2024-08-24, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Det var ett EXEMPEL. Men som jag också skrev finns det kopior som absolut kan se äkta ut på bild och där en expert kan avgöra om den är äkta eller fejk först efter att ha klockan framför sig.
Men du låser dig ju så förbannat vid en sak att man inte ens kan eller vill ha en dialog med dig. Så du får mer än gärna tro att bara för att en person sett bild på klockorna att de är äkta och värda 570k, jag bryr mig inte om vad du tror för det rör mig inte i ryggen för 5 öre egentligen..

Exakt. Kopior är numera så bra att du ofta behöver mikroskop + öppna upp den för att avgöra om den är äkta. En bild på långt håll kan INGEN avgöra äkthet om det inte är en uppenbart dåligt gjord kopia. Företag som jobbar med verifiering kan göra det via bilder, men endast mycket detaljerade närbilder vilket man behöver makrolins för att få till. Har blivit ombedd att ta om bilder x antal gånger när jag gjort det för att detaljer inte varit tillräckligt tydliga och mikroskop har fått åka fram för att ens få till bilder som duger.

Uppfattar inte artikeln som att kvinnan säger att de är garanterat äkta, utan uttalar sig om vad priset på modellerna ligger på. Sen för att se om det verkligen är en äkta sådan behövs en väldigt nära titt.
Citera
2024-08-24, 03:08
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Gällande frågan om äktheten kring hans klockor eller om de som mycket annat han har är fejk så har kronofogden och den där Hanna enbart sett dessa klockor på bilder som Chrippa lagt upp, ingen av dem har väl sett alla i verkligheten ännu?
För ett exempel där det gicks ut med att det var en äkta först och höll vid det ett tag och då hade de även klockan i verkligheten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klocka-vard-halv-miljon-hittad-pa-gatan-i-stockholm-saknar-agare
Men som ju sen visade sig inte vara värd mer än några hundralappar. Kopior kan ju vara otroligt skickligt gjorda nuförtiden och även en expert kan behöva ha klockan framför sig för att se hur det ligger till så att kunna säga att Chrippas klockor skulle vara värda 500+k tillsammans är ju utifrån vad dessa modeller skulle vara om de nu är äkta men med reservation för att de nu inte är det så kan ju den summan istället bli typ 500kr tillsammans också.
Du kan dock inte jämföra en upphittad klocka med en som kronofogden ska ta och sälja.
Det finns ingen anledning för polisen att kontrollera om upphittade föremål är kopior eller äkta. Dem tar bara in föremålet och försöker hitta ägaren. Det vore slöseri med skattepengar att utreda värdet och äkthet på alla upphittade föremål.
Dock har kronofogden ett större ansvar att kontrollera eftersom dem säljer varan.
Citera
2024-08-24, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det är ju du som vill diskutera ämnet, som jag sa, det är redan diskuterad 1000 gånger, visst man kan diskutera det 1 gång till, men det skulle inte komma fram något som inte redan diskuteras dem första 1000 gångerna.
Så varför fortsätta diskutera ett ämne om och om och om igen när vi alltid kommer komma fram till samma slutsats varje gång och inget kommer förändras jämfört med dem tidigare diskussionerna?

För att det ska kunna bli en vettig diskussion som kan leda någonstans behöver det komma ut ny information.

Exakt, diskutera ämnet.
Jag påstår inte inte att jag sitter med fakta och kan tala om för andra vad de ska tycka och tänka. Jag utgår från vad huvudpersonerna själva har yttrat sig om och jämför med tidigare uttalanden och nya.
Det kan jag diskutera. Sen om du tycker de är "gammalt", det får stå för dig.

Om jag ska göra det enkelt.
Jag står absolut inte bakom en kvinnoboxare, så innan jag tar ställning till om huruvida han är en oskyldig snubbe och en hyvens kille, så kommer jag ifrågasatta och vilja diskutera en hel del som jag finner problematiskt om det då ska vara 10 000 gånger om.

Jag är en av dem som ser jävligt allvarligt på situationen oavsett om det skedde för 6 månader sedan eller 6 år tillbaka. Jag skulle aldrig över min döda kropp, tycka det är okej att någon av mina barn eller någon annan blir utsatt för varje psykisk eller fysisk misshandel. Jag skulle gräva vidare i varenda detalj och vända om varenda kuddfodral tills jag får veta sanningen.

Jag har erfarenhet av personer som sopar sådana här situationer under mattan, och det är rent av förminskande och kränkande gentemot utsatta.
Jag skiter blanka fan i om Kräftans har en röd t -shirt från Gucci eller från Ullared. Det jag är intresserad av och kommer att vilja diskutera vidare är om han är en kvinnoboxare eller inte. Det har gått över ett halvår och fortfarande kan ingen svara ja eller nej på den frågan.
Citera
2024-08-24, 03:45
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Exakt, diskutera ämnet.
Jag påstår inte inte att jag sitter med fakta och kan tala om för andra vad de ska tycka och tänka. Jag utgår från vad huvudpersonerna själva har yttrat sig om och jämför med tidigare uttalanden och nya.
Det kan jag diskutera. Sen om du tycker de är "gammalt", det får stå för dig.

Om jag ska göra det enkelt.
Jag står absolut inte bakom en kvinnoboxare, så innan jag tar ställning till om huruvida han är en oskyldig snubbe och en hyvens kille, så kommer jag ifrågasatta och vilja diskutera en hel del som jag finner problematiskt om det då ska vara 10 000 gånger om.

Jag är en av dem som ser jävligt allvarligt på situationen oavsett om det skedde för 6 månader sedan eller 6 år tillbaka. Jag skulle aldrig över min döda kropp, tycka det är okej att någon av mina barn eller någon annan blir utsatt för varje psykisk eller fysisk misshandel. Jag skulle gräva vidare i varenda detalj och vända om varenda kuddfodral tills jag får veta sanningen.

Jag har erfarenhet av personer som sopar sådana här situationer under mattan, och det är rent av förminskande och kränkande gentemot utsatta.
Jag skiter blanka fan i om Kräftans har en röd t -shirt från Gucci eller från Ullared. Det jag är intresserad av och kommer att vilja diskutera vidare är om han är en kvinnoboxare eller inte. Det har gått över ett halvår och fortfarande kan ingen svara ja eller nej på den frågan.
Det har inte med att folk inte vill diskutera ämnet pga att "det är gammalt" så som du uttrycker det. Folk har diskuterat det, många många gånger, folk har vridit och vänt på allt 1000 gånger om för att försöka förstå, folk har redan sagt sin åsikt, sina teorier, vad dem tror hänt och inte hänt, varför dem tror folk sa si eller så och sedan ändrat sig.
När man redan diskuterat samma sak 1000 gånger, vridit och vänt på allt för att försöka förstå, och sagt sitt om ämnet, då är det inte konstigt att folk inte är intresserade av att göra exakt samma sak 1 gång till, eftersom det inte kommit fram några nya uppgifter så finns det inget nytt för folk att säga som dem inte redan sagt flera gånger.

Du kommer ju endast kunna bestämma om han är en hyvens kille eller ej baserat på det du tror baserat på den information som kommit ut. Även om det diskuteras 10 000 gånger så kommer vi fortfarande inte komma närmare sanningen om det inte kommer ut ny information.

99% av alla i denna tråd ser allvarligt på misshandel.
99% i denna tråd är emot att folk utsätts för psykisk och fysisk våld.

Det spelar ingen roll om det gått 8 månader eller 10 000 år. Baserat på den information som finns ute så finns det inget sätt för oss att bevisa med 100% säkerhet vad som hänt. Hur mycket du än önskar det och vill det.

Tillägg: jag ville bara förklara varför jag tror folk inte svarar dig när du tar upp ämnet. Det har inget med att "sopa ämnet under mattan", eller att folk tycker det är "gammalt". Du kan fortsätta ta upp ämnet hur många gånger du vill, men bli inte arg och börja anklaga bara för att folk inte vill diskutera saker som redan diskuterats flera gånger tidigare.
Senast redigerad av Dopy 2024-08-24 kl. 04:43.
Citera
2024-08-24, 05:06
Medlem
Citat:
Du kan dock inte jämföra en upphittad klocka med en som kronofogden ska ta och sälja.
Det finns ingen anledning för polisen att kontrollera om upphittade föremål är kopior eller äkta. Dem tar bara in föremålet och försöker hitta ägaren. Det vore slöseri med skattepengar att utreda värdet och äkthet på alla upphittade föremål.
Dock har kronofogden ett större ansvar att kontrollera eftersom dem säljer varan.

Hittelönen då?
Citera
2024-08-24, 05:09
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Hittelönen då?
Sa upphittaren att dem ville ha hittelön?
Tycker du det är polisens ansvar att lägga skattepengar på att värdera alla upphittade saker för att sedan kunna räkna ut hur mycket hittelön ägaren ska betala till upphittaren?
Citera
2024-08-24, 05:12
Medlem
Citat:
Sa upphittaren att dem ville ha hittelön?
Tycker du det är polisens ansvar att lägga skattepengar på att värdera alla upphittade saker för att sedan kunna räkna ut hur mycket hittelön ägaren ska betala till upphittaren?

Det är en lag att upphittaren ska ha hittelön och polisen är den som gör en värdering, med experter om så behövs. Sp ja de räknar ut hur mycket upphittaren ska få av den som äger föremålet.
Citera
2024-08-24, 05:22
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Det är en lag att upphittaren ska ha hittelön och polisen är den som gör en värdering, med experter om så behövs. Sp ja de räknar ut hur mycket upphittaren ska få av den som äger föremålet.
Jag kan hitta att det är en lag, men hittar även detta "Om du vill ha hittelön vill vi gärna veta det redan när du anmäler hittegodset till polisen.", så troligen görs ingen värdering om inte upphittaren vill ha hittelön och ägaren till föremålet hittats. Och jag vet inte om värderingen görs genom att ägaren tex visar kvitto, eller om värderingen görs så som kronofogden gör innan dem säljer varor (jag tror att människor som får saker tagna av kronofogden troligen inte ger kvittot till kronofogden)

Men känns som vi är påväg OT nu, så jag tänker inte svara mer angående hur polisen gör angående värdet av hittegods och med hittelön. Vill du att vi ska fortsätta diskutera det får du göra en ny tråd om det ämnet så kan vi ta det där.
Senast redigerad av Dopy 2024-08-24 kl. 05:25.
Citera
2024-08-24, 05:27
Medlem
Citat:
Jag kan hitta att det är en lag, men hittar även detta "Om du vill ha hittelön vill vi gärna veta det redan när du anmäler hittegodset till polisen.", så troligen görs ingen värdering om inte upphittaren vill ha hittelön och ägaren till föremålet hittats. Och jag vet inte om värderingen görs genom att ägaren tex visar kvitto, eller om värderingen görs så som kronofogden gör innan dem säljer varor (jag tror att människor som får saker tagna av kronofogden troligen inte ger kvittot till kronofogden)

Man får ju svara på frågan från polisen om man vill ha hittelön eller inte. Det är inget tvång till endera.

Polisen vänder sig till experter om så behövs.

Det är väl ingen som kan veta om ägaren uppvisar kvitto eller inte. Det är ju frivilligt.

Får inte upphittaren betalt så kan denne ta ägaren till tingsrätten.
Citera
2024-08-24, 05:49
Medlem
Citat:
Om du går tillbaka och går igenom allt Kräftan yttrat sig om och postat. Du finner inte någon som helst problematik i hans handlingar? Bortse från att de är tillsammans idag och allt som Jocke, Anjo och övriga var sagt.

Om du försöker se det objektivt.
Anser du att snubben är en hyvens kille och är ett offer för vad situationen grundar sig i?

Ponera att du är farsa till en dotter som har befunnit sig och befinner sig i Ls situation. Kan du rakryggad stå bakom hennes snubbes handlingar då och nu?.

Genuin fråga till dig.
Jag gick igenom hur jag ser på det hela i inlägget du svarade på.

Chrippa och Linneas relation verkade vara oerhört turbulent både fysiskt och verbalt, från båda håll.
Exakt vad som hände vet ju bara de själva, vilket de också med all tydlighet har visat att de sköter bakom stängda dörrar.
Längre än så kommer vi inte.

Det absolut viktigaste är att de kommer på rätt spår igen, vilket det ser ut som de har gjort.
Om något förändras på vägen så kan jag tänka mig att spekulera vidare i det.
Men nu blir det mest en rundgång med återupprepningar.

F.ö så står jag inte bakom våld öht, vare sig det är en kvinna eller man som utsätter en annan för det.
Och vore jag förälder till någon i den situationen så hade jag givetvis agerat på ett sådant sätt som situationen kräver.

Chrippa är helt klart ett offer utifrån hur hans egen bror och springpojkar har utsatt både honom och Linnea för, det har varit ren terror.
Vad som än har hänt så går det aldrig att rättfärdiga hur man aktiverar en folkdomstol med massiva drev.
Det hela har hört hemma bakom stängda dörrar alternativt med berörda myndigheter.
Citera
2024-08-24, 05:55
Medlem
Citat:
Det har inte gått ett år.

Klart det går att få reda på. Jag kommer aldrig släppa det.

Tyvärr blir många tystade så fort det kommer på tal, det är anmärkningsvärt att en del inte tycker det är relevant oavsett hur lång tid det gått.
Det är ett enkelt svar om han pucklat på L eller inte. Ja eller Nej.

Cluee har redan gått ut med en video, men den videon blev borttagen snabbt. Varför?
Vad är man rädd för?
Jag tycker absolut inte att det är gammalt skit eller att det är något att sopa under mattan någonsin.
Är det okej att en eventuell kvinnoboxare går lös? Är det den nya mentaliteten som ska läras ut till den yngre generationen?

Inte för min del. De som är föräldrar till döttrar tror jag knappast tycker det är okej.
Vilka blir tystade när det kommer på tal?

Cluee kanske har tystat ned det där i samrådan med berörda parter?
Det är nog inte konstigare än så.

Att vilja sköta sådant privat bör respekteras, vilket Cluee verkar ha gjort.
Citera
2024-08-24, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Jag gick igenom hur jag ser på det hela i inlägget du svarade på.

Chrippa och Linneas relation verkade vara oerhört turbulent både fysiskt och verbalt, från båda håll.
Exakt vad som hände vet ju bara de själva, vilket de också med all tydlighet har visat att de sköter bakom stängda dörrar.
Längre än så kommer vi inte.

Det absolut viktigaste är att de kommer på rätt spår igen, vilket det ser ut som de har gjort.
Om något förändras på vägen så kan jag tänka mig att spekulera vidare i det.
Men nu blir det mest en rundgång med återupprepningar.

F.ö så står jag inte bakom våld öht, vare sig det är en kvinna eller man som utsätter en annan för det.
Och vore jag förälder till någon i den situationen så hade jag givetvis agerat på ett sådant sätt som situationen kräver.

Chrippa är helt klart ett offer utifrån hur hans egen bror och springpojkar har utsatt både honom och Linnea för, det har varit ren terror.
Vad som än har hänt så går det aldrig att rättfärdiga hur man aktiverar en folkdomstol med massiva drev.
Det hela har hört hemma bakom stängda dörrar alternativt med berörda myndigheter.

Alla inblandade är väl utsatta av de andra i den här soppan?

Jag undrar hur stor procent av deras liv nu beror på att de vill vara lyckade människor. När Chrippa satt i fängelse och de talade om att den andra misshandlat dem svårt så var deras förhållande minst sagt olyckligt. Och det brukar ge upphov att de två i förhållandet känner sig misslyckade som människor.

Men jag tycker inte att man kommer nog nära dem för att känna av detta, men det är ju ändå självklart hur det är.

Om de är lyckliga så vore det ju en vinst. En fördel för dem bägge två för framtiden av deras liv. Men man tänker ju att deras konstiga beteende (vad som nu var sant eller inte, något var det ju dock) och aggressiva tankar och påstående om den andra inte bara går upp i rök och försvinner. De visade sig ju på nyåret och den tiden Chrippa satt i häkte och tiden efter att de är rätt bra störda bägge två.

Kanske de går i parterapi? Eller spelar de bara lyckliga. Och det bara inför kameran. Kanske barnet känner lugnet när de filmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in