• 1
  • 2
2024-08-28, 00:19
Medlem
wwrs avatar
Ny skandal i OS. Flerfaldige guldmedaljören Dujardin drog sig ur efter en video där hon misshandlar en häst. Liknande i förra OS där en tränare slog en häst mitt framför en TV-kamera vilket bidrog till beslutet att ta bort ridning ur femkampen.

Nu är det på gång igen. Artikel vill att vi skall sluta rida.
Citat:
Why it might be time to stop riding horses
https://www.telegraph.co.uk/news/202...paign=DM391508

Internettrollen har order att hata ridsport.

Varför vill den globala regimen att vi skall sluta rida?

Jag kommer inte på något bättre än att det är en klassisk sport där det skapas en subkultur med egna värden som kan hota den globala propagandan. Ridning bedrivs av folk utanför storstäderna där sociala nätverk sätter stämpel på vad man får tycka.

Jag förknippar i alla fall ridning med områden som England, Tyskland, Sydamerika. Områden vi får lära oss skall hatas, förstöras eller glömmas bort.

Men det finns ju det som den globala regimen borde uppskatta. Män och kvinnor tävlar på lika villkor. Vilket faktiskt är trevligt. Men det betyder kanske att den globala regimen inte behöver gå in med kvotering och andra hatskapande mekanismer.

Cowboys rider och skjuter ihjäl ursprungsbefolkningen (indianer) och varandra, dricker whiskey etc. Borde vara globala förebilder.
Senast redigerad av wwr 2024-08-28 kl. 00:50.
Citera
2024-08-28, 00:25
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
De borde framförallt sluta att kalla det för sport, sen får väl hästfantaster rida hur mycket dom vill. Hästarna har ingen aning om vad en tävling ens är för något.
Citera
2024-08-28, 00:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kommer inte på något bättre än att det är en klassisk sport där det skapas en subkultur med egna värden som kan hota den globala propagandan.
Klassisk sport är bra.
Subkulturer kan vara bra, mainstream mestadels tråkigt.
Att hota den globala propagandan kan båda vara bra och dåligt - det beror på vilken propaganda det rör sig om.
-------
Hästsport är tråkigt, men denna insikt passar inte i denna tråd
Citera
2024-08-28, 00:56
Medlem
wwrs avatar
Sporter som ofta bedrivs utanför storstäderna och skapar subkulturer med egna värderingar attackeras nog gradvis allt mer.

Ridsport, motorsport, flygsport, båtsport ...

En fallskärmsklubb hade två tragiska dödsolyckor förra året. Båda berodde på att utövaren begått synnerligen grundläggande fel (vilket givetvis kan inträffa alla i stressiga situationer). Men nog fick jag ett intryck att sporten attackerades som helhet i diskussioner mer än den förtjänade.

EU tar bort vissa motorcyklar genom utsläppsregler.

Det är nog lämpligare att vi spelar paddel på lunchen med jobbarkompisarna.
Senast redigerad av wwr 2024-08-28 kl. 01:17.
Citera
2024-08-28, 08:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Pressa ett djur till max. Ett djur där man har begränsade kommunikationsmöjligheter blir alltid misshandel.

Det går inte med ord att övertyga ett djur om att pressa ut det sista eller ropa "sista tio!". Men då är vi på os-nivå.
Citera
2024-08-28, 09:10
Medlem
nerdnerds avatar
"Globala regimen" va? Jäkla foliehatt.

Finns faktiskt många alldeles normala människor som reagerar negativt på djurmisshandel.

Men det är ju förstås ytterst främmande för Putin-apologeter som ju inte ens värderar människoliv, speciellt inte i Ukraina, men ju faktiskt inte ryska rekryters.
Citera
2024-08-28, 09:12
Medlem
Är djurplågeri ett främmande koncept för dig?

Ifs, efter detta inlägg så inser man ju varför många behöver ta sin medicin innan de får beblanda sig med resten av befolkningen.
Citera
2024-08-28, 09:38
Medlem
Hästar är flockdjur. Och flyktdjur, dvs de känner sig trygga när de kan se långt ikring sig och röra sig fritt. Deras normala beteende är att beta kontinuerligt, i flock. Inte att stå uppstallade en och en. Därför hästar på Island som går lösa och betar i flock är så oändligt mycket lugnare än svenska ridstalls-stackare som står en och en och skjutsas runt på bilsläp. Lika obegripligt att svenska djurrättsaktivister inte givit sig på hästsport som att de inte givit sig på hundaveln med alla missbildade "rashundar".
Citera
2024-08-28, 10:33
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
De borde framförallt sluta att kalla det för sport, sen får väl hästfantaster rida hur mycket dom vill. Hästarna har ingen aning om vad en tävling ens är för något.
Du kan inte ha träffat många hästar, eller ens ryttare!?
Min fru har tävlat på hög nivå i hästhoppning, bla i Tyskland och på Irland. Innan jag träffade henne hade jag noll koll på hästsporten.
Hon är ingen fanatiker som många (framför allt yngre) tjejer ofta är utan det går att diskutera.
Jag har fått en annan syn på ridsporten helt klart.
Dom som är på topp är väldigt vältränade, det är små marginaler, det krävs superhästar och dom ska fungera med en specifik ryttare för att prestera på topp. Det är galet små marginaler.
Varken ryttare eller häst är bättre än den andra utan måste fungera tillsammans.
Det ta många år att få ihop allt, och dom flesta lyckas inte.

Men det är så klart skillnad på ridsport på normal ungdomsnivå och elit. Och för att kunna bli någon bör du ha pengar, mycket pengar. Hästarna är sjukt dyra och sporten i sig kostar rejält.
Men man kan även jobba sig till framgång. Rolf Göran Bengtson är ett sånt bra exempel, men dom flesta har haft cash från start och föds in i hästvärlden.
Det Sverige lyckats få ihop på senare år är världsunikt, med så många i världstoppen. Förmodligen lär det inte hända igen.

Man kan jämföra ridsporten på elitnivå med motorsport. Du behöver fordonet och du behöver föraren. Du behöver kunskap, erfarenhet, hård träning i många många år och mycket pengar. En häst kan kosta flera miljoner likt tex en racingbil med skillnaden att det bara finns ett exemplar som måste passa en viss typ av person och ryttare medan bilarna går att bygga och anpassa mm.
Stora skillnaden är att fordonet gör det du ber den om, hästen kan om den vill eller om du gör fel, planerat fel, agerat fel eller bara gjort en rutin fel då välja att göra något helt annat.
Men hästen har stenkoll på att det är tävling, när det gäller något extra osv. men den har också en egen vilja.

Men jag förstår att man är less på hysterin över ridsporten när det kommer till Idrottsgalan osv.
Vi har en massa ungar som anser sig vara ryttare för att dom står och krattar bajs i något stall efter skolan. (men det fungerar som en bra fritidsgård för väldigt många ungar)
Ridsportförbundet använder även detta och har kuppat fram röster vid Jerringpriset osv och det är så klart något man kan bli förbannad över.
Den som får ett stort pris ska få det för att man varit bäst, inte för att man har flest fans och fuskat sig till röster. Vissa priser är dom inte värda medan andra är mer rätt.
Men här kan man alltid ha åsikter oavsett idrott.

Trodde aldrig att jag skulle försvara ridsporten, men med lite insyn på högre nivån får man en helt annan förståelse.
Men jag förstår också att man inte förstår. Det gjorde inte jag heller tidigare.

Edit. Peder Fredricsons häst All in var värderad till 100 miljoner när den var som bäst. Så det är inte bara att sätta sig på vilken häst som helst för att bli framgångsrik.
Men arbetet med hästen tar många många år och har från början kanske kostat ett par hundra tusen.
Sen är en värdering inte samma sak som prislappen, men alla förstår nog att topphästarna är snordyra, av en anledning.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-08-28 kl. 10:42.
Citera
2024-08-28, 11:01
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Du kan inte ha träffat många hästar, eller ens ryttare!?
Min fru har tävlat på hög nivå i hästhoppning, bla i Tyskland och på Irland. Innan jag träffade henne hade jag noll koll på hästsporten.
Hon är ingen fanatiker som många (framför allt yngre) tjejer ofta är utan det går att diskutera.
Jag har fått en annan syn på ridsporten helt klart.
Dom som är på topp är väldigt vältränade, det är små marginaler, det krävs superhästar och dom ska fungera med en specifik ryttare för att prestera på topp. Det är galet små marginaler.
Varken ryttare eller häst är bättre än den andra utan måste fungera tillsammans.
Det ta många år att få ihop allt, och dom flesta lyckas inte.

Men det är så klart skillnad på ridsport på normal ungdomsnivå och elit. Och för att kunna bli någon bör du ha pengar, mycket pengar. Hästarna är sjukt dyra och sporten i sig kostar rejält.
Men man kan även jobba sig till framgång. Rolf Göran Bengtson är ett sånt bra exempel, men dom flesta har haft cash från start och föds in i hästvärlden.
Det Sverige lyckats få ihop på senare år är världsunikt, med så många i världstoppen. Förmodligen lär det inte hända igen.

Man kan jämföra ridsporten på elitnivå med motorsport. Du behöver fordonet och du behöver föraren. Du behöver kunskap, erfarenhet, hård träning i många många år och mycket pengar. En häst kan kosta flera miljoner likt tex en racingbil med skillnaden att det bara finns ett exemplar som måste passa en viss typ av person och ryttare medan bilarna går att bygga och anpassa mm.
Stora skillnaden är att fordonet gör det du ber den om, hästen kan om den vill eller om du gör fel, planerat fel, agerat fel eller bara gjort en rutin fel då välja att göra något helt annat.
Men hästen har stenkoll på att det är tävling, när det gäller något extra osv. men den har också en egen vilja.

Men jag förstår att man är less på hysterin över ridsporten när det kommer till Idrottsgalan osv.
Vi har en massa ungar som anser sig vara ryttare för att dom står och krattar bajs i något stall efter skolan. (men det fungerar som en bra fritidsgård för väldigt många ungar)
Ridsportförbundet använder även detta och har kuppat fram röster vid Jerringpriset osv och det är så klart något man kan bli förbannad över.
Den som får ett stort pris ska få det för att man varit bäst, inte för att man har flest fans och fuskat sig till röster. Vissa priser är dom inte värda medan andra är mer rätt.
Men här kan man alltid ha åsikter oavsett idrott.

Trodde aldrig att jag skulle försvara ridsporten, men med lite insyn på högre nivån får man en helt annan förståelse.
Men jag förstår också att man inte förstår. Det gjorde inte jag heller tidigare.

Edit. Peder Fredricsons häst All in var värderad till 100 miljoner när den var som bäst. Så det är inte bara att sätta sig på vilken häst som helst för att bli framgångsrik.
Men arbetet med hästen tar många många år och har från början kanske kostat ett par hundra tusen.
Sen är en värdering inte samma sak som prislappen, men alla förstår nog att topphästarna är snordyra, av en anledning.

Jag fattar väl att det är svårt och att de som når elitnivån är imponerande, men påstå inte att det är en sport, det har inget i OS att göra. Bästa ekipaget vinner men hästen har ingen aning om vad en tävling är.

Jämförelsen med motorsport håller inte, fordonet hör till utrustningen. Man behöver inte träna sin utrustning som man behöver med en levande varelse.

Se den här intervjun med Henrick von Eckermann efter att han fallit i OS:
Citat:
Det är hans (hästens) sista OS, och att jag står i vägen för honom, det känns jävligt skamligt.

https://www.svt.se/sport/ridsport/he...rommen-krossad

Tror han på allvar att hästen går runt i hagen och grämer sig över att han missade medalj i sitt sista OS?
Citera
2024-08-28, 11:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag fattar väl att det är svårt och att de som når elitnivån är imponerande, men påstå inte att det är en sport, det har inget i OS att göra. Bästa ekipaget vinner men hästen har ingen aning om vad en tävling är.

Jämförelsen med motorsport håller inte, fordonet hör till utrustningen. Man behöver inte träna sin utrustning som man behöver med en levande varelse.

Se den här intervjun med Henrick von Eckermann efter att han fallit i OS:

https://www.svt.se/sport/ridsport/he...rommen-krossad

Tror han på allvar att hästen går runt i hagen och grämer sig över att han missade medalj i sitt sista OS?
Hästen är också en del av utrustningen (men går att se på olika sätt så klart). Utan häst blir det ju svårt att tävla.
Är bilen trasig kommer du inte heller till start.

Han vet ju hur mycket arbete som lagts ner både från honom och hans team men också hästen.
Känslan är så klart att han vill att hästen ska få vinna även om hästen själv inte står och beundrar sina pokaler och vinster. Hästen skrivs in i historieböckerna och han vill så klart att hästen ska få prestera det han vet att den klarar av och efter vad målsättningen var.
Det är en intervju av besvikelse och han lever med hästen som om det vore en familjemedlem. Inte så konstigt då att han har känslor för den.
Hästen vet gott och väl när det är tävling. Om det är OS eller annan stor tävling har den inte koll på men att det är tävling och att det är nåt extra vet den garanterat!
Hästarna liksom ryttarna blir mer laddade, behöver förberedas annorlunda osv inför tävling. Hästen känner igen rutinerna, känner av stämningen osv. Det får den inte vid andra tillfällen.

Sen finns det många idrotter man kan diskutera om dom ska va med på OS eller inte.
Hästhoppning är nog inte överst på listan av tveksamma idrotter tycker jag.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-08-28 kl. 11:11.
Citera
2024-08-28, 11:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Hästen är också en del av utrustningen (men går att se på olika sätt så klart). Utan häst blir det ju svårt att tävla.
Är bilen trasig kommer du inte heller till start.

Han vet ju hur mycket arbete som lagts ner både från honom och hans team men också hästen.
Känslan är så klart att han vill att hästen ska få vinna även om hästen själv inte står och beundrar sina pokaler och vinster. Hästen skrivs in i historieböckerna och han vill så klart att hästen ska få prestera det han vet att den klarar av och efter vad målsättningen var.
Det är en intervju av besvikelse och han lever med hästen som om det vore en familjemedlem. Inte så konstigt då att han har känslor för den.
Hästen vet gott och väl när det är tävling. Om det är OS eller annan stor tävling har den inte koll på men att det är tävling och att det är nåt extra vet den garanterat!
Hästarna liksom ryttarna blir mer laddade, behöver förberedas annorlunda osv inför tävling. Hästen känner igen rutinerna, känner av stämningen osv. Det får den inte vid andra tillfällen.

Sen finns det många idrotter man kan diskutera om dom ska va med på OS eller inte.
Hästhoppning är nog inte överst på listan av tveksamma idrotter tycker jag.

Det behövs ett annat ord. Jag gillar när man tävlar med hästar men det borde kallas djurtävling eller något liknande, så det blir tydligare att det är djuret som tävlar, och inte idrott. I trav och galopp där erkänner man vikten av en bra jockey eller kusk men det är ett teamarbete med tränare, skötare och uppfödare.

Det är absurt att se ryttare stå på pallen med OS-medaljer. Bästa ryttaren kanske kom sjua för hans häst var inget bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in