2024-08-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Naivt att tro socialen ibland inte gör saker för att jävlas.

Har du haft kontakt med dem?
Citera
2024-08-26, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Det är precis vad det är. Ytterligare ett nytt påhittat uttryck som ”ekonomiskt våld” och annat för att slippa ta ansvar för sina egna handlingar och skylla allt på mannen. Vad ”eftervåld” handlar om är att männen använder sig av adekvata myndigheter som socialförvaltningen och rättsväsendet vid vårdnadstvister och ofta…får rätt. Det är vad feministerna menar är ”eftervåld”, att männen agerar precis som de ska enligt de spelregler det demokratiska samhället satt upp och gör det framgångsrikt.

Jag får som många andra här dåliga vibbar av denna kvinna men hon har noll självinsikt. Det om något stinker eftervåld. Stackars barn, stackars pappa…

Du har väldigt fel om ordet eftervåld. Använd gärna googlr nästa gång.

Även tacksam att du påstår att jag har noll självinsikr när du inte ens träffat mig.
Citera
2024-08-26, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Kanon, då har du stor chans att få ordning på det och i alla fall få varannan vecka.

Hyra där man bor betalar man ju i regel. Ett boende kostar ju kontinuerligt pengar, uppvärmning, slitage - saker och ting måste repareras, samfällighetsavgifter, avlopp och så vidare. Det är väl självfallet du betalar där du bor?

Däremot betala halva elräkningen för era barn är ju inte vettigt om ni redan gjort slut. Ni (du inkluderat) verkar ha haft märkliga ekonomiska förehavanden.

Men det jag menar varannan vecka bör du kunna få ändå, eftersom det inte finns mycket att gå på kring olämplighet. Det är ett helsike att vara utan barn, men håller han barnen från dig, så kommer det ligga i fatet för honom längre fram.

Nu tror jag inte du läste hela texten. Vi ägde ett hus där vi betalade 50/50 av allt. Jag köpte även ut honom när vi separerade.

Han ”ärvde” en sommarstuga som han egentligen tog på olovliga grunder efter hans pappa dog. Enskild egendom. Han begärde att jag skulle betala honom 250 000 kr för att rusta upp huset och borra en brunn. Gjorde jag inte det så skulla jag betala hyra, 5000 kr per vecka. Likadant med båt. Han ville köpa en båt. Jag ville avvakta. Betalade jag inte 2/3 av båten så fick jag betala hyra av båten. 7000 kr per vecka plus bensin.
Citera
2024-08-26, 07:50
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violent-whispers
Nu tror jag inte du läste hela texten. Vi ägde ett hus där vi betalade 50/50 av allt. Jag köpte även ut honom när vi separerade.

Han ”ärvde” en sommarstuga som han egentligen tog på olovliga grunder efter hans pappa dog. Enskild egendom. Han begärde att jag skulle betala honom 250 000 kr för att rusta upp huset och borra en brunn. Gjorde jag inte det så skulla jag betala hyra, 5000 kr per vecka. Likadant med båt. Han ville köpa en båt. Jag ville avvakta. Betalade jag inte 2/3 av båten så fick jag betala hyra av båten. 7000 kr per vecka plus bensin.
Aha okej, förlåt ibland blir det så att man skummar snarare än läser. Ja det låter inte speciellt vettigt. Nästa tanke blir såklart omedelbart, vad såg du i denna snubben?
Citera
2024-08-26, 07:50
Medlem
Citat:
Har du haft kontakt med dem?

Nej. Då han blockerat mig så jag inte kan ringa dem eller dem mig
Citera
2024-08-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga
Aha okej, förlåt ibland blir det så att man skummar snarare än läser. Ja det låter inte speciellt vettigt. Nästa tanke blir såklart omedelbart, vad såg du i denna snubben?

Det var nog mitt största misstag. Han är väldigt social, extrovert, inställsam. Vill stt människor ska tycka om honom. Men innanför 4 väggar är han helt annorlunda.
Citera
2024-08-26, 08:05
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Det var nog mitt största misstag. Han är väldigt social, extrovert, inställsam. Vill stt människor ska tycka om honom. Men innanför 4 väggar är han helt annorlunda.

Har du nånsin ställt dig frågan om vad som verkligen är bäst för barnen? De kanske behöver en paus från dig?
Citera
2024-08-26, 08:08
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Har du nånsin ställt dig frågan om vad som verkligen är bäst för barnen? De kanske behöver en paus från dig?
Paus från en av sina föräldrar i 6 månader? Går du på knark?
Citera
2024-08-26, 08:37
Medlem
Tuff situation, och också en typisk situation. Så här ser tvisterna ofta ut. Du har den juridiska hjälp du behöver, i form av advokat. Det är bra. Du har agerat genom att vända dig till domstol. Det är bra. Nu tar en period av att "sitta på fingrarna" vid. Det bör väl ta en 3-4 månader att komma till Muntlig Förberedelse, och där brukar så kallade "interimistiska beslut" fattas. Du bör yrka växelvis och gemensam vårdnad, och stödja dig på kontaktprincipen, och försöka ta stöd av kontinuitetsprincipen i form av att detta är det umgänge barnen haft tidigare i flera år.

Om saker är som du säger är det svårt att föreställa sig att domstolen ser på motpartens agerande med blida ögon. Det krävs rätt ordentliga sakskäl för att det ska anses motiverat att en förälder går emot tidigare dom. Helst av typen fällande dom i brottmål, eller möjligen lägenhet full av kanyler och positiva drogtest. En nedlagd soc-utredning kommer inte ses som tillräcklig.

Som du redan vet, men för tråden, rubriceringen egenmäktighet med barn syftar inte till att ge vårdnadshavare polisiära resurser att sköta sitt umgänge, och syftar inte till att tvinga fram efterlevnad av domstolsbeslut om dito. Överlag är brottet svår-tillämpat mellan vårdnadshavare. Det finns också en regel om s k "åtalsunderlåtelse", som kommit att tolkas ganska generöst, dvs åklagare är mycket restriktiva med att driva och åtala sådana här brott utom när brottet är att betrakta som grovt eller brottet riktar sig mot myndighet (dvs föräldrar som egenmäktigt hindrar placeringsärenden enligt LVU). 2 procent av brotten åtalas, enligt riksdagsdebatt på ämnet. Tror det enbart är Sverigedemokraterna som tycker att samhällets borde stödja vårdnadshavare som utsätts för umgängessabotage på ett tydligare sätt genom straffrättslig reglering.
Citera
2024-08-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
.kan väl bli en polisutredning om våld påstås använts?
Blir soc som kopplas in i första led, Polis kan inte förhöra barn. Även om polis skulle åka ut, ringer dom soc som får ta över.
Citera
2024-08-26, 08:41
Medlem
Mileistas avatar
Hon har säkert anklagat exet för mikroaggressioner också för att han råkae sucka eller titta åt fel vid fel tillfälle. Alla dessa rabbiata feminister ska undvikas så långt det bara går.
Citera
2024-08-26, 09:16
Medlem
Citat:
Hade önskat det var mer men finns inget att undanhålla . Den krassa sanningen
Om man tar det viktigaste, vad är åldern på barnen? detta verkar du inte vilja uppge.

Du skriver ex har blockerat dig från att komma i kontakt, men det behöver givetvis inte vara så, det kan vara barnen själva som inte vill ha kontakt, barnen är mest troligt mycket allierade vid detta lag, vid Muf i tingsrätten kommer mest troligt en ny familjerätts utredning begäras, där barnens talan kommer in.

Från och med 1 mars 2022 måste du som barnets förälder i regel först ha deltagit i informationssamtal hos kommunen för att det ska vara möjligt att inleda en process i domstol.
https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in