2024-08-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja, naturligtvis fattar jag det. Och med tanke på att det är västkällor så förstår jag att det går riktigt illa. Förlusterna redogjordes i detalj.

Det är bara här som jag får höra vad den svenska pressen säger om situationen i Ukraina. Jag antar att så många sväljer vad de läser och hör, så de bryr sig inte om att kolla kartorna. Det fanns till och med en dansk pod med sina egna kartor - men den försvann eftersom den inte visade verkligheten utan bara en sorts egen skissad bild av det de tyckte BORDE vara verkligheten.
Det finns pro-ukraina kartor, och pro-ryska kartor och flera asiatiska kartor och en märklig en från någon baltisk stat (historian podcast). Den sista är den mest intressanta för han berättar om andra krig och andra slag. Han är helt tydligt pro-ukraina.
Citera
2024-08-24, 22:25
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Jo då, någon nytta har Ukrainas Kursk-anfall säkert gjort. Tex. har de nu tusentals fångar att byta till ukrainska fångar. Och vem vet hur många ukrainska soldater som har tagit sig vidare längre in i Ryssland (med sina droner och bomber förstås). Och de ryska fångarna får nu se en annan sida av kriget än den de fick se i Ryssland, och kan berätta för sina nära och kära i Ryssland att den ryska propagandan beskriver situationen helt tvärtom än verkligheten. En del av fångarna har kanske till och med hoppat över till Ukrainas sida. Än kan vi inte veta vilken nytta Kursk-situation har eller kommer att ha för Ukraina. Men det kommer.

Ja nog kommer det fram förr eller senare, men jag är långt ifrån säker på att attacken mot Ryssland medför någon fördel för ukraina, utan jag tror tvärtom. Men som sagt, vi följer utvecklingen.
Citera
2024-08-24, 22:32
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är fortfarande för tidigt för att se om det är negativt för Ukraina.

Målet var att försvaga den ryska stridsviljan som redan är osäker samtidigt som man nog hoppas på att trupper på Krimhalvön behöver flyttas till den nordliga gränsen vilket skulle öppna upp för möjligheten till en offensiv för att återta Krimhalvön.

Vi får helt enkelt avvakta och se hur detta påverkar i slutändan

Jag håller med till stora delar. Kursk-offensiven har rört om i grytan, men hur det slutar får vi se framöver.

Jag misstänker att ryssarna också kommer att utnyttja offensiven till sin fördel.
Men jag undrar vad de strategiska målen är med ukrainas senaste offensiv, för de kan omöjligt vinna över Ryssland med en så liten offensiv och så få resurser.
Citera
2024-08-24, 22:41
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Hallå?! Vad händer med Wagner? Wagner skulle ju komma inflygandes från Afrika och köra ut Ukraina från Kursk. Nu har det gått snart tre veckor. Wagner påstods få det ukrainska ledarskapet att börja skaka av rädsla. Var är Wagner?!

Det vi har sett av Akhmats har ju inte varit så imponerande.

Haha, Wagner är bra på att slåss mot miliser i Afrika men inte mot reguljära pansarförband som har understöd av stridsflygplan och drönare.
Det ska finnas omkring 20.000 ukrainska soldater inne i Ryssland.

För att mota bort de krävs minst 3-4 gånger fler soldater och det har inte Ryssland just nu.
Citera
2024-08-24, 23:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag håller med till stora delar. Kursk-offensiven har rört om i grytan, men hur det slutar får vi se framöver.

Jag misstänker att ryssarna också kommer att utnyttja offensiven till sin fördel.
Men jag undrar vad de strategiska målen är med ukrainas senaste offensiv, för de kan omöjligt vinna över Ryssland med en så liten offensiv och så få resurser.

Det största strategiska målet var just att få ryssarna att flytta trupper från Donbas. Det var ju logiskt tänkt; kanske skulle Putin följa någon politisk rationalitet och flytta hem trupper (undvika att bli impopulär eller få social oro eller något annat politiskt) istället för att följa militär rationalitet. (källa The Economist).

Ett annat överordnat mål med offensiven från lika trovärdiga källor (Le Monde) har också påståtts vara att stoppa de-eskalerande fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina, men det ställer jag mig skeptisk till - däremot kan det ha haft den effekten och kanske någon enskild aktör pushade för en Kursk-offensiv av den anledningen.
Citera
2024-08-24, 23:30
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen aning.. jag har inte följt ämnet så noga!

Inte? Du har ju uttalat dig väldigt tvärsäkert om många saker i det här ämnet.
Citera
2024-08-24, 23:39
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De försvann verkligen. Man blir lite konfunderad med tanke på hur mycket info det var när Putin beordrade Wagner tillbaka till Ryssland. Sedan tvärtyst. Ingen information har läckt ut sedan dess.

Kanske de landade i Belarus och ligger nu där och gömmer sig.

Citat:
Ursprungligen postat av polox
Enligt diverse nyhetsflashar, så har Wagners legosoldater i Afrika sedan en bra tid varit under attack både i Sudan och Mali, både av lokala rebellstyrkor samt eventuellt också ukrainska specialstyrkor. De är tydligen allvarligt decimerade, och har kanske svårt att ta sig till Kursk.

https://edition.cnn.com/2024/07/29/africa/russian-mercenaries-wagner-killed-mali-intl-latam/index.html
https://edition.cnn.com/2023/09/19/africa/ukraine-military-sudan-wagner-cmd-intl/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
För någon vecka sedan läste jag att enstaka Wagner soldater befann sig i Kurskregionen.

Enligt ISW (Institute for the study of war) pågår det Wagner aktivitet i Belarus.
Significant activity in Belarus (Russian efforts to increase its military presence in Belarus and further integrate Belarus into Russian-favorable frameworks and Wagner Group activity in Belarus)

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-23-2024

(Långt ned på sidan)

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Wagner är som bekant legosoldater dvs har förmodligen tackat nej till erbjudandet vilket man kan förstå, man vill knappast byta en relativt bekväm och välbetald tillvaro i sina luftkonditionerade förläggningar i Centralafrika mot iskall lervälling och artilleribeskjutning i skyttegravarna vid Kurskfronten.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Haha, Wagner är bra på att slåss mot miliser i Afrika men inte mot reguljära pansarförband som har understöd av stridsflygplan och drönare.
Det ska finnas omkring 20.000 ukrainska soldater inne i Ryssland.

För att mota bort de krävs minst 3-4 gånger fler soldater och det har inte Ryssland just nu.

Tack för alla bra svar om Wagner. Jag trodde det framgick ganska tydligt att mitt inlägg var en sarkastisk och retorisk fråga om allt tjat om Wagner som dök upp i inledningen av Ukrainas intrång i Ryssland. Många proryssar, inte minst Eurypterida, spammade tråden om alla storverk Wagner skulle utföra mot Ukraina i Kursk. Nu verkar alla Putin-anhängare ha släppt den talepunkten och Wagner har återigen försvunnit från radarn.
Citera
2024-08-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Inte? Du har ju uttalat dig väldigt tvärsäkert om många saker i det här ämnet.
Menea har inte följt de dåliga nyheterna så noga, förståeligt nog. Syftet med kontot är att pusha ut Rysslands linje och då är det bara passande propaganda som gäller.
Citera
2024-08-25, 00:51
Medlem
Citat:

Jag och många andra tror att målet var kursk kärnkraftverk. Men det har dom misslyckats med så hoppas att det finns någon annan plan…
Citera
2024-08-25, 01:41
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ja nog kommer det fram förr eller senare, men jag är långt ifrån säker på att attacken mot Ryssland medför någon fördel för ukraina, utan jag tror tvärtom. Men som sagt, vi följer utvecklingen.

Du tror alldeles rätt!

Daniel Davis och Larry Johnson.
https://www.youtube.com/live/6LPWoH4fBow?si=O-4bU58F0xupfmwO
Citera
2024-08-25, 03:53
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyfairLady
Du tror alldeles rätt!

Daniel Davis och Larry Johnson.
https://www.youtube.com/live/6LPWoH4fBow?si=O-4bU58F0xupfmwO

Ja det är alltid intressant att lyssna till vad Daniel Davis och Larry Johnson har att säga om vad som sker i Ryssland just nu, i samband med Kursk-offensiven.

Jag uppfattar Larry och Daniel som kunniga experter och att de vill förmedla en så sanningsenlig bild de kan kring de militära striderna mellan Ryssland och Ukraina.

Tack för länken till videon.
Citera
2024-08-25, 04:05
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det största strategiska målet var just att få ryssarna att flytta trupper från Donbas. Det var ju logiskt tänkt; kanske skulle Putin följa någon politisk rationalitet och flytta hem trupper (undvika att bli impopulär eller få social oro eller något annat politiskt) istället för att följa militär rationalitet. (källa The Economist).

Ett annat överordnat mål med offensiven från lika trovärdiga källor (Le Monde) har också påståtts vara att stoppa de-eskalerande fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina, men det ställer jag mig skeptisk till - däremot kan det ha haft den effekten och kanske någon enskild aktör pushade för en Kursk-offensiv av den anledningen.

Det låter troligt att det kan ha varit strategin hos Ukraina i och med Kursk-offensiven, men nu verkar det ha fått motsatt effekt då Ryssland istället pressar på militärt i just Donbas-området.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-08-25 kl. 04:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in