Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Liljeholmen går fetbort - mycket knarkande barnsoldater - men Åsen och Aspis funkar. Säger som andra: Solna och Sundbyberg.
Menar du "Såsen"?
Citera
2024-08-23, 09:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejeli7
Menar du "Såsen"?
Hägerstensåsen.
Citera
2024-08-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Då har du aldrig varit i Rissne eller Hallonbergen.
Har du någon aktuell och uppseendeväckande statistik över skjutvapenvåld i Hallonbergen?

Sedan är Sundbyberg extrem segregerat tyvärr. Så bara för att vissa områden är socioekonomiskt utsatta går det inte att säga att hela kommunen är det.
Citera
2024-08-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hägerstensåsen.
Yes, Hägerstensåsen aka Såsen. Grymt område.
Citera
2024-08-23, 09:51
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du någon aktuell och uppseendeväckande statistik över skjutvapenvåld i Hallonbergen?

Sedan är Sundbyberg extrem segregerat tyvärr. Så bara för att vissa områden är socioekonomiskt utsatta går det inte att säga att hela kommunen är det.

Som om Babbarna håller sig till sitt område

TS frågar inte om skjutningar. TS frågar efter trygghet. Det blir inte tryggt på platser där det bor mängder av babbar, det blir stök, rån, misshandel och allt annat som hör mångkulturen till

Man kan tala om hur fint det är i Ursvik, det är ändå en plats som ratas av de flesta eftersom det ligger en spottloska (och en jävla bro) ifrån Rinkeby.
Citera
2024-08-23, 09:54
Medlem
Midsommarkransen, aspudden, bromma längs med 12an, stora essingen, enskede är samtliga väldigt trevliga områden, trygga, familjevänliga och nära till stan. Du får lätt en fin trea för dom pengarna. Däremot om du behöver större, vilket jag misstänker med två barn, så blir det nog svårt.

Hammarbyhöjden, björkhagen och årsta skulle du nog kunna hitta något större!

Liljeholmen är nog för dyrt, sen tror jag inte du vill bo där ändå, ganska otrevlig miljö, otrevligt centrum med mkt knepiga typer och kids som slirar.

Bergshamra är fint och förmodligen inom budget, dessvärre är ju det omringat av motorvägar. Centrum vid tbana ser också ut som en deprimerad klenod från sovjet.

Kollat lidingö? Beroende på vart på ön så kan du ju ha ganska snabbt in till stan.
Citera
2024-08-23, 09:55
Medlem
Nacka, förutom Fisksätra.
Citera
2024-08-23, 10:04
Medlem
Min tumregel är att de bättre och tryggare områdena har minimal kollektivtrafik och ganska få hyresrätter.

Sedan är det bara att leta efter de områden som uppfyller de två kriterierna.

Men att bara ha 15 min från Stockholm city är en dålig förutsättning, det finns inte längre några trygga områden kvar.

Även om grannarna är svenskar allihopa och i medelåldern eller om bostaden kostar 10 miljoner, så är det mycket folk utanför som dräller som inte tillhör jordens bästa folk om man säger som så.

Här finns dock några få små smultronställen ändå men av hänsyn till de som bor där så avslöjar jag inte dem. Ingen som kan flytta dit ändå.
Citera
2024-08-23, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?

Du pratar om platser som Täby och Danderyd, samtidigt vill du ha nära till centrum. Om inte dina 7 mille avser kontantinsatsen kan du slå detta ur hågen. Du får ingenting i områden likt de du söker om du inte kan tredubbla den siffran. För 7 miljoner får du leta längre ut.
Citera
2024-08-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Som om Babbarna håller sig till sitt område

TS frågar inte om skjutningar. TS frågar efter trygghet. Det blir inte tryggt på platser där det bor mängder av babbar, det blir stök, rån, misshandel och allt annat som hör mångkulturen till

Man kan tala om hur fint det är i Ursvik, det är ändå en plats som ratas av de flesta eftersom det ligger en spottloska (och en jävla bro) ifrån Rinkeby.
Jag tror du pratar om upplevd trygghet, inte faktisk trygghet. Hallonbergen är inte särskilt brottsutsatt. Men det är klart, upplever man otrygghet av människor som är lite brunare så blir det jobbigt att bo där.

Alldeles oavsett skulle jag säga att centrala Sundbyberg, Lilla Alvik, Duvbo och ett flertal andra delar av Sundbyberg är väldigt vitt. Och anses kanske tryggare därför än övriga delar.

Skulle dock gissa att betydligt fler polisutryckningar sker till centrala Sundbyberg än till Hallonbergen, pga krogtäthet och hög alkoholkonsumtion i centrala.
Citera
2024-08-23, 10:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Vilka är egentligen det tryggare områdena vi har i Stockholm?

Täby, Danderyd absolut - men deras förbindelser är rätt dåliga.

Hur är det egentligen i Bergshamra och Liljeholmen, är det tryggt nog att ha sina barn i en skola där?

Låt oss säga att man man Max vill ha 15-20 min till city med tuben. 30 min till Östermalmstorg. Har en budget på 7M och man har en familj på 2 vuxna och två barn.

Vart fan ska man bo?
Med den högst begränsade budget som ni har kan ni glömma villa på 20 minuters avstånd. Ni kan få en fyra i Hägersten eller Finntorp, typ.
Citera
2024-08-23, 10:17
Medlem
Östermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här