2024-08-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fick som liten lära mig att det inte var jättebra att äta "baksidan" och "undersidan" av osten. Alltså när man köper en trekantig bit ost i mjuk plastförpackning. Så jag brukar skala bort baksidan, undersidan, och ibland även ett lager på sidorna och ovansidan.

Nu undrar jag om jag är ensam om detta? Folk har ibland tittat helt oförstående på mig när jag berättat det, så tydligen finns det de som äter alltihop, inklusive baksidan...

En liknande situation med köpt frukt typ äpplen och päron. Jag sköljer alltid ganska noga, speciellt om det är utländska frukter. Men det finns tydligen folk som äter frukten direkt från butiken och inte fattar varför man skulle komma på tanken att skölja den om den inte ser väldigt smutsig ut...

Tycker mig märka att det är framförallt yngre, säg folk under 30, som har en annan uppfattning än vad jag har.

Hur gör ni? Och är ni över eller under 30?

*Förtydligande: poängen med att skala undersidan är att jag brukar riva osten när det är typ 1 cm kvar och det börjar bli svårt att hyvla utan att ha sönder den. Lättare att skala bort botten direkt när osten är ny, annars går den lätt sönder när den är så tunn.
Är över 30 och ja man ska alltid skala osten.. Visste du inte det? Detta visste man redan på dagis.
Citera
2024-08-25, 12:53
Medlem
Smekarn87s avatar
Svar ja! Alla annat är barbariskt
Citera
2024-08-25, 13:42
Medlem
Bara baksidan och undersidan skalas.
Baksidan tar jag succesivt allteftersom man kommer ner på nivån, undersidan tar jag det sista jag gör innan jag river det som är kvar eftersom det inte går att hyvla en ost som är en cm hög.
Skulle aldrig få för mig att slösa på osten genom att slänga bort skivor från ovansidan eller sidorna bara för att de legat mot plastförpackningen. Bara foliehattar som gör sånt!
Citera
2024-08-25, 13:51
Medlem
Ni som skalar undersidan måste vara sjuka i huvudet. När det är så lite kvar av osten att man inte ens kan hyvla den åker den bara i papperskorgen. Om ni använder sista delen av osten i matlagning när den inte går att hyvla längre kan jag dock förstå det.
Citera
2024-08-25, 14:05
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ni som skalar undersidan måste vara sjuka i huvudet. När det är så lite kvar av osten att man inte ens kan hyvla den åker den bara i papperskorgen. Om ni använder sista delen av osten i matlagning när den inte går att hyvla längre kan jag dock förstå det.

Varför slänger du sista biten i papperskorgen?
Citera
2024-08-25, 14:06
Medlem
Citat:
Självklart använder man det man inte kan hyvla och lägga på mackan, som matlagningsost!
Ost är dyrt (iaf med min ekonomi), koper inte ostar under 130:-/kg så den sista biten är allt värd någon tia och blir utmärkt i en ostsås eller riven till tacosen.
Citera
2024-08-25, 14:08
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Du är isåfall riktigt sjuk i huvudet som slänger pengar i soptunnan... bort med bottenlagret och riv den på pizza, lasagne eller vad som helst. Eller skär i små bitar och servera som tilltugg till chips och öl.
Citera
2024-08-25, 14:13
Medlem
NorthSNKRs avatar
Hörde att det inte är lika viktigt/noga att hyvla bort allt det det orangea på Port Salut, nån som kan bekräfta?

Hyvlar såklart bort vanligt vax/paraffin, då det ju också smakar urk
Citera
2024-08-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Hörde att det inte är lika viktigt/noga att hyvla bort allt det det orangea på Port Salut, nån som kan bekräfta?

Hyvlar såklart bort vanligt vax/paraffin, då det ju också smakar urk
Det orangea ska man inte hyvla alls på Port Salut.
Kolla bara på färdigskivad Port Salut, den har det orangea kvar.
Citera
2024-08-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Varför slänger du sista biten i papperskorgen?

Därför att den är för tunn för att hyvla och jag använder inte hyvelost i min mat. När är den så tunn är det i princip bara paraffin kvar.
Senast redigerad av Anonym555 2024-08-25 kl. 17:37.
Citera
2024-08-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Självklart använder man det man inte kan hyvla och lägga på mackan, som matlagningsost!
Ost är dyrt (iaf med min ekonomi), koper inte ostar under 130:-/kg så den sista biten är allt värd någon tia och blir utmärkt i en ostsås eller riven till tacosen.

Kaffepengar.
Citera
2024-08-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Du är isåfall riktigt sjuk i huvudet som slänger pengar i soptunnan... bort med bottenlagret och riv den på pizza, lasagne eller vad som helst. Eller skär i små bitar och servera som tilltugg till chips och öl.

Det är ju i princip bara paraffin kvar när den är så tunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in