2024-08-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jg1738
Hur länge är tomheten kvar? Känner inte att det är värt att gå runt och känna sig halv resten av livet, tar hellre alla nackdelar med snus än att fortsätta må såhär i flera år.

Bra fråga, det är såklart individuellt och skiljer sig beroende på hur länge man har använt snus, frekvens, vilken roll snuset hade i ens liv och hur man mår i övrigt. Men att det skulle ta halva ens liv eller ens flera år tvivlar jag på.. förbättringen sker ju gradvis. Kämpa på, du kommer ångra dig snabbt om du börjar igen och allt slit du har lagt ner till idag blir lite förgäves.
Citera
2024-08-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jg1738
Hur länge är tomheten kvar? Känner inte att det är värt att gå runt och känna sig halv resten av livet, tar hellre alla nackdelar med snus än att fortsätta må såhär i flera år.

Max ett år. Oftast kortare.
Citera
2024-08-21, 19:55
Medlem
En liten uppdatering
Dag 29 nikotinfri på 24 år. Började när jag var 14 år och är nu 38.
Det har gått jättebra. Den psykiska atn de första dagarna var en fis i rymden. Sen nu är det bara liite sug kvar. Känner väl att Oh vad gott det hade varit med en snus nu, men den känslan försvinner efter ett par sekunder. Det kan gå timmar utan att jag tänker på snuset.
Idag har varit jobbigast dock; förutom de första 3 dagarna. Men nu mot kvällen har det ordnat till sig. Men det är tack vare tuggummi. Fan vad de hjälper!

Men imorgon ska jag för första gången ut med några polare o då brukar det bli mycket öl och vin. Jag undrar verkligen hur detta kommer gå!🥵
Citera
2024-08-22, 09:08
Medlem
Slutade snusa för 17 dagar sedan efter 7 års snusande.
Jag blev inledningsvis positivt överraskad över hur lätt det gick utan nikotinsnuttefilten. Kort sagt: jag gled igenom den första veckan.

Har däremot börjar få ta del av min beskärda del av besvären med att sluta.
Så fort problem med frugan, jobbet eller vad fan det nu må vara ska hanteras så känns det betydligt jävligare än vad det gjorde innan.
Snuset var fan en tröst som bidrog till ens mående.

Vidare så känns det som att jag har förlorat all skärpa och gått och blivit dummare än vad jag var innan jag slutade.

Kommer inte börja med snuset igen, för inte fan ska en vuxen man behöva ha ngn känslomässig krycka för att klara av vardagen.

Kände dock att det är skönt att skriva av sig lite.
Citera
2024-08-22, 18:26
Tomheten för mig dröjde sig kvar länge, efter ett år snusstopp gav jag upp!

Värst var det i kombination med alkohol. Det är olidligt för många även 10 år efter snusstoppet har jag hört. Därför kanske bäst att sluta dricka alkohol också. Win win för hälsan i alla fall!
Citera
2024-08-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supahgoonah
Slutade snusa för 17 dagar sedan efter 7 års snusande.
Jag blev inledningsvis positivt överraskad över hur lätt det gick utan nikotinsnuttefilten. Kort sagt: jag gled igenom den första veckan.

Har däremot börjar få ta del av min beskärda del av besvären med att sluta.
Så fort problem med frugan, jobbet eller vad fan det nu må vara ska hanteras så känns det betydligt jävligare än vad det gjorde innan.
Snuset var fan en tröst som bidrog till ens mående.

Vidare så känns det som att jag har förlorat all skärpa och gått och blivit dummare än vad jag var innan jag slutade.

Kommer inte börja med snuset igen, för inte fan ska en vuxen man behöva ha ngn känslomässig krycka för att klara av vardagen.

Kände dock att det är skönt att skriva av sig lite.

Det du upplever är helt normalt.

Anledningen till att man kan känna sig trögare och mindre skärpt efter att ha slutat snusa är att dopaminet i hjärnan minskar. När man använder nikotin ersätts den naturliga dopaminproduktionen med en artificiell variant, vilket gör att man helt förlitar sig på nikotinet för att få sitt dopamin. När man sedan slutar snusa, kan man känna sig som en trög, ointelligent zombie tills hjärnan åter börjar producera dopamin naturligt vilket tidsmässigt är mycket individuellt, det kan ta flera månader till ett år.

Man får tänka på att snus inte ger dig några fördelar när du väl är beroende, utan man använder det enbart för att känna sig normal, tillsammans med biverkningarna som kommer med det, anhedoni, kroniskt trötthet, stress, lathet, osv.

Man måste vara i botten för att kunna nå toppen.
Citera
2024-08-23, 20:46
Medlem
Biggedys avatar
En vecka snusfri nu.

Det har blivit mycket träning, öl och godis.

Känns lättare idag än för en vecka sedan, det är just på kvällar som suget kommer.
Citera
2024-08-23, 21:16
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22

Anledningen till att man kan känna sig trögare och mindre skärpt efter att ha slutat snusa är att dopaminet i hjärnan minskar. När man använder nikotin ersätts den naturliga dopaminproduktionen med en artificiell variant, vilket gör att man helt förlitar sig på nikotinet för att få sitt dopamin. När man sedan slutar snusa, kan man känna sig som en trög, ointelligent zombie tills hjärnan åter börjar producera dopamin naturligt vilket tidsmässigt är mycket individuellt, det kan ta flera månader till ett år.

Man får tänka på att snus inte ger dig några fördelar när du väl är beroende, utan man använder det enbart för att känna sig normal, tillsammans med biverkningarna som kommer med det, anhedoni, kroniskt trötthet, stress, lathet, osv.

Du har helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
En vecka snusfri nu.

Det har blivit mycket träning, öl och godis.

Känns lättare idag än för en vecka sedan, det är just på kvällar som suget kommer.

Var glad för att du får uppleva abstinens. Det är underbart, eller hur? Det du vill bli av med lämnar kroppen 👍🏽
Citera
2024-08-23, 23:34
Medlem
Citat:

Har letat efter resurser om hur upphörandet av nikotinanvändning påverkar hjärnan och dess dopaminproduktion.

Finns det någon som känner till relevanta hemsidor e.dyl som man kan läsa mer om detta på?
.
Citera
2024-08-24, 20:42
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Du har helt rätt.

Var glad för att du får uppleva abstinens. Det är underbart, eller hur? Det du vill bli av med lämnar kroppen 👍🏽

Yes, struggle is real.

Nu blir det snusfritt, ölfritt och sockerfritt ett halvår. Åker till Thailand om ett halvår så då ska jag vara mitt bästa jag!

#Pray for me
#Pray for Haiti
#I been on this journey alone I know nobody gonna save me
Citera
2024-08-25, 13:42
Medlem
Citat:

Tar det verkligen så lång tid att återfå balans med dopaminet?
Citera
2024-08-25, 19:12
Medlem
Biggedys avatar
Idag är suget fan starkt..
Just nu är min enda last koffeinet, men det kan man ju inte dricka på kvällen. Ska nog göra en kopp te nu..

Och 100 armhävningar...

Ni vet hur det går...
#Pray for me
#Pray for Haiti
#I been on this journey alone I know nobody gon' save me
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in