2024-08-20, 07:03
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Finns det någon bra ETF du rekommenderar? Det vill säga en ETF som följer ett relevant globalt index och inte är nerlusad med ESG.
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kolla in Vuanguard S&P 500 UCITS ETF eller kortnamn SPYL. Fast de är ju USA! Global sa du ja då kan jag väl rekommendera Amundi Prime Global UCITS ETF.
Amundi Prime Global UCITS ETF är baserad i Luxemburg, vilket betyder att den är mindre skatte-effektiv än en globalfond som är baserad i Irland. Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN) är ett bättre alternativ eftersom den är baserad i Irland. WEBN har en avgift på 0,07% och inkluderar dessutom EM, så den är också mer diversifierad än Avanza Global. WEBN är inte en ESG ETF och inkluderar tobak, kärnvapen, termiskt kol... men alla Amundi fonder exkluderar "Antipersonnel mines and cluster bombs" och "Chemical, biological and depleted uranium weapons". Denna informationen finns i Tabell 1 på sida 35 i Amundis "Global Responsible Investment Policy" från november 2023. Men dessa bolag har också exkluderats i Avanza Global eftersom Avanza Global investerar i indexfonden Amundi Index MSCI World.

Så här skriver dom också (i Tabell 1 på sida 35 i Amundis "Global Responsible Investment Policy" från november 2023):
Citat:
For non-ESG passive funds: The fiduciary duty in passive management is to replicate as closely as possible an index. The portfolio manager has thus limited leeway and has to meet the contractual objectives to get passive exposure fully in line with requested benchmark. Amundi index funds/ETFs replicating standard (non- ESG) benchmarks cannot apply systematic exclusions.

WEBN är nog det bästa alternativet om man vill ha en bred globalfond.
Senast redigerad av 100aktier 2024-08-20 kl. 07:15.
Citera
2024-08-23, 18:55
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ja, det är förjävligt. Skickade ett meddelande till Avanza att jag nu kommer sälja allt mitt innehav i fonden på grund av ESG. Dock som jag förstår det är fortfarande DNB Global Indeks inte helt nerlusad av miljöaktivism, så kommer i så fall välja den fonden. Men om någon har ett bättre förslag får ni gärna ge en rekommendation. Hur ser Nordnet ut? Har de en egen globalfond?

Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag får kolla upp om DNB är ett bättre alternativ. Nordnets fonder har gått full ESG så deras globalfond går också bort.

Citat:
Ursprungligen postat av 100aktier
Ja, det verkar som om DNB Global Indeks S kommer bli den svenska globala aktieindexfonden med minst ESG. Om man inte räknar med globala indexnära fonder som Dimensional World Equity SEK Acc.

På Fondmarknaden.se kan man se branschfördelningen för DNB Global Indeks S och Länsförsäkringar Global Index (den nya versionen av Avanza Global kommer likna Länsförsäkringar Global Index). DNB Global Indeks S har 4,3% i olja och gas och Länsförsäkringar Global Index har bara 0,02%. DNB Global Indeks S har 0,82% i flyg och försvar och Länsförsäkringar Global Index har 0,43%. DNB Global Indeks S har 0,92% i metaller och gruvor och Länsförsäkringar Global Index har 0,59%. Båda har 0% i tobaksvaror.
https://fondmarknaden.se/Fonder/FondOversikt/26168.aspx
https://fondmarknaden.se/Fonder/Fondoversikt/15408.aspx

Detta är förväntat om man läser DNB-koncernens standard för "ansvarsfulla investeringar":

https://www.dnb.no/portalfront/nedla...ember_2019.pdf
DNB har ju gjort 315 exkluderingar: https://www.dnb.no/en/about-us/exclusions.html Så de är väl lika goda kålsupare som alla andra ESG-globalfonder. Vet dock inte om alla exkluderingar finns med i indexet som DNB Global Indeks S följer. Men jag blir då inte sugen på att gå från Avanza Global till DNB Global Indeks S.
Citera
2024-08-23, 19:19
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddddg
Att det ska vara så satans svårt att få ha en marknadsviktad global indexfond till rimligt avgift. Jag har bytt från Länsförsäkringar Global Index till Avanza Global och nu ser det ut som att jag måste flytta mina innehav igen för slippa ESG.

Fast hur kan man som Svensk investera i dessa på rimligt sätt? EFTer kanske finns men dessa innebär ju både courtage och växlingsavgifter. Någon av fondrobotarna (Lysa?) har väl en del av sina portföljer i Vanguard-fonderna, men med dessa tjänster så följer det ju med en del andra problem, såsom övervikt mot sverige, högre avgifter etc.
Jag lutar mot ETF-hållet jag med. Jag tror inte det finns en enda bra svensk globalfond kvar längre. Jag bytte också till Avanza Gloal p.g.a. att den inte var ESG. Men nu är det väl den sista av fonderna som blir ESG.

Lite dumt med valutaväxlingsavgiften och det högre courtaget med ETF:er dock. Men vanligtvis verkar förvaltningsavgiften vara lägre. Så om man håller dom under några år så sparar man eventuellt på det, men jag har inte räknat på det. Tror inte det gör så stor skillnad i slutändan. Och om man tror att det på lång sikt är bättre att följa index, så är sannolikheten högre att ETF:erna kommer gå bättre än ESG-fonderna.

Men framförallt handlar det om principer för mig. Jag vill inte att något PK-fondbolad ska göra sina egna godtyckliga exkluderingar p.g.a. ESG-kriterier som jag inte håller med om. T.ex. har ju Avanza med sin Nordamerika-fond redan gjort tabben att ESG-exkludera Nvidia och missade hela dess rally. Jag skulle inte lita på Avanza och deras ESG-exkluderingar. Vidare gillar jag olja, kol, vapen, cannabis, etc.

Citat:
Var inte rädd för att det är en ETF. Avgiften blir en engångskostnad och så länge du har ett längre investerings - perspektiv spelar det en mindre roll. Lite märkligt att inte Nordnet eller Avanza har börjat med egna ETF föresten?
Tänker så jag med. Och jag tror att passiv förvaltning enligt ett index är bättre än en nisch-fond (ESG).

Citat:
Finns det någon bra ETF du rekommenderar? Det vill säga en ETF som följer ett relevant globalt index och inte är nerlusad med ESG.
Jag överväger någon av ETF:erna:

- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
- ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI UCITS ETF
- Amundi Prime All Country World UCITS ETF

Citat:
Kolla in Vuanguard S&P 500 UCITS ETF eller kortnamn SPYL. Fast de är ju USA! Global sa du ja då kan jag väl rekommendera Amundi Prime Global UCITS ETF.
Varför rekommendera S&P 500 som ett alternativ till Avanza Global..?
Citera
2024-08-23, 19:19
Medlem
Nordnet har i alla fall oljebolag i sin globala indexfond. Så så ESG är de inte ändå. Likaså Avanzas globala indexfond.
Citera
2024-08-23, 19:23
Medlem
Hur jävla svårt skall det vara att erbjuda en global indexfond som inte exkluderar bolag överhuvudtaget? Om det finns sådan samsyn kring att inte investera i vissa bolag får väl staten löpa linan ut och förbjuda dessa bolag att verka helt och hållet. Nu är det ju så att någon samsyn inte finns.. De flesta sätter sig inte in i saken och de som sätter sig in i saken gör det inte djupare än att se tänker att det är bra att deras pengar inte gynnar dåliga saker.
Citera
2024-08-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag lutar mot ETF-hållet jag med. Jag tror inte det finns en enda bra svensk globalfond kvar längre. Jag bytte också till Avanza Gloal p.g.a. att den inte var ESG. Men nu är det väl den sista av fonderna som blir ESG.

Lite dumt med valutaväxlingsavgiften och det högre courtaget med ETF:er dock. Men vanligtvis verkar förvaltningsavgiften vara lägre. Så om man håller dom under några år så sparar man eventuellt på det, men jag har inte räknat på det. Tror inte det gör så stor skillnad i slutändan. Och om man tror att det på lång sikt är bättre att följa index, så är sannolikheten högre att ETF:erna kommer gå bättre än ESG-fonderna.

Men framförallt handlar det om principer för mig. Jag vill inte att något PK-fondbolad ska göra sina egna godtyckliga exkluderingar p.g.a. ESG-kriterier som jag inte håller med om. T.ex. har ju Avanza med sin Nordamerika-fond redan gjort tabben att ESG-exkludera Nvidia och missade hela dess rally. Jag skulle inte lita på Avanza och deras ESG-exkluderingar. Vidare gillar jag olja, kol, vapen, cannabis, etc.

Tänker så jag med. Och jag tror att passiv förvaltning enligt ett index är bättre än en nisch-fond (ESG).

Jag överväger någon av ETF:erna:

- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
- ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI UCITS ETF
- Amundi Prime All Country World UCITS ETF

Varför rekommendera S&P 500 som ett alternativ till Avanza Global..?
Det är en bra fråga och jag kan tycka att båda två är bra val men helt olika typer och den ena är en ETF som jag tog upp tidigare och den andra en normal och traditionell fond. Avanza Global är nog inte så ESG som sagt. De har ju olja i portföljen tex. Vilket ju är positivt.
Citera
2024-08-23, 19:26
Citat:
DNB har ju gjort 315 exkluderingar: https://www.dnb.no/en/about-us/exclusions.html Så de är väl lika goda kålsupare som alla andra ESG-globalfonder. Vet dock inte om alla exkluderingar finns med i indexet som DNB Global Indeks S följer. Men jag blir då inte sugen på att gå från Avanza Global till DNB Global Indeks S.
DNB Global Indeks S kommer vara den svenska globala indexfonden som har minst ESG. Den nya versionen av Avanza Global kommer följa Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index, som har 0% i "Energy" (olja och gas).
https://indexes.morningstar.com/inde...&tab=portfolio

DNB Global Indeks S har åtminstone en del olja och gas (4,3%) så det är en mer diversifierad fond.
Citera
2024-08-23, 19:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är en bra fråga och jag kan tycka att båda två är bra val men helt olika typer och den ena är en ETF som jag tog upp tidigare och den andra en normal och traditionell fond. Avanza Global är nog inte så ESG som sagt. De har ju olja i portföljen tex. Vilket ju är positivt.
Just nu är Avanza Global inte speciellt ESG, korrekt. Men de ska ju ändra det radikalt inom några veckor, samt minska innehavet från 1 500 bolag till 800 enligt "Paris-indexet".
Citera
2024-08-23, 19:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Avanza Global är en global fond. S&P 500 är ett nordamerikanskt index. Som att jämföra äpplen med päron. Så jag begriper fortfarande inte varför du tipsar om S&P 500 till någon som är ägare av Avanza Global.

Vet inte om jag litar på ditt omdöme ang. oljan, tyvärr. 100aktier här nedan 👇 säger ju att Avanza Global inte kommer ha någon olja eller gas i sin fond. Ditt tack record är ju inget vidare, så jag väljer att lita på 100aktier istället för på dig.
Citat:
Ursprungligen postat av 100aktier
DNB Global Indeks S kommer vara den svenska globala indexfonden som har minst ESG. Den nya versionen av Avanza Global kommer följa Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index, som har 0% i "Energy" (olja och gas).
https://indexes.morningstar.com/inde...&tab=portfolio

DNB Global Indeks S har åtminstone en del olja och gas (4,3%) så det är en mer diversifierad fond.
DNB Global Indeks S. Den "minst" ESG-iga fonden. Som exkluderar bolag som Boeing, BAE Systems, Lockheed Martin, ZTE, Swedish Match, m.m. Vad är det för lekstuga till fond...
Citera
2024-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Avanza Global är en global fond. S&P 500 är ett nordamerikanskt index. Som att jämföra äpplen med päron. Så jag begriper fortfarande inte varför du tipsar om S&P 500 till någon som är ägare av Avanza Global.

Vet inte om jag litar på ditt omdöme ang. oljan, tyvärr. 100aktier här nedan 👇 säger ju att Avanza Global inte kommer ha någon olja eller gas i sin fond. Ditt tack record är ju inget vidare, så jag väljer att lita på 100aktier istället för på dig.

DNB Global Indeks S. Den "minst" ESG-iga fonden. Som exkluderar bolag som Boeing, BAE Systems, Lockheed Martin, ZTE, Swedish Match, m.m. Vad är det för lekstuga till fond...
Du tar saker ur sitt sammanhang och uppträder allmänt förvirrat. Men du själv har kanske förmåga att gå in på Avanza Global och kika efter?
Men nej nu begär jag nog för mycket av dig!
Är Exxon mobil ESG för dig?
Avanza Global är en matar fond mer än så orkar jag inte med.
Citera
2024-08-23, 20:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Du tar saker ur sitt sammanhang och uppträder allmänt förvirrat. Men du själv har kanske förmåga att gå in på Avanza Global och kika efter?
Avanza Global är en matar fond mer än så orkar jag inte med.
Va? De har ju inte implementerat ändringen än: https://tradevenue.se/@miljonarinnan...za-global-4739. Men de har meddelat alla fondägare om att de snart kommer att försämra fonden. Har du missat det?

Citat:
Är Exxon mobil ESG för dig?
Jag skiter i vilka bolag som är "ESG" eller ej. Det är ju det som är hela poängen, dumflan. Jag vill ha alla bolag. Tech, medicin, biotech, energi, industri, fastigheter, tobak, gruvor, vapen, cannabis, kärnvapen, kol, gas, olja. Allt. Om ExxonMobil ingår i index så vill jag ha den med.
Citera
2024-08-23, 20:59
Citat:
Ja, DNB Global Indeks S är tyvärr fortfarande en ESG-fond, men det är som sagt den svenska globala indexfonden med minst ESG i och med att Avanza Global ändrar index. Om du helt vill undvika ESG och vill ha en bred globalfond så är förmodligen Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN) det bästa alternativet. WEBN har en avgift på 0,07% och är baserad i Irland, så den är skatte-effektiv (15% skatt på utdelningar från USA istället för 30% - om fonden är baserad i Luxemburg), och WEBN inkluderar allt förutom "Antipersonnel mines and cluster bombs" och "Chemical, biological and depleted uranium weapons". Jag har skrivit om WEBN här:
(FB) Avanza Global – Världens billigaste globalfond!

WEBN handlas dock i euro så det blir lite växlingsavgifter, men om man är ok med det så är WEBN ett mycket bra alternativ. Om man har Handelsbanken eller kan tänka sig att öppna ett konto där så är Dimensional World Equity SEK Acc också ett mycket bra alternativ.
Senast redigerad av 100aktier 2024-08-23 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in