2024-08-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Vecka 1-12: Testosteron Enantat 250 mg/v + Masteron Enantat 250 mg/v (endast vecka 6-12)
Vecka 13-16: Testosteron Propionat 250 mg/v
Vecka 6-16: hCG 1,500 iu/v

Tog sista sticket propionat i måndags och tanken var att påbörja PCT 3 dagar efter.

Klantig som jag var tog jag 500 iu hCG subkutant idag. Kan således inte påbörja PCT imorgon enligt plan. Har läst mig till att hCG når sin toppnivå efter 3 dagar.

Fråga: Hur många dagar bör jag vänta med PCT (endast nolvadex) med tanke på att hCG inte ska kombineras med Nolvadex.

Min PCT: Nolvadex 40/40/20/20
hCG kan visst kombineras med nolvadex och/eller Clomid och det görs ibland om man lyckats stänga ner sig rejält i så kallad "Power PCT".
Eftersom hCG stimulerar testiklarna och SERM stimulerar hypofysen kan det kombineras i början av en PCT, men eftersom hCG också anses stänga ner egenproduktionen borde det inte användas under sista delen av PCT.
Jag skulle köra igång nolvadex direkt då det även tar några dagar att bygga upp nivåerna pga. ca. 6 dagars halveringstid.
Citera
2024-08-23, 18:03
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
hCG kan visst kombineras med nolvadex och/eller Clomid och det görs ibland om man lyckats stänga ner sig rejält i så kallad "Power PCT".
Eftersom hCG stimulerar testiklarna och SERM stimulerar hypofysen kan det kombineras i början av en PCT, men eftersom hCG också anses stänga ner egenproduktionen borde det inte användas under sista delen av PCT.
Jag skulle köra igång nolvadex direkt då det även tar några dagar att bygga upp nivåerna pga. ca. 6 dagars halveringstid.

Tack för svar. Tog 40 mg Nolvadex nu och kommer köra 2 veckor. Sedan över till 20 mg i 2 veckor.

Undrar om man kan köra endast hCG som PCT? Om hCG stimulerar testiklarna att börja producera testosteron igen, varför är Nolvadex bättre om dess funktion är att blockera östogenupptag?
Citera
2024-08-23, 18:13
Medlem
Citat:
Tack för svar. Tog 40 mg Nolvadex nu och kommer köra 2 veckor. Sedan över till 20 mg i 2 veckor.

Undrar om man kan köra endast hCG som PCT? Om hCG stimulerar testiklarna att börja producera testosteron igen, varför är Nolvadex bättre om dess funktion är att blockera östogenupptag?
Det ökade testosteronet från hCG tillsammans med konverteringen till östrogen gör att hypofysen stänger ner utsöndringen av LH och FSH så du skulle bli fortsatt nerstängd.
HCG används nog bäst under kuren för att hålla igång testiklarna och undvika atrofi tills PCT:n med SERM sker då dom är effektiva på att stimulera hypofysen.
Citera
2024-08-23, 18:50
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Det ökade testosteronet från hCG tillsammans med konverteringen till östrogen gör att hypofysen stänger ner utsöndringen av LH och FSH så du skulle bli fortsatt nerstängd.
HCG används nog bäst under kuren för att hålla igång testiklarna och undvika atrofi tills PCT:n med SERM sker då dom är effektiva på att stimulera hypofysen.

Jag förstår. Men går det isåfall inte att dosera hCG så att det "ökade testosteronet" inte överstiger vad hypofysen känner igen som "för mycket" och således inte stänger ner produktionen.

Min förståelse vad Nolvadex gör är att den hämmar konverteringen av testosteron till östrogen. På så sä
tt stiger testosteron-nivån.

Men föstår inte riktigt varför den ena skulle vara mer effektiv än den andra?
Citera
2024-08-23, 19:06
Medlem
Citat:
Jag förstår. Men går det isåfall inte att dosera hCG så att det "ökade testosteronet" inte överstiger vad hypofysen känner igen som "för mycket" och således inte stänger ner produktionen.

Min förståelse vad Nolvadex gör är att den hämmar konverteringen av testosteron till östrogen. På så sä
tt stiger testosteron-nivån.

Men föstår inte riktigt varför den ena skulle vara mer effektiv än den andra?
HCG fungerar som LH och stimulerar testiklarna att utsöndra testosteron medans SERM istället blockerar östrogen vilket sedan stimulerar hypofysen att utsöndra LH som därefter stimulerar testiklarnas testosteronproduktion.
Testosteronpulsen som HCG ger skulle nog som sagt åtminstone minska hypofysens utsöndring av LH fast vet inte hur hårt.
Citera
2024-08-23, 19:22
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
HCG fungerar som LH och stimulerar testiklarna att utsöndra testosteron medans SERM istället blockerar östrogen vilket sedan stimulerar hypofysen att utsöndra LH som därefter stimulerar testiklarnas testosteronproduktion.
Testosteronpulsen som HCG ger skulle nog som sagt åtminstone minska hypofysens utsöndring av LH fast vet inte hur hårt.

Tack för att du tog dig tid att svara. Det var hjälpfull information att ta del av.
Citera
2024-09-04, 08:11
Medlem
KirkHammetts avatar
Har kört Nolva i 11 dagar nu enligt upplägget 40/40/20/20

Efter 11 dagar på 40 mg (20 mg 07.00 + 20 mg 19.00) så har jag fått försämrad sömn, milda nattsvettningar, lägre sexlust, minskad potens, gått ner i vikt. Sömnen är det som orsakar störst problem.

Detta är väl normalt sett vad man går igenom under de första veckorna av en PCT.

Frågan är om detta är symtom för lågt testosteron eller lågt östrogen? Massa källor anger nattsvettningar och sömnproblem till lågt östrogen, lika så lågt testosteron.

Är för fattig för att ta blodprov tyvärr.
Citera
2024-09-04, 15:02
Medlem
Citat:
Har kört Nolva i 11 dagar nu enligt upplägget 40/40/20/20

Efter 11 dagar på 40 mg (20 mg 07.00 + 20 mg 19.00) så har jag fått försämrad sömn, milda nattsvettningar, lägre sexlust, minskad potens, gått ner i vikt. Sömnen är det som orsakar störst problem.

Detta är väl normalt sett vad man går igenom under de första veckorna av en PCT.

Frågan är om detta är symtom för lågt testosteron eller lågt östrogen? Massa källor anger nattsvettningar och sömnproblem till lågt östrogen, lika så lågt testosteron.

Är för fattig för att ta blodprov tyvärr.

Vet inte hur din kur såg ut men skulle tro att du upplever dessa besvär pga sjunkande T-nivåer.. Personligen har det där PCT-upplägget aldrig fungerat för mig (har krävt rejälare upplägg) de gånger jag kört ”Nolva only” så har det blivit skit 😐.
Citera
2024-09-04, 16:20
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40ish
Vet inte hur din kur såg ut men skulle tro att du upplever dessa besvär pga sjunkande T-nivåer.. Personligen har det där PCT-upplägget aldrig fungerat för mig (har krävt rejälare upplägg) de gånger jag kört ”Nolva only” så har det blivit skit 😐.

Vecka 1-12: Testo E 250 mg
Vecka 6-12: Mast E 200 mg
Vecka 13-16: Testo P 250 mg

Ingen märkvärdig kur, men har varit nedstängd i 16 veckor.

Allt har gått bra de första 9 dagarna på PCT med Nolva 40 mg. Har haft energi, motivation, sovit bra, etc. Något hände efter 9 dagar, började svettas på natten och hade frekventa uppvaknanden. Min tankegång var att Nolvan har blockat för mycket östrogen, så att jag istället fick lågt östro. Jag har inte kunnat hitta någon information om att testosteron skulle vara inblandat i nattsvettningar.

Hur som helst har gått ner på 10+10 mg idag så får se om det hjälper någonting.
Citera
2024-09-04, 16:23
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40ish

Ska nämnas att jag körde HCG innan PCT påbörjades, jag fick då samma symtom, det vill säga svettningar på natten och frekventa uppvaknanden. Koppling?

Vilka preparat har fungerat för dig i en PCT?
Citera
2024-09-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ska nämnas att jag körde HCG innan PCT påbörjades, jag fick då samma symtom, det vill säga svettningar på natten och frekventa uppvaknanden. Koppling?

Vilka preparat har fungerat för dig i en PCT?

”Power PCT” är en verifierad fungerande PCT men den är ganska aggressiv och bör vara (i mitt tycke) något man inte tar till i första läget!

Min kanske favvo-PCT (har rekommenderat den i andra trådar) är:

*Ta blodprov INNAN du börjar kur(dina normalvärden
*Ta HCG genom hela kuren
*Ta blodprov innan PCT (få en lägesbild av hormonstatus Testo, östro, lh, fsh)

PCT:
Vecka 1-6 Nolva 20mg/dag
Vecka 1-3 HCG 500iu/dag
Vecka 1-4 Aromasin 20mg/dag
Vecka 7: Ta blodprov (jämför med ditt normalvärde innan kur för att se om du är återhämtad)

Det finns synergieffekter i kombinationen av dessa preparat…
Citera
2024-09-23, 16:15
Medlem
Citat:

Tar i dagsläget injektioner för LH (ovitrelle) då min hypofys inte fungerar som den bör. Ska på magnetröntgen väldigt snart. Har dock en fråga!

Jag och frugan försöker att skaffa barn. Spermaprovet såg bra ut innan jag började med ovitrelle. Dock upplever jag att sperman är väldigt vattnig. Lika så att om vi har sex säg 3 ggr på en 4 dagars period känns min prostata svullen och det känns som jag måste kissa ofta. Kan det ha något med HCGn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in