2024-08-24, 12:38
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur går det för Nord Korea? Var ju ett tag sedan det kriget var i en aktiv fas.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Att Ryssland skulle gå in i Kharkiv och hota att spränga staden till grus för att få till förhandlingar är helt utopiskt.

Rysslands möjligheter att anfalla Kharkiv är oerhört små. De klarar inte att ens att hålla sitt egna territorium. Menar du att det skulle vara värnpliktiga ryssar som klarar att inta Kharkiv? Ryssarnas yrkesarmé ligger och förmultnar i den ukrainska myllan vid det här laget.

Ps. Använd gärna det ukrainska namnet Kharkiv istället för det ryska Kharkov.
Exakt. Ryssland har brist på allt - pengar, olja, soldater, befäl, moral, idéer, fordon, vapen, materiel you name it. De borde tänka rädda det som räddas kan. Slutet är mycket nära för Putins terrorvälde.
Citera
2024-08-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan bli så att man siktar in sig på avlägsna viktiga militära mål.
Kanske bron till Krim också?

Intressant hur snacket kommer att gå i EU.
Jag har pratat med en vän i Ukrainas arme.Prioritet är Kreml,Olika fabriker lager transport centra för att slå ut lastbilar tåg i Mozva.Detta för att skapa hungersnöd och problem för ryzzland.
Citera
2024-08-24, 12:49
Medlem
Ukrainska drönarmissiler på slagfältet.

Zelensky säger att ett helt nytt vapen använts för första gången – den ukrainska drönarmissilen "Palyanitsa".

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1f01wm1/zelensky_said_a_completely_new_weapon_was_used/

https://x.com/Archer83Able/status/1827279722696360369

Han kan möjligtvis syfta på ammunitionsdepån i Voronezj oblast som träffades i natt.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-24 kl. 12:52.
Citera
2024-08-24, 12:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Att Ryssland skulle gå in i Kharkiv och hota att spränga staden till grus för att få till förhandlingar är helt utopiskt.

Rysslands möjligheter att anfalla Kharkiv är oerhört små. De klarar inte att ens att hålla sitt egna territorium. Menar du att det skulle vara värnpliktiga ryssar som klarar att inta Kharkiv? Ryssarnas yrkesarmé ligger och förmultnar i den ukrainska myllan vid det här laget.

Ps. Använd gärna det ukrainska namnet Kharkiv istället för det ryska Kharkov.

Det där inlägget som du citerade är från sommaren 2022. Jag hoppas dock fortfarande på en förhandlingsrunda snarare än att ryssarna bombar sönder stora städer.

Att Ukraina har valt att försvara sig genom att angripa in i Ryssland gör ju kriget mer krångligt att beskriva. Där finns många fler "händelsevägar" (event paths för de som kan koda) kriget kan ta. Exempelvis kanske kriget går så här:
1a) Ryssland tar hela södra Donbass
1B) Parallellt tar Ukraina en stor del av Kursk oblast.
2) Ryssland gräver ner sig i södra Donbass, för att kunna försvara det med relativt små styrkor.
2b) Parallellt gräver Ukraina ner sig.
3) Ryssland anfaller inne i Ryssland.

Min bedömning är att kriget fortsätter gå Rysslands väg än så länge. De erövrar mark som är lättare att försvara och som har en störer andel rysk-vänlig befolkning, än motsvarande områden som Ukraina tar i Ryssland.
Edit: glömde säga vad jag ville komma till. Eftersom kriget går Ryssslands väg, så kan det fortfarande sluta med just detta scenarie. FAB500 ad libitum in i Kharkiv, tills det blir till Kharkov men av grus. Det beror på var Ukraina väljer slagfält.

Det kan så klart ändras, på två sätt:

1) Ukraina tar Kursk NPP, eller väldigt stora områden i Ryssland, t ex Kursk stad (som är nästan lika stor som Mariupol).
2) Jag ändrar mit helt enkelt själv, för att jag nu har fel. Någon lyckas förklara vad Zelensky egentligen ska ha området till. Antag att det egentligen aldrig blir fred, utan ett vapenstillestånd av en eller annan art. Ska Zelensky då verkligen ukrainisera området i Kursk igen? Om han inte kan använda det till något, har han väldigt låg bargaining power, eftersom det går att använda områdena i Ukraina som är tagna - folk kommer vilja bo där, där är stora naturtillgångar, osv.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-24 kl. 12:59.
Citera
2024-08-24, 12:56
Medlem
Finns twitteruppgifter på att Ukraina utvecklat en helt ny typ av drönare, talas till och med om raketdrift. Men jag skulle tro att det är konventionella drönare men att man sedan kan använda raketdrift in mot målet den sista distansen.

Då kommer det inte hjälpa Ryssland att sätta hönsnät runt bränslecisterner och liknande för jag är säker på att de nya drönarna kommer med stor kraft.

Jag tror också att Zelenskyi i något tal nämnt att en ny typ av drönare har konstruerats.

Det kommer bara att bli värre och värre för Ryssland. Putin måste förgiftas och förgöras.
Citera
2024-08-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Jag har pratat med en vän i Ukrainas arme.Prioritet är Kreml,Olika fabriker lager transport centra för att slå ut lastbilar tåg i Mozva.Detta för att skapa hungersnöd och problem för ryzzland.

Kan vara en vettig strategi, det är speciellt i Moskva folk finns som bestämmer över resten av Ryssland. Får man kriget dit och det känns för dem så kan man bespara samma upplevelser för alla de övriga provinserna.
Citera
2024-08-24, 13:01
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nästa ryska val 2028, 50% sannolikhet. (eller, de kommer få rösta på andra, men du menar ju om det är 100% chans att Putin vinner, så det är det jag svarar på)
2032: 50% sannolikhet.
2036: 0% sannolikhet.

Nä jag menade precis det jag skrev:

När kan Ryska folket rösta på en annan president som inte heter Putin ? 🙂

Vilka andra kandidater förutom Putin kunde det Ryska folket rösta på i det senaste presidentvalet? 🙂
Citera
2024-08-24, 13:02
Medlem
Ryssarna plundrar i sitt egna land.
Härligt folk.

Y
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/fSL1foXMfI
Citera
2024-08-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan vara en vettig strategi, det är speciellt i Moskva folk finns som bestämmer över resten av Ryssland. Får man kriget dit och det känns för dem så kan man bespara samma upplevelser för alla de övriga provinserna.
Ja om jag fattade han rätt så är det en förhoppning att varor tar slut och befolkningen gör uppror.Vid ett uppror drar nog pruttin tillbaka armen för att kväsa folket.
Citera
2024-08-24, 13:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ukraina tar Kursk NPP, eller väldigt stora områden i Ryssland, t ex Kursk stad (som är nästan lika stor som Mariupol).
Det känns inte särskilt sannolikt. Ukraina är intresserat av att beskydda sitt eget land och få ut ryssen som anfallit dem. Att invadera en stor rysk stad och försöka försöka hålla den, är inte hjälpsamt för att nå det målet.

Att gå in i Kursk handlade nog bara om att Ukraina kört fast vid de hårt befästa fronterna i öst, och behövde göra något nytt för att återigen hamna i världens medier, samt säkerställa nya vapenleveranser.
Citera
2024-08-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Finns twitteruppgifter på att Ukraina utvecklat en helt ny typ av drönare, talas till och med om raketdrift. Men jag skulle tro att det är konventionella drönare men att man sedan kan använda raketdrift in mot målet den sista distansen.

Då kommer det inte hjälpa Ryssland att sätta hönsnät runt bränslecisterner och liknande för jag är säker på att de nya drönarna kommer med stor kraft.

Jag tror också att Zelenskyi i något tal nämnt att en ny typ av drönare har konstruerats.

Det kommer bara att bli värre och värre för Ryssland. Putin måste förgiftas och förgöras.
Det finns ju en ritning på den i länken jag postade nyss.
Citera
2024-08-24, 13:08
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ukrainska drönarmissiler på slagfältet.

Zelensky säger att ett helt nytt vapen använts för första gången – den ukrainska drönarmissilen "Palyanitsa".

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1f01wm1/zelensky_said_a_completely_new_weapon_was_used/

https://x.com/Archer83Able/status/1827279722696360369

Han kan möjligtvis syfta på ammunitionsdepån i Voronezj oblast som träffades i natt.

Humor har de i vart fall!

Palyanitsa

It's a inside joke to all Ukrainians. Its a word that Russians find particularly hard to pronounce and is often used as a passphrase to detect spies and saboteurs.

Russians tend to miss pronounce the stressed и and unstressed я making it sound like pal’ynitsa / palinitsa. Russian speaking Ukrainians do not have this issue.

It is a type of bread

Edit: Bread and buttered = your dead
Senast redigerad av CanisMinor 2024-08-24 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in