2024-08-26, 19:20
Avslutad
Ser inte att det finns en tråd om Arla Plast.
Bolaget har inget med mejeriföreningen Arla att göra.
Arla Plast tillverkar extruderade plastskivor.
Plastskivorna används i t.ex hockeyrinkar, växthus, poolskydd, byggnadsfasad osv.

Bolaget är noterat på Small Cap.
Börsvärde idag ca 1 mdkr.
Bolaget bildades på 60-talet och har aldrig haft ett förlustår.

Jag skulle gärna se att bolaget diskuteras här på flashback eftersom Arla Plast är mitt största innehav!
Citera
2024-08-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Ser inte att det finns en tråd om Arla Plast.
Bolaget har inget med mejeriföreningen Arla att göra.
Arla Plast tillverkar extruderade plastskivor.
Plastskivorna används i t.ex hockeyrinkar, växthus, poolskydd, byggnadsfasad osv.

Bolaget är noterat på Small Cap.
Börsvärde idag ca 1 mdkr.
Bolaget bildades på 60-talet och har aldrig haft ett förlustår.

Jag skulle gärna se att bolaget diskuteras här på flashback eftersom Arla Plast är mitt största innehav!
Bra att du startar en tråd om AB och det är ett bolag som är lönsamt och jag absolut tror på i det långa loppet!
Citera
2024-08-26, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Bra att du startar en tråd om AB och det är ett bolag som är lönsamt och jag absolut tror på i det långa loppet!

Bolaget utgör 40% av min portfölj. Därav är jag intresserad av vad andra tycker om bolaget. Min bedömning är att Arla Plast är kraftigt undervärderat. Ett bolag som är enorm förbisett.
Citera
2024-08-26, 21:24
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Bolaget utgör 40% av min portfölj. Därav är jag intresserad av vad andra tycker om bolaget. Min bedömning är att Arla Plast är kraftigt undervärderat. Ett bolag som är enorm förbisett.
Kan delvis förstå vad du menar med att det är undervärderat, men varje gång jag hör den oron brukar jag fundera kring varför aktien inte handlas högre... Kan det kanske vara så att företaget tagit i från tårna och inte har mer potential? Lite filosofiskt svar kanske..
Citera
2024-08-26, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Kan delvis förstå vad du menar med att det är undervärderat, men varje gång jag hör den oron brukar jag fundera kring varför aktien inte handlas högre... Kan det kanske vara så att företaget tagit i från tårna och inte har mer potential? Lite filosofiskt svar kanske..
Varför kan du inte motivera ditt "filosofiska" svar?
Citera
2024-08-26, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy

Jag förstår din oro. Om bolaget är undervärderat bör fler än jag ha insett det. Min bedömning är att det handlar om:
Plast - som inte känns direkt hett eller PK.
Small cap - vilket innebär färre analytiker och färre småsparare, samt
långsam tillväxt. (Dvs tråkigt).

Till det säger jag att plast är ovärderligt och kommer aldrig ersättas. Det är ett billigt material som kan återanvändas i all oändlighet. Problemet är när plastprodukter hamnar i haven, men Arla Plasts produkter är inte slit och släng.
Färre analytiker och småsparare tackar jag för, eftersom de inte kan nånting.
Och tillväxt är en del av värderingen. Låg tillväxt är inte nödvändigtvis dåligt om du får den till ett lågt pris.
Citera
2024-08-26, 21:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Vad värderar du det till då? Börsvärdet motsvarar en årsomsättning, omsättningen förefaller växa långsamt, de betalar ut en liten utdelning per år. Var finns en latent marknadsexpansion som tydligt rubbar de här siffrorna?
Citera
2024-08-26, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Vad värderar du det till då? Börsvärdet motsvarar en årsomsättning, omsättningen förefaller växa långsamt, de betalar ut en liten utdelning per år. Var finns en latent marknadsexpansion som tydligt rubbar de här siffrorna?

Värderingen är förstås beroende av individens avkastningskrav. Min bedömning är att bolagets aktier kan handlas kring 70 kr/aktie i ett konservativt scenario. Det senaste förvärvet är enligt min bedömning värt ca 15 kr/aktie men kursen är i princip oförändrad sedan förvärdet annonserades. (Aktien handlades till 60 kr i början av sommaren och sedan dess har inget negativt hänt, annat än generell börsnedgång.)
Organisk omsättningstillväxt kommer inte vara fantastisk, men marginalerna kommer stärkas och verksamheten kommer inte kräva stora investeringar, utan aktieägarna kommer ta största del av kassaflödet framöver.
Citera
2024-08-26, 21:59
Medlem
Citat:
Jag förstår din oro. Om bolaget är undervärderat bör fler än jag ha insett det. Min bedömning är att det handlar om:
Plast - som inte känns direkt hett eller PK.
Small cap - vilket innebär färre analytiker och färre småsparare, samt
långsam tillväxt. (Dvs tråkigt).

Till det säger jag att plast är ovärderligt och kommer aldrig ersättas. Det är ett billigt material som kan återanvändas i all oändlighet. Problemet är när plastprodukter hamnar i haven, men Arla Plasts produkter är inte slit och släng.
Färre analytiker och småsparare tackar jag för, eftersom de inte kan nånting.
Och tillväxt är en del av värderingen. Låg tillväxt är inte nödvändigtvis dåligt om du får den till ett lågt pris.

Plast kan väl bara återvinnas 6-7 st gånger innan det är helt förbrukat. Metall däremot ska gå att smälta ned och göra nytt av i oändlighet.
Citera
2024-08-26, 22:01
Medlem
Citat:

Bra att du läst på om att de varit lönsamma över en längre tid och väntas vara det, och att du har koll på värderingen av aktien.

Tänk på att 40 % är VÄLDIGT högt. Även om du tror på den så får du fylla på med andra aktier (som du gör lika noggrann analys på givetvis). Du behöver inte gå ned till 10 % per aktie i innehav men iallafall 25-30 %. Det med 40 % är för risky.
Citera
2024-08-26, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Plast kan väl bara återvinnas 6-7 st gånger innan det är helt förbrukat. Metall däremot ska gå att smälta ned och göra nytt av i oändlighet.

Jag är ingen expert. Men bolagets VD påstår att livslängden är i princip oändlig. Men om 6-7 gånger stämmer är det inte så dåligt för en produkt som sitter på husfasader och pooltak.
Citera
2024-08-26, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Bra att du läst på om att de varit lönsamma över en längre tid och väntas vara det, och att du har koll på värderingen av aktien.

Tänk på att 40 % är VÄLDIGT högt. Även om du tror på den så får du fylla på med andra aktier (som du gör lika noggrann analys på givetvis). Du behöver inte gå ned till 10 % per aktie i innehav men iallafall 25-30 %. Det med 40 % är för risky.

Jag tror stenhårt på att en koncentrerad portfölj är det enda sättet att få en avkastning över tid som är bättre än medelmåttig. Jag tror på att vara påläst och satsa hårt. I nuläget letar jag efter andra innehav och jag är redo att minska min andel i Arla Plast, men jag är även till 20% likvid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in