2024-08-25, 03:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Kullamägi är väl i stort sett unik i Sverige när det gäller transparens. Han delar kunskap utan paywall & har några streams samt, som du säger, har han bevisligen deklaerat hundratals miljoner.

John Skogmans "10:a om dagen" ska man nog ta med en nypa salt. Senaste Sparpodden lät det som han låg efter svenska index, vilket ju är rätt kasst givet hur uselt Sverige har gått jämfört med USA. Skogman är kul att lyssna på men han är knappast bland eliten (Kullamägi) då hade han inte slösat tid på att ha annonser i podden, är man riktigt jävla rik och ändå vill podda då kör man liksom utan annonser, tiden det tar att ens jobba med sponsorer vore inte värt det i förhållande till hur mycket man drar in på trading.

Det här stämmer, finns många "profiler" som inte alls tjänar pengar men som har samarbeten med större mäklare i Sverige och drar in pengar pga marknadsföringssamarbeten för plattformen. Finfluencers kallas de. De drar in mer pengar på marknadsföringen än vad de själva tjänar på trading.

Jag vet på rak arm en äldre man jag träffat som doktorerade i matematik som tradat i 10-20 år index-terminer.
Han visade mig hans system och det var hysteriskt rudimentärt. Dock hade han back-testat det i flertalet olika scenarion med Monte Carlo analys etc och var väldigt säker på sin strategi.

Disciplinen var dock galen.
Citera
2024-08-25, 06:05
Medlem
De flesta traders tjänar inte pengar över tid, de förlorar. Inte sällan slutar det med stora skulder och lån till anhöriga. Ja jag har sett flera sådana fall.
Citera
2024-08-25, 07:54
Medlem
ReflektivInsikts avatar
MInst 100 lax
Citera
2024-08-25, 08:11
Medlem
Vet en skarp person som jobbar för ett hedgefundbolag. Han är relativt ny-exad och tjänar ca 150 papp i månaden. Sedan kommer bonus på cirka några hundra tusen varje jul.

Detta är i London, han klagar ibland att han tjänar för lite som nyexad. Men jag förklarar för den jäveln att han borde vara nöjd endå, man är lite sosseskadad efter ha växt upp i mellanmjölk-Sverige

AVG Joes som har lyckats hitta den perfekta algorithmen och tjänar enorma pengar tjänar endlöst med pengar.
Senast redigerad av korvstofft 2024-08-25 kl. 08:15.
Citera
2024-08-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Jag har varit verksam som trader sedan ca 10 år bakåt. De sista 5 åren har jag kunnat leva på min trading. Det finns massor med missuppfattningar inom trading. Men generellt kan man säga att de allra flesta slutar efter ett tag. Alla som slutar av olika anledningar tradar manuellt. De som lyckas, tradar oftast med algo. Inte alla men de flesta. Dvs. de vet exakt hur mycket totalavkastning de har på sin tradingstrategi över tid. De allra flesta som är duktiga ligger och snittar ca +20-25% per år.

Tittar du på de som varit verksamma länge (+10-20 år)och säljer tradingsignaler, som Samuelssons rapport eller Investtech ligger alla på runt samma avkastning. Problemet är att de alla realiserar sina positioner oavsett resultat. Dvs. de säljer/avslutar vissa av sina positioner efter en tid – även med förlust, vilket gör att de kan uppstå rejäla förluster om trader kopplar på olika hävstångsprodukter. Vilket de flesta gör då de inte kan leva på en avkastning i snitt över tid på endast 20-25% per år. Tittar du på de bästa algostrategierna som Autostock (Nordnet) erbjuder ligger de bästa i snitt på samma.

Så med en solid och robust algotradingstrategi där du handlar automatiskt med algoritmer bör du snitta +20% per år. Om du är kunnig och duktig. Vissa månader går du minus men där ungefär ligger snittet.

Så då kan du räkna bakåt. Har du en miljon att trada för så bör du kunna ligga på ca +200 000sek per år. Så skall du kunna leva ok på din trading över tid och inte ta av all vinst du gör utan kunna återinvestera en del bör du ha ca 2 miljoner att handla för.

Men, de allra flesta traders som handlar manuellt lyckas betydligt bättre på kort sikt och får blodad tand men så kommer det en kraftig dipp på marknaden och de börjar ta för stora risker, kopplar på för stora hävstångsprodukter, blir för otåliga och så efter ett tag slutar de.

Hoppas det svarade på lite av dina frågor. Har lång erfarenhet av trading så svarar gärna på dina frågor om det är något mer du undrar över. Men en bra tumregel är: alla som misslyckas med sin trading handlar manuellt, men alla som lyckas tradar inte med algo ... hoppas det gör dig lite klokare.
Hur kan en framgångsrik strategi se ut för en skicklig trader? Jag antar att mycket handlar om TA?
Citera
2024-08-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Kullamägi är väl i stort sett unik i Sverige när det gäller transparens. Han delar kunskap utan paywall & har några streams samt, som du säger, har han bevisligen deklaerat hundratals miljoner.

John Skogmans "10:a om dagen" ska man nog ta med en nypa salt. Senaste Sparpodden lät det som han låg efter svenska index, vilket ju är rätt kasst givet hur uselt Sverige har gått jämfört med USA. Skogman är kul att lyssna på men han är knappast bland eliten (Kullamägi) då hade han inte slösat tid på att ha annonser i podden, är man riktigt jävla rik och ändå vill podda då kör man liksom utan annonser, tiden det tar att ens jobba med sponsorer vore inte värt det i förhållande till hur mycket man drar in på trading.

Skogman var ju hyfsat stor ägare i Firefly, så något har han tradat ihop. Enligt den här artikeln var posten värd 20 milj för något år sen, men visst han kan vara belånad: https://www.di.se/live/borspoddaren-...-rapportraset/

Å ena sidan tänker man att den som klarar leva på trading skulle vara nöjd med den frihet det ger. Att driva podd, sälja utbildningar och signaler skulle vara ett tecken på att tradingen går dåligt stämmer säkert ofta men inte alltid. Jag tror inte börspodden tar mycket tid att producera. Att då sitta o snacka lite aktier i en halvtimme / vecka och dra in ungefär samma som på tradingen ser jag som naturligt.
Citera
2024-08-25, 09:56
Medlem
rex144s avatar
Använder man hävstångsmekanismen kan man tjäna 100 gånger investerade pengarna men också förlora allt.
Traders är inte långlivade...
Citera
2024-08-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Som frågan lyder hur mycket kan dom få loss i månaden?
42
Citera
2024-08-25, 12:24
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hur kan en framgångsrik strategi se ut för en skicklig trader? Jag antar att mycket handlar om TA?

Alla tradingstrategier back-testar man innan de används skarpt. Dvs. man testar dem bakåt i tiden. Då ser man vilken avkastning de ger över tid och hur volatil handel blir. Hur mycket den svänger i resultat över månader, kvartal och år. Om man bara lär sig TA (teknisk analys) och handlar manuellt utan att ha backtestat sin strategi famlar man i blindo. Du måste veta när du skall köpa, när du skall sälja och vilka analysmetoder du skall använda. De flesta (90%) av alla daytraders har inte backtestat sin strategi, därför att de inte kan, tycker det är för krångligt etc. De misslyckas förr eller senare.

Men bästa sättet att sätta igång med sin trading är att först börja samla på sig ett rejält kapital. Du går in på Morningstar.se och väljer ut några bra fonder att börja investera i. Du försöker köpa på dig så mycket du kan avvara löpande. Du väljer ut några som har presterat bäst i år samt över tid. Dvs. i snitt senaste 5 åren. Kikar du in på t.ex. Swedbank Robur Technology A så ser du att de har gjort +25% i år och +26,30% i snitt per år sista fem åren. Då har du en lägsta nivå. Då kan du sedan när du börjat få ihop lite kapital leta efter en strategi som ger minst +26,30% per år över tid i resultat. Hittar du ingen sådan strategi är det ju inte värt besväret att trejda själv. Eller hur? Nu är det inte riktigt så enkelt då alla traders använder sig av någon form av hävstång på sin handel men ungefär så.

När du sedan vill börja med din egen handel och sakta lära dig mer och mer om trading så är en bra strategi att köpa premium signaler. Det finns en uppsjö där ute men de allra flesta är skit. Dvs. det finns ingen strategi bakom utan är bara rena TA signaler där du skall skapa din egen strategi med dessa. De allra flesta grejar inte över ca +26% per år i snitt så alla mörkar sina resultat. Det är en red-flag. Men kan guida dig mer lite längre fram när du kommit igång, men som sagt, börja hamstra kapital i några feta fonder. Det är steg 1.
Citera
2024-08-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
'
Visst kan en daytrader göra ett klipp, men på lång sikt är de losers.
På vilket sätt ska daytrader bli losers på lång sikt?

Jag kör med ganska enkla metoder, spelar bara med OMX 30 (underliggande aktier)
Alla aktier inom denna familj följer ett mönster, den följer även en bergodalbana i kuren, det kommer röda dagar och det kommer blå dagar. dvs dessa aktier är bundna till ett mönster, ett marknadsviktat index. Ta ex Ericsson, den har inte nått sin peak den hade för 20 år sedan, den glider fram efter sin bergodalbana.

Visst jag följer sällan med hela vägen vid en peak, jag följer inte heller med ner vid en dropp.
Jag trejda inte varje dag, jag går in vid dropp, Har oftare sett att det är dom långsiktiga som förlorar, som ex SAS, fanns flera tusen långsiktiga som följde med ända ner i botten. Har sett hur långsiktiga tappat modet just vid en konstant dropp som fortgår i ett halvår, många panik säljer.

Via enkla metoder som att följa droppar och följa utvecklingen samt spela på stora säkra omx30 bundna företag får man en tryggare säkerhet på sitt placerade kapital.
Vi vet börsen ligger högt just nu, dels för både räntan och inflation, samtidigt har vi en ökad arbetslöshet, dessa faktorer är betydande hur regeringar kastar in bidrag osv, likt vi hade vid pandemin.

Men just för att man är kortsiktig man väljer enbart Omx företagen,man har läst rapporter, man följer droppar där man kan gå in med stort belopp eller "all in" blir just avkastningen hög, allt för ofta blir det en rekyl, få vara med i dessa rekyler med hela sitt kapital drar hårt, det handlar ofta om runt ca 5-10% i ökning på bara några dagar/veckor, sedan vänta man tål modigt in nästa. Dvs kapitalet är kort tid på själva börsen, man minimerar sin risker på tappa belopp, dvs man blir en vinnare. medans långdistansaren är den som utsätter sig för just risken, samt den som oftast följer med hissen ner igen.
Citera
2024-08-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Alla tradingstrategier back-testar man innan de används skarpt. Dvs. man testar dem bakåt i tiden. Då ser man vilken avkastning de ger över tid och hur volatil handel blir. Hur mycket den svänger i resultat över månader, kvartal och år. Om man bara lär sig TA (teknisk analys) och handlar manuellt utan att ha backtestat sin strategi famlar man i blindo. Du måste veta när du skall köpa, när du skall sälja och vilka analysmetoder du skall använda. De flesta (90%) av alla daytraders har inte backtestat sin strategi, därför att de inte kan, tycker det är för krångligt etc. De misslyckas förr eller senare.

Men bästa sättet att sätta igång med sin trading är att först börja samla på sig ett rejält kapital. Du går in på Morningstar.se och väljer ut några bra fonder att börja investera i. Du försöker köpa på dig så mycket du kan avvara löpande. Du väljer ut några som har presterat bäst i år samt över tid. Dvs. i snitt senaste 5 åren. Kikar du in på t.ex. Swedbank Robur Technology A så ser du att de har gjort +25% i år och +26,30% i snitt per år sista fem åren. Då har du en lägsta nivå. Då kan du sedan när du börjat få ihop lite kapital leta efter en strategi som ger minst +26,30% per år över tid i resultat. Hittar du ingen sådan strategi är det ju inte värt besväret att trejda själv. Eller hur? Nu är det inte riktigt så enkelt då alla traders använder sig av någon form av hävstång på sin handel men ungefär så.

När du sedan vill börja med din egen handel och sakta lära dig mer och mer om trading så är en bra strategi att köpa premium signaler. Det finns en uppsjö där ute men de allra flesta är skit. Dvs. det finns ingen strategi bakom utan är bara rena TA signaler där du skall skapa din egen strategi med dessa. De allra flesta grejar inte över ca +26% per år i snitt så alla mörkar sina resultat. Det är en red-flag. Men kan guida dig mer lite längre fram när du kommit igång, men som sagt, börja hamstra kapital i några feta fonder. Det är steg 1.
Tack så mycket! Jag har redan sparande i både aktier och fonder men tycker det kan vara kul att utvecklas med trading och självklart är det bra om man kan förbättra avkastningen. Jag har just börjat läsa lite på internet av det material som Qullamaggie skrivit på hans sida och det är ju väldigt intressant. 👍
Citera
2024-08-25, 13:48
Medlem
ManicToos avatar
Lustig fråga. Det är som att fråga någon som spelar på Lotto "hur mycket brukar du vinna i månaden".

Jag kan bara gissa från egen erfarenhet, de första åren tjänar man ingenting och kanske även går back. Det tog kanske 5 år för mig att börja se hur jag tjänar på börsen. Det är inte något konstigt, att börja trada är som att sätta sig vid ett pokerbord med män som spelat poker i 5-10 år. De tar alla dina pengar och skrattar.

Vanligaste felet är att man får för stort självförtroende och gamblar extra mycket. Och JUST DÅ slår verkligheten till och man förlorar allt. Ungefär som vid pokerbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in