2024-08-24, 11:01
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hon är mutad.

"Skulle det göra det svårare för företag att skydda sig mot ekonomisk brottslighet.

– Det kan bli lättare för bedragare att undgå upptäckt.

Även banker skulle kunna drabbas då de använder databaserna för att kontrollera sina kunder i syfte att motverka penningtvätt."

Det skulle inte göra något svårt eftersom företag och banker fortfarande kan begära utdrag, speciellt för ekobrott.
Det här är helt IQ-befriade människor.

Och sedan när angår ens privatliv banker? Sitter hon seriöst och påstår att banker gör kontroller i rättsdatabaser på sina kunder utan deras kännedom..

Dessa argument fallerar direkt när man frågar hur det kommer sig att det fungerar så bra i resten av världen som inte har sådana här databaser.

Det blir ännu mer patetiskt när Sverige är mest utsatt av bedrägerier i hela Europa och inga andra länder har som sagt dessa databaser källa https://www.senioren.se/nyheter/storbanken-sverige-mest-utsatt-for-bedragerier/

Som sagt så är kvinnan antagligen mutat och hon vet uppenbarligen inte ens vad hon snackar om då det är ren jävla rappakalja.

Sjukt att media ens tar upp det när det går att googla på 5 min att det hon säger är ren jävla lögn.
Senast redigerad av tram123 2024-08-24 kl. 11:08.
Citera
2024-08-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Dessa argument fallerar direkt när man frågar hur det kommer sig att det fungerar så bra i resten av världen som inte har sådana här databaser.

Det blir ännu mer patetiskt när Sverige är mest utsatt av bedrägerier i hela Europa och inga andra länder har som sagt dessa databaser källa https://www.senioren.se/nyheter/storbanken-sverige-mest-utsatt-for-bedragerier/

Som sagt så är kvinnan antagligen mutat och hon vet uppenbarligen inte ens vad hon snackar om då det är ren jävla rappakalja.

Sjukt att media ens tar upp det när det går att googla på 5 min att det hon säger är ren jävla lögn.

Det är pinsamt hur låg nivå det är på diskussionen i samhället.

Jag förstår att någon inte vill anställa en yrkeskriminell men herregud, hur mycket ska man belasta en arbetssökande egentligen. Alla ska få möjlighet att gå vidare, i annat fall tränger man bara in en arbetslös i ett hörn där risken ökar att den gör något som får negativa konsekvenser på samhället.

3 månaders intervjuer, tiotals kontroller och personlighetstester, 6 månaders provanställning och sedan får en arbetssökande kanske ett jobb. Som den nu lätt kan sparkas ifrån då LO har urholkat arbetsrättigheterna till en arbetslöshetsersättning som regeringen sänkt till 350kr/dag vid långtidsarbetslöshet.
Detta efter vi har haft cirka 10-20% inflation de senaste 3 åren med 2,5% årliga lönehöjningar.
Här snackar vi om ett bra land!
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-08-24 kl. 11:27.
Citera
2024-08-24, 11:51
Avslutad
Citat:
Det är pinsamt hur låg nivå det är på diskussionen i samhället.

Jag förstår att någon inte vill anställa en yrkeskriminell men herregud, hur mycket ska man belasta en arbetssökande egentligen. Alla ska få möjlighet att gå vidare, i annat fall tränger man bara in en arbetslös i ett hörn där risken ökar att den gör något som får negativa konsekvenser på samhället.

3 månaders intervjuer, tiotals kontroller och personlighetstester, 6 månaders provanställning och sedan får en arbetssökande kanske ett jobb. Som den nu lätt kan sparkas ifrån då LO har urholkat arbetsrättigheterna till en arbetslöshetsersättning som regeringen sänkt till 350kr/dag vid långtidsarbetslöshet.
Detta efter vi har haft cirka 10-20% inflation de senaste 3 åren med 2,5% årliga lönehöjningar.
Här snackar vi om ett bra land!

Det är genomgående. Nu är du insatt i denna fråga och ser det. Men för varje ämne, om vi kallar det så, i politiken och media har liknande mönster när man börjar fördjupa sig.
Citera
2024-08-24, 19:57
Medlem
Är tacksam om någon insatt kan skriva till mig (DM) angående hur man tar sig an en juridisk process för att yrka att EU förordningen står över ett utgivningsbevis. Har en 16 år gammalt strafföreläggande mot mig som jag har sonat tillräckligt för. Detta har verifiera i sin databas och jag ser inte mycket av en journalistisk ansats gällande det.
Citera
2024-08-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadel
Är tacksam om någon insatt kan skriva till mig (DM) angående hur man tar sig an en juridisk process för att yrka att EU förordningen står över ett utgivningsbevis. Har en 16 år gammalt strafföreläggande mot mig som jag har sonat tillräckligt för. Detta har verifiera i sin databas och jag ser inte mycket av en journalistisk ansats gällande det.

Du har inte 50 meddelanden. Går ej att skicka dm

Hör av dig till GDPRWARRIOR och fråga om hur han gjort så kanske du kan göra något liknande
Citera
2024-08-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Du har inte 50 meddelanden. Går ej att skicka dm

Hör av dig till GDPRWARRIOR och fråga om hur han gjort så kanske du kan göra något liknande

OK, visste inte att man behövde 50 meddelanden. Får fixa det
Citera
2024-08-24, 20:44
Medlem
Citat:
Varför får den sökanden inte veta alla känsliga uppgifter om dens arbetsgivare och chef?
Jag vill gärna veta om min chef är dömd för våldtäkt eller inte, likaså trakasserier.

Det kan du ju, offentlighetsprincipen är ett dubbelsidigt svärd. Det arbetsgivaren gör är att betala för att få den infon. Du kan betala och se en dom på Lexbase om din chef har en sådan.
Citera
2024-08-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det kan du ju, offentlighetsprincipen är ett dubbelsidigt svärd. Det arbetsgivaren gör är att betala för att få den infon. Du kan betala och se en dom på Lexbase om din chef har en sådan.

Det gjorde jag idag. Kollar de upp mig så kollar jag upp dem. 23 årig rekryterare med taxerad inkomst på 150'. Nej tack, olämpligt
Citera
2024-08-24, 23:28
Medlem
GDPRWarriors avatar
Det är verkligen oroande att regering och riksdag verkar ha tappat greppet om vad som verkligen behövs för att skapa ett tryggt och fungerande samhälle. Istället för att satsa på att öppna upp arbetsmarknaden för alla människor, oavsett deras bakgrund, spenderar de miljarder på att bygga nya fängelser. Det är som om de tror att fler fängelseplatser är lösningen, när det egentligen handlar om att ge människor en chans att skapa sig ett bättre liv.

Alla borde ha rätt att bedömas utifrån sina kompetenser och vad de kan bidra med, inte utifrån sin historia. Om vi vill minska kriminaliteten och skapa en positiv utveckling i samhället, är det avgörande att vi ger alla en möjlighet att arbeta och leva ett hederligt liv.
Citera
2024-08-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Det är verkligen oroande att regering och riksdag verkar ha tappat greppet om vad som verkligen behövs för att skapa ett tryggt och fungerande samhälle. Istället för att satsa på att öppna upp arbetsmarknaden för alla människor, oavsett deras bakgrund, spenderar de miljarder på att bygga nya fängelser. Det är som om de tror att fler fängelseplatser är lösningen, när det egentligen handlar om att ge människor en chans att skapa sig ett bättre liv.

Alla borde ha rätt att bedömas utifrån sina kompetenser och vad de kan bidra med, inte utifrån sin historia. Om vi vill minska kriminaliteten och skapa en positiv utveckling i samhället, är det avgörande att vi ger alla en möjlighet att arbeta och leva ett hederligt liv.

Dom ser det inte ens, dom fattar inte att det är en faktor och har negativ betydelse för arbetslösheten
Citera
2024-08-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://da.se/2024/08/hardare-koll-fler-stangs-ute/
Bra dokumentär! Den avslöjar verkligen hur narcissistiska arbetsgivare letar efter A-människor och stöter bort "patrasken" i samhället som de ser som mindre värda.

Minns att TV4 skulle göra något liknande i våras. De sökte folk som förlorat jobbtillfällen efter en bakgrundskoll. Vad hände med det? Någon som vet?
Citera
2024-08-26, 02:58
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Bra dokumentär! Den avslöjar verkligen hur narcissistiska arbetsgivare letar efter A-människor och stöter bort "patrasken" i samhället som de ser som mindre värda.

Minns att TV4 skulle göra något liknande i våras. De sökte folk som förlorat jobbtillfällen efter en bakgrundskoll. Vad hände med det? Någon som vet?

Ibland känner jag mig psykiskt utmattad, och för att vara helt ärlig med er, finns det stunder då allt känns överväldigande och tanken på att ge upp kryper sig på. Men de uppmuntrande brev jag får från olika delar av Sverige ger mig styrkan att fortsätta kämpa mot dessa giriga företag och hjärtlösa politiker.

En händelse bland många som sårade mig djupt för ungefär ett år sedan var när jag blev erbjuden ett IT-jobb med en lön på 70 000 kr i månaden. Jag gick igenom tre intervjuer, klarade alla tester, visade upp mina IT-certifikat och lämnade in två referenser. Arbetsgivaren granskade allt noggrant, och det verkade som om drömjobbet var inom räckhåll.

Men efter att bakgrundskontrollen genomfördes, trots att de var mycket nöjda med både mina referenser, examen, certifikat och kompetenser, ändrade de sig plötsligt. Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha? Och vad sänder detta för budskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in