Citat:
Ursprungligen postat av
supahgoonah
Slutade snusa för 17 dagar sedan efter 7 års snusande.
Jag blev inledningsvis positivt överraskad över hur lätt det gick utan nikotinsnuttefilten. Kort sagt: jag gled igenom den första veckan.
Har däremot börjar få ta del av min beskärda del av besvären med att sluta.
Så fort problem med frugan, jobbet eller vad fan det nu må vara ska hanteras så känns det betydligt jävligare än vad det gjorde innan.
Snuset var fan en tröst som bidrog till ens mående.
Vidare så känns det som att jag har förlorat all skärpa och gått och blivit dummare än vad jag var innan jag slutade.
Kommer inte börja med snuset igen, för inte fan ska en vuxen man behöva ha ngn känslomässig krycka för att klara av vardagen.
Kände dock att det är skönt att skriva av sig lite.
Det du upplever är helt normalt.
Anledningen till att man kan känna sig trögare och mindre skärpt efter att ha slutat snusa är att dopaminet i hjärnan minskar. När man använder nikotin ersätts den naturliga dopaminproduktionen med en artificiell variant, vilket gör att man helt förlitar sig på nikotinet för att få sitt dopamin. När man sedan slutar snusa, kan man känna sig som en trög, ointelligent zombie tills hjärnan åter börjar producera dopamin naturligt vilket tidsmässigt är mycket individuellt, det kan ta flera månader till ett år.
Man får tänka på att snus inte ger dig några fördelar när du väl är beroende, utan man använder det enbart för att känna sig normal, tillsammans med biverkningarna som kommer med det, anhedoni, kroniskt trötthet, stress, lathet, osv.
Man måste vara i botten för att kunna nå toppen.