Citat:
Ursprungligen postat av
ddddg
Att det ska vara så satans svårt att få ha en marknadsviktad global indexfond till rimligt avgift. Jag har bytt från Länsförsäkringar Global Index till Avanza Global och nu ser det ut som att jag måste flytta mina innehav igen för slippa ESG.
Fast hur kan man som Svensk investera i dessa på rimligt sätt? EFTer kanske finns men dessa innebär ju både courtage och växlingsavgifter. Någon av fondrobotarna (Lysa?) har väl en del av sina portföljer i Vanguard-fonderna, men med dessa tjänster så följer det ju med en del andra problem, såsom övervikt mot sverige, högre avgifter etc.
Jag lutar mot ETF-hållet jag med. Jag tror inte det finns en enda bra svensk globalfond kvar längre. Jag bytte också till Avanza Gloal p.g.a. att den inte var ESG. Men nu är det väl den sista av fonderna som blir ESG.
Lite dumt med valutaväxlingsavgiften och det högre courtaget med ETF:er dock. Men vanligtvis verkar förvaltningsavgiften vara lägre. Så om man håller dom under några år så sparar man eventuellt på det, men jag har inte räknat på det. Tror inte det gör så stor skillnad i slutändan. Och om man tror att det på lång sikt är bättre att följa index, så är sannolikheten högre att ETF:erna kommer gå bättre än ESG-fonderna.
Men framförallt handlar det om principer för mig. Jag vill inte att något PK-fondbolad ska göra sina egna godtyckliga exkluderingar p.g.a. ESG-kriterier som jag inte håller med om. T.ex. har ju Avanza med sin Nordamerika-fond redan gjort tabben att ESG-exkludera Nvidia och missade hela dess rally. Jag skulle inte lita på Avanza och deras ESG-exkluderingar. Vidare gillar jag olja, kol, vapen, cannabis, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Var inte rädd för att det är en ETF. Avgiften blir en engångskostnad och så länge du har ett längre investerings - perspektiv spelar det en mindre roll. Lite märkligt att inte Nordnet eller Avanza har börjat med egna ETF föresten?
Tänker så jag med. Och jag tror att passiv förvaltning enligt ett index är bättre än en nisch-fond (ESG).
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Finns det någon bra ETF du rekommenderar? Det vill säga en ETF som följer ett relevant globalt index och inte är nerlusad med ESG.
Jag överväger någon av ETF:erna:
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
- ISHARES MSCI ACWI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
- SPDR MSCI ACWI UCITS ETF
- Amundi Prime All Country World UCITS ETF
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Kolla in Vuanguard S&P 500 UCITS ETF eller kortnamn SPYL.

Fast de är ju USA! Global sa du ja då kan jag väl rekommendera Amundi Prime Global UCITS ETF.
Varför rekommendera S&P 500 som ett alternativ till Avanza Global..?