Citat:
Vilken ödets ironi att jag idag läst den första rimliga text som utkommit i Expressen av Lyra Litteraturhora. Handlar om Bengt Ohlsson, Doktor Glas, att parasitera med den äran och inte. Smakprov:
"Att göra en fiktiv bifigur till huvudperson visar sig vara precis rätt form för en sådan berättelse. När jag läser ”Helga” blir jag lika smärtsamt medveten om hur svårt det är att få inblick i sina medmänniskor som jag njuter av romankonstens storslagna illusion av att ge det. Mästerligt gestaltar Ohlsson hur sköra men livsnödvändiga våra självcentrerade berättelser om livet är.
Som Helga tänker: ”Jag vet ju alltför väl vid det här laget att sanningen inte alltid gör oss fria, som det påstås, utan att den ibland rycker oss ur en hanterbar förvirring och slungar oss in i en som är omöjlig att hantera.”
Det är en av de bästa svenska samtidsromaner jag har läst."
https://www.expressen.se/kultur/bocker/helga-av-bengt-ohlsson-ar-en-av-sveriges-basta-romaner/
"Att göra en fiktiv bifigur till huvudperson visar sig vara precis rätt form för en sådan berättelse. När jag läser ”Helga” blir jag lika smärtsamt medveten om hur svårt det är att få inblick i sina medmänniskor som jag njuter av romankonstens storslagna illusion av att ge det. Mästerligt gestaltar Ohlsson hur sköra men livsnödvändiga våra självcentrerade berättelser om livet är.
Som Helga tänker: ”Jag vet ju alltför väl vid det här laget att sanningen inte alltid gör oss fria, som det påstås, utan att den ibland rycker oss ur en hanterbar förvirring och slungar oss in i en som är omöjlig att hantera.”
Det är en av de bästa svenska samtidsromaner jag har läst."
https://www.expressen.se/kultur/bocker/helga-av-bengt-ohlsson-ar-en-av-sveriges-basta-romaner/
Å nej.
Snälla.
Gregorius var ett sömnpiller och den här verkar vara ännu sämre.
Varför tar man en av de mest briljanta romaner som skrivits på svenska språket och kladdar ner den? Det är parasiti med framgångar bland kritiker och Augustpris osv osv men utan den äran för det är en av de mest mediokra parasiteringar i mannaminne.
Söderbergs Gregorius är en nidbild av en hycklande präst som till sist tvingar sig på sin fru när hon inte vill uppfylla de äktenskapliga plikterna och samhällskritiken är vass för sånt hände och gubben är äcklig och det är något av en karikatyr. Doktor Glas själv är ingen hjälte.
Men Bengt Ohlsson menar att det är taskigt av Söderberg att teckna ett sånt elakt porträtt.
Man ska tycka synd om Gregorius för att han hade en taskig barndom. Man måste förstå. Det är inte så lätt att vara gift med en mycket yngre kvinna som inte vill ligga. Det är synd om Gregorius.
Så Söderbergs totalt briljanta roman görs om till nåt slags manschauvinistiskt mångordigt sunk.
Uppföljaren med den djärva titeln Helga
verkar vara trött konservativ kvasipsykologi den också. Lyra Ekström Lindbäck är väl konservativ idag inte rebell-hbtq som hon var tidigare och det hon gillar verkar vara det där ljumma.Tror mer på Bernurs litterära omdöme här. Han sågar både Gregorius och Helga.
Citat:
Ohlsson lånar Söderbergs avmätta melankoliska tonläge. Hans problem ligger mest i att han saknar förmågan till kvickhet och espri. Nu har han skrivit 799 monotona sidor om dessa romanfigurer (Söderberg nöjde sig med drygt 100), utan att komma fram till så mycket av intresse.
https://howsoftthisprisonis.blogspot.com/2024/08/helga-bengt-ohlsson-bonniers.html
Apropå sågningar har ju Lyra Ekström Lindbäck och Gästabudet instiftat ett pris till den bästa sågningen.
Senast redigerad av sillynamnam 2024-08-24 kl. 11:24.
Senast redigerad av sillynamnam 2024-08-24 kl. 11:24.