2024-08-25, 11:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
- Förlusterna var i storleksordningen 20-30 militära fordon (OSINT visuellt bekräftade) på ukrainsk sida på ungefär en vecka**
3-4 fordon om dagen, mest lätta sådana. Ska det föreställa höga förluster när man är på offensiven? Jag skulle säga att det är låga förluster.

Edit:
Ryssland har i medeltal förlorat drygt 18 fordon (bildbevis) om dagen sedan kriget startade. Att Ukraina förlora 3-4 om dagen under en offensiv när det går åt mera material är att betrakta som extremt lågt.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2024-08-25 kl. 11:07.
Citera
2024-08-25, 11:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
3-4 fordon om dagen, mest lätta sådana. Ska det föreställa höga förluster när man är på offensiven? Jag skulle säga att det är låga förluster.

ja det är ju en "hur långt är ett snöre"-diskussion. (plus att man inte vet mörkertalet).
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-25 kl. 11:10.
Citera
2024-08-25, 11:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
ja det är ju en "hur lång är ett snöre"-diskussion. (plus att man inte vet mörkertalet).
Ryssland har ju förlorat över 18 fordon/dag i snitt sedan februari 2022. Det är ingen hur långt är ett snöre diskussion, Ukrainas förluster är små.
Citera
2024-08-25, 11:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland har ju förlorat över 18 fordon/dag i snitt sedan februari 2022. Det är ingen hur långt är ett snöre diskussion, Ukrainas förluster är små.

Jag inser att jag kanske var otydlig i min första post, de där 3-4 fordonen per dag avser Kursk-delen av fronten, dvs kanske 10-20% av den aktiva frontlinjen? Men jag tycker fortfarande det är "hur långt är ett snöre"-diskussion. Nog om det från min sida.
Citera
2024-08-25, 11:35
Medlem
Citat:
ja det är ju en "hur långt är ett snöre"-diskussion. (plus att man inte vet mörkertalet).

Konstigt nog är ditt snöre alltid: "Det går sämre för Ukraina än väntat, och det går mindre illa för ryZZland"
Citera
2024-08-25, 11:36
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Lite sött ändå när ryzztrollen dunkar varandra i ryggen här i tråden med det senaste manuset från chefen där det går ut på att offensiven in i ryzzland är ett strategiskt misstag av Ukraina som kommer att kosta dem senare...oklart hur mycket senare.

Tycker mig också se att trollnarrativet numera också inkluderar att "förhandlingar, diplomati och politisk lösning" är rätt väg framåt.

Detta tolkar jag som att rysseriet ligger jävligt dåligt till, rent militärt.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Den andra (?) Kursk tråden. Är det i din fantasi, igen.

Ett gammalt trick som lögnaren och bedragaren använder sig. Han skapade en ekonomitråd som han fyllde med egna vilseledande inlägg och sedan hänvisar till som en "källa" i andra trådar. Han påstår att det ska varit ett "konsensus i den tråden" när det var han själv som skapade tråden och fyllde den med vilseledande inlägg.

Bilder på när ukrainskt befäl tar ett break i Korenevsky.

Ukrainian military officer calmly drinks an energy drink in Korenevsky district of the Kursk region

The soldier is a two-hour drive from Kursk.

https://x.com/nexta_tv/status/1827628893982875698
Citera
Medlem
Citat:
Jag inser att jag kanske var otydlig i min första post, de där 3-4 fordonen per dag avser Kursk-delen av fronten, dvs kanske 10-20% av den aktiva frontlinjen? Men jag tycker fortfarande det är "hur långt är ett snöre"-diskussion. Nog om det från min sida.

3-4 fordon/dag i en specifik offensiv = Höga förluster

18-20 fordon/dag av ryZZland under hela 3-dagars-operstionen = låga förluster
Citera
2024-08-25, 11:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja det är det ultimativa helt överordnade målet med allt de gör. Men varför valde de att anfalla Kursk istället för andra mål, t ex vinna i Vovschansk eller Chasiv Yar eller vad som helst? Jo, för att de tyckte det var värt att pröva att se hur viktigt det är för Putin att skydda sin befolkning.
Det finns säkerligen minst ett ett mål till, och det är att föra över kriget till arenor där ukrainarna är överlägsna, dvs arenor där ukrainarnas förmåga att föra ett modernt manöverkrig ger dem ett överläge. Att demonstrera detta är i sig en kraftig moralhöjare såväl för de ukrainska styrkorna och den ukrainska civilbefolkningen som för Ukrainas allierade, men ett rörligare krig ställer också till med problem för den ryska akilleshälen logistiken rent allmänt. Nere i Donbass kan ju ryssarna i stor utsträckning föra kriget på sina egna villkor och med sin egen primitiva taktik - skjut först sönder allting med intensiv artilleribeskjutning och sätt sedan in otaliga anfallsvågor med infanteri och ta terräng långsamt tunnland för tunnland.

(Man frågar sig vad ryssarna tänker att de ska ha det där helt sönderskjutna territoriet till. För att parafrasera Bagheera i Disneys version av "Djungelboken":
Putin, säg mig, säg mig: När du har tagit hela Donbass genom att skjuta det till grus, vad har du tänkt dig att använda det till sedan?)
Citera
2024-08-25, 12:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Konstigt nog är ditt snöre alltid: "Det går sämre för Ukraina än väntat, och det går mindre illa för ryZZland"

Nej, det stämmer inte. Jag varken har eller hade inte så höga förväntningar på Ukraina och dess allierade. Lite besviken på Sverige är jag dock.
Citera
2024-08-25, 12:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns säkerligen minst ett ett mål till, och det är att föra över kriget till arenor där ukrainarna är överlägsna, dvs arenor där ukrainarnas förmåga att föra ett modernt manöverkrig ger dem ett överläge. Att demonstrera detta är i sig en kraftig moralhöjare såväl för de ukrainska styrkorna och den ukrainska civilbefolkningen som för Ukrainas allierade, men ett rörligare krig ställer också till med problem för den ryska akilleshälen logistiken rent allmänt. Nere i Donbass kan ju ryssarna i stor utsträckning föra kriget på sina egna villkor och med sin egen primitiva taktik - skjut först sönder allting med intensiv artilleribeskjutning och sätt sedan in otaliga anfallsvågor med infanteri och ta terräng långsamt tunnland för tunnland.

(Man frågar sig vad ryssarna tänker att de ska ha det där helt sönderskjutna territoriet till. För att parafrasera Bagheera i Disneys version av "Djungelboken":
Putin, säg mig, säg mig: När du har tagit hela Donbass genom att skjuta det till grus, vad har du tänkt dig att använda det till sedan?)

Ja däri är vi överens. Även om det inte var huvudmålet kan de kanske lära sig hur man gör slagfältet mer dynamiskt mot en rysk motståndare. Den som lär sig bäst i krig vinner. Ukraina har bättre track record när det blir mer dynamiskt än i stadskrigföring och skyttegravskrig.
Citera
2024-08-25, 13:23
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Om de kan ta Donbass där Ukraina grävt ner sig så kan de ta tillbaka detta område också, så det du skriver är bara coping, speciellt med dina zzz.

En mer intelligent version av ditt argument är att Ryssland kanske inte kan ta tillbaka land överallt samtidigt. Ryssarna är långsamma i sitt sätt att anfalla.

Om Ukraina kan göra en ny offensiv t ex utanför Belgorod eller var som helst och ta lika mycket land en gång till och hela tiden hålla slagfältet rörligt så kan de i alla fall hålla lite territorium, även om det inte är samma territorium.

Men de har haft höga materielförluster i Kursk-anfallet, så det är en dyr taktik. Där har framkastats många teorier i seriös media om vitsen med anfallet, men ingen har drivit tesen vad jag har sett att Ukraina förstör mer ryskt pansar eller artilleri på det här sättet.

Men låt oss säga att den lyckas. Det logiska motdraget av ryssarna blir då att minera och bygga extremt mycket fortifikationer. Vilket blir dyrt för dem, eftersom det tar upp landareal. Till slut kommer det att ha omöjliggjort den ukrainska taktiken.

Men jag tror vi får vänta 2 månader till innan vi kan utvärdera slutligt. Just nu ser det mer och mer misslyckat ut.

Nu är det ju bara i Kursk området ryzzarna behöver återta land - så det är knappast "överallt" om man säger så. Talar ju mest för hur oerhört svag den ryzzka armen är just nu.

Materielförlusterna för Ukraina är inga problem, de tillförs dagligen mer och modernare materiel från väst medan ryzzland tigger hos den fete i NK och hos mullorna i Iran eller drar ut museieföremål till fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in