel är Guds utvalda folk tror det för att det står det i gamla eviga testamentet.

Israels folk är enligt Bibeln Guds utvalda folk:
Det var inte för att ni är ett större folk än andra som Herren fäste sig vid er och utvalde er – ni är ju det minsta folket av alla. Men Herren älskade er och ville hålla sin ed till era fäder 5 Mos7:7-8

Hör vad Herren har att säga till er, israeliter, till hela det folk han förde ut ur Egypten: Ni är de enda jag har tagit mig an bland alla folk på jorden. Därför skall jag ställa er till svars för alla era synder. Amos 3:1-2

Ty du är ett folk som är helgat åt Herren, din Gud. Dig har Herren, din Gud, utvalt att vara hans dyrbara egendom framför alla andra folk på jorden. 5 Mosebok 7:6

Om ni nu lyssnar till mig och håller mitt förbund skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk – ty hela jorden är min – och ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig. Detta är vad du skall säga till Israels folk.« 2 Mos 19:5-6

Jag skall upprätthålla mitt förbund, förbundet mellan mig och dig och dina ättlingar i släktled efter släktled, ett evigt förbund: jag skall vara din Gud och dina ättlingars Gud. 1 Mos 17:7

Guds uppdrag till Israels folk är att vara ett ljus för andra folk (förebilder) så avgudadyrkan upphör:
Jag, Herren, har i min trohet kallat dig, jag tar dig vid handen och skyddar dig. Genom dig ingår jag ett förbund med mitt folk till ett ljus för de andra folken. Du skall öppna de blindas ögon och befria de fångna ur fängelset, ur fängelsehålan dem som sitter i mörkret. Jag är Herren, detta är mitt namn. Jag delar inte min ära med någon, inte min berömmelse med gudabilder. Jesaja 42:6-8

I framtiden kommer människor av många folk vända om från avgudadyrkan och följa Judendomen:
Så säger Herren Sebaot: Än en gång skall folken komma, de som bor i de många städerna. Och befolkningen i den ena staden skall gå till den andra och säga: »Kom, låt oss gå och beveka Herren, låt oss uppsöka Herren Sebaot. Också jag går dit.« Många nationer och mäktiga folk skall uppsöka Herren Sebaot i Jerusalem för att beveka honom. Så säger Herren Sebaot: När den tiden kommer skall tio män av olika folk och språk gripa tag i mantelfliken på en judisk man och säga: »Vi vill följa er, vi har hört att Gud finns hos er.« Sakarja 8:20-23
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-08-28 kl. 00:47.
Citera
2024-08-28, 00:47
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Om man tror att judarna är "utvalt folk" så är man per definition inte kristen. Då är man jude och bör betraktas som en sådan.
Citera
2024-08-28, 02:25
Medlem
Bra fråga.

Speciellt högerkonservativa som dyrkar dagens judar, märkligt.

Bara för att det judiska folket har en central del i Bibeln anser de att man måste backa dagens moderna judar i allt de gör.

Ologiskt.

Judarna i bibeln har knappast någonting gemensamt med dagens bosättare i Israel/Palestina.

Trots att jag läser bibeln, ber och går i kyrkan så hyser jag ingen som helst lojalitet till gangsterstaten Israel och förgörarna av västerländsk kultur som bor där
Citera
2024-08-28, 03:02
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Folk som inte vill leva efter buden eller som misstänker att de tröttnar efter ett tag bör inte konvertera.
Judendomen är ingen missionerande religion.
Det viktigaste för Judar i Judendomen är att i praktisk handling leva efter Guds 613 bud för Israels folk.

Judendomen tycker det är ok om folk som inte är Judar oxå tror på Judendomen, då är det de 7 enkla Noakitiska buden man lever efter, de som gällde i 1 Mosebok.

Kristna som tror att Israel är Guds utvalda folk tror det för att det står det i gamla eviga testamentet.

Det finns inga "613 bud", det var den antikristna juden Maimonides som hittade på det. Det finns inte heller några 7 "Noahidiska lagar" och den judiska tolkningen av de påhittade lagarna är antikristna.

Om du menar att dagens judar och judendom tillhör "Guds utvalda folk" så har du fel. Dagens judendom och judar härstammar från de som både Jesus och Johannes kallade för "a brood of vipers", och de (enligt Jesus) låg bakom alla profeters död sedan Kain mördade Abel. Och deras far var "the Devil".

Vad har judiska "mohels" som suger blodet från omskurna spädbarns penisar ("Metzitzah b'peh") och ritualer som "Kapparot" med Gamla Testamentet att göra?
Senast redigerad av Durcherrs 2024-08-28 kl. 03:10.
Citera
2024-08-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Inom delar av kristendomen, framförallt vissa grenar av protestantismen, är man av åsikten att judarna är Guds utvalda folk.

Varför konverterar inte dessa kristna till judendomen? Om det nu är judar och inte kristna som är utvalda.
För att Kristna tror att Jesus är frälsaren. Medan Judarna, dom som inte vänt om, förnekar Honom.

Kristna och Judar delar biblisk historia och har samma Gud.

Jesus var Jude, kom till Israel för att frälsa världen (till Juden först) dog på korset i Jerusalem och det är till Israel/Judarna Han sen kommer tillbaka enligt bibeln.

Det är genom Judarna som hela världen kan bli frälst. Dom är Jesus bröder.

Förbundet med Judarna är ett fysiskt förbund som handlar om gener, land och Kungarike.

Jude, som utvalt folk, kan man enligt bibeln bara bli genom att födas in i någon av dom tolv stammarna. Ättlingar till Abraham, Isak och Jakob.

Frälst och räddad från domen kan man bara bli genom att erkänna Jesus som sin frälsare. Gäller även Judarna.
Citera
2024-08-28, 09:58
Medlem
BananaYoos avatar
Ja, vilka om inte betacuckade religiöst kristna tror att judarna är de utvalda när sanningen är att judarna är de som är utkastade från den gemensamma själavandringen. Vatikanen skapade judeclownrasen under 1900-talets första hälft under det evigt mytomspunna Project Goyim där de alkermerade fram judeclownrasen.
Citera
2024-08-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
För att Kristna tror att Jesus är frälsaren. Medan Judarna, dom som inte vänt om, förnekar Honom.

Kristna och Judar delar biblisk historia och har samma Gud.

Jesus var Jude, kom till Israel för att frälsa världen (till Juden först) dog på korset i Jerusalem och det är till Israel/Judarna Han sen kommer tillbaka enligt bibeln.

Förbundet med Judarna är ett fysiskt förbund som handlar om gener, land och Kungarike.

Jude, som utvalt folk, kan man enligt bibeln bara bli genom att födas in i någon av dom tolv stammarna. Ättlingar till Abraham, Isak och Jakob.

Frälst och räddad från domen kan man bara bli genom att erkänna Jesus som sin frälsare. Gäller även Judarna.

Hur avgör kristna vem som härstammar från de tolv stammarna?

Anses ashkenazi vara judar enligt kristna då de härstammar från europeiska kvinnor som konverterade till judendom?
Citera
2024-08-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Enligt judendomen är människan skapad i Guds avbild. Inte bara judar.

Enligt mig har de hållt sig undan från majoriteten av mänskligheten.
De är mesar som håller på med fuling metoder för att förstöra och jävlas.
Jag skrattar åt gud så pinsamt hatiskt och jävlig så den dog ut tom.
Den är stendöd den har varit vidrig varje dag mot mig utan ett mål.

Helt mållös och ful. Vem fan kan stå för sånt här utan att bli någon jävla häxa?
Den tål inte sina egna lagar ens skojar inte !
De är helt besatta av häxor och magi.
Sen är de besatta av att skylla allt på andra.
Jag fick offra mitt liv för att sprida sanningen. De skiter i sålänge de får hålla på och låtsas att häxor äger kroppen..
De lägger ner varje sekund per nerv ni äger. Jävlar om ni låtsas som något annat. Det låter ju äckligt och larvigt för er men tyvärr är det så de är.
Det är akut tom men ni förstod inte budskapen. Bli av med de!!
Det blir inget liv här annars för många av er. Jag får inte säga något om mina barn ens för de vill jävlas om de. Vad är det för tråkigt vidrigt liv här ?
Trodde de skoja. Bibeln kan man alltid köra bort med deras hittepå historier men de har någon annan bok. Fram med boken för fan!
De kommer svara nej aldrig i livet !😂
Citera
2024-08-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Enligt kristendomen kan man bara bli frälst genom Jesus. Judar tror inte på Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in