Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Jag hittade boken på ett antikvariat, köpte och läste den, och delar helt din uppfattning. Lönnerstrands bok innehåller inga bevis, bara hans egna spekulationer och boken är uppenbart hopkommen endast i syfte att tjäna pengar på intresset för Viola-fallet. Försvinnandet var omtalat i hela Sverige (jag har talat med anhöriga som var med på den tiden och alla kände till fallet) och det fanns en uppenbar marknad för sensationsskriverier.
Jag säger inte mot dig.
Att tre år efter försvinnandet skriva en bok som ”bevisar” att hon råkade trilla i älven, är ingen ”sensation”. Det går inte att göra en bok av det.
Så mycket mer spännande om hon givit sig av. Och kanske ger sig känna om några år.
Lönnerstrand uppehåller sig en hel del vid Violas förhållande till sex. På sida 45 citerar han ur ett brev som Viola fått från en kamrat: ”Vad gör du om dagarna, på natten leker du väl med kattan”.
Detta var nog spännande att läsa i en tid när sex var omgärdat med tabun.
Men man måste, tycker jag, ändå ge Lönnerstrand credit för att han tar pappans och mammans parti mot det ”främlingsförakt” och de rykten som florerade både före och efter försvinnandet.
John Karlsson skriver i sin bok, att de illasinnade ryktena inte tog slut förrän Violas lillasyster periodvis lät Carl och Agnes vara barnvakt åt sitt lilla barn. Barnet bodde enligt John Karlsson där långa tider.