• 1
  • 2
2024-08-27, 20:14
Medlem
Fuhrer1488s avatar
Hej, man 27.

Har under sista tre månaderna upplevt en extrem fatigue, på den nivån att jag inte kan ta hand om mig.

Jag kommer inte utanför dörren, och sover 8-10h om nätterna.

Trodde först detta var biverkningar av min medicinering (benzo) men efter en veckas uppehåll höll symptomen i sig. Även haft samma fatigue innan medicineringen.

Alla mina blodprover är UA, Ink blodgas prover. Som akuten tar. Något högt hemoglobin och lite högt blodtryck (ibland lågt).

Har även problem med magen, men röntgat både buk, och thorax(ink aortan osv) tagit flertalet ekg och även gjort en ultraljud på halskärlen. Allt är UA.

Vad kan detta bero på? Har jag en hjärntumör? Har inte undersökt huvudet, då det aldrig kommit upp på tal.

Sitter nu efter ha gått till affären och städat hemma med extrem ryggvärk och en fatigue från helvetet. Kan knappt hålla ögonen öppna, börjar bli läskigt?

Någon som upplevt samma?

Tilläga, diagnostiserad PTSD och hypokondri.
Vill acceptera att det är ångesten som spelar spratt , men känner ingen psykisk ångest överhuvudtaget förutom över fatigue osv då.

Väl mött
Citera
2024-08-27, 20:20
Medlem
Har du haft något allvarligare virus senaste åren- covid med svåra symptom?
Eller fästingbett i sommar?
Citera
2024-08-27, 20:28
Medlem
Fuhrer1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Har du haft något allvarligare virus senaste åren- covid med svåra symptom?
Eller fästingbett i sommar?

Varken virus eller fästingbett.
Inga allvarliga könssjukdomar.
Ingen hpylori i magen.
Alla hjärtprover, leverprover, njurprover och därtill är UA.

Får i mig en måltid om dagen, och mycket vatten där emellan.

Vid fysiskt aktivering blir jag otroligt yr, ostadig och som en extrem trötthet som slår mig i ansiktet. Utöver tröttheten jag upplever dagligen då.

Ska även tilläggas att min blodcirkulation är dålig, händer fötter och armar är oftast extremt kalla.
Citera
2024-08-27, 20:56
Medlem
PappaTribes avatar
Testosteronbrist?
Citera
2024-08-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuhrer1488
Äter du bara en måltid om dagen? Pröva äta 3-5 gånger om dagen.
Citera
2024-08-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ingen hpylori i magen.

Vid fysiskt aktivering blir jag otroligt yr, ostadig och som en extrem trötthet som slår mig i ansiktet. Utöver tröttheten jag upplever dagligen då.

Ska även tilläggas att min blodcirkulation är dålig, händer fötter och armar är oftast extremt kalla.

Jag vet att man KAN leva på en måltid om dagen, men det är knappast vad kroppen och hjärnan föredrar. Jag tror inte att du låter din kropp få nog med energi.

Testa att lägga till mindre måltider på lite naturella nötter och turkisk yoghurt, eller ett kokt ägg om det känns ok.

Om du tycker mat är jobbigt eller gör dig illamående kan fryst frukt ofta gå bättre- lite halvtinade blåbär eller hallon och yoghurt? Fryst melon eller banan? Kokt mosad potatis med örtkrydda?

En kropp som har nog med blodglukos gör dig inte yr och försöker inte dra samman alla dina kärl för att spara energi, om du är frisk i övrigt.

Ge din kropp lite bättre förutsättningar för att fungera, snälla? Ta hand om dig.
Citera
2024-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Hej, man 27.

Har under sista tre månaderna upplevt en extrem fatigue, på den nivån att jag inte kan ta hand om mig.

Trodde först detta var biverkningar av min medicinering (benzo) men efter en veckas uppehåll höll symptomen i sig. Även haft samma fatigue innan medicineringen.

Alla mina blodprover är UA, Ink blodgas prover. Som akuten tar. Något högt hemoglobin och lite högt blodtryck (ibland lågt).

Har även problem med magen, men röntgat både buk, och thorax(ink aortan osv) tagit flertalet ekg och även gjort en ultraljud på halskärlen. Allt är UA.

Vad kan detta bero på? Har jag en hjärntumör? Har inte undersökt huvudet, då det aldrig kommit upp på tal.

Sitter nu efter ha gått till affären och städat hemma med extrem ryggvärk och en fatigue från helvetet. Kan knappt hålla ögonen öppna, börjar bli läskigt?

Någon som upplevt samma?

Vill acceptera att det är ångesten som spelar spratt , men känner ingen psykisk ångest överhuvudtaget förutom över fatigue osv då.

Väl mött

Hej!
Vad tror du om utmattning? Kan du göra KEDS-test och återkomma med resultat?
Jag är lika gammal som du och har precis börjat bli bättre efter min utmattning. Jag fick fysiska symtom av min stress efter många år utan att förstå att jag var stressad eftersom det var normaltillståndet.
Citera
2024-08-28, 01:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Hej, man 27.

Någon som upplevt samma?

Väl mött

Att du har ont i ryggen tyder på att du har inflammation i kroppen. Ipren och andra smärtlindrande mediciner blockerar cytokiner som bildas vid inflammationer.
Käkar du anti-inflammatorisk kost?

Magproblem kan vara gluten-, laktos-intolerans etc.
Värt att kolla upp.
Ät mat som främjar en god mag- och tarm-hälsa ex med mycket fibrer.

PTSD är väldigt stressande med flashbacks och konstant höga nivåer av stresshormon.
Har du testat att meditera varje dag under ett par månader?

Effektivaste gratis meditations-metod är Harvard professor Herbert Bensons Relaxation Respons method: https://youtu.be/nBCsFuoFRp8
Citera
2024-08-28, 08:17
Medlem
Lat bara?

Du trycker i dig benzo och tror att du ska leva normalt.

Kroppen tar stryk av den skiten även om du mår bättre en stund så blir de värre sen vilket du tydligen märkt av.
Citera
2024-08-28, 13:03
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ingen hpylori i magen.

Vad har du för könssjukdomar?
Citera
2024-08-28, 17:39
Medlem
Fuhrer1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lat bara?

Du trycker i dig benzo och tror att du ska leva normalt.

Kroppen tar stryk av den skiten även om du mår bättre en stund så blir de värre sen vilket du tydligen märkt av.

Nej är inte lat, hade inte varit orolig över tröttheten om det vore för jag var lat.

Benz äter jag knappt en gång i veckan om det är för mycket psykiskt.
Citera
2024-08-28, 17:39
Medlem
Fuhrer1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vad har du för könssjukdomar?

Inga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera