Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Att Ryssland skulle gå in i Kharkiv och hota att spränga staden till grus för att få till förhandlingar är helt utopiskt.
Rysslands möjligheter att anfalla Kharkiv är oerhört små. De klarar inte att ens att hålla sitt egna territorium. Menar du att det skulle vara värnpliktiga ryssar som klarar att inta Kharkiv? Ryssarnas yrkesarmé ligger och förmultnar i den ukrainska myllan vid det här laget.
Ps. Använd gärna det ukrainska namnet Kharkiv istället för det ryska Kharkov.
Det där inlägget som du citerade är från sommaren 2022. Jag hoppas dock fortfarande på en förhandlingsrunda snarare än att ryssarna bombar sönder stora städer.
Att Ukraina har valt att försvara sig genom att angripa in i Ryssland gör ju kriget mer krångligt att beskriva. Där finns många fler "händelsevägar" (event paths för de som kan koda) kriget kan ta. Exempelvis kanske kriget går så här:
1a) Ryssland tar hela södra Donbass
1B) Parallellt tar Ukraina en stor del av Kursk oblast.
2) Ryssland gräver ner sig i södra Donbass, för att kunna försvara det med relativt små styrkor.
2b) Parallellt gräver Ukraina ner sig.
3) Ryssland anfaller inne i Ryssland.
Min bedömning är att kriget fortsätter gå Rysslands väg än så länge. De erövrar mark som är lättare att försvara och som har en störer andel rysk-vänlig befolkning, än motsvarande områden som Ukraina tar i Ryssland.
Edit: glömde säga vad jag ville komma till. Eftersom kriget går Ryssslands väg, så kan det fortfarande sluta med just detta scenarie. FAB500 ad libitum in i Kharkiv, tills det blir till Kharkov men av grus. Det beror på var Ukraina väljer slagfält.
Det kan så klart ändras, på två sätt:
1) Ukraina tar Kursk NPP, eller väldigt stora områden i Ryssland, t ex Kursk stad (som är nästan lika stor som Mariupol).
2) Jag ändrar mit helt enkelt själv, för att jag nu har fel. Någon lyckas förklara vad Zelensky egentligen ska ha området till. Antag att det egentligen aldrig blir fred, utan ett vapenstillestånd av en eller annan art. Ska Zelensky då verkligen ukrainisera området i Kursk igen? Om han inte kan använda det till något, har han väldigt låg bargaining power, eftersom det går att använda områdena i Ukraina som är tagna - folk kommer vilja bo där, där är stora naturtillgångar, osv.