2024-08-26, 17:40
Medlem
mickepickepös avatar
Efter att ha separerat och några månaders "vila" så installerade jag Tinder för att kolla hur det ser ut. Inget jag tänkt tidigare, men en kompis träffade sin nya flickvän där och hon är vettig, så varför inte.

Efter några "gilla" så fick jag också ett par matchningar. Jag skickade något enkelt meddelande för att se vad som hände och fick svar efter någon dag. Tjejen skrev att hon skulle avinstallera Tinder men ville gärna skriva på Whatsapp. Varning 1.

Hon är från England men är mycket i Sverige. Vi började ganska snabbt skriva och redan första kvällen tror jag vi skrev i totalt fyra timmar. Jag tyckte hon skrev lite stelt och ibland verkade det som hon inte förstod riktigt vad jag skrev. Varning 2.

Det framkom ganska snabbt att hon var chef på ett stort företag då hennes egna blivit uppköpt. Jag kollade på LinkedIn och där fanns hon. Samma tjej och samma namn. Frågan är ju då, kan någon ha tagit hennes bilder och sen skapat ett konto för att föreställa henne? Hennes berättelser är väldigt detaljerade och de bilder hon skickat stämmer överrens med det hon skriver. Dock skriver hon också att hon sysslar med hedgefonder och guld. Hm... Varning 3.

Hon har tydligen en syster i Sverige som hon brukar besöka. Hon ska dit i höst igen och stanna några månader. Då vill hon träffas. Hon har skrivit flera gånger att hon inte har brist på pengar så jag förväntar mig inte att hon ska begära några av mig, dessutom har hon ju systern. Dock så vill hon att vi ska lära känna varandra bättre genom att lära ut saker till varandra, hon yrar om meditation och yoga. Hon vill att jag ska förstå vad hon gör så hon vill absolut att jag ska lära mig hur man handlar med guld. Varning 4.

Hon har skickat bild på sitt pass (så jag ska lita på henne), hon har gett mig epostadress och hon vill att vi ska videochatta. Allt detta balanserar mot de varningsklockor som dykt upp.

Kan en scam vara så avancerad att de bygger upp Linkedin-profiler, alternativt vågar påstå att de är en person som jag så enkelt kan kolla upp? Förfalska pass för att chansa på att jag ska hoppa på något skumt?

Jag är väl medveten om alla olika sorters bedrägerier så min fråga är mest om någon annan varit med om liknande saker och det visat sig vara bluff, trots pass, videosamtal och annat?

Sen är det den här andra tjejen... från Ukraina
Citera
2024-08-26, 17:46
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Efter att ha separerat och några månaders "vila" så installerade jag Tinder för att kolla hur det ser ut. Inget jag tänkt tidigare, men en kompis träffade sin nya flickvän där och hon är vettig, så varför inte.

Efter några "gilla" så fick jag också ett par matchningar. Jag skickade något enkelt meddelande för att se vad som hände och fick svar efter någon dag. Tjejen skrev att hon skulle avinstallera Tinder men ville gärna skriva på Whatsapp. Varning 1.

Hon är från England men är mycket i Sverige. Vi började ganska snabbt skriva och redan första kvällen tror jag vi skrev i totalt fyra timmar. Jag tyckte hon skrev lite stelt och ibland verkade det som hon inte förstod riktigt vad jag skrev. Varning 2.

Det framkom ganska snabbt att hon var chef på ett stort företag då hennes egna blivit uppköpt. Jag kollade på LinkedIn och där fanns hon. Samma tjej och samma namn. Frågan är ju då, kan någon ha tagit hennes bilder och sen skapat ett konto för att föreställa henne? Hennes berättelser är väldigt detaljerade och de bilder hon skickat stämmer överrens med det hon skriver. Dock skriver hon också att hon sysslar med hedgefonder och guld. Hm... Varning 3.

Hon har tydligen en syster i Sverige som hon brukar besöka. Hon ska dit i höst igen och stanna några månader. Då vill hon träffas. Hon har skrivit flera gånger att hon inte har brist på pengar så jag förväntar mig inte att hon ska begära några av mig, dessutom har hon ju systern. Dock så vill hon att vi ska lära känna varandra bättre genom att lära ut saker till varandra, hon yrar om meditation och yoga. Hon vill att jag ska förstå vad hon gör så hon vill absolut att jag ska lära mig hur man handlar med guld. Varning 4.

Hon har skickat bild på sitt pass (så jag ska lita på henne), hon har gett mig epostadress och hon vill att vi ska videochatta. Allt detta balanserar mot de varningsklockor som dykt upp.

Kan en scam vara så avancerad att de bygger upp Linkedin-profiler, alternativt vågar påstå att de är en person som jag så enkelt kan kolla upp? Förfalska pass för att chansa på att jag ska hoppa på något skumt?

Jag är väl medveten om alla olika sorters bedrägerier så min fråga är mest om någon annan varit med om liknande saker och det visat sig vara bluff, trots pass, videosamtal och annat?

Att hon skickar bilder på pass för att bevisa att hon är hon låter scammigt. En riktig kvinna hade inte sjunkit så lågt, hon hade bara letar vidare efter en man som inte vill se bevis på att hon är hon.

Det här låter som att hon vill videochatta med dig så du visar din kuk, och sen ska hon hålla på och utpressa för hon har en bild på din kuk.
Citera
2024-08-26, 17:48
Avstängd
buhbyes avatar
Värre blir det. AI teknologin har börjat procuderat rätt så extrema jävla bilder...

https://www.youtube.com/watch?v=_idOsUM-EV8

I ditt fall är det enda du kan göra att säga att hon ska höra av sig när hon tar sig hit till Sverige.
Senast redigerad av buhbye 2024-08-26 kl. 17:53.
Citera
2024-08-26, 17:49
Medlem
hockexs avatar
Haha vem fan skickar en bild på sitt pass till någon och speciellt på Tinder? Hade du själv gjort det?

Det om något är den största varningsflaggan som existerar.

Blockera och hitta någon medelålders kossa att chatta med istället
Citera
2024-08-26, 17:53
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Hon vill att jag ska förstå vad hon gör så hon vill absolut att jag ska lära mig hur man handlar med guld.
Sedan när hon lärt dig allt hon kan kommer den lilla detaljen med din investering i guldbranschen. Hon är säkert jättesnäll och hjälper dig investera hela summan på rätt vis..

Att hon visar passet är en varnmingsklocka också. Vem fan gör så?
Citera
2024-08-26, 17:54
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Att hon skickar bilder på pass för att bevisa att hon är hon låter scammigt. En riktig kvinna hade inte sjunkit så lågt, hon hade bara letar vidare efter en man som inte vill se bevis på att hon är hon.

Det här låter som att hon vill videochatta med dig så du visar din kuk, och sen ska hon hålla på och utpressa för hon har en bild på din kuk.

Jag frågade inte direkt, men hon tyckte att jag skulle veta att det verkligen var hon. Jag tyckte också det var lite märkligt. Dock är det ju samma tjej som på LinkedIn. Samma namn.

Så frågan är ju om någon liga hittat hennes bilder och nu låtsas lite.

Jag försöker mjölka ur så mycket jag kan. Får se hur detta slutar
Citera
2024-08-26, 17:56
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Sedan när hon lärt dig allt hon kan kommer den lilla detaljen med din investering i guldbranschen. Hon är säkert jättesnäll och hjälper dig investera hela summan på rätt vis..

Att hon visar passet är en varnmingsklocka också. Vem fan gör så?

Lite vad jag tror också, angående guldet. Passet dök upp när jag frågade när hennes födelsedag var. Antingen är det falskt eller så ville hon bara att jag skulle veta att hon INTE är fejk. Två alternativ så passet gör ju varken till eller från, egentligen. Dock så skrev hon några dagar tidigare att hon fyllde om någon månad och det stämmer ju också med passet - som dök upp senare.

Är det inte ganska dyrt att förfalska pass? Det ser dessutom ut som en passbild, så var fick ligan isåfall det ifrån?
Citera
2024-08-26, 18:08
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Lite vad jag tror också, angående guldet. Passet dök upp när jag frågade när hennes födelsedag var. Antingen är det falskt eller så ville hon bara att jag skulle veta att hon INTE är fejk. Två alternativ så passet gör ju varken till eller från, egentligen. Dock så skrev hon några dagar tidigare att hon fyllde om någon månad och det stämmer ju också med passet - som dök upp senare.

Är det inte ganska dyrt att förfalska pass? Det ser dessutom ut som en passbild, så var fick ligan isåfall det ifrån?
Jag har ju ingen aning, men kanske är det en värd investering för ett brottssyndikat att förfalska pass som en utgift för att få inkomst.. Hon var väldigt snabb att flasha passet, liksom. Men vem vet.

Du vet ju dessutom inte om passet är äkta eller inte utifrån en mobilkamerafilm/-bild.
Citera
2024-08-26, 18:18
Medlem
Citat:

Om det är scam så borde man ju lägga upp det så att man sorterar bort alla offer som har någon slags verksamhet innanför skallbenet (och inte all tankeverksamhet görs av andra huvudet). Jag tänkor också att scams ofta visar sig att de verkar vara mer intresserade av att mjölka dig på pengar än att träffa dig.

Men sen har man ju möjligheten att det är någon form av avancerad phishing och det kanske inte verkar lika uppenbart då eftersom det aldrig blir tal om att mjölka en på pengar, inte så uppenbart så iaf...
Citera
2024-08-26, 21:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Hon är från England men är mycket i Sverige.
Ja eller hur, varför håller folk på så där, säg att ni kan ses när hon är i trakterna då. Bara googla på "most common tinder scams" och se vilken underkategori det hela ramlar in under, kanske flera.
Citera
2024-08-26, 22:32
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja eller hur, varför håller folk på så där, säg att ni kan ses när hon är i trakterna då. Bara googla på "most common tinder scams" och se vilken underkategori det hela ramlar in under, kanske flera.

Hon har skrivit att hon vill ses när hon åker hit nästa gång. Hon har sagt att hon vill videochatta. Hon har också sagt att det är okej att jag inte håller på med hennes guldinvesteringar utan kan bara testa med demokonto utan att sätta in pengar.

Jag blir inte riktigt klok på detta... Läste att de brukade logga av direkt om man sa att man inte var intresserad av att köpa nåt, men hon är kvar och tycker det är okej.

Är det så att scammarna numera har en plan 2? Om de blir upptäckta (eller nästan) så byter de taktik? Den som lever får se.
Senast redigerad av mickepickepö 2024-08-26 kl. 22:34.
Citera
2024-08-27, 06:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du märker väl det om hennes betalmedel helt plötsligt slutar fungera när hon är i Sverige och hon behöver låna x antal kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in