Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
De borde framförallt sluta att kalla det för sport, sen får väl hästfantaster rida hur mycket dom vill. Hästarna har ingen aning om vad en tävling ens är för något.
Du kan inte ha träffat många hästar, eller ens ryttare!?
Min fru har tävlat på hög nivå i hästhoppning, bla i Tyskland och på Irland. Innan jag träffade henne hade jag noll koll på hästsporten.
Hon är ingen fanatiker som många (framför allt yngre) tjejer ofta är utan det går att diskutera.
Jag har fått en annan syn på ridsporten helt klart.
Dom som är på topp är väldigt vältränade, det är små marginaler, det krävs superhästar och dom ska fungera med en specifik ryttare för att prestera på topp. Det är galet små marginaler.
Varken ryttare eller häst är bättre än den andra utan måste fungera tillsammans.
Det ta många år att få ihop allt, och dom flesta lyckas inte.
Men det är så klart skillnad på ridsport på normal ungdomsnivå och elit. Och för att kunna bli någon bör du ha pengar, mycket pengar. Hästarna är sjukt dyra och sporten i sig kostar rejält.
Men man kan även jobba sig till framgång. Rolf Göran Bengtson är ett sånt bra exempel, men dom flesta har haft cash från start och föds in i hästvärlden.
Det Sverige lyckats få ihop på senare år är världsunikt, med så många i världstoppen. Förmodligen lär det inte hända igen.
Man kan jämföra ridsporten på elitnivå med motorsport. Du behöver fordonet och du behöver föraren. Du behöver kunskap, erfarenhet, hård träning i många många år och mycket pengar. En häst kan kosta flera miljoner likt tex en racingbil med skillnaden att det bara finns ett exemplar som måste passa en viss typ av person och ryttare medan bilarna går att bygga och anpassa mm.
Stora skillnaden är att fordonet gör det du ber den om, hästen kan om den vill eller om du gör fel, planerat fel, agerat fel eller bara gjort en rutin fel då välja att göra något helt annat.
Men hästen har stenkoll på att det är tävling, när det gäller något extra osv. men den har också en egen vilja.
Men jag förstår att man är less på hysterin över ridsporten när det kommer till Idrottsgalan osv.
Vi har en massa ungar som anser sig vara ryttare för att dom står och krattar bajs i något stall efter skolan. (men det fungerar som en bra fritidsgård för väldigt många ungar)
Ridsportförbundet använder även detta och har kuppat fram röster vid Jerringpriset osv och det är så klart något man kan bli förbannad över.
Den som får ett stort pris ska få det för att man varit bäst, inte för att man har flest fans och fuskat sig till röster. Vissa priser är dom inte värda medan andra är mer rätt.
Men här kan man alltid ha åsikter oavsett idrott.
Trodde aldrig att jag skulle försvara ridsporten, men med lite insyn på högre nivån får man en helt annan förståelse.
Men jag förstår också att man inte förstår. Det gjorde inte jag heller tidigare.
Edit. Peder Fredricsons häst All in var värderad till 100 miljoner när den var som bäst. Så det är inte bara att sätta sig på vilken häst som helst för att bli framgångsrik.
Men arbetet med hästen tar många många år och har från början kanske kostat ett par hundra tusen.
Sen är en värdering inte samma sak som prislappen, men alla förstår nog att topphästarna är snordyra, av en anledning.